Subwoofer. Welke?

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 17:01

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Nu vind ik het tijd om mijn surround systeem uit te bereiden met een subwoofer. Mijn huidige set bestaat uit het volgende:
HK AVR145
4x KEF C55
1x KEF Q6c

Een subwoofer heb ik niet en krijg af en toe het idee dat ik iets mis. Budget: 300 euro. Ik heb niet echt verstand van subwoofers. Heb ook geen idee of het een beetje binnen mijn geluidsbeeld past. Weet ook niet hoe belangrijk het is of een subwoofer het echte laag kan weergeven (20Hz+) Heb de volgende 3 op het oog:

Yamaha YST-SW515
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/D4A7C179DD895CACC1256FC3006079B7_big.jpg

20-160 Hz
250W

Magnat Betasub 30 A
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/B043C4D2172116AEC125704B005204C1_big.jpg

20-200Hz
260W

JBL ES150P
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/757BBDD9DEA4DD62C12573E20052A85F_big.jpg

27 - 150 Hz
300W

Deze keuzes zijn tot stand gekomen ivm de lage frequenties. Graag zou ik jullie advies horen. Wellicht dat jullie iets beters weten voor max 300 euro. Zoals ik al zei heb ik geen idee waar ik naar moet kijken bij subwoofers. Crossover frequentie is niet belangrijk aangezien ik hem aan de LFE output van de versterker hang. Of denken jullie dat dit overkill is en beter naar een goedkopere klasse kan kijken? Voor zover ik heb gezien ligt het frequentiebereik wat hoger.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Even een kleine toevoeging.... heb je REL ook bekeken ? Eeg goed in subs namelijk.

Verwijderd

Die specs zijn toch allemaal natte vinger werk en op die laagste regionen zullen ze echt geen spl kunnen opbouwen.

Tip: http://www.ra-subwoofers.nl/index_bestanden/Page665.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 03:32:
Die specs zijn toch allemaal natte vinger werk en op die laagste regionen zullen ze echt geen spl kunnen opbouwen.

SPL en HQ in je huiskamer 8)7

Je hebt echt geen 105dB/m nodig voor een dergelijke sub hoor.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 04:05:
SPL en HQ in je huiskamer 8)7

Je hebt echt geen 105dB/m nodig voor een dergelijke sub hoor.
Voor films wil je dat wel graag hebben :)

* Chevy454 dacht ook meteen aan BK subs :)
En in dat segment van prijsklasse vind ik REL ondermaats naar mijn mening voor films. Daar wil je laag (frequentie) en geluidsdruk (vermogen) hebben :)

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 23-03-2009 08:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Tja, ik ben het hier niet echt mee eens.... hetzelfde als een auto die 400KM per uur gaat wat onnodig is. Geef me dan maar een super snelle accelleratie... en in dit geval een warmer geluid dan een bonkbas ivm die SPL wat vaak het geval is bij die kleine subs.

Ik weet niet hoe een ander met zijn buren omgaat uiteraard ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 13:48
Ik denk niet dat Koeitje de totale spl bedoeld, maar de spl in laagste regionen. Een sub kan 20-200Hz in de specs neerzetten, maar dan is die 20Hz wel 10dB zachter dan zeg 50Hz.
Uiteindelijk moet de klank bevallen, die vind je niet terug in de specs, ook niet in de reviews van anderen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Alles onder 30Hz hoor je niet meer, 50Hz is voor velen als lastig.

Je kunt dus beter een beetje SQ hebben op het gebied dat je wel hoort en een wat lagere SPL op het gebied dat je niet hoort.

