Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Hallo heren en dames

zeer recent heb ik een nieuw systeempje gekocht [Core i7 / MSI x58 Pro], dik tevreden mee, behalve dat deze af en toe eens de neiging heeft om out-of-the-blue een reboot te doen.

Ik heb al eens zitten zoeken maar nog niet meteen een oorzaak gevonden, ik dacht eerst dat het misschien te warm werd, maar de CPU draait op 19°C, Systeem op 36°C en dan mijn IOH op 58°C wat dat laatste is weet ik niet, maar vermoedelijk mijn chipset die trouwens passief is gekoeld. Ook is het niet meteen tijdsgebonden, het maakt niet uit of mijn systeem nog maar net aanstaat of al een hele tijd. Soms draait hij zeer lang (+5u) zonder een kick te geven, andere momenten is een half uurtje of minder voldoende.

Ik dacht dan aan mijn geheugen maar een windows memory test was negatief.

Uiteindelijk de voeding die misschien niet zwaar genoeg is, deze heeft uiteindelijk een 4-pin connector waar het moederbord een 8-pin voorziet (zie MSI X58 Pro (intel i7) + ATX-voeding.). Maar ook hier vermoed ik dat het negatief is want wanneer ik een game speel dan blijft hij juist vrij stabiel.

Het enige vreemde aan de zaak is dat het vaak s'ochtens vroeg (rond 6) en s'avonds laat (vanaf 22u. middernacht) gebeurt, tenzij ik een game speel (dan blijft hij weer stabiel). Ook valt het mij op dat ik vaak gewoon zit te surfen (Opera) maar dat kan puur toeval zijn, 99% van de tijd staat mijn browser open.

In de evntlog van windows tenslotte vindt ik niet meteen iets weer behalven: "The previous system shutdown at 22:20:24 on 26/03/2009 was unexpected."

Ik heb echt geen idee waar het probleem zit, al de drivers zijn up-to-date net als de bios. Het lijkt me duidelijk een hardware probleem te zijn en omdat het systeem nog in garantie is zou ik het liever zo snel mogelijk de oorzaak weten zodat ik deze kan terug brengen. Hulp bij het opsporen is dus zeer welkom.

Edit: laatste punt, ik draai Windows Vista Home Premium 64-bit

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57
Probeer je geheugen eerst een te testen met Memtest86 in plaats van met windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke voeding gebruik je en hoe oud is de voeding?

Het kan ook zijn dat je voeding gewoon gigantische dalen in zijn stroomuitvoer heeft waardoor het systeem reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 22:50

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Heb je trouwens wat veranderd aan de snelheden van je hardware, of loopt alles op stock snelheden en voltages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Post eens je volledige specs, dus ook je graka, voeding etc.
Ik dacht dan aan mijn geheugen maar een windows memory test was negatief.
Je kan beter Memtest eens een nachtje laten pruttelen en kijken wat daar uit komt.

Nogmaals, post de volledige specs even, dat geeft one een beter beeld van wat er in je kast zit :) Verder zou je nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door kunnen nemen, als je dat nog niet gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Wat je allemaal kunt proberen:

- Controleer je geheugen met memtest86
- Stress je processor met Prime95
- Draai BIT (BurnInTest)
- Ander geheugen
- Videokaart stresstest draaien

Etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, ik heb reed een test gedaan met Memtest86+, deze was ook negatief.
Mijn systeemwaarden staan ook standaard out-of-the-box.
Mocht het inderdaad de voeding zijn, is er dan een mogelijkheid om dit te achterhalen?

