koelen met vloeibaar stikstof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 22:43
Beste Tweakers!

ik ben eens begonnen aan een OC projectje met vloeibaar stikstof.
nu dacht ik zal ik een container kopen of zelf maken...

ik heb de beschikking over een draaibank dus dat is geen probleem.
alleen zat ik nog te denken aan het materiaal...

aluminium lijkt mij een no go gezien de extra lage temperatuur.
maar nu heb ik hier wel een stuk messing.. zou dit werken?
kan dit de extreme temperatuur aan.. en hoe weerhoud dit zichzelf tegenover koper?

wat raden jullie mij aan?

alle overige tips zijn uiteraard ook welkom!
of een bouwtekening zou ook wel eens makkelijk kunnen zijn om afmetingen van over te nemen.

en ja ik weet het van de isolatie :)

alvast bedankt voor jullie reacties! :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je wel enig idee wat je aan het doen bent?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:50

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Tsurany schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:21:
Heb je wel enig idee wat je aan het doen bent?
Nee, maar wist jij dat toen je voor het eerst sex had bijv?
en dan ga ik er even schaamteloos vanuit dat je al ontmaagd bent

al doende leert men :D

fuck dat dat het de HK was, damn die HK access....... (nee niet afpakken plz :P )

[ Voor 25% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-03-2009 16:25 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
vloeibaar stikstof is geen speelgoed.... Gezien de manier waarop je deze vragen stelt zou ik er niet aan beginnen (reden: antwoord op Tsurany = volgens mij "Nee")

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:45

_Apache_

For life.

Naast dat je opmerking vrij brutaal is (imho). Is het weldegelijk gevaarlijk om met zulke temperaturen te werken, lichaamsdelen - vooral vingers - kunnen ongeneesbaar beschadigd raken.

Daarnaast kan ik niet vinden wat je al uitgezocht hebt, waar je exáct heen wilt en hoe je dit concreet wilt bereiken, kortom, wat meer inzet is wel gewenst.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ik weet zeker dat vloeibaar stikstof uitermate gevaarlijk is als je het over je heen krijgt.
ik stel mijn vraag misschien op een manier alsof ik mij niet bewust ben van de gevaren e.d. maar dat ben ik wel degelijk!

dus ja Tsurany (en de rest), ik weet wat ik aan het doen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
Welkom op GoT :w

Geboortedatum 24 juli 1991 .... Zou ook maar eerst eens even aan je ouders vragen of die het goed vinden dat je met dat spul "speelt".....

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 23:31
genoeg info te vinden hier op GoT: [Info] Dry Ice/LN2 Discussie Topic!

En ik dacht zelfs gelezen te hebben dat het veiliger was om geen handschoenen te dragen ipv van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:31
Zeg gewoon dat het een project van school is. En dat ze er ook voor moeten betalen anders haal je, je opleiding niet.

tbh, lees dit stukje is door.

http://www.tomshardware.com/reviews/5-ghz-project,731.html

Staat in beschreven wat de gevaren kunnen zijn. Op zich valt het mee als je maar voorzichtig bent. Het is net als illegaal vuurwerk. Het knalt harder en je kan het niet in de hand houden, tenzij je netjes afstand neemt is er niks aan de hand.

Dit geldt ook voor jou project. Doe meer dan voldoende onderzoek naar de gevaren en risico's en bekijk hoe je de risico's het beste kunt vermijden of verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
welkom op GoT is niet direct nodig om te zeggen hoor ijnte haha, maar toch bedankt.

en ja mijn ouders vinden het ok :)

ik heb inderdaad ook al behoorlijk wat discussies doorgelezen, in iedergeval bedankt voor de links!
en ik waardeer jullie bezorgdheid! maar ik weet echt waar ik mezelf instort!

mijn vraag is nu alleen aan jullie... hoe maak ik het best een container.. en van welk materiaal?
hier twijfel ik namelijk nogal over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[Info] Dry Ice/LN2 Discussie Topic!
Als je nu eens daar begint, staat al heel wat info over gebruikte containers.