Je moet toch gaan luisteren bij Staffhorst of Raf ofzo.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

GaMeOvEr

Is een hork.

uhm... 50Hz? komop zeg, dat hoor ik prima... 30 ook nog. En een subwoofer wil je niet alleen horen, ook voelen, dat is juist onderdeel van de sensatie. :)

Aannames zijn fataal.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200.htm

Is dit niks? Stuk beter dan in de startpost imho.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:25:
en in dit geval een warmer geluid dan een bonkbas ivm die SPL wat vaak het geval is bij die kleine subs.
Het is natuurlijk afhankelijk van de configuratie wat je hebt. Heb je melkpakjes of heb je flinke zuilen. In eerste geval moet je een flink gebied overbruggen. In het laatste geval wil je enkel lager gaan qua frequentie met het nodige vermogen in dat gebied.
Ik weet niet hoe een ander met zijn buren omgaat uiteraard ;)
De buurvrouw is een nymfomane, die vind dat getril niet zo erg :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 14:55
Chevy454 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 08:53:
[...]

Voor films wil je dat wel graag hebben :)

* Chevy454 dacht ook meteen aan BK subs :)
En in dat segment van prijsklasse vind ik REL ondermaats naar mijn mening voor films. Daar wil je laag (frequentie) en geluidsdruk (vermogen) hebben :)
Weet niet of je ze wel eens echt geluisterd hebt, maar REL is zeker niet ondermaats....

Wil je echt geluidsdruk, diepte en niet al te duur hebben....SVS!!

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• daan08

daan08

PEBKAC

winwiz schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:58:
[...]

Weet niet of je ze wel eens echt geluisterd hebt, maar REL is zeker niet ondermaats....

Als je 300 neerlegt voor een BK heb je meer dan dat je 300 voor een REL betaalt (als er al REL is voor die prijs.. Quake misschien nét). Dat is denk ik wat chevy bedoelde.

• Chevy454
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:58:
Ik heb ze beluisterd in de audiozaak maar ik werd er niet warm van. Voor muziek was die zeer aardig maar voor films vond ik het "bescheiden" tenzij je flink hoger qua budget gaat. Maar dat is dus mijn mening.
Ik denk dat de voorgestelde BK voor de TS beter is qua prijs en prestaties. Maar SVS is zeker wel een goede maar wel een prijsklasse hoger. Die beginnen toch pas vanaf 600 euro? Dat is het dubbel van de TS zijn budget dus eigenlijk een alternatief wat "waardeloos" is.

Voor de prijs van de Rel T1 zou ik wel voor een SVS gaan :)
bulldoze schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:00:
Als je 300 neerlegt voor een BK heb je meer dan dat je 300 voor een REL betaalt (als er al REL is voor die prijs.. Quake misschien nét). Dat is denk ik wat chevy bedoelde.
:Y

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 23-03-2009 12:13 ]

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:50:
uhm... 50Hz? komop zeg, dat hoor ik prima... 30 ook nog. En een subwoofer wil je niet alleen horen, ook voelen, dat is juist onderdeel van de sensatie. :)
Dat jij onverbeterlijk bent wisten we inmiddels wel.... je moet eens wat algemener kijken en niet alleen je eigen situatie bekijken... dit topic is gemaakt door een ander... je moet dus overal rekening mee houden.
Je hebt inderdaad nog SeaS, Peerless, Vifa... etc... www.speakerland.nl heeft hier wel mooie kits bij.

• daan08

daan08

PEBKAC

Niet iedereen wil zelfbouw ;) ... ik ben bezig met Peerless units van BK een zelfbouw sub te maken en ik vind de prijzen van hun prefab subs erg netjes. Daar kom je ook wel op uit als je zelf units+hout+plate amp nodig hebt.

Verwijderd

bulldoze schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:34:
Niet iedereen wil zelfbouw ;) ... ik ben bezig met Peerless units van BK een zelfbouw sub te maken en ik vind de prijzen van hun prefab subs erg netjes. Daar kom je ook wel op uit als je zelf units+hout+plate amp nodig hebt.
Je kan ze ook compleet kopen !

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:26:
[...]