Mobo: MSI X58 Pro
CPU: Intel Core i7 920
RAM: Corsair CM3X2G1333C9 (3 X 2Gig triple channel)
GPU: NVIDIA GeForce 7800 GT
Voeding: Hiper 480W (kleine 3-5 jaar oud)
USB: Joystick, Keyboard, Printer, Scanner, Externe HD, Tekentablet

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 16:10
Dit is volgens mij vrijwel zeker de voeding, voor zoiets heb je toch wel een zwaardere voeding nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
waarschijnlijk een verkeerde geheugen instelling dus.
download memset, of zet in de bios je geheugen op een tikje meer voltage/andere instellingen
voeding houdt ook niet echt over, maar kan er nog wel mee door zolang je niet overklokt of een dikkere vga koopt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:49
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Af en toe een reboot out of the blue. En wazige foutmeldingen of reboots als ik 3dmark06 of Vantage draaide. Bij mij lag het er aan dat ik de 24pins voeding gevuld had met een 20pins stekker. Mijn voeding voorziet wel in 24pins, maar dat is een losse 4 pins stekker er bij, waar een hele grote sticker met "warning" op staat en een melding die ik niet helemaal goed begreep. Hierdoor had ik die 4 pins er niet bij gestoken en werkte alles prima, op die reboots na dus. Het is een vergelijkbaar systeem;

- Gigabyte EX58 UD5P
- Core I7 920
- Nvidia GTX285
- 3x 2 GB OCZ RAM
- Voeding Zalmann 600Watt

Net als bij jou gingen spellen ook prima, memtest negatief, HDD testen ook goed, ook met minimale hardware af en toe een reboot. Everest stabiliteitstest 12u draaien, zonder reboot. En dan toch nog af en toe out of the blue een reboot, laten we zeggen eens in de 24u of als ik 3dmark06 weer eens probeerde (alleen bij alle tests een reboot en niet bij de trial versie tests). Tot ik het stekkertje er bij stak dus.... Wellicht bij jou dus ook het probleem, maar dan met een ander stekkertje?

[ Voor 6% gewijzigd door Waterpower op 27-03-2009 16:11 ]

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer het anders is met een andere voeding. Je hebt een behoorlijk high-end systeem met een voeding van 3 jaar oud.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Goede, het lijkt inderdaad de voeding te zijn, nu was ik toch van plan om binnen dit en enkele maanden een nieuwe GPU te kopen en dan was een nieuwe voeding onoverkomelijk. Enkel spijtig dat een voeding vrij duur is in België, dus dat wordt vermoedelijk weer bestellen over het net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Geen geluk :-(
Heb nu en 700Watt voeding gekocht en hoewel het systeem stabieler leek heeft hij nu ook plots gewoon weer out of the blue een rebootje gedaan. >_<
Nog iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je al een linux-live cd geprobeerd en gekeken of het probleem daar ook in zit? Als die het wel doet zit het in je windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 16:36
wat voor merk voeding heb je gekocht?

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan ook proberen om zoveel mogelijk hardware uit je computer te halen en kijken of hij dan nog steeds vastloopt. Dus bijvoorbeeld geluidskaart, netwerkkaart, raid-controllers, dvd spelers enz. Op die manier kan je ook het probleem oplossen. Maar kijk eerst maar eens naar je linux cdtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Het gaat om een OCZ ModXStream Pro, niet meteen de duurste maar ook niet de goedkoopste, het zou me verbazen dat het aan de voeding ligt.

De linux-CD is niet meteen een oplossing, het probleem komt vrij onverwachts voor en als ik achter mijn pc zit dan wil ik wel volledig gebruik kunnen maken en mijn werk kunnen doen. Ik ga straks een Watt meter er tussen plaatsen dan weet ik meteen ook hoeveel mijn PC verbruikt. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Sorry hoor, maar ik wil dit even van me afschrijven.

Je leest zo vaak dat mensen al gauw gaan roepen dat het de voeding is als het onder de 1000 W is en niet een AA++ merk. Ja, in theorie kan het de voeding zijn, ja als het de voeding is, is het een raar probleem en lastig vast te stellen. Een 480 Watt voeding is meer dan voldoende voor dit i7 systeem.

Is er al een volledige stresstest geweest?