En als je daar je twijfels al over hebt, vraag ik me uberhaubt af of dit wel iets voor jou is.

[ Voor 32% gewijzigd door SinergyX op 24-03-2009 17:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
zoals ik in mijn eerste post al aanhaalde zit ik te denken over koper ja, en toen stelde ik ook de vraag of messing zou voldoen.. hier vin dik namelijk niets over terug. (ik heb namelijk al een stuk messing met de juiste afmetingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Ik zou eerst eens met droog ijs proberen. Makkelijker te verkrijgen (denk zelfs ook wat goedkoper) en iets warmer :p.
@ hieronder
Ok dan gelukzak :p. Je kan zo een tube laten frezen (cnc). Of je kan er zelf eentje maken.met een koperen buis en daar een koper dekseltje op, maar dan moet je wel iemand het laten (hard) solderen of lassen of koperlassen.

[ Voor 50% gewijzigd door PRaGA88 op 24-03-2009 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ik heb toegang tot vloeibaar stikstof, dus dat punt kan je buiten beschouwing laten.
toch bedankt voor de tip!

hoe dan ook, aan beide kan je toch aardig je handen "verbranden" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 20:20
Deze beste jongen is al ruim 17schaam :P, en heeft dus waarschijnlijk ook niet de volledige toestemming van zijn ouders nodig MAAR dan alsnog, wie zijn jullie om daar opmerkingen over te maken?! Deze jongen geeft aan dat hij zelf aan de slag wilt en zal het ook wel met zijn ouders overlegt hebben, maar dit is nu jullie zaak.

@Poster, Er zijn genoeg artikelen te vinden op het internet met goede tips enzo :) Ook zijn er bouw tekeningen te krijgen voor zulk soort tubes, maar let wel even er op dat je de mounting ook nog moet maken. Wat trouwens slim is om je bord te isoleren, is kneedgum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
dankjewel timmy, jij snapt het helemaal (ben overigens 17 en bijna 18) en inderdaad heb het er met mijn ouders over gehad en die vonden het ok.

ik heb al naar bouwtekeningen gezocht en heb ze ook wel eens gevonden... maar nu ik een bouwtekening nodig heb kan ik ze niet meer vinden... komt vast iemand bekend voor?!

kneedgum had ik nog niet gehoren! wel vaseline en nagellak enzo. bedankt in iedergeval voor deze tip!
de mounting heb ik over nagedacht ook idd. wil een soort bolt trough iets gaan maken (een rand aan de buitenkant van de tube frezen en daar een beugel overheen monteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 20:20
Het nadeel met nagellak is, dat je gelijk je bord permanent aanpast en hij dus in waarde aanzienlijk zakt.
Bij kneedgum moet je wel even opletten dat je de koelvinnen van je NB enzo dicht plakt, als het er tussen zit krijg je het er erg moeilijk uit :P

Ik zal in mijn kringen even vragen of zij bouwtekeningen van tube's hebben, als dat zo is hoor je nog van me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ja dat had ik inderdaad ook al bedacht haha, vandaar dat ik vaseline ook beter zag zitten.
haha ja wel zo slim om die koelvinnen af te schermen :o

hartelijk bedankt voor het navragen in iedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Als ik het goed heb wordt messing nogal broos als het koud wordt, maar dit weet ik niet zeker... Wat ik wel zeker weet is dat messing de warmte een stuk minder goed geleid als koper, dit is dus niet zo voordelig als je met LN2 gaat werken :P

Ter vergelijking: Koper heeft een wartme coëfficient van 401 terwijl messing maar een coëfficient heeft van 120.. (hoger getal is beter)

Bron: http://hypertextbook.com/physics/thermal/conduction/

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
heel erg bedankt!
dan word het sowieso koper... dan ga ik eens kijken wat ik daar van te pakken kan krijgen.

heeft u misschien een (linkje naar een) ontwerptekening? (of aan te raden afmetingen)
kan ik altijd wat vergelijken als ik er meerdere heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:54

