Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi
ik heb volgende configuratie zelf ineen gestoken enkele maanden terug...
MoBo: Asus P5K SE/EPU
GK: Sapphire HD3650 512Mb
Processor: Intel Core2Duo E8200
RAM: 2gb Kingston
en een DVD-writer van sony
Kast: Advance PC behuizing Slim Digital 8715LCD
Scherm: Philips 19" TFT 190CW8FW

Ik heb alle bestuursprogramma's geinstalleerd en daartussen zat zo een programma van asus en dat doet iets met je pc waardoor ie rapper of trager gaat...
probleem 1: als dit programma niet geinstalleerd is, dan krijg je na 5min een gans scrambled zicht op je scherm, en zit hij vast.
probleem 2: ik wil graag weten wat hetgeen is dat mijn pc het geluid geeft van een opstijgende concorde(is precies een auto met zijn toeter constant op)

het enige waar ik dit verholpen mee krijg is mijn muziek luid genoeg zetten zodat ik het niet hoor, maar ditt is uiteraard geen oplossing.

ligt dit aan het moederbord? aangezien dit het enige asus product is...

groeten

EDIT: het heet trouwens AI suite dat programma van asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aangaande crashes is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Volg die en ga testen. Voor de rest is je verhaal moeilijk te volgen; als je wilt weten wat lawaai maakt, dan maak je toch de kast open en gaat luisteren? Videokaart, voeding, processor, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
brakke condensator ofzo? verder weet ik het niet met het eerste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
@Probleem 1. Wat is de naam van het programma en wat is de foutmelding tijdens de crash? Neem ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

@Probleem 2. Maak de kast eens open en luister dan waar het geluid vandaan komt. Dit is de enige betrouwbare manier om te achterhalen waar het geluid vandaan komt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het ding is dat als ik hem op het traagste niveau zet in die ai suite, dan maakt ie dat geluid niet , bij iets sneller dan het traagste niveau dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:59:
...
Ik heb alle bestuursprogramma's geinstalleerd en daartussen zat zo een programma van asus en dat doet iets met je pc waardoor ie rapper of trager gaat...
Alle bestuursprogramma's? Ik mag hopen dat je drivers bedoelt.
probleem 1: als dit programma niet geinstalleerd is, dan krijg je na 5min een gans scrambled zicht op je scherm, en zit hij vast.
Hoe weet je dat? Je hebt toch alles geinstalleerd? Of heb je het weer verwijderd? En wat is 'gans scrambled'? Ik stel me iets voor van dat langzaam alle pixels door elkaar geroerd worden totdat je een soort van willekeurige massa van pixels op je scherm ziet.
probleem 2: ik wil graag weten wat hetgeen is dat mijn pc het geluid geeft van een opstijgende concorde(is precies een auto met zijn toeter constant op)
Schroef je PC open en luister uit welk onderdeel het geluid komt.
ligt dit aan het moederbord? aangezien dit het enige asus product is...
Denk je dat het aan het moederbord ligt dat er iets in je PC veel herrie maakt, omdat het van Asus is? Niet computertechnisch, maar gewoon als logische gevolgtrekking?

Ik heb wel een Asus moederbord, maar ik ken het programma AI Suite niet omdat ik de bijgeleverde software nooit installeer, dus misschien kan je even wat beter uitleggen wat 'het traagste niveau' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k om even op te sommen
1.bestuursprogramma's = drivers
2. inderdaad ik heb het uninstalled en ook na format doet ie luid en scrambled die..., heb al veel geprobeerd
3. scrambled is idd zoals je zegt, alles door elkaar ,niks meer uit op te maken
4. zal morgen eens luisteren, zit nu erges anders
5. het programma is het volgende
AI Suite: bevat verschillende functies om te overclocken en enkele andere dingen...
het kan ook je pc op een "lager" of "hoger" niveau zetten en het is deze functie waar ik het over heb...
je hebt 4 niveaus("raket","vliegtuig","auto","man") op "man" hoor je geen geluid, op alle ander daarentegen wel...
6. die logische gevolgtrekking komt er door dat het programma dat zorgt voor de vermindering van geluid van asus is en het mobo ook... vrij noobie logica, maar ja als ik het allemaal wist zou ik het niet vragen e

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als ik het zo hoor kan het ook een cooler zijn die geen goed contact maakt.

