Toon posts:

Macbook - interne HD > extern

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat een rotdag. Vandaag tijdens het werken aan mijn thesisopzet (in Pages '09) liep mijn Macbook (1,5 jaar oud; 2.0 ghz, 1gb) twee keer achter elkaar vast. Na de tweede keer kon ik hem niet meer opstarten; bij het opnieuw opstarten bleef het laden hangen op een map met een vraagteken erin. Na wat research werd mn dag slechter; het leek erop dat mijn HD ofwel kapot was ofwel dat het opstartgedeelte niet goed meer werkte (excuseer het ongetwijfeld foutieve taalgebruik). Ik heb toen een paar geboden oplossingen geprobeerd (toetsencombinaties voor het opstartschema; schijfhulpprogramma om de HD te repareren); maar niets werkte.

Vervolgens (door tijdsdruk achter thesisopzet) naar MyCom gegaan en een nieuwe HD gekocht (WD, 320 GB, SATA) en ingebouwd. Dat is gelukt (hoera), gezien het feit dat ik nu weer op mijn Macbook werk. Tegelijk een externe case gekocht bij de Mycom (merk: ICISU) om een poging te wagen mijn thesisopzet terug te krijgen. Na het plaatsen van mijn oude HD in de case en het aansluiten op mijn Mac (via USB) gaat er wel een lichtje op de case branden en hoor ik de HD zachtjes zoemen; maar mijn Macbook herkent hem de externe HD niet. Ook op een XP pc geprobeerd; maar ook die herkent hem niet.

Mijn vraag is dan ook; betekent dit dat mijn oude HD niet meer te redden is (of iig mijn thesisopzet); of zijn er nog programma's o.i.d. waardoor ik mijn oude HD via die case wel herkent kan laten worden?

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Je hdd krijgt wel voldoende sap? Want als ik het zo lees heb je em dus aangesloten via 1 USB kabel die zowel dient als datakabel als voedingskabel. Meestal wordt bij een hddcasing voor 2,5" schijven een tweede USB kabel geleverd (of Y-splitter) zodat die wat meer sap krijgt.

Wat voor een HDD gaat het trouwens om. Die originele vanuit je mac. 2,5"? RPM? interface?

[ Voor 14% gewijzigd door Yellowneck op 27-03-2009 18:45 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, vergeten te vermelden. Hij heeft idd een losse power USB kabel. Ik weet niet of het relevant is maar; als ik enkel de data kabel op mijn mac aansluit gaat het lichtje branden en als ik enkel de data kabel op mijn PC aansluit gaat het apparaat piepen en het lichtje knipperen. Either way; ik sluit voor de zekerheid maar zowel de datakabel als de 'stroom'kabel aan. Dat maakt geen verschil; zowel het Macbook als de PC herkennen niets, hebben niet door dat er iets is aangesloten.

De oude HD is idd nog de originele HD van Apple zelf; dat is een Seagate Momentus 5400.3 (schrijf ook de achterkant alleen maar over :)), 80GB. Model: ST980811AS (pricewatch: Seagate Momentus 5400.3 ST980811AS). Beantwoord dat jouw vraag?

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hmm.. ok met beide kabels aangesloten zou de schijf zeker genoeg voeding moeten krijgen om volledig up te spinnen. Ik zie ook dat het een SATA schijf is. Je zou het eventueel kunnen proberen om in een PC te hangen, en dan te kijken in de bios of de schijf wel herkend wordt. Maar ik denk dat de controller of iets dergelijks kapot is, en niet zozeer de platters of de leeskop (geen rare tikkkende geluiden?)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hoor niets geks aan de HD; hij snort zachtjes ;) ... lijkt er dus op dat ik mijn hippe thesisopzet gewoon kwijt ben? Balen :(

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kijk eens met Terminal in de /dev map, of de disk daar tussen staat.
Misschien kun je ook eens in een Linux pc kijken of die 'm wel herkent. Het heeft mij eens m'n docs en stuff kunnen redden door Linux te booten en daarmee de disk te mounten en de meuk te kopieren.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Yellowneck schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 19:34:
Hmm.. ok met beide kabels aangesloten zou de schijf zeker genoeg voeding moeten krijgen om volledig up te spinnen.
Helaas, heb deze case ook gekocht voor dit soort doeleindes en deed het zelfs niet met 2x USB aansluiten. Oplossing was de USB lader van mijn vriendin haar telefoon gebruiken als stroomtoevoer (of de stroom in een andere computer stoppen) en toen zag mijn computer de schijf wel :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Ballebek schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 09:38:
[...]

