Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Ik heb een vraag over dit moederbord I.c.m. de high end game PC zoals de volgende set:

Phenom II 940BE
OCZ2P10664GK (4GB 1066mhz)
GigaByte GM-MA790X-UD4 (AM2+ DDR2)
ATI HD4870 1GB

Ik kies voor de GigaByte omdat de Foxconn volgens de BBG Game PC erg slecht leverbaar is. Maar om de PC stil te krijgen is het natuurlijk wel nodig om de FanSpeed's te kunnen verzetten. Grote Fan's lage toeren (uit andere topics gelezen). Nu heb ik een review op internet voorbij zien komen dat iemand het op een bijna gelijk moederbord niet voor elkaar kreeg om de Speed's te vertellen.

Van de fabrikant zie ik het volgende klik
EasyTune6
GIGABYTE has completely redesigned EasyTune6 from the ground up to make it easier than ever to manage and monitor your hardware resources as well as tweak your system settings in order to achieve maximum system performance. Whether you are an overclocking enthusiast, or a computer novice, EasyTune6 provides the tools you need to quickly and effortlessly fine tune your system.

betekend dit dat het kan? Ik kan namelijk nergens terugzien of het wel of niet mogelijk is.

Ook heb ik in de lijst van "memorysupport" van dit moederbord gezocht naar het OCZ geheugen, maar het staat er niet bij --> klik

Ik zie zelfs dat het bijna niet mogelijk is om 2x2G op 1066Mhz te doen... Klopt dit?

Kortom, ik zie als alternatief voor de Foxconn uit de BBG High End Game Topic diverse keren de GigaByte voorbij komen, maar nu twijfel ik aan de mogelijkheden van dit bordje in het systeem.

Zijn de twijfels terrecht?

Hoe zit het met dit bordje?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Ik heb zelf ook een Gigabyte(g31m es2l bordje en met Easy Tune 6 kan ik de snelheden van 3pins-fans niet veranderen, alleen die van 4pins(PWM gestuurde) vennetjes.

Werkt bij mij dus alleen met PWM vennetjes en niet bij vennetjes met een 3-pins aansluiting.

Je kan natuurlijk wel je vennetjes aan de 7 volt lijn van een molex hangen, dan zijn ze ook stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makkelijker is gewoon op voorhand stille fans te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
peugeot106xsi schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:53:
Ik heb zelf ook een Gigabyte(g31m es2l bordje en met Easy Tune 6 kan ik de snelheden van 3pins-fans niet veranderen, alleen die van 4pins(PWM gestuurde) vennetjes.

Werkt bij mij dus alleen met PWM vennetjes en niet bij vennetjes met een 3-pins aansluiting.

Je kan natuurlijk wel je vennetjes aan de 7 volt lijn van een molex hangen, dan zijn ze ook stil.
pulse width modulated, aan de 7 volt lijn van molex? hoe werkt dat dan?
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:12:
Makkelijker is gewoon op voorhand stille fans te kopen.
Fans worden toch stil als je ze goed instelt? dat doet het systeem zelf toch niet? Ik heb er zelf alleen maar over gelezen, verder geen ervaring. Dus als dit bordje de ondersteuning niet heeft, dan is dat niet erg?
Het bordje ondersteunt wel flink overclocken... Is het dan niet ook belangrijk dat je de fans wat harder kan laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Fans worden toch stil als je ze goed instelt?
Je kan gewoon fans kopen die standaard op een laag toerental werken, en hierdoor standaard al stil zijn. Persoonlijk zou ik dit doen, dan lopen klooien met software en hopen dat het allemaal zal werken.
Ook heb ik in de lijst van "memorysupport" van dit moederbord gezocht naar het OCZ geheugen, maar het staat er niet bij
OCZ en Gigabyte levert wel eens problemen op. Persoonlijk zou ik een ander merk nemen.
Ik zie zelfs dat het bijna niet mogelijk is om 2x2G op 1066Mhz te doen... Klopt dit?
Bij gebruik van één geheugenkanaal (2x 2GB in dit geval) mag dit geen probleem zijn. Alleen wanneer je vier geheugen latjes gaat gebruiken, zullen deze niet/moeilijk op 1066MHz kunnen werken. Dit komt door een limitatie in de geheugencontroller van de Phenom II.
Hoe zit het met dit bordje?
Gigabyte zijn kwalitatief erg goede moederbordjes, alleen moet je uitkijken bij gebruik van OCZ geheugen. Foxconn is ook een goed merk, ik heb er goede ervaringen mee. Het is alleen niet zo goed verkrijgbaar in de Benelux.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Hacku schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:57:
[...]

