Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Meer een gevolg op een voorgaande topic. Ik heb deze pc 1.5 jaar geleden (ongeveer) gekocht, en daar zat het volgende 4gb geheugen in:

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=335298

Onlangs geupgrade naar 8gb geheugen. Via bovenstaande link dus precies hetzelfde geheugen nog een keer bijbesteld. (PC6400 dus) Maar het eerste wat me opviel was dat de kleur niet brons was, maar zwart.. Het typenummer kwam wel overeen, maar er stond verder geen snelheid op.

Na wat gekloot met het plaatsen en de juiste BIOS werkt het nu, maar tot mij verbazing zag ik in CPU-Z iets staan wat niet helemaal klopt volgensmij..

2 screenshotjes:
het "oude" geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/8655/geheugenoud.th.jpg

het "nieuwe" geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/1442/geheugennieuw.th.jpg

CPU-Z geeft dus aan dat het nieuwe geheugen max op PC5300 kan draaien in plaats van PC6400 dat bij het oude geheugen wordt aangegeven. (Overigens klopt de configuratie van m'n pc volgensmij sowieso niet helemaal, want die PC6400 heeft nooit helemaal max. gedraaid, maar dat even ter zijde).
Ik heb de betreffende webshop even gemaild en verteld dat CPU-Z een langzamer type geheugen aangeeft en dat het geheugen er ook anders uit ziet. Vervolgens kreeg ik een mailtje terug dat ze zeker weten dat het goede geheugen PC6400 was geleverd..

Mijn vraag dus: Is het goede geheugen geleverd? Zo nee: makkelijk opgelost.
Zo ja: waarom draait het geheugen zo (relatief) traag?

Hopelijk kan iemand me helpen ermee :)
Ik ben redelijk thuis in het bouwen/repareren/etc van pc's, overklokken heb ik me nog nooit aan gewaagd, simpelweg omdat ik geen snelheidsproblemen heb met m'n pc. Dus daar heb ik ook niks mee geprobeerd verder. Alles draait out of the box.

[ Voor 6% gewijzigd door Boyd op 24-03-2009 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou nog kunnen proberen of je het zelfde resultaat hebt met het nieuwe geheugen op de plaats van je oude geheugen. (alleen het nieuwe)
Misschien dat je moederbord de snelheid terugzet bij meer dan zoveel geheugenplaatsen in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

De SPD gegevens van de reepjes komen niet overeen, dat zou erop kunnen duiden dat het verkeerde type geleverd is, maar dan is het weer vreemd dat de typenummers wel hetzelfde zijn, en duiden op een 800 kit.

Ook vreemd dat hoewel het typenummer dus ddr800 aan lijkt te duiden dat hiervoor geen profiel in de SPD staat.

Als je er zeker van bent dat het dezelfde reepjes zijn en dat de chips erop indentiek zijn kan je de spd van het ene reepje flashen op het andere reepje als ware het een bios of firmware, maar dat werkt dus alleen als ze echt indentiek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:11

Edgarz

Tweako-active since1986

Zelfde typenummer hoeft nog niet te betekenen dat het de zelfde specs /chipjes heeft. Ik denk dat het probleem hierdoor onstaat. Je zou eens kunnen kijken/informeren bij OZC of er verschillen in deze serie zijn of dat ze wellicht uit coulance een zelfde set 4 Gb willen ruilen met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

eerste hit bij google op het partnumber:

http://www.ocztechnologyf...57a6aafb8a64ac83a&t=29666

Reply van OCZ support:

The other timings are completely wrong? I don't follow you.

Yes, there is no 800 table in that kit of ram for compatibility purposes.

Topic is uit 2005, kan dus zijn dat je ergens reepjes uit een hele oude voorraad hebt gekregen.
Toen was pc6400 nog speciaal, tegenwoordig is het mainstream

[ Voor 7% gewijzigd door brid op 24-03-2009 20:46 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Als ik vanavond thuis ben haal ik ze er nog even uit voor grondige inspectie van de chips, kijken of ze hetzelfde zijn. Maar zoals ik zei: degene die ik al had zijn mooi brons zoals op de foto, degene die ik heb gekregen zijn met een zwarte koeling. Ik dacht ook meteen dat ik de verkeerde had gekregen, maar het typenummer kwam overeen. (maak anders wel ff een fotootje vanavond.)

[ Voor 6% gewijzigd door Boyd op 24-03-2009 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Ik de timings en instellingen in de bios handmatig in moeten stellen, gezien de spd timings zoals in de beschrijving van het geheugen staan niet gedetecteerd worden door het moederbord. (OCZ DDR3-1600 op een Intel DX48BT2).

E.e.a. heb ik gelezen op het OCZ forum http://www.ocztechnologyforum.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan zijn dat het geheugen ingesteld staat als zijnde 667MHz om zeker op SPD instellingen te kunnen opstarten op alle moederborden. Ik heb ook OCZ geheugen gehad dat op 800MHz niet op een Asus P5B wou booten. Op 667MHz geen probleem. Dat lag dan waarschijnlijk aan het mobo maar het helpt dan wel als de SPD 667MHz zegt.