Dat jij onverbeterlijk bent wisten we inmiddels wel.... je moet eens wat algemener kijken en niet alleen je eigen situatie bekijken... dit topic is gemaakt door een ander... je moet dus overal rekening mee houden.
Ehm, kerel. Je hebt het in dit topic over dat je onder de 30Hz niets meer hoort en zelfs dat 50Hz moeilijk hoorbaar is. Uit die droom willen we je graan wel even helpen. Dat is namelijk gewoon echt enorme en klinklare onzin. 35-40Hz is een beetje de grondtoon van popmuziek en wordt door veel mensen als 'lekker' sub genoemd bij films. Tot zo diep mag een HT/Muzieksub dus ook best wel gaan :). En ja, het is ook wel prettig als een subwoofer een beetje power heeft.

Daarnaast worden hem ook helemaal geen bonksubs aangeraden. Sterker nog, ik denk eerder dat die Yamaha of Magnat subs bonkbakjes zijn dan die gesuggereerde BK in een gesloten behuizing...

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 23-03-2009 12:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:43:
[...]

Ehm, kerel. Je hebt het in dit topic over dat je onder de 30Hz niets meer hoort en zelfs dat 50Hz moeilijk hoorbaar is. Uit die droom willen we je graan wel even helpen. Dat is namelijk gewoon echt enorme en klinklare onzin. 35-40Hz is een beetje de grondtoon van popmuziek en wordt door veel mensen als 'lekker' sub genoemd bij films. Tot zo diep mag een HT/Muzieksub dus ook best wel gaan :). En ja, het is ook wel prettig als een subwoofer een beetje power heeft.

Daarnaast worden hem ook helemaal geen bonksubs aangeraden. Sterker nog, ik denk eerder dat die Yamaha of Magnat subs bonkbakjes zijn dan die gesuggereerde BK in een gesloten behuizing...
Het mooie van jouw droom is dat je uit gaat van:

- Iedereen zijn gehoor is hetzelfde
- Iedereen zijn smaak is hetzelfde

Omdat dit niet zo is, wordt de grens van 30Hz aangehouden... en tevens in de muziek... onder 30Hz gaat je sub vaak toch alleen maar over de scheef... jij kunt echt geen platenrumble horen... dus kun je alleen zien. En als je het hoort hoor je iets anders klapperen... de kast, de conus maar geen geluid... wat dus verplaatste lucht is ;)

En anders hebben we weer een ubermens gevonden :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:00:
[...]

Omdat dit niet zo is, wordt de grens van 30Hz aangehouden... en tevens in de muziek... onder 30Hz gaat je sub vaak toch alleen maar over de scheef... jij kunt echt geen platenrumble horen... dus kun je alleen zien. En als je het hoort hoor je iets anders klapperen... de kast, de conus maar geen geluid... wat dus verplaatste lucht is ;)

"Mensen met een gezond gehoor kunnen frequenties waarnemen tussen ongeveer 20 Hz en 20.000 Hz, mits het geluidsniveau luider is dan de gehoordrempel."
Anyway, voor films wil je echt juist heel veel laag. Niet alleen om te horen maar ook om te voelen. En de 'bonk' bas zit niet op die frequentie maar vaker wat hoger, rond 100 ofzo.

Volgens mij ben jij juist degene die niet te verbeteren is.

Verwijderd

JvS schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:43:
[...]

Mee eens :)

Persoonlijk hou ik wel van sub die je niet alleen hoort maar ook voelt, al zijn de buren vaak minder blij maar goed, af en toe moet kunnen bij een filmpje voor de effects :)