Je kan gewoon fans kopen die standaard op een laag toerental werken, en hierdoor standaard al stil zijn. Persoonlijk zou ik dit doen, dan lopen klooien met software en hopen dat het allemaal zal werken.
Ok, dan is GigaByte nu prima!
[...]

OCZ en Gigabyte levert wel eens problemen op. Persoonlijk zou ik een ander merk nemen.
Ok, dan kan ik dus nu beter ander geheugen nemen!?
[...]

Bij gebruik van één geheugenkanaal (2x 2GB in dit geval) mag dit geen probleem zijn. Alleen wanneer je vier geheugen latjes gaat gebruiken, zullen deze niet/moeilijk op 1066MHz kunnen werken. Dit komt door een limitatie in de geheugencontroller van de Phenom II.
Gezien de beperkingen bij de proc liggen en niet het mobo, is GigaByte Prima!?
[...]

Gigabyte zijn kwalitatief erg goede moederbordjes, alleen moet je uitkijken bij gebruik van OCZ geheugen. Foxconn is ook een goed merk, ik heb er goede ervaringen mee. Het is alleen niet zo goed verkrijgbaar in de Benelux.
Uitkijken met OCZ is dus kiezen voor ander geheugen, is onderstaand kingston geheugen iets? Wat houdt het non-ECC in? En is de CL5-5-5-15 niet slecht? Er is zoveel geheugen te koop... wat is nou goed...

Kingston 4GB(2 x 2GB), 1066MHz, DDR2, Non-ECC, CL5 (5-5-5-15), DIMM | KHX8500D2K2/4G
[url="link"]http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=140247[/url]

Wat zou een goede vervanger zijn voor mijn huidig OCZ geheugen: OCZ2P10664GK

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa op 25-03-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
OCZ zou ik inderdaad niet combineren met Gigabyte. Het kan goed werken, maar er zijn ook veel mensen met problemen.
is onderstaand kingston geheugen iets
1066MHz => check
2x dezelfde latjes voor dual channel => check
CL5 (mag ook CL4 zijn) => check

Dat geheugen lijkt me dus te volstaan.
Wat houdt het non-ECC in?
En is de CL5-5-5-15 niet slecht?
Antwoorden hierop kan je vinden in RAM FAQ

RAM FAQ CL
RAM FAQ ECC

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 25-03-2009 23:57 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Check!

Heb het zojuist bij de winkel doorgegeven dat ik nu voor onderstaand non-ECC geheugen van Kingston ga.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik ben bezig met het samenstellen van onderstaand systeem:

Sapphire HD4870 1 gigabyte
AMD Phenom; II X4 920
Voeding Cooler Master Silent Pro M 500W
Cooler Master Centurion 590
Cardreader Sweex All in 1 Reader
DVD-Brander Samsung SH-S223F
Moederbord GigaByte MA790X-UD4
Harddisks (SATA) Samsung HD103UJ spinpoint f1 1 gigabyte
Geheugen Kingston HyperX 4 GB DDR2-1066 Kit

Alleen geeft de configurator van azerty aan dat de processor de snelheid van het geheugen niet ondersteund. Klopt dit of moet ik dit negeren? Zijn er andere conflicten te verwachten bij een dergelijk systeem? Is deze configuratie niet al te luidruchtig aangezien hij in de woonkamer komt te staan of kan ik beter hier iets aan wijzigen?