Helaas, heb deze case ook gekocht voor dit soort doeleindes en deed het zelfs niet met 2x USB aansluiten. Oplossing was de USB lader van mijn vriendin haar telefoon gebruiken als stroomtoevoer (of de stroom in een andere computer stoppen) en toen zag mijn computer de schijf wel :)
Euhm; come again? Lag dat volgens jou dan aan die case of aan de HD?

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:10:
Kijk eens met Terminal in de /dev map, of de disk daar tussen staat.
Misschien kun je ook eens in een Linux pc kijken of die 'm wel herkent. Het heeft mij eens m'n docs en stuff kunnen redden door Linux te booten en daarmee de disk te mounten en de meuk te kopieren.
Euhm. Die zegt dit, misschien dat jij er wijs uit kan worden? Ik heb overigens geen Linux pc tot mijn beschikking of in mijn omgeving, dus dat wordt niets ben ik bang?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
ath0            ptytb           ttyr4
autofs          ptytc           ttyr5
autofs_control      ptytd           ttyr6
autofs_nowait       ptyte           ttyr7
bpf0            ptytf           ttyr8
bpf1            ptyu0           ttyr9
bpf2            ptyu1           ttyra
bpf3            ptyu2           ttyrb
console         ptyu3           ttyrc
cu.Bluetooth-Modem  ptyu4           ttyrd
cu.Bluetooth-PDA-Sync   ptyu5           ttyre
disk0           ptyu6           ttyrf
disk0s1         ptyu7           ttys0
disk0s2         ptyu8           ttys000
dtrace          ptyu9           ttys1
dtracehelper        ptyua           ttys2
fbt         ptyub           ttys3
fd          ptyuc           ttys4
fsevents        ptyud           ttys5
klog            ptyue           ttys6
lockstat        ptyuf           ttys7
machtrace       ptyv0           ttys8
null            ptyv1           ttys9
pmCPU           ptyv2           ttysa
profile         ptyv3           ttysb
ptmx            ptyv4           ttysc
ptyp0           ptyv5           ttysd
ptyp1           ptyv6           ttyse
ptyp2           ptyv7           ttysf
ptyp3           ptyv8           ttyt0
ptyp4           ptyv9           ttyt1
ptyp5           ptyva           ttyt2
ptyp6           ptyvb           ttyt3
ptyp7           ptyvc           ttyt4
ptyp8           ptyvd           ttyt5
ptyp9           ptyve           ttyt6
ptypa           ptyvf           ttyt7
ptypb           ptyw0           ttyt8
ptypc           ptyw1           ttyt9
ptypd           ptyw2           ttyta
ptype           ptyw3           ttytb
ptypf           ptyw4           ttytc
ptyq0           ptyw5           ttytd
ptyq1           ptyw6           ttyte
ptyq2           ptyw7           ttytf
ptyq3           ptyw8           ttyu0
ptyq4           ptyw9           ttyu1
ptyq5           ptywa           ttyu2
ptyq6           ptywb           ttyu3
ptyq7           ptywc           ttyu4
ptyq8           ptywd           ttyu5
ptyq9           ptywe           ttyu6
ptyqa           ptywf           ttyu7
ptyqb           random          ttyu8
ptyqc           rdisk0          ttyu9
ptyqd           rdisk0s1        ttyua
ptyqe           rdisk0s2        ttyub
ptyqf           sdt         ttyuc
ptyr0           stderr          ttyud
ptyr1           stdin           ttyue
ptyr2           stdout          ttyuf
ptyr3           systrace        ttyv0
ptyr4           tty         ttyv1
ptyr5           tty.Bluetooth-Modem ttyv2
ptyr6           tty.Bluetooth-PDA-Sync  ttyv3
ptyr7           ttyp0           ttyv4
ptyr8           ttyp1           ttyv5
ptyr9           ttyp2           ttyv6
ptyra           ttyp3           ttyv7
ptyrb           ttyp4           ttyv8
ptyrc           ttyp5           ttyv9
ptyrd           ttyp6           ttyva
ptyre           ttyp7           ttyvb
ptyrf           ttyp8           ttyvc
ptys0           ttyp9           ttyvd
ptys1           ttypa           ttyve
ptys2           ttypb           ttyvf
ptys3           ttypc           ttyw0
ptys4           ttypd           ttyw1
ptys5           ttype           ttyw2
ptys6           ttypf           ttyw3
ptys7           ttyq0           ttyw4
ptys8           ttyq1           ttyw5
ptys9           ttyq2           ttyw6
ptysa           ttyq3           ttyw7
ptysb           ttyq4           ttyw8
ptysc           ttyq5           ttyw9
ptysd           ttyq6           ttywa
ptyse           ttyq7           ttywb
ptysf           ttyq8           ttywc
ptyt0           ttyq9           ttywd
ptyt1           ttyqa           ttywe
ptyt2           ttyqb           ttywf
ptyt3           ttyqc           urandom
ptyt4           ttyqd           vn0
ptyt5           ttyqe           vn1
ptyt6           ttyqf           vn2
ptyt7           ttyr0           vn3
ptyt8           ttyr1           zero
ptyt9           ttyr2
ptyta           ttyr3