Ik denk dat TS niet echt veel vermogen nodig heeft gezien zijn huidige speakers maar meer een sub zoekt als aanvulling op het geheel. Kwam 2 leuke aanbiedingen tegen maar weet niet hoe ze klinken, daar waar ik zelf ook een Tannoy sub gebruik en hem redelijk/goed vind klinken :

http://www.raf.nl/webshop...345_340&products_id=18659

http://www.raf.nl/webshop...345_340&products_id=18674

Onlangs de Paradigm UltraCube beluisterd en daar kunnen de REL's niet aan tippen, als ik af ga op mijn gehoor. Ligt niet in je price range maar ter vergelijk, waar ik vind dat je inderdaad met subs veel bonkkastjes op de markt hebt en echte "werkers" :

http://www.paradigm.com/e...be-series-1-5-18.paradigm

Zou je voor die Kef kiezen dan kun je op termijn als je een keer alles wilt vervangen een mooi gehele set aanbieden maar zou zeker adviseren om toch realtime te gaan beluisteren om je iegen beleving te horen, aangezien iedereen een ander gehoor en beleving heeft bij speakers :)

• ShittyOldMan
Los van smaak is 50Hz voor de meesten goed te horen, een statement dat dit voor velen lastig is klopt gewoon niet. Hier gaat 30Hz ook nog prima, maar ik ben dan ook een ubermens ja :)
De 20.000Hz gaat omlaag met de leeftijd, bij mij ook, mijn oudere collega heeft het nog meer. Maar 50Hz is echt geen probleem.

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:35:
[...]

Je kan ze ook compleet kopen !
Dit is wat ik zei; "en ik vind de prijzen van hun prefab subs erg netjes."
Prefab is dus compleet ;)

Verwijderd

De TS heeft een probleem; Hij weet niet goed wat hij wil. Een halve pagina verder barst er "onenigheid" los betreft hoorbare frequenties. Wat is er gebeurd met het standaard GOT-antwoord; "We zijn hier geen koopadvies-forum, ga zelf eens wat beluisteren in een winkel." ? Dat is namelijk het enige juiste antwoord. Neem je favoriete cd/dvd mee nemen naar een winkel en laat de verkoper je wat verschillende subs beluisteren met verschillende instellingen bij een vergelijkbare surroundopstelling. Als er vervolgens na die luister sessie twijfel is tussen twee subs zou ik op pad gaan naar een goede HiFi winkel en daar je probleem uitleggen. Dikke kans dat je de twee subs waartussen je twijfelt een week(end) thuis mag proberen.

• ShittyOldMan
Zonder discussie wordt het zo saai hè :)
Blijft natuurlijk wel zo dat je gewoon gelijk hebt. Alleen betwijfel ik of je met een dergelijk laag budget twee subs mee naar huis krijgt. Afhankelijk van de winkel uiteraard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:17:
"We zijn hier geen koopadvies-forum, ga zelf eens wat beluisteren in een winkel." ?
Zelf luisteren blijft altijd het beste aangezien met name met geluid het heel induvidueel is wat iemand "mooi" of "goed" vind. Maar we zijn allemaal eens begonnen met audio en destijds dat ik begon had ik ook een karig budget en nog geen ervaring en dat soort dingen groeien nu eenmaal in de loop van de tijd, en in mijn tijd was er nog internet :)

Maar gezien zijn huidige set-up en zijn budget kan het nooit kwaad om wat om ervaringen te vragen en in een bepaalde richting iemand alternatieven aan te reiken. Zoals JvS ook al zei, zijn eigen keuze zijn niet direct de beste/leukste keuze's om een leuke ervaring te hebben met een sub en TS heeft in ieder geval moeite genomen om zelf rond te kijken, wat nog wel eens in andere topics er aan schort :)

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op maandag 23 maart 2009 @ 14:56:
Afhankelijk van de winkel uiteraard.
Dit betekent vaak dat je de adviesprijs gaat betalen. Die servicekosten moeten ergens vandaan komen natuurlijk. C'est la vie!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
De winkels hier in de buurt hebben nu niet echt iets om te showen. Of te duur of ze hebben amper iets. Ik kan dus de frequenties met een korrel zout nemen. Dat wist ik niet. In een winkel kun je ook niet echt testen omdat je dan maar 1 of 2 subs kunt horen waar het klankbeeld weer anders is als bij een andere shop. Die Kef die in de aanbieding is ben ik ook al tegengekomen. Voordeel is wel dat het wellicht aardig in mijn huidige set past. Ik denk ook niet dat ik mijn set verkoop binnen een termijn van 3 jaar. Bestekeus.nl heeft die Yamaha. Opzich zou ik daar naar toe kunnen gaan aangezien dat niet zo ver weg is.