[ Voor 9% gewijzigd door drernie op 29-03-2009 17:09 ]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
drernie schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:38:
Ik ben bezig met het samenstellen van onderstaand systeem:

Sapphire HD4870 1 Gigabyte
AMD Phenom; II X4 920
Voeding Cooler Master Silent Pro M 500W
Cooler Master Centurion 590
Cardreader Sweex All in 1 Reader
DVD-Brander Samsung SH-S223F
Moederbord GigaByte MA790X-UD4
Harddisks (SATA) Samsung HD103UJ spinpoint F1 1 Terabyte
Geheugen Kingston HyperX 4 GB DDR2-1066 Kit

Alleen geeft de configurator van azerty aan dat de processor de snelheid van het geheugen niet ondersteund. Klopt dit of moet ik dit negeren? Zijn er andere conflicten te verwachten bij een dergelijk systeem? Is deze configuratie niet al te luidruchtig aangezien hij in de woonkamer komt te staan of kan ik beter hier iets aan wijzigen?
Lijkt me een prima configuratie. Standaard configurator systemen zijn erg beperkt qua keuzes aangezien er eigenlijk alleen maar 100% compatible onderdelen in zitten zodat zo'n configurator je altijd een compatible systeem zou moeten geven. Slimmer lijkt me (vaak ook goedkoper als je goed zoekt) om gewoon al je onderdelen los uit te zoeken. Kijk even op de site van Gigabyte, in de QVL lijst, of het geheugen ondersteund wordt. Persoonlijk zou ik geen HyperX nemen. Niet omdat het slecht is, maar omdat het nauwelijks meerwaarde heeft. Het standaard Kingston Valueram is prima geheugen en klokt ook heel erg lekker over. Ook kan het slim zijn om te kijken of je wel ècht 1066mhz (PC8500) nodig hebt. Scheelt wel wat geld om er gewoon PC6400 geheugen in te duwen, tenzij je zwaar gaat overclocken natuurlijk (wat ik niet verwacht van een stille woonkamer pc).

De onderdelen zijn in principe allemaal compatible met elkaar, kijk alleen dan even het geheugen na op de Gigabyte site. Je kan voor de processor misschien beter een andere, stillere, koeler kopen dan de boxed/stock koeler. Aangezien het een quadcore betreft is dat ook beter voor de temperatuur (stock koeler = minder tegenover goede koeler = hogere temperatuur = fan gaat sneller draaien = meer herrie ;) )

Er zijn zat reviews te vinden over jouw onderdelen, dus je zou simpelweg even op je grafische kaart kunnen googelen en op gaan zoeken hoe stil die werkelijk is. Lees je anders even in in bijvoorbeeld Het ATi HD4XXX Serie Ervaringen Topic - Deel 8 en in de 48xx delen zoals Het ATi HD48XX Ervaringen Topic - Deel 7 etc. Daar staan vaak veel ervaring over de kaarten, bijvoorbeeld over hoe ze overclocken en ook redelijk wat informatie over de desbetreffende koeling van een merk/serie.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
NielsStevens schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:21:
[...]

pulse width modulated, aan de 7 volt lijn van molex? hoe werkt dat dan?

[...]
rode en zwarte draadje verbinden van pwm stekkertje met gele en zwarte draadje van molex? :+

http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

Ook gedaan met de 2 fans op mijn coolermaster geminII, werkt lekker stil ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Rollo op 29-03-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
peugeot106xsi schreef op zondag 29 maart 2009 @ 20:51:
[...]

rode en zwarte draadje verbinden van pwm stekkertje met gele en zwarte draadje van molex? :+

http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

Ook gedaan met de 2 fans op mijn coolermaster geminII, werkt lekker stil ;)
i see... dus de Fan's die je niet kunt regelen in de BIOS of elders, kun je handmatig langzamer laten lopen door ze op een lagere spanning te laten lopen door inderdaad, als ze met een vierpins PWN aangedreven worden, de aansluiting te tweaken naar 7V.

Kan dit ook met 3pins aangedreven fan's? Die kunnen toch alleen op het moederbord aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Kan met alle vennetjes, gewoon stekkertje eraf knippen en het rode en zwarte draadje pakken. Witte of gele of blauwe kan je in dat geval gewoon afknippen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of gewoon met molex naar 3 pins, de molex verbouwen dat de draadjes andere voltage geven.
Pagina: 1