Wat gebeurt er als je het geheugen handmatig op 800MHz en de juiste timings zet? En dan eventueel nog de juiste spanning instellen als dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Hmm... stickers op het geheugen komen PRECIES overeen.. dus dat lijkt wel te kloppen dan...

5-6-6-1.8v
PC2-6400

Straks even kijken of ik eruit ga komen met het handmatig instellen van de timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon even alles handmatig instellen dan en dan zou het moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Ik heb het aangepast, maar hij is nu opgestart, en alles staat weer zoals bovenstaand screenshot.. m'n aanpassingen worden dus genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:29
Gamepie56 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:27:
Ik heb het aangepast, maar hij is nu opgestart, en alles staat weer zoals bovenstaand screenshot.. m'n aanpassingen worden dus genegeerd.
Wat in die plaatjes staat is de aanbevolen snelheid uit de SPD tabel, de werkelijke snelheden staan onder het tabblad Memory

[ Voor 4% gewijzigd door Moning2 op 25-03-2009 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Weet ik.. maar zoals ik al zei, er is niks veranderd. Onder memory staat 333.3 mhz.. Niet 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:29
Gamepie56 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:34:
Weet ik.. maar zoals ik al zei, er is niks veranderd. Onder memory staat 333.3 mhz.. Niet 400.
Mja, dan moet je dat wel duidelijk melden eah ;)
Wat voor moederbord heb je en wat heb je allemaal handmatig ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Het is vaak zo dat de SPD verschilt als je het geheugen niet gelijktijdig hebt aangeschafd. De producent kan tussentijds bijvoorbeeld op een andere chip zijn overgestapt, die aan dezelfde eisen voldoet, maar dus wel een andere SPD tabel heeft.

Met de hand instellen zou wel gewoon moeten werken, maar levert kennelijk problemen op. Wat je zou kunnen doen: zorgen dat je 4 gelijke repen krijgt, liefst met een goede spd voor 400mhz erop. Misschien dat OCZ of de winkelier zo vriendelijk zijn je setje om te ruilen, anders zul je het zelf moeten oplossen door verkopen en andere halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Hier eenzelfde soort vraag, ik zocht, vond en las veel (te veel inmiddels denk ik) en snap het nu dus geheel niet, meer concludeer ik.
Zie screencapture van cpu-z inzake ddr2 ram pc6400 800MHz, dat in cpu-z als 400 MHz staat:

http://i249.photobucket.c...egrouper/ddr2-400-800.jpg

4 banken met alle identiek 2 GB ddr2 800 MHz dual channel geheugen = 8 GB totaal.
In bios nu nog op auto, en zo waar, de cl is niet de opgegeven 6, maar 5 !

Is het nu zo: 4 x 400 _dual channel_ = 1600 zoals mijn mobo (gigabyte ep45-udr3) ook max. kan handlen?
Max. qua snelheid bedoel ik, fsb 1600. Max. geheugen in GBs is 16
Waarom staat er met geen overclock dan niet 1:1, maar teruggeschakeld (of zo) naar 5 : 6 ?

JA ik heb momenteel EIST en c1 aanstaan, maar stel dat dit niet bestond, de q9550 gewoon op 2,83 GHz loopt, dient cpu-z dan niet 800 MHz geheugen aan te geven? Of is dat dan alleen bij single channel 800 MHz geheugen?

Is het iets nieuws qua singele core cpu t.o.v. quad core? want mijn AMD 3700+ op asrock mobo met ddr 400 dual channel geheugen gaf ook 400 MHz aan, was 2 reepjes van 1 GB in de toegewezen (met een leeg slot er tussen) geheugen bankjes.

[ Voor 20% gewijzigd door notsonewbie op 26-03-2009 01:05 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
jouw amd had in cpu-z aangegeven 200 MHz bij geheugen snelheid.. DDR staat voor double data rate, dus effectief heb je 2x de snelheid.. ddr400 is dus 200 MHz ddr2 666 is dus 333 MHz.

je FSB is quadpumped, bij jouw cpu dus 4x 333 is 1333, je geheugen stel je aan de hand van een divider in, 1:1 maakt 333 MHz geheugen (666 effectief) 4:5 an ook, dit levert 400 MHz op enz...

kortom, je cpu-z screen klopt perfect. ik zou wel als je geheugen sneller draait dan de spd waarden even een test draaien met memtest86+ om te kijken of dat geen problemen veroorzaakt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Moning2 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:39:
[...]

Mja, dan moet je dat wel duidelijk melden eah ;)
Wat voor moederbord heb je en wat heb je allemaal handmatig ingesteld?
moederbord staat toch gewoon bovenaan ;)
Pagina: 1