Verwijderd

's Hertogenbosch (Hobo HiFi) / Nijmegen (Mijn HiFi) / Tilburg (iear) . Allemaal binnen een straal van 50 km. Ik weet natuurlijk niet of je beschikking hebt over een auto, maar dat zijn alle drie opties toch?

Verwijderd

bulldoze schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:17:
[...]

Dit is wat ik zei; "en ik vind de prijzen van hun prefab subs erg netjes."
Prefab is dus compleet ;)
Ik dacht dat je doelde op een frefab van een ander merk :)

Verwijderd

Je bent het eens met je eigen gevoel en mening.

Ik probeer juist wat feiten naar voren te halen zodat de TS niet alleen maar af gaat op wat een ander mooi vindt.

Tja... 20Hz kun je horen... tja ligt aan het volume voor welke geluidsgolven je wil horen.

Zo ken ik er nog wel 100.000... blauw is soms groen... ligt er maar aan hoe de agent zijn kleurvermogen is ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je bedoelt het wellicht goed, maar onderbouwt het verkeerd. Want zeker 50Hz is gewoon een voor iedereen (nou vooruit dove mensen daargelaten) een makkelijk waarneembare toonhoogte.

Niet elke sub hoeft inderdaad tot 20Hz te gaan, want het meeste sub-laag zit rond de 35-40Hz, maar wat jij stelt is een ander uiterste dat helaas de plank wat misslaat.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
30 Hz hoor je makkelijk, maar je moet wel een goede kabel hebben.

:w

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:35:
Ik denk niet dat Koeitje de totale spl bedoeld, maar de spl in laagste regionen. Een sub kan 20-200Hz in de specs neerzetten, maar dan is die 20Hz wel 10dB zachter dan zeg 50Hz.
Uiteindelijk moet de klank bevallen, die vind je niet terug in de specs, ook niet in de reviews van anderen.
Precies.

En over de SVS discussie: daarvoor is de BK Monolith ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2009 20:35 ]

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 20:35:
En over de SVS discussie: daarvoor is de BK Monolith ;)
offtopic:
Wat is dan de SVS concurrent van de BK monolith?

Verwijderd

Barry|IA schreef op maandag 23 maart 2009 @ 20:17:
30 Hz hoor je makkelijk, maar je moet wel een goede kabel hebben.

:w
Oh nee... de kabeldiscussie.... 8)7

Verwijderd

Chevy454 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 20:54:
[...]

offtopic:
Wat is dan de SVS concurrent van de BK monolith?
De modellen die rond diezelfde prijs zitten.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:00:
[...]

Omdat dit niet zo is, wordt de grens van 30Hz aangehouden...
Moet de eerste persoon nog tegenkomen die geen 30hz kan horen :D
en tevens in de muziek... onder 30Hz gaat je sub vaak toch alleen maar over de scheef...
Tenzij je sub dus genoeg lucht kan verplaatsen ;)
jij kunt echt geen platenrumble horen... dus kun je alleen zien. En als je het hoort hoor je iets anders klapperen... de kast, de conus maar geen geluid... wat dus verplaatste lucht is ;)

Zegt de persoon die het steeds heeft over dat ieder mens anders is. Dat mensen hier alleen maar uitgaan van zichzelf. Sterk hoor :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Tijd om wettelijk vast te laten leggen dat als frequentiebereik van een luidspreker altijd het bereik +/- 3dB moet worden opgegeven, is dat in ieder geval uit de weg :Y)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:26:
Pardon? Onverbeterlijk? Waar heb je het over? Ik zeg puur dat het geen feit is "dat veel mensen onder de 50hz niet meer horen". Ik zeg nergens dat hij bedrag xx neer moet knallen om product xx te kopen, ik geef alleen aan dat ik die stelling die gepresenteerd wordt niet deel. Een sub in de prijsklasse waar de TS naar kijkt kan bijvoorbeeld prima knallen op 30-35 hz. Dat echte 20Hz halen duur wordt is mij (en anderen ook vast wel) duidelijk, en ik geef ook nergens aan dat dat het streven dient te zijn. Het ding heet niet subwoofer omdat ze bedoelt zijn om boven de 100hz te spelen.