Is er dan ook niemand in dit onderwerp die zich afvraagt of er een blauw scherm wordt getoond?

En is er al een volledige herinstallatie geweest? Ja, rotwerk, kost tijd, maar als Windows zelf niet stabiel is, dan kan je helemaal suf zoeken.

Verder, als het een probleem is dat lijkt voor te doen op bepaalde tijdstippen in combinatie met een verbeterde situatie met een nieuwere/betere voeding, hoe goed is je stroomvoorziening thuis?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
@ Motrax, blijf vooral kalm ;-)

Aan de voeding zal het nu niet meer liggen, het hoogste dat ik gehaald heb is 218Watt. De stroomvoorziening hier is zeer goed tot uitstekend. Ik heb echter wel een elektrische boiler en deze kan misschien wel voor een kleine verlaging in voltage zorgen op het moment dat hij opspringt. De time frames kan kloppen omdat deze enkel tijdens goedkoop tarief opspringt, maar dat laatste wou ik nog niet melden omdat veel mensen vrij snel "het zal dat wel zijn" zeggen, zonder eens verder te denken. Daarnaast vangen voedingen dit normaal zonder al te veel problemen op.

Een stresstest heb ik voorlopig nog niet gedaan om de heel eenvoudige reden dat ik er geen fan van ben en dit dus zolang mogelijk probeer uit te stellen.

Een error-bericht of een BSOD krijg ik niet, anders had ik dit hier zeker neergezet en ook al gegoogled, daarom dat ik ook vermoed dat er niets mis is met mijn vista installatie. Een BSOD bestaat trouwens volgens mij niet meer onder vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 11:18
webshit schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:50:
@ Motrax, blijf vooral kalm ;-)

Aan de voeding zal het nu niet meer liggen, het hoogste dat ik gehaald heb is 218Watt. De stroomvoorziening hier is zeer goed tot uitstekend. Ik heb echter wel een elektrische boiler en deze kan misschien wel voor een kleine verlaging in voltage zorgen op het moment dat hij opspringt. De time frames kan kloppen omdat deze enkel tijdens goedkoop tarief opspringt, maar dat laatste wou ik nog niet melden omdat veel mensen vrij snel "het zal dat wel zijn" zeggen, zonder eens verder te denken. Daarnaast vangen voedingen dit normaal zonder al te veel problemen op.

Een stresstest heb ik voorlopig nog niet gedaan om de heel eenvoudige reden dat ik er geen fan van ben en dit dus zolang mogelijk probeer uit te stellen.

Een error-bericht of een BSOD krijg ik niet, anders had ik dit hier zeker neergezet en ook al gegoogled, daarom dat ik ook vermoed dat er niets mis is met mijn vista installatie. Een BSOD bestaat trouwens volgens mij niet meer onder vista.
En of bsod onder vista bestaat lol.
Kan best zijn dat het een bsod is maar heel snel weer weg is. Probeer eens bij eigenschappen van deze computer naar geavanceerde systeem instellingen te gaan tabblad geadvanceerd opstart en herinstellingen en dan bij systeem fouten het vinkje weghalen bij automatisch opnieuw opstarten.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:37
Inderdaad even dat vinkje weghalen en wat zijn de temps van je grafische kaart? Ik heb namelijk ook een nVidia GeForce 7800 GT en deze werd wel 80 graden. Geheugen (van videokaart) is daardoor brak geworden met reboots als gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Vinkje weggehaald en geen BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
coller schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:24:
Dit is volgens mij vrijwel zeker de voeding, voor zoiets heb je toch wel een zwaardere voeding nodig
480W zou ruim voldoende moeten zijn voor dit systeem en Hiper maakt nu ook weer niet de slechtste voedingen. Ook niet de beste, maar de voeding lijkt me het in dit geval niet te zijn, en dat wordt ook bewezen onderaan dit topic.

