Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Eerst even snel wat specs van m'n (1.5 jaar oude) pc:

Intel Q6600
Gigabyte GA-P35-DQ6 moederbord
256mb 8600gts videokaartje
Vista 64 bit (ultimate)

Het probleem:

Ik had 4gb geheugen in m'n pc zitten (2 x 2gb). Van het merk OCZ, deze:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=335298

Aangezien ik af en toe de 4gb overschreed en het eigenlijk toch geen drol meer kost tegenwoordig, heb ik nog een keer 4gb van hetzelfde merk&type bijbesteld.

Maar na het plaatsen in m'n pc duurde het opstarten 10 keer zo lang als normaal.. ook na het inloggen duurde het uren voordat dingen werden opgestart, etc etc. Uiteindelijk na 10 minuten wachten leek ie aardig opgestart en ben ik bij de eigenschappen van de computer terrecht gekomen. Daar stond netjes 8gb geheugen.

Maar nog steeds was de computer gigantisch traag.. Maar na het eerste aanzicht in taakbeheer was het al duidelijk.. Alle 4 de cores zaten op 100%.. en bleven op 100%.. Hij is iets aan het doen, maar ik kan niet vinden wat! Ik wordt er ook niet wijzer van bij processen, als ik alles optel kom ik nooit op de 100..
Verder is het bij dat bron bekijken niet te zien.. want m'n pc schiet echt niet op, ben 2 minuten bezig om alleen al een browser te openen, doordat die processor op 100% blijft zitten..

Iemand enig idee wat er botst?

[ Voor 7% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ff aan het zoeken naar het type van je moederboard maar ik denk dat het probleem is dat 8 gig gewoon simpelweg niet wordt ondersteund en dat hij maximaal 4 gig kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:11:
Ik ben ff aan het zoeken naar het type van je moederboard maar ik denk dat het probleem is dat 8 gig gewoon simpelweg niet wordt ondersteund en dat hij maximaal 4 gig kan hebben.
Ondersteund ie ;) Bij aanschaf op gelet, dat ik altijd nog zou kunnen upgraden..

http://www.gigabyte.com.t...32&ProductName=GA-P35-DQ6
Dual Channel architecture supports up to 8GB by 4 DIMM slots
Geheugen staat ook wel op de lijst met ondersteunend geheugen, want bij het bouwen van m'n pc daar goed opgelet.. Hij werkt ook wel, maar op de 1 of andere manier blijft die processor op 100% draaien..

[ Voor 27% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Heb je ze al een beetje meer prik gegeven? Draai ook even een paar rondjes MemTest (kan wel even duren met 8GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om alleen de nieuwe kaart erin te gooien.. Wat gebeurd er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Nielson schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:17:
Heb je ze al een beetje meer prik gegeven? Draai ook even een paar rondjes MemTest (kan wel even duren met 8GB).
Meer prik?

Memtest ga ik in ieder geval niet nu draaien, vannacht pas.
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:19:
Heb je al geprobeerd om alleen de nieuwe kaart erin te gooien.. Wat gebeurd er dan?
even proberen... ik update zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je processor overgeklokt of je geheugeninstellingen aangepast? Heb je gekeken naar de geheugenspecs van je moederbord en je geheugen indien je alle 4 slots gebruikt? Over het algemeen heeft je geheugen meer spanning nodig om te werken als alle 4 de slots zijn gebruikt. Dus het beste kan je 0.1 of 0.2V erbij doen op vDimm in je BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Ik heb niks overgeklokt, ben ook niet zo thuis daarmee, dus 0.1 of 0.2 volt erbij doen vind ik wel wat link..(tenzij je kunt bevestigen dat het geen schade aanricht, want 0.1 extra toevoegen was vrij makkelijk in de bios te vinden)

Wat overignes wel opvalt, hij stond net een tijdje aan, en toen is de processor wel netjes teruggezakt naar 0%.. maar op het moment dat je ook maar iets opstart, pakt dat programma meteen 100% van de processor.. neem Chrome, of zelfs paint.. die starten en gebruiken vollop de processor.. waardoor de hele pc weer eventjes hangt..

-edit-
De test om met de 2 nieuwe reepjes te starten duurt even iets langer, daarvoor moet m'n videokaart er even uit enzo.

[ Voor 24% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Ok, getest.

Als ik alleen met de 2 nieuwe reepjes start, gaat alles goed.
Als ik alleen met de 2 oude reepjes start, gaat alles goed.

Als ik met 4 reepjes (oude+nieuwe) start, gaat het fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voltage probleem waarschijnlijk. Kijk even op de specs van het geheugen naar het geadviseerde voltage. Daar staat waarschijnlijk max. 2.0V. In je BIOS zal de vDIMM nog op 1.8V staan. Even handmatig op 2.0V zetten moet het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
op het geheugen zelf staat 1.8v

[ Voor 94% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Bij de specs van Komplett staat 1.8V-2.0V, en OCZ geheugen kan meestal wel wat hebben (vaak zelfs noodzakelijk bij de snellere types).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Met 6gb start ie trouwens ook nog gewoon goed op...

ik ga even proberen met 2.0 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

* In order to boot on some motherboards this product is programmed to 667MHz; to run at 800MHz you will need to manually set the speed to 800MHz and voltage to 1.8V in your BIOS

http://www.ocztechnology....pgrade_2gb_module_4gb_kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Ik heb nu een soort van ander probleem.. Zodra ik hem start zegt ie dit:

"Scanning BIOS Image in Hard Drive...

