Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Na aanleiding van dit topic en deze over het niet kunnen voltooien van een vista installatie,ben ik verder gaan zoeken naar een mogelijke oplossing voor mijn probleem.

PC SPECS:

* MSI K9N neo V3 (BIOS AMI 2.9)
* AMD Athlon 64 LE-1640 + Arctic freezer pro
* Sapphire HD 4350 512MB PCI-e
* 2GB DDR2 800MHz
* Maxtor 80GB SATA-150
* NEC floppy
* NEC AD7173S SATA DVD RW
* Huntkey LW6550HG 550W met 120mm outtake
* Nexus Freezer silent midicase met een 120mm intake
* Windows Vista Ultimate SP1 32bit

EXTRA HARD- en SOFTWARE OM TE TROUBLESHOOTEN:

* AMD Athlon 64 X2 5400+
* Sapphire HD 4870 512MB PCI-e
* 4x 2GB OCZ DDR2 800MHz reepjes
* 2x 2GB Buffalo DDR2 800MHz reepjes
* Maxtor SATA-150 160GB
* Seagate IDE 120GB
* NEC IDE DVD-RW ND4550A
* 350W Nexus voeding

* Vista Home premium 32bit
* Vista Ultimate 32bit
* Vista Ultimate sp1 32bit
* Vista Ultimate 64bit
* XP pro sp 3 32bit

PROBLEEM:

een schone vista sp1 32bit install blijft met dit moederbord altijd hangen bij het "voltooien van de installatie".ook duren de stappen van de installatie erg lang.Ik heb deze daarom ook vervangen bij een andere PC en probeer nu uit te zoeken wat het probleem met dit moederbord is.Ik moet er wel bij zeggen dat ik al eerder een topic over dit moederbord heb geopend vanwege defecte temperatuur sensoren.Dus dat deugt in ieder geval al niet.

EDIT: Vista heeft een half jaar probleemloos gedraaid op dit mobo.De HD waar deze install op staat is nog onveranderd en werkt nog steeds wanneer ik deze aan koppel.Vista start dan gewoon op,en er is zonder problemen mee te werken.

GEPROBEERD:

* Bios reset clear CMOS - load optimized settings en de batterij vervangen.

* Bios geupdate naar de laatste versie AMI 2.9.Geen resultaat.Vervolgens een aantal oudere BIOS'en geprobeerd,ook zonder reslutaat.Hij staat nu weer op AMI 2.9.

* De BIOS instellingen voor de HD veranderd.AHCI,SATA en IDE en ook de SATA drivers geslipstreamt.

* XP pro sp3 geinstalleerd.Deze verloopt vlekkeloos en staat er binnen 30 minuten op.Toen dacht ik het ligt aan de Vista DVD,dus een paar andere DVD's geprobeerd met ook weer de verschillende BIOS instellingen,maar geen resultaat.steeds weer hangt ie bij het voltooien van de installatie.Hij blijft in ieder geval 9 uur lang in deze positie staan.Toen heb ik hem maar uit gezet
Toen dezelfde DVD's in een andere PC geprobeerd en daar verloopt de installatie wel vlekkeloos en ook binnen 3 kwartier.

* De SATA kabels vervangen en in een ander slot geprobeerd.

* De SATA DVD-RW vervangen door een IDE DVD-RW

* De Maxtor SATA-150 80GB HD vervangen door een Samsung SATAII 500GB

* De Samsung SATAII 500GB vervangen door een Seagate IDE 120GB

* Alle overbodige functies in de BIOS uitgezet(SATA,USB,audio,LAN,parralelle poorten,actieve fan besturing,C&Q etc.)

* Meerdere geheugen reepjes geprobeerd in single en dual channel en in alle 4 aanwezige slots.En memtest gedraaid met een aantal van deze reepjes (geen fouten).

* Andere CPU (X2 5400+)

* Andere voeding (350W)

* Andere videokaart (HD 4870)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben al met al toch al een aantal dagen bezig,met in ieder geval een 5-tal pogingen per dag.Om vista geïnstalleerd te krijgen.Ik heb wel eens eerder wat problemen gehad maar zo hardnekkig nog nooit :P .Het geeft ook niet,ik gebruik deze PC slechts als testbak voor allerlei hard- en software.En ik mag graag prutsen met dit soort dingen,maar dan is het wel het mooiste dat er aan het eind een antwoord uitkomt ;)

Ik zit nu dus muurvast.....waarom staat XP er binnen 30 minuten op terwijl Vista meer dan een week nodig heeft.

Mocht iemand door de al deze bomen nog een bos zien staan,dan hoor ik het graag.Zo niet......dan gaat het mobo de bak in.

