Club3d HD4850: verkeerde koeler erop?

Pagina: 1
Acties:

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04 10:32
Hallo,

in januari heb ik een systeem samengesteld. Dit werkte allemaal prima, alleen viel me op dat hij zo veel geluid maakte. Nu doe ik veel met geluidsopnamen en dus is dit erg vervelend, omdat mijn PC in dezelfde ruimte staat als mijn microfoon.

Toen ik de kast samenstelde, heb ik er een Club3d HD4850 ingezet, met de intentie om af en toe nog een spelletje te kunnen spelen. Nu ben ik er echter achter gekomen dat het geluid van de videokaart komt: zodra ik met mijn vinger de fan stil zet, is het systeem nagenoeg stil.

Dit vond ik toch enigszins vreemd, omdat ik in diverse reviews las dat deze kaart behoorlijk stil is, zelfs op 100% load. Hierna ben ik eens plaatjes gaan zoeken van een club3d HD4850, en ik knam er achter dat de meeste koelers van deze videokaart er totaal anders uit zien.

Dit is mijn koeler: Afbeeldingslocatie: http://www2.drome.nl/d13.5/compos/prizes/Club3D_2.jpg

En dit is de koeler die je het meeste ziet: Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/06/20/86429.jpg.

Maakt dit verschil voor de geluidsproductie iets uit? Zo ja: heb ik dan de verkeerde koeler gekregen, en moet of kan ik hier iets aan doen? De dozen zien er trouwens ook iets anders uit...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar de productcode op de sticker van de doos en vergelijk de versie die je hebt gekregen met die je hebt besteld. Vaak hanteert een fabrikant gewoon meerdere versies van een kaart met dezelfde GPU. Soms verandert hij gewoon onderweg van design of koeler zonder de productcode te veranderen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De koeler die jij hebt zou in theorie stiller moeten zijn dan die andere. Jij hebt namelijk een grotere fan. Een fan die groter is moet minder hard draaien om even goed te koelen als een fan die kleiner is. En minder hard draaien is minder lawaai.

Zit er wel verschil in geluid als je in Windows zit of als je aan het gamen bent ? Als ie dan even veel lawaai maakt zou het kunnen zijn dat de fan altijd op 100% draait, en dat is niet de bedoeling.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat singleslot koelertje is anders ook niet bepaald geruisloos. Zelf een niet te dure aftermarket koeler plaatsen is waarschijnlijk goedkoper en stiller dan op zoek naar een andere versie van je kaart.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 18:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
Edmin schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 22:36:
Dat singleslot koelertje is anders ook niet bepaald geruisloos.
Uhu, die maakt een pokke herrie.

Je zou is kunnen kijken of je de snelheid van je ventilator aan kan passen. Wel de temperatuur van je videokaart ondertussen in de gaten houden.

Anders kan je inderdaad een andere koeler aanschaffen. De Arctic Accelero S1 is een goede als je niet te veel geld kwijt wil zijn.

• goldmemberf1
Zit er wel verschil in geluid als je in Windows zit of als je aan het gamen bent ? Als ie dan even veel lawaai maakt zou het kunnen zijn dat de fan altijd op 100% draait, en dat is niet de bedoeling.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Het klinkt in ieder geval wel alsof de fan op 100% draait in Windows. Tijdens het gamen wordt het niet veel meer.
Edmin schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 22:36:
Dat singleslot koelertje is anders ook niet bepaald geruisloos. Zelf een niet te dure aftermarket koeler plaatsen is waarschijnlijk goedkoper en stiller dan op zoek naar een andere versie van je kaart.
Oke....zit er aan te denken om 'em dan passief te koeler met zo'n ding: http://www.arctic-cooling...th=2_&mID=105&language=en

Maar goed, dat zoek ik dan nog wel uit. Ga nu wel even aan de slag met nieuwe drivers enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door goldmemberf1 op 28-03-2009 22:55 ]

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
http://www.overclockingwi...index.php?title=RivaTuner

misschien kan je met rivatuner je fan langzamer laten draaien

• goldmemberf1
Ik zit nu gewoon in het catalyst controlcenter en daar kun je 'enable manual fan control' aanklikken. De fan speed, activity en temperatuur kan ik hier ook zien. Die zijn nu, met alleen firefox aan 50 graden celsius,activity 0% en een fan speed van 37%. Dit laatste lijkt me wat veel, of is dit normaal?

edit: zodra ik het vakje 'enable manual fan control' aanklik en hem op de laagst mogelijk stand zet (20%), is de PC inderdaad bijzonder stil. Maar is er geen mogelijkheid om hem automatisch aan te passen?

[ Voor 25% gewijzigd door goldmemberf1 op 28-03-2009 23:21 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met Rivatuner kan je definiëren hoe hard hij moet draaien. Volgens mij kan je dan ook een soort van doeltemperatuur instellen. En anders kan je de fanspeed regels nog aanpassen in het BIOS van je grafische kaart. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld RBE. Let wel op dat je kaart dan niet te warm wordt dus laat hem niet continue op 20% draaien want dan kan hij onder zware load wel te heet worden!

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-03-2009 23:32 ]

• goldmemberf1
Thanks, dit is precies wat ik zocht! nu even met de settings spelen, maar ik hoop dat het hoe warmer/hoe sneller de fan draait-principe werkt :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kijk daarvoor ook even hier: Het ATi HD4XXX Serie Ervaringen Topic - Deel 8
Pagina: 1