Zou je met bv occt kunnen checken wat je temperaturen zijn

[ Voor 3% gewijzigd door brid op 24-03-2009 19:01 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en wat zou ik dan moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

De temperature van je cores(cpu) en van je grafische kaart(mits sensor aanwezig)

De meeste moederborden sturen de fans aan op de temperatuur van de cpu.
Als deze te hoog worden gooit het moederbord de fans op 100% en dat kan een berg herrie maken.

Hier bv een e6600 op 100% voor meer dan 24h core 1 44 graden en core 2 46 graden.
En de pc maakt een rustig snorrend geluid

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het ding is, de kast heeft ook een sensor voor de temp in de kast en die staat altijd rond de 30, of wilt dat niks zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het gaat niet om de temperatuur van de kast, maar de temperatuur van het ding dat die herrie maakt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hawel ja, maar als u totaal temperatuur nie zo hoog is(30 is laag) dan kan er tog niks zijn da veel hoger gaat...
of ben ik helemaal verkeerd aant denken.?
zal morge zoiezo de tests uitvoeren en hier mn bevindingen neersmijten...

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

30 grades is de temperatuur van de lucht in je kast.
En is verder een normale temperatuur.

Cpu/procesor is dat ding met de grote koeler erop en kan makkelijk warmer zijn dan je omgevings temperatuur. Meer regel dan uitzondering :+

* brid checkt ff voor de zekerheid of ie wel op tweakers zit en niet in de digicorner van fok

[ Voor 18% gewijzigd door brid op 24-03-2009 19:38 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k cva :D ik weet ook wel welk de processor is(heb pc zelf ineen geflanst), maar ben op gebied van verdere dingen(temperaturen,hardware op zich,overclocken) echt niet goed thuis...

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:30:
hawel ja, maar als u totaal temperatuur nie zo hoog is(30 is laag) dan kan er tog niks zijn da veel hoger gaat...
Inderdaad verkeerd gedacht, want de "totaal"temperatuur (luchttemperatuur in de systeemkast) is absoluut geen maatstaf voor de temperatuur van de te koelen onderdelen.

De onderdelen die gekoeld moeten worden (vooral CPU en videokaart) hebben eigen ingebouwde sensortjes, die een ventilator aansturen.

Die ventilator wordt op een 'heatsink' ofwel koellichaam geschroefd, en het idee is dus dat als het chipje warm wordt, de ventilator harder gaat draaien. Nu de clou:
Door het harder draaien van de ventilator (het harde geluid wat je hoort??) wordt het koellichaam beter gekoeld.

als het koellichaam geen goed contact maakt met het chipje, heb je daar dus niets aan!!! want de warmte kan niet van het chipje naar het koellichaam overgaan.

het is dus belangrijk om te controleren of al je ineen gestoken onderdelen goed op elkaar zitten. en dan vooral de koelblokken, of die goed op hun plek zitten. Vooral de clipskes van de CPU koeler zitten vaak nog niet goed genoeg aangedrukt bij een Socket 775 processor.

noobie genoeg uitgelegd zo?

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ahja, mss nog belangrijk om weten, of ook niet...
het programmatje waar ik over spreek in die ene post, start standaard op met "vliegtuig"-niveau...
maar dus ook als die opstart(en dus nog geen besturingssysteem is geladen) maakt die ook al dat vreemde 'teueut'-geluid...

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad ..
noobie genoeg uitgelegd zo?
ja dat is een goede uitleg, maar waarom gaat het geluid dan weg als ik op dat laagste niveau schakel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

AI past de clock in stelling van je cpu aan en de snelheid van je fans.
In de laagste stap loopt de cpu minder snel als dat hij normaal doet en staan de fans in een lage stand.
In vliegtuig zal hij wel op standaard cpu lopen. In de hogere standen gooit hij in ieder geval fans en de cpu om hoog.

Maar heb je nu al een keer de eerdere aanbevelingen geprobeerd?
* kast open en luisteren waar het geluid vandaan komt
* wat is de temperatuur van je cpu en/of gpu

Zou me trouwens niks verbazen als het geluid uit de voeding komt.
Zag de kast op pixmania staan voor iets van 60 euro inc 490w voeding.