Stresstesten zijn trouwens alleen maar fataal voor je hardware als hij toch aan het falen was. Je vervroegt het falen er alleen maar een paar weken mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-04-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer even verschillende plankjes ram in te doen. 1 tegelijk, elke keer weer een ander. Als je het bij 1 van plankjes hebt en bij de andere niet kan het aan je mobo liggen of aan het geheugen. Ook kan je memoryslot kuren hebben.

Je hoort het trouwens wel erg vaak dat die core I7 systemen het niet doen. Vaak dit soort problemen. Ik denk dat het het mobo is of het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterBlasterNL
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-08 11:53
webshit,

is het probleem al opgelost?
Ik heb namelijk het zelfde probleem (gehad).
Mijn systeem heb ik na diverse testen gedaan te hebben terug gestuurd.
Na onderzoek bij Azerty komt hij morgen terug en dan is hopenlijk alles opgelost.

De conclusie die ze me op dit moment terug gaven is dat het geheugen niet goed ingesteld stond (timing & voltage). Het is 12GB corsair dominator dus zal als het systeem binnen is wel kijken of dit het probleem was.

Wat ik wel vreemd vind is dat de instellingen op standaard stonden dus nam aan dat lager geklokt als dat het geheugen aan kan geen kwaad kon.

Hoop dat andere hier misschien ook iet aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je CPU draait op 19 graden? Mijn i7 920 draait idle op 36 graden bij 20 graden kamertemperatuur..

Dat klopt iig al niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 10:14
Download de laatst OCT stresstest eens, draai vervolgens de Linx stresstest met zoveel mogelijk geheugen.
Houdt de temps van je CPU goed in de gaten.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paksoy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 11:48
webshit schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:12:
...
Uiteindelijk de voeding die misschien niet zwaar genoeg is, deze heeft uiteindelijk een 4-pin connector waar het moederbord een 8-pin voorziet (zie MSI X58 Pro (intel i7) + ATX-voeding.). Maar ook hier vermoed ik dat het negatief is want wanneer ik een game speel dan blijft hij juist vrij stabiel.
...
Heb je dat nou gevuld met een 8-pin? Want ik zou er toch echt een 8-pin instoppen en zo proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn cpu draait hier standaard idle op 44 (c) dus 19 (c) dan heb je een super cooler.
De IOH loopt net zoals bij jou op 58 (c) d.i. je North Brigde. (wel een extra cooler er opgezet.
De voeding 750 watt : pima

blijft over:
1) de nieuwste driver binnen halen voor je mobo m.n. de intel p58 chipset installeren aub.
2) de nieuwste drivers binnen halen voor je VGA.
3) ik denk meer dat je eens moet kijken naar je geheugen reepjes.

groet Whisper.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik lees op diverse fora dat je het V van je mem iets moet opkrikken.

groet Whisper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Core i7's zijn (helaas) beroemd om geheugen issues. De DDR3 'kits' ervoor staan vaak niet op de QVL lijst van het moederbord, en daar zijn ze vaak vrij strict in (anders kun je 'vage' problemen krijgen). Dit heeft indirect ook met het sóórt voeding te maken. Te weinig spanning, en het geheugen wordt onstabiel (dat krijg je er vaak niet uit bij een memtest), te veel spanning en de CPU wordt onstabiel (weer: memtest geeft vaak geen resultaten). Ik raad je aan om te controleren of het geheugen op de QVL staat van je moederbord, en te kijken op hoeveel volt je geheugen nu draait, en zou moeten draaien. Maar wat je ook doet: probeer niet boven de 1,65V uit te komen voor het geheugen.

Zorg dat die PC ook geaard is!