[ Voor 4% gewijzigd door kendo op 30-03-2009 20:24 . Reden: toevoegen informatie ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb inmiddels een ander bordje besteld (ASRock N61P-S),zodat ik weer verder kan.Mocht iemand alsnog een idee hebben om nog eens te proberen,laat het gerust weten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

kendo schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:12:
Ik heb inmiddels een ander bordje besteld (ASRock N61P-S),zodat ik weer verder kan.Mocht iemand alsnog een idee hebben om nog eens te proberen,laat het gerust weten.
Zover ik dus kan begrijpen heb je alles omgeruild, alleen het moederbord niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
tim427 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:44:
[...]

Zover ik dus kan begrijpen heb je alles omgeruild, alleen het moederbord niet?
Correct!.......daar zit dus ergens een probleem.Het mobo in combinatie met Vista werkt op de een of andere manier niet.Daar waar XP geen probleem heeft met installeren.

Ik zie net dat ik misschien wel een heel belangrijk punt vergeten ben te vermelden |:( .Het moederbord heeft gewoon een half jaar goed gedraaid op Vista Ultimate sp1.Sterker nog de HD waar vista op staat is nog onveranderd en werkt nog steeds,wanneer ik deze in de kast hang start Vista gewoon op en kan ik er normaal mee werken.
Ik wou graag een andere HD gebruiken,en toen kwam ik er achter dat dat niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 08:17
kendo schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:15:
[...]

Correct!.......daar zit dus ergens een probleem.Het mobo in combinatie met Vista werkt op de een of andere manier niet.Daar waar XP geen probleem heeft met installeren.

Ik zie net dat ik misschien wel een heel belangrijk punt vergeten ben te vermelden |:( .Het moederbord heeft gewoon een half jaar goed gedraaid op Vista Ultimate sp1.Sterker nog de HD waar vista op staat is nog onveranderd en werkt nog steeds,wanneer ik deze in de kast hang start Vista gewoon op en kan ik er normaal mee werken.
Ik wou graag een andere HD gebruiken,en toen kwam ik er achter dat dat niet lukte.
Het kan eventueel iets met de drivers maken. Deze kun je makkelijk laden bij de installatie, het hoeft niet per-se aan de storage drivers te liggen maar kunnen ook andere drivers zijn die lastig doen. Eventueel kun je ze laterna nog slipstreamen met vLite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:49
NVM

[ Voor 194% gewijzigd door thijssie op 30-03-2009 20:28 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
joker-nl schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:26:
Ehm mischien beetje basic vraag.

Maar zitten er geen krassen OP de vista installatie cd? oid. of is mischien de cd / dvd - rom drive kapot?
Hier heb ik ook aan gedacht maar er zijn verschillende DVD's en drives gebruikt waarvan ik gecontroleerd heb dat ze werkten op een andere PC.
eXSs schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:21:
[...]

Het kan eventueel iets met de drivers maken. Deze kun je makkelijk laden bij de installatie, het hoeft niet per-se aan de storage drivers te liggen maar kunnen ook andere drivers zijn die lastig doen. Eventueel kun je ze laterna nog slipstreamen met vLite.
Dat ga ik nog even proberen.De SATA drivers had ik trouwens al eens mee gebrand.

[ Voor 35% gewijzigd door kendo op 30-03-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Het MSI K9N neo V3 moederbord is nu vervangen door een ASRock N61P-S en Vista staat er een half uurtje later probleemloos op.De hardware is verder gelijk aan die uit de openings post.
Wat mij het meest op viel was de snelheid waarmee de installatie stappen werden uitgevoerd.Binnen 2 minuten had ik de stappen doorlopen(landinstellingen,serienummer,HD opties)Terwijl dat met het MSI bord minstens een half uur duurde.
Waarschijnlijk is de SATA/IDE controller op het MSI bord niet helemaal lekker meer,dus het bordje gaat in een doos met andere verdachte hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DajoR
  • Laatst online: 12-09 22:45
Hallo allemaal,

Het probleem van de openingspost heb ik ook lange tijd gehad. Na vanalles geprobeerd te hebben en vele fora en sites af te zoeken ben ik eindelijk tot de oplossing gekomen (voor mijn geval).

Het belangrijkste onderdeel was denk ik wel het feit dat de harde schijf die gebruikt gaat worden helemaal geformatteerd moet worden en alle partities verwijderd moeten worden. Als alle partities verwijderd zijn maak je een nieuwe partitie aan voor de installatie van Vista (dus 10-20GB naar gelang de versie). Hier zet je de installatie op.

Verder had ik nog tips gelezen over maximaal 2GB werkgeheugen in je pc plaatsen bij installatie anders krijg je daar problemen mee en ook in de BIOS instellingen vanalles uitschakelen wat niet nodig is en de SATA instellingen op AHCI zetten. Ik had trouwens de SATA instellingen gewoon op SATA staan.

Ik hoop dat ik hier anderen mee kan helpen want het is echt een k*tprobleem! Ik ben er zeker 3 dagen mee zoet geweest 8)7 |:( ;( :'( :o :|

Dajo.
Pagina: 1