Bob

Yeseterror schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:29:
ik weet zeker dat vloeibaar stikstof uitermate gevaarlijk is als je het over je heen krijgt.
ik stel mijn vraag misschien op een manier alsof ik mij niet bewust ben van de gevaren e.d. maar dat ben ik wel degelijk!
Stikstof zelf valt goed mee als je het over je krijgt, niet meer dan lekker fris. Wat gevaarlijker is is bvb een niet geïsoleerde container waar vloeistof in zit vastnemen, dan heb je rechtstreeks contact met 'min heel veel', itt contact met een dun laagje gas.

Maar hij zal wel uitkijken, niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Is het niet een idee om eerst ergens een 2e hands container te kopen om een soort van oefening te hebben? Misschien een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:46
Yeseterror schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:27:
heel erg bedankt!
dan word het sowieso koper... dan ga ik eens kijken wat ik daar van te pakken kan krijgen.

heeft u misschien een (linkje naar een) ontwerptekening? (of aan te raden afmetingen)
kan ik altijd wat vergelijken als ik er meerdere heb
Ik kan je wel een goed ontwerp geven. ;)

Als je zin hebt om er twee te maken. 8)

Kan je trouwens ook wel wat tips geven. :P

Met wat voor hardware ga je draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door Mod_Aap op 25-03-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
lol vind je het erg als ik het toch maar niet probeer? hahaha

zeker kijk ik uit, heb er fatsoenlijke handschoenen voor ook

@ snot_aap

ach misschien ben ik wel zo gek ook om er 2 te maken...
ik zou zeggen DM me dan kunnen we het eens over de details hebben O-)

[ Voor 37% gewijzigd door Wannial op 25-03-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157002

Yeseterror schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:43:
lol vind je het erg als ik het toch maar niet probeer? hahaha

zeker kijk ik uit, heb er fatsoenlijke handschoenen voor ook
Vrijwel iedereen die LN2 gebruikt doet dit zonder handschoenen, dat is niet voor niets en ook zeker niet vanwege arrogantie dat er toch niets gebeurd. Als je handschoenen aan hebt en je knoeit er iets in ben je veel verder van huis dan dat er 'gewoon' vloeibare stikstof over je hand heen loopt. Toch maar even wat meer lezen denk ik ;) (niet aanvallend bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

ik heb geen verstand van ln2 koeling en dergelijke hoor ..

maar als ik 2 minuten google kom ik al gelijk dit tegen :
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y259/GoriLLakoS/Kanistro1.jpg

als ik dan even logisch nadenk en als referentie het contact oppervlak van mijn cpu in gedachte neem
dan kan ik vanaf die foto al een redelijke indruk krijgen van hoe ik het zou maken en was ik bij voorbaad al zeker van koper als basis materiaal ...

al had ik al enigste details verandert dat ik een binnendraad bovenop tapte en een bijpassend deksel maakte ( kunstof handgreepje ofzo is ook niet gek .. anders krijg je nogal koude vingers bij het openen ;)

voor de bevestiging kun je zelf wel iets improviceren , een manchet aandraaien en d.m.v. klembevestiging op je mobo monteren of het uit 4kant draaien en een deel behouden om te tappen zou makkelijk zijn denk ik

en misschien wel handig om in de tip gelijk iets freesen voor een thermo.

misschien raar opgemerkt van mij maar .. als het design van je container al een probleem is weet je dan wel zeker dat je voldoende kennis hebt vergaard om aan zoiets te beginnen ?

kijk .. dat stikstof je vel doet verbranden bij aanraking zul je nog wel overleven ...
maar stikstof opsluiten in een container is feitelijk het creeren van een soort handgranaat op je cpu.
hopelijk ben je daar wel iets van op de hoogte . ( al kun je wel iets bedenken om het drukloos te krijgen .. maar ik weet niet of het dan nog net zo effiecient werkt eerlijke gezegd )

i.i.g succes met je project , altijd intressant om dit soort dingen te zien en te lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Turbo-Puppy op 02-04-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
daarom moet er ook geen deksel op, zoals jij voorstelt. Dan ga je inderdaad een handgranaat creëren.