• thmss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 13:25:
[...]

Euhm. Die zegt dit, misschien dat jij er wijs uit kan worden? Ik heb overigens geen Linux pc tot mijn beschikking of in mijn omgeving, dus dat wordt niets ben ik bang?
knoppix ;)

Verwijderd

Heb je de hardeschijf wel eerst geformatteerd?

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

In dit topic staan wat tips over handmatig mounten: Meizu M6 verschijnt niet op bureaublad

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 14:47:
Heb je de hardeschijf wel eerst geformatteerd?
Haha :D dat probeer ik juist een klein beetje te voorkomen ivm de thesisopzet die erop staat. Overigens; inmiddels het verloren werk opnieuw gedaan dus het wordt nu slechts nog een prestige kwestie om dat document terug te krijgen ;-).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:45:
[...]

Haha :D dat probeer ik juist een klein beetje te voorkomen ivm de thesisopzet die erop staat. Overigens; inmiddels het verloren werk opnieuw gedaan dus het wordt nu slechts nog een prestige kwestie om dat document terug te krijgen ;-).
Ohja stom natuurlijk, niet goed gelezen, dacht dat het ging om een nieuwe externe hardeschijf.
Via schijfhulpprogramma kun je kijken of er uberhaupt wel iets van een partitie op staat.
Anders kun je eventueel Gparted (zie Google) downloaden, branden, en dan kijken of je nog door de inhoud van je oude HD kunt browsen?

Verwijderd

Je kan de oude disk aansluiten op een Windows Machine en MacDrive installeren en bestanden kopieren van de ene naar de andere disk. Of gewoon opstarten met een livecd van linux en gewoon kopieren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:40:
[...]

Ohja stom natuurlijk, niet goed gelezen, dacht dat het ging om een nieuwe externe hardeschijf.
Via schijfhulpprogramma kun je kijken of er uberhaupt wel iets van een partitie op staat.
Anders kun je eventueel Gparted (zie Google) downloaden, branden, en dan kijken of je nog door de inhoud van je oude HD kunt browsen?
Haha, je zou verwachten dat je na 'stom natuurlijk, niet goed gelezen' het alsnog wel zou lezen. Helaas. Schijfhulp werkt niet, de HD wordt namelijk niet herkend.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:48:
Je kan de oude disk aansluiten op een Windows Machine en MacDrive installeren en bestanden kopieren van de ene naar de andere disk. Of gewoon opstarten met een livecd van linux en gewoon kopieren.
...

Verwijderd

Topicstarter
Kom ik nog op terug! Ga ik van het weekend proberen. Tnx! :*)

Verwijderd

Topicstarter
Ter update voor het nageslacht; helaas pindakaas is niets van de suggesties gelukt. Exit HD. Bedankt voor alle tips though! :>
Pagina: 1