Toon posts:

4GB + Vista 32bit?

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste tweakers....

Ik heb momenteel 2 latjes van in totaal 2GB PC6400 in mijn PC zitten.
Ik heb Vista 32bit en verder mijn processor overgeklokt en dus mijn geheugen en FSB 1:1 gezet.

Nu wil ik graag mijn geheugen wat uitbreiden, vooral omdat games nu meer dan 2gb nodig hebben. Ik heb exact hetzelfde geheugen weten te vinden op Azerty.nl.

Ik ben vele sites afgespeurd, en nog steeds is het me niet duidelijk of 4gb + Vista 32bit zin heeft.

Bij deze dus de vraag:

Heeft het nut 4gb in Vista 32bit te draaien, met het oog op games en rendering?

Dan nog een tweede vraag:

Stel dat ik dus 2gb erbij koop, exact hetzelfde als de 2gb die ik nu heb, kan ik die er dan gewoon inklikken, of moet ik eerst mijn bios instellingen wijzigen?

Bij voorbaat dank!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
Dan heb je niet goed genoeg gezocht, want zelfs hier in de FAQ staat dat 32-bit systeem maximaal 4Gb kunnen adresseren.

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 28-03-2009 19:19 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je krijgt er practisch gezien +- 1GB bij, dus als je game dat nodig heeft zou het kunnen schelen.
* heuveltje kon geen grote verbeteringen ontdekken aan zijn upgrade van 2 naar 4 GB

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 28-03-2009 19:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp ook wel dat het "kan", ik vroeg me meer af of er mensen zijn die dit zelf hebben gedaan (van 2 n aar 4gb op 32bit) en mij konden vertellen of het nut had?

En mijn tweede vraag?

:)

Overigens kan ik ook van marktplaats de 64bit versie van Vista kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 19:26 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 19:02

lordsnow

I know nothing

1. Van de 4GB kan je ongeveer 3.3GB gebruiken. Edit: of het nut heeft ligt aan of je programmas gebruikt die dan nodig hebben.
2. Als er geheugensloten genoeg hebt wel ja.

[ Voor 30% gewijzigd door lordsnow op 28-03-2009 19:26 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik veracht dat het voor Vista wel lekker is als je er nog ~1,2GB bij kunt pakken. Je kunt dit dus best doen, maar het is een beetje afhankelijk van de prijs die je ervoor moet betalen.

* Edmin is net van 4GB -> 8GB PC8500 gegaan.

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
je kan toch 4gb gebruiken inc. het geheugen van je videokaart? maar ik weet niet hoeveel geheugen je videokaart heeft

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet alleen je videokaart, maar alle Hardware moet in het 32bits register weggeschreven worden. Het is dus wel zo dat hoe meer geheugen je graka haaft, des te minder adresseringsruimte er over blijft. Hij heeft een 8800GTX, dus dat is al 768MB.

Verwijderd

Topicstarter
768MB (8800GTX)

Overigens kost het geheugensetje 28 euro, is te doen toch :P

De beste oplossing is dus Vista 64Bit kopen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2009 19:36 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
Ik ben zelf van 2Gb naar 6Gb gegaan met Windows XP Pro
Deze ziet hier 3,25Gb van. XP Pro 64-bit ligt al een poosje op de plank, maar nog geen zin gehad hem te installeren.

Qua performance heb ik er weinig van gemerkt, maar dat ligt vooral aan het type applicaties dat je draait.
Heb je al eens gemeten of die 2Gb te weinig is? Staat je systeem te swappen?

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 28-03-2009 19:39 ]

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:35:
768MB (8800GTX)

Overigens kost het geheugensetje 28 euro, is te doen toch :P

De beste oplossing is dus Vista 64Bit kopen?
Voor die 0,7GB die je zou missen?

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Gewoon 2 GB erbij kopen en dan kijken hoe dat draait. Je kunt altijd nog naar 64bit mocht je het nodig vinden. Maar ik kan je zeggen dat de stap van 2 naar ±3,3 GB absoluut merkbaar is. Alles wordt wat bijteriger want hij staat minder vaak te swappen. Eventueel kun je met de /PAE switch proberen nog wat meer aan te spreken, maar het is niet echt noodzakelijk. 3,3 GB kan nét het verschil maken waarbij iets wel of niet lekker draait. Vista draait imho pas lekker vanaf 2 GB, dus die 1,3 GB heeft ie reserve voor bijvoorbeeld Crysis.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties :D

Een vraagje nog:

Ik las dus dat je jouw serial key van Vista32bit kan gebruiken bij een 64bit versie?
Dus stel ik leen van een vriend de 64Bit versie, installeer de trial, en voer dan de 32bit key in die ik nu gebruik, gaat dat dan werken?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:46:
Ok bedankt voor de reacties :D

Een vraagje nog:

Ik las dus dat je jouw serial key van Vista32bit kan gebruiken bij een 64bit versie?
Dus stel ik leen van een vriend de 64Bit versie, installeer de trial, en voer dan de 32bit key in die ik nu gebruik, gaat dat dan werken?
Ja dat kan gewoon. Je key is voor Vista in het algemeen. Niet voor een 32 of 64 bit versie.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
ing._Buttje schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:39:
Gewoon 2 GB erbij kopen en dan kijken hoe dat draait. Je kunt altijd nog naar 64bit mocht je het nodig vinden. Maar ik kan je zeggen dat de stap van 2 naar ±3,3 GB absoluut merkbaar is. Alles wordt wat bijteriger want hij staat minder vaak te swappen. Eventueel kun je met de /PAE switch proberen nog wat meer aan te spreken, maar het is niet echt noodzakelijk. 3,3 GB kan nét het verschil maken waarbij iets wel of niet lekker draait. Vista draait imho pas lekker vanaf 2 GB, dus die 1,3 GB heeft ie reserve voor bijvoorbeeld Crysis.
Mijn ervaring is dat /PAE niet goed werkt bij Windows XP Pro, waar dit bij Windows Server 2003 wel perfect ging. Het zou me dan ook niets verbazen als dit bij bepaalde Vista versies ook zo zal zijn (Hme versies. Bij de Business en Ultimate versie kan ik me nog wel voorstellen dat het werkt al ben ik bang van niet, Enterprise is niet te verkrijgen voor consumenten)

Ik heb even gezocht. Een quite van de volgende Wiki:
Windows XP Service Pack 2 and later, by default, on processors with the no-execute (NX) or execute-disable (XD) feature, runs in PAE mode in order to allow NX.[9] The NX (or XD) bit resides in bit 63 of the page table entry and, without PAE, page table entries only have 32 bits; therefore PAE mode is required if the NX feature is to be exploited. However, desktop versions of Windows (Windows XP, Windows Vista) limit physical address space to 4 GB for driver compatibility reasons.
Het zou dus moeten werken :)

[ Voor 24% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 28-03-2009 20:00 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
eXSs schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:56:
[...]

Mijn ervaring is dat /PAE niet goed werkt bij Windows XP Pro, waar dit bij Windows Server 2003 wel perfect ging. Het zou me dan ook niets verbazen als dit bij bepaalde Vista versies ook zo zal zijn (Hme versies. Bij de Business en Ultimate versie kan ik me nog wel voorstellen dat het werkt al ben ik bang van niet, Enterprise is niet te verkrijgen voor consumenten)

Ik heb even gezocht. Een quite van de volgende Wiki:

[...]

Het zou dus moeten werken :)
PAE werkt dus niet in XP en vista 32... PAE zorgt voor adressering boven 4GB, maar dat werkt dus niet in XP/Vista32

Ze hebben bij Sp1 het zelfs op plusmin 3.5Gb gelimiteerd omdat heel veel drivers zelfs bij adressen vlak onder de 4gb over de zeik gingen.

specs

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

PAE is een lapmiddel. Er is sinds Vista eigenlijk geen enkele reden meer om op hedendaagse hardware nog een 32 bits OS te zetten. XP64 was nog een hel qua drivers, maar dat is al lange tijd voorbij.

• Mosaics.Ruled
maratropa schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 21:07:
[...]

PAE werkt dus niet in XP en vista 32... PAE zorgt voor adressering boven 4GB, maar dat werkt dus niet in XP/Vista32

Ze hebben bij Sp1 het zelfs op plusmin 3.5Gb gelimiteerd omdat heel veel drivers zelfs bij adressen vlak onder de 4gb over de zeik gingen.
Het zorgt er dus voor dat je TOT 4GB wel kan gebruiken, dat was iig wat ik bedoelde. Ik heb zelf momenteel geen 4GB in een x86 systeem dus kan het niet testen, maar volgens mij kun je minder dan 4GB ram gebruiken in 32bits OS-en door de hardware addressering die binnen die 4GB moet blijven. Hierdoor heeft de een 'maar' 3,2GB en de ander 3,5GB.

edit:
Wat ik dus bedoel is dat het voor een deel ook met je hardware te maken heeft. Sommige moederborden kunnen sowiso niet meer dan 4GB addresseren waar anderen tot 8, 16 of meer GB ondersteunen.

Uiteindelijk maakt het niets uit, je hebt gewoon een 64bits OS nodig wil je boven de 4GB komen. (Of je moet Windows Server versies gaan draaien :o )

[ Voor 10% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 28-03-2009 23:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:12:
Nu wil ik graag mijn geheugen wat uitbreiden, vooral omdat games nu meer dan 2gb nodig hebben.
Voor zover ik weet kan een programma onder een 32 bits (MS) OS sowieso niet meer dan 2 GB geheugen adresseren. Dit zou ik eerst even nakijken.

• Mosaics.Ruled
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 23:18:
[...]

Voor zover ik weet kan een programma onder een 32 bits (MS) OS sowieso niet meer dan 2 GB geheugen adresseren. Dit zou ik eerst even nakijken.
Klopt, dit is uit te breiden naar 3GB.

[luimode]En volgens mij krijgt je kernel dan beschikking over 1GB minder[/luimode]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem het stuk van Abbadon eens door: Abbadon in "RAM FAQ" en dit stuk: PMG FAQ

Dit zijn vragen die je makkelijk zelf kan beantwoorden als je even in de FAQ had gekeken. Dit topic gaat dan ook dicht wegens gebrek aan inzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.