het lijkt me wel nuttig om een hele goede isolatie om je stikstof container te maken... anders verdampt het veel te snel.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 10:33

Nulnulnix

BOFH

Vloeibare stikstof is op zich vrij ongevaarlijk, zolang je het maar niet opsluit.
Je kunt het zelfs over je hand gieten en er zal weinig gebeuren (heb er zelf mee gewerkt), hooguit lichte brandwonden... Hou een beetje in je hand en je sluit je hand, dan heb je pas een echt probleem..

Die brekende roos, komt ook alleen maar omdat je hem onderdompelt en dus afsluit voor de lucht (en de natuurlijke verdamping verindert).

Ik ken de temperatuur niet uit mijn hoofd, maar het materiaal voor je container zal een -270 graden moeten kunnen verdragen. Dat is vast en zeker in bv het BiNaS op te zoeken ;)

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

ok . stikstof dus niet opsluiten , dus vergeet je deksel idee ( vandaar dat ik met een deksel kwam )

er zijn voldoende koper , messing en aluminium ..zelfs rvs soorten verkrijgbaar die hun eigenschappen behouden zelfs bij -270 en kouder, sterker nog , uit mijn hoofd zelfs tot -400+ ( hier moet ik wel even mijn boekje voor openen als je het precies wilt weten )

wat is het formaat van een cpu ? uit me hoofd 47x47 ( in mm )

ik denk dat de hoogte weinig relevant is voor is de koel capeciteit zolang deze maar langer is dan de door mij geschatte 250mm van foto.

die 250mm haal ik dan uit het feit dat het artikel waaruit de foto komt een goed werkende setup is , allicht dat een kleiner container net zo goed werkt.

de container schat ik op zo'n 63mm vanaf foto als het cpu contact deel 47mm is , 63mm omdat dit een courante maat is ( 2.5" )

zie je ... zo komen we al een heel eind bij je ontwerp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

nog een vraag van mijn kant dan ... misschien thread jacking of inrelevant ..

ik heb geen enkele kennis van ln2 koeling , maar hoelang blijft de koeling effiecient naar het vullen van de container ? ik was hier eigenlijk wel benieuwd naar. (/ effiecient als in ; tot ambient temp )

als aanvulling , met hoeveel liquid n2 vul je de container normaliter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 10:33

Nulnulnix

BOFH

Turbo-Puppy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 00:09:
ok . stikstof dus niet opsluiten , dus vergeet je deksel idee ( vandaar dat ik met een deksel kwam )

er zijn voldoende koper , messing en aluminium ..zelfs rvs soorten verkrijgbaar die hun eigenschappen behouden zelfs bij -270 en kouder, sterker nog , uit mijn hoofd zelfs tot -400+ ( hier moet ik wel even mijn boekje voor openen als je het precies wilt weten )
Hoe wil je op -400 uitkomen als -273 het absolute nulpunt is...?

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

bij wijze van spreken was dat bedoeld... zo staat het er gloof ik ook toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@ turbo puppy

de mate waarin het vloeibaar stikstof afneemt hangt vooral af van de mate waarin het zich bevind, hoe goed de container geisoleerd is, en ga zo maar door.

en ik weet dat je hem niet moet afsluiten... dat gaat niet goed.....

an ja, ik had zeker al genoeg plaatjes opgezocht van containers, en ja ook dat plaatje was ik al tegen gekomen.

maar veel plaatjes zijn verder zo nietszeggend.

maar goed, ben samen met snot_aapje aan de slag gegaan met ontwerpen enzo.. en is nice!

in veel filmpjes of weet ik het dan ook worden er wel handschoenen gebruikt....
lijkt mij persoonlijk wel veiliger (zijn handschoenen waar ik veel bewegingsruimte, zijn lashandschoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Turbo-Puppy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:02:
bij wijze van spreken was dat bedoeld... zo staat het er gloof ik ook toch ?
Je kan beter geen tips geven als je er zelf ook niets vanaf weet.