Een beetje redelijke 500w voeding kost al 50 euro als ze er dan ook nog een kast bij leveren, heb ik zo me bedenkingen over de kwaliteit van de voeding

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je zoals eerder vermeld zit ik niet thuis bij de pc in kwestie en kan ik dus niet checken... morgen zal ik dit dus wel kunnen doen...
en dan laat ik het hier meteen weten...

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzjudz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb dat programma ook op 2 pc's hier. Ik heb het hier niet even 1, 2, 3 voor me want ik heb in de bios zitten spelen met mijn processor snelheden, maar wat brid zegt klopt: het programma regelt de processor snelheid en de fan snelheid dus ook. In raketstand overclockt het de processor zelfs met een paar procent meen ik. Als hij dus op wandelstand (het 'mannetje') loopt underclockt die en gaan de fans zeer omlaag, dan hoor je dus ook niks.

EPU-6 Engine heet het programma volgens mij, onderdeel van de AI Suite.

Edit: 6 Engine regelt volgens mij ook je videokaart en de fanspeed daarvan, dus het zou ook je videokaart(fan) kunnen zijn. Maar om dat te checken moet je eerst thuis je kast maar openhalen en luisteren :).

[ Voor 23% gewijzigd door Dzjudz op 24-03-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kheb getest met occt, en de temperaturen van core1 blijft onveranderlijk op 40 staan, die van core2 stijgt per niveau van het programma 1 graad...
"man"=40° "raket"=44°

zijn dit geen vrij gewone temperaturen? heb hier op forum ergens gelezen dat je tot 55° mag gaan met een Core2Duo

dus enige ideen?

maar het kan ook idd van de voeding komen zoals brid kwam te zeggen, want het geluid is precies idd van daar afkomstig... dus ik zou het moeten kunnen testen met een voeding...

nu eens zuiver hypothetisch, stel dat het de voeding is. Hoe komt het dan dat mijn scherm,zonder het programma, scrambled na een tijdje? is dit doordat de voeding dan zelf zegt:"ik doe niet meer verder"? of wat?

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

40 graden is neem ik aan als je de processor niet belast of is dit onder volle belasting?

De temperatuur hoeft geen probleem te zijn volgens Intel mag hij max 72 graden worden.

En hoe een defecte voeding de scramble van je scherm kan zorgen?
Als het voltage te hoog of te laag is kan dit voor problemen zorgen en is er altijd de kans dat je last krijgt van geheugen corruptie wat verschillende resultaten kan opleveren

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Komt denk ik voornamelijk doordat de voeding dan niet meer genoeg spanning kan leveren aan je videokaart, waardoor deze niet meer goed werkt op dat moment.

ps.
En groeten hoeft niet elke keer op GoT... zie de FAQ Het algemeen beleid

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
40 graden is neem ik aan als je de processor niet belast of is dit onder volle belasting?
is niet belast

en sorry van de groeten, het was puur uit vriendelijkheid

dus wat stellen jullie nu voor?

nieuwe voeding?(indien zo, stel eens een voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:06:
nieuwe voeding?(indien zo, stel eens een voor)
stel het is je voeding, dan is het eigenlijk alleen belangrijk dat je een A-merk neemt met voldoende vermogen. verder is het gewoon jou voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kun je mij eens gewoon een link geven naar een goeie voeding... ik zou graag niet nog een keer met hetzelfde probleem wille zitten... graag niet te duur, ben ook maar simpele student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
misschien is het handig als je laat weten wat je maximale budget voor een voeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
awel ik wil een nieuwe kast kopen ook, want degene ik nu heb is zo lelijk als de nacht en ja... totaal prijsje voor kast+voeding 70 euro... groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

70 euro is niet echt veel geld voor een kast en een goede voeding.

Ik zou zelf voor een goede voeding van 500 watt van een A-merk gaan en die kosten vaak al rond de 60 of 70 euro.

Als je nog wat over houdt ..... een mooie spuitbus om je kast (als je die echt zo lelijk vindt) een leuke kleur te geven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

awel ik wil een nieuwe kast kopen ook, want degene ik nu heb is zo lelijk als de nacht en ja... totaal prijsje voor kast+voeding 70 euro... groeten
Kom op zeg...

GoT is er voor de vragen waar je met eigen inzet niet uit kunt komen, niet om je aan het handje mee te leiden bij alles. Neem hier eens een kijkje:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Gezien dit topic al lang niet meer gaat over de originele vraag en eigen inzet steeds meer ontbreekt gaat hij dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.