BIOS Auto-Recovering.............................."

en dan gaat ie uit, en herhaalt het proces zich ... :S

Bovenstaande is opgelost met eruit halen van bios batterijtje.. Dus dat naar 2.0 volt zetten is niet zo'n strak plan denk ik :D Of doe ik iets niet goed? Iemand die me er een beetje mee kan helpen? Of zijn er nog andere oplossingen..

dus 4 & 6gb geheugen werkt.. bij het plaatsen van 8gb schiet het niet meer op.

[ Voor 42% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Edmin schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:45:
* In order to boot on some motherboards this product is programmed to 667MHz; to run at 800MHz you will need to manually set the speed to 800MHz and voltage to 1.8V in your BIOS

http://www.ocztechnology....pgrade_2gb_module_4gb_kit
Hmmm.. Zoals ik zei, ik zit niet heel erg in het overklok wereldje en dergelijke.. Want de 4gb die ik had, draaide ook al op 667.. In bios geeft ie voor 8gb ook 667 aan.. Moet ik dat veranderen? Zo ja: hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Kan je niet proberen van op 1.9 te zetten ipv 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Dat veranderen van de hoeveelheid MHz'tjes van je geheugen kan, maar dat heeft niet voor je probleem gezorgd. Voltage kan je proberen, aangezien 2.0v ondersteunt word, kan zijn dat je nu iets meer nodig hebt, maar ik zie ook dat niet als verklaring voor het lange opstarten, ik zou dan eerder crashes/bsods/fouten in stresstests verwachten.

Draait je geheugen toevallig ganged? Zo ja: even op unganged zetten omdat je nu 4 reepjes hebt ipv 2. Waarschijnlijk moet je Ctrl+F1 drukken in je hoofdscherm van je BIOS omdat je een Gigabyte mobo hebt die de functie vast verstopt heeft.

Simpele uitleg van ganged/unganged:
"ganged" is two sticks of RAM at:

Ch1:|128-bit| Ch2:|128-bit|

"unganged" is four sticks of RAM at:

Ch1:|64-bit|+|64-bit| Ch2:|64-bit|+|64-bit|

[ Voor 59% gewijzigd door the_RJ op 18-03-2009 12:08 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
the_RJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:04:
Dat veranderen van de hoeveelheid MHz'tjes van je geheugen kan, maar dat heeft niet voor je probleem gezorgd. Voltage kan je proberen, aangezien 2.0v ondersteunt word, kan zijn dat je nu iets meer nodig hebt, maar ik zie ook dat niet als verklaring voor het lange opstarten, ik zou dan eerder crashes/bsods/fouten in stresstests verwachten.

Draait je geheugen toevallig ganged? Zo ja: even op unganged zetten omdat je nu 4 reepjes hebt ipv 2. Waarschijnlijk moet je Ctrl+F1 drukken in je hoofdscherm van je BIOS omdat je een Gigabyte mobo hebt die de functie vast verstopt heeft.

Simpele uitleg van ganged/unganged:

[...]
Can't find it.. Hele bios doorgekeken volgensmij, ook met Ctrl+F1.. maar kan niks vinden met ganged/unganged.. Waar zou het moeten staan? (misschien kijk ik er dan toch overheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Gamepie56 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:10:
Can't find it.. Hele bios doorgekeken volgensmij, ook met Ctrl+F1.. maar kan niks vinden met ganged/unganged.. Waar zou het moeten staan? (misschien kijk ik er dan toch overheen)
Ik gok onder de manual memory settings (oftewel die van auto naar manual zetten en dan daarheen gaan, zou in de M.I.T. (zoiets heet het toch?) tabje moeten zitten.

In CPU-Z staat overigens onder het tabje Memory of je ganged of unganged draait. Om even snel een voorbeeld erbij te pakken heb ik even dit uit een eigen post gepakt:

Afbeeldingslocatie: http://i604.photobucket.com/albums/tt123/vendettahhh/thumb_overclock.jpg

Je ziet daar in de memory tab boven de NB frequentie DC mode: unganged staan (ook al heb ik 2 modules). Wel DDR3 in dit geval, maar dat maakt geen verschil.

[ Voor 27% gewijzigd door the_RJ op 18-03-2009 12:19 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
M.I,T heet dat idd, maar ik zie het echt niet staan... staat een hoop op "auto".. heeft het een speciale naam misschien?

Ik start nu op om cpu-z te proberen.. maaruh, dat duurt eventjes nog..

-edit-

Even opgestart met 4gb, dat werkt gewoon namelijk.
Ehm.. de vakjes NB Frequency & DC mode zijn beide leeg...

Overigens zie ik bij DRAM Frequency 400.0 MHz staan?? huh..

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/4707/cpuzvqv.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Geloof dat ik de oplossing voor je heb:
Finally had some time to upgrade my P35-DQ6 BIOS from F3 to F5... and everything flies now! I'm using the same four sticks (mixed Patriot and OCZ), clocked everything to 400 MHz @ 5-5-5-12-2T and it runs as expected now. That BIOS update really did the trick, and Vista now happily reports WEI scores of 5.9 across the board. Thanks for pointing it out, oldbrave.
komt uit http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444534, exact hetzelfde probleem, BIOS update is dus de oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door the_RJ op 18-03-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
the_RJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:34:
Geloof dat ik de oplossing voor je heb:

[...]

komt uit http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444534, exact hetzelfde probleem.
Werkt!! F7 erop gezet (laatste versie), en hij start nu gewoon lekker snel op, met 8gb :)
Thanks voor jullie hulp!

[ Voor 29% gewijzigd door Boyd op 18-03-2009 13:11 ]

Pagina: 1