Op zich kan stikstof weinig kwaad, maar als het mis gaat dan gaat het ook goed mis.

@TS
Ik weet niet hoe jouw lashandschoenen eruit ziet maar in die van mij kan ik amper m'n vingers bewegen hoor en dat is toch volgens mij vrij standaard (gebruik ze al 30 jaar dus).

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 04-04-2009 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157002

Het gaat niet om het feit of jij je vingers goed kunt bewegen, het gaat om het feit dat als er vloeibaar stikstof in je handschoen komt om wat voor reden dan ook de schade aan je handen vele malen groter is dan dat je het over je hand zelf krijgt en het er vanaf stroomt. Enige waar je voor op moet letten als je geen handschoenen draagt is dat je je container niet aan gaat raken met je handen maar dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
mijn handschoenen zijn "water" dicht.

@TRRoads
uuhm.. als lashandschoenen....
nee ik met deze toch goed mijn vingers bewegen, dingen vastpakken en klemmen enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:07

Bolletje

Moderator Harde Waren
Trouwens heb je al over de kosten nagedacht van een Dewar? Dat kan namelijk ook hoog oplopen...

En ik denk dat je het beste zonder handschoenen kan doen. Als je maar voorzichtig bent.

Ook het fresen e.d. kan nog wel eens moeilijk worden. Misschien, als je dit alles in acht neemt, dat je dan beter een kant-en-klare tube kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ach frezen is het probleem niet echt, heb op mijn werk (een school) een freesmachine tot de beschikking.

vloeibaar stikstof heb ik dus al, het enige wat ik zou moeten kopen is een stuk koper.... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33

Epsilon

Yeseterror schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:07:
ach frezen is het probleem niet echt, heb op mijn werk (een school) een freesmachine tot de beschikking.

vloeibaar stikstof heb ik dus al, het enige wat ik zou moeten kopen is een stuk koper.... :>
Waarschijnlijklijk is het zo gek nog niet om een 2e hands tube te kopen. Koper is niet goedkoop en voor een tube zoals die op dat plaatje heb je heel wat kilo's nodig :).

@ Turbo-Puppy

LN2 heeft een temp van -196c @ 1bara

Hoe lang je met LN2 doet is oa afhankelijk van de volgende dingen:
- Hoeveel heb je?
- Wat is de heatload (incl verliezen door isolatie)

Met die info en met de verdampingswarmte van LN2 kun je uitrekenen hoe lang je er mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
heb jij nog een 2e hands tube dan voor mij haha :P

koper kost namelijk niet eens zo ontzettend veel als je de goede plaats weet (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121491

Als aanvulling m.b.t. veiligheidsmaatregelen: vloeibare stikstof is wel degelijk gevaarlijk. Kleine hoeveelheden vloeibare stikstof zullen bij huidcontact direct verdampen en voor korte duur een isolerende laag van stikstofgas creëren. Je zou je vinger bijvoorbeeld in een container met vloeibare stikstof kunnen 'dippen', mits je dit snel doet.

In laboratoria, waar veiligheidsmaatregelen strikt worden gevolgd, wordt altijd met een paar waterdichte rubberen handschoenen gewerkt. Na het aandoen van de handschoenen sluit je het open gedeelte bij je pols af met een stevig elastiek. Het is van groot belang dat er geen grote hoeveelheden stikstof in je handschoen verdwijnen! Een voorbeeld van een gevaarlijke situatie: je pakt de container om te gieten maar deze is toch net iets zwaarder dan je dacht en de container maakt een abrupte beweging. Omdat de container nog vol zit kan er een hoeveelheid over de rand komen wat in je (hand)schoenen terecht kan komen.

Ik hoef je niet te vertellen dat je dan de sigaar bent.
Pagina: 1