Over je temperatuur: ik weet niet hoe je kamer is, maar 19 graden? Wees er van bewust dat je (tenzij je exotische koelingen zoals peltiers, compressors, of vloeibare gassen gebruikt) in principe met lucht of water-gekoeld-door-lucht NOOIT onder kamertemperatuur kan komen, en het is veilig te zeggen dat er zelfs met de beste koeler je meestal wel minimaal 10 graden daar boven zit. Ik heb mijn twijfels over je temp-sensor. Laat anders eens een temperatuur log draaien door HWinfo32 terwijl je fullscreen een spel speelt ofzo wat de CPU ook lekker belast!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Mijn excuses voor het late antwoord maar heb het de laatste tijd zeer druk gehad en voor die enkele keren dan maar het struisvogel algoritme toegepast (het probleem negeren).
Maar nu moet ik weer vaak op mijn PC werken en merk ik toch wel weer veel crashes (3 op minder dan 2 uur tijd). Lang leven de save button maar als je files aan het overzetten bent is dat toch niet zo aangenaam.

Toen ik de temperatuur opnam, maanden geleden was het veel cooler.
Nu is de temperatuur bij mij 22°C en als CPU temperatuur heb ik 30°C. De cores lopen wel op tot 43°C
De temperatuur van de CPU haal ik wel van de tool van MSI. Dus misschien wel met een korreltje zout nemen.

Voor het merendeel is alles auto managed door mijn bios en het voltage van mijn geheugen staat nu op 1.5V

Voor meer details heb ik de CPUZ en de HWMonitor gegevens even geporteerd.
http://image.stijn-dhaese.be/Unicorn.txt
http://image.stijn-dhaese.be/Unicorn_temp.txt

Het ram Geheugen is Corsair TR3X6G1333C9 en deze kan ik jammer genoeg niet terug vinden op het test rapport van mijn moederbord fabrikant: http://eu.msi.com/index.p...no=&cat3_no=&prod_no=1744

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb zelf de MSI Eclipse SLI. Vrijwel hetzelfde moederbord met een paar kleine wijzigingen. Ik had in het begin ook problemen (vastlopers, bsods, spontane reboots), dit kwam doordat de chipset te heet werd (IOH) houdt je die temperatuur nog wel in de gaten? Mijne tikte soms 90c aan.

Ik heb toen de passieve heatsink eraf gehaald en er opnieuw koelpasta onder gedaan en de heatsink met gewone schroeven vast gezet ipv die plastic drukkertjes. Ik zit nu op max 60c en normaal rond de 50c. Sindsdien ook geen vastloper of reboot weergehad.

edit;

De CPU temperaturen die je opnoemt zijn prima. Die cores mogen nog een stuk warmer worden hoor ;)
Hier heb je wat vergelijkingsmateriaal van mijn MSI Eclipse / Intel i7 920 :)

Moederbord 40 °C (104 °F)
CPU 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Kern #1 43 °C (109 °F)
CPU #1 / Kern #2 43 °C (109 °F)
CPU #1 / Kern #3 39 °C (102 °F)
CPU #1 / Kern #4 39 °C (102 °F)
North Bridge 54 °C (129 °F)

[ Voor 27% gewijzigd door BastiaanN op 12-09-2009 16:06 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Toch te gek voor woorden dat je met zo'n peperduur moederbord nog aan de chipsetkoeling moet gaan zitten kloten :X

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Weet iemand misschien ook hoe heet de intel i 7 maximaal mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Micro update:

Omdat het moederbord nog in garantie is heb ik deze dan maar binnen gedaan. Kreeg meteen een nieuw moederbord mee, ondanks dat ze liever hadden dat ik de PC volledig had meebracht zodat ze zelf konden testen. Nu draait hij al iets meer dan 4 uur zonder problemen, dus vermoedelijk is het probleem opgelost.

Wat we mel opviel was dat er enkele verschillen waren met het vorige moederbord, De kloelblokken lijken iets groter en zijn deze keer vastgeschroefd met metalen schroefjes. Of het aan de temperatuur heeft gelegen zullen we nooit weten. Punt is, hij was gewoon stuk, dat gebeurd nu soms eens. :9

Pagina: 1