Dus als je me even kunt uitleggen wat er nu precies zo "onverbeterlijk" aan mijn post is, en waar ik jou schijnbaar geschoffeerd heb dat je zo op me reageert, is mij dat ook weer duidelijk. ;)

offtopic:
(En ja, mijn sub staat afgefilterd op 50Hz bovenfrequentie omdat ik grote zuilen heb met een transmission line 12" erin, die dus prima tot 40hz spelen, maar mijn sub is uit een totaal andere prijsklasse en die ben ik hier niet aan het aanraden, omdat ik mij heus wel bewust ben dat het hier om een advies voor iemand anders gaat, met een ander budget en andere eisen. Dus ik pas mij wel aan aan de situatie van de TS. Voor de nieuwsgierigen, zelf heb ik deze.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-03-2009 00:23 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Twazerty schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:28:
In een winkel kun je ook niet echt testen omdat je dan maar 1 of 2 subs kunt horen waar het klankbeeld weer anders is als bij een andere shop.
Nederland kent audiowinkels die beschikken over goeie luisterkamers en mijn ervaring is, bij een goeie zaak nemen ze de tijd voor je, al wil jij de hele dag luisteren en tig keer switchen tussen verschillende subs, ze hebben dan ook vaak switch panels :) En of die sub nu 100 of 1000 euro kost, bij een goeie winkel adviseren ze je niet eens maar laten het je zelf beleven, en dan praat ik niet over de dozenschuivers met een klein assortiment.

Maar dat is een keuze van jezelf of je moeite er voor wil nemen of niet. Ik heb diverse sets gekocht in mijn leven en dat doe ik niet over 1 nacht ijs, meestal ga ik lekker een weekje dan uitgebreid luisteren en hou dan in de gaten wat er uit gaat komen op dat moment, met onder de arm een prive collectie aan cd/dvd's want vaak koop je speakers voor de langere termijn en je wil dan prettig van je muziek/films genieten.

Succes met je keuze :)

Verder is een discussie over hertzen en kabels helemaal niet belangrijk voor TS, misschien als hij ooit wat kritischer word over zijn aanschaf :)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
:)

Heb de komende weken 0,0 tijd om uitgebreid te gaan luisteren. Het word of 3 weken wachten of 1tje bestellen. Echt kritisch ben ik nog niet, ik zit er een beetje tussenin.

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 00:09:
[...]
Het ding heet niet subwoofer omdat ze bedoelt zijn om boven de 100hz te spelen.
Kijk dat bedoel ik dus... 100Hz... wie heeft het hier over 100Hz gehad ? Niemand ! Dat bedoel ik met onverbeterlijk... jij haalt 100Hz er ineens bij terwijl het in de hele discussie nog niet naar voren is gekomen en niet relevant is voor de discussie.

Het is algemeen bekend dat laag/sub-laag tussen de 30-80/100Hz ligt voor "algemeen gebruik".

Dat niet iedereen zijn gehoor hetzelfde is kan best zijn dat een ander 50Hz anders ervaart dan 30Hz....

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-02 14:43
Afbeeldingslocatie: http://www.xtz.se/xtzbilder/w10_stor1.gif

De XTZ 99 W10.16 is precies 300 Euro :) en doet het goed in de tests, moet je natuurlijk eerst zelf gaan luisteren in Eindhoven.

http://www.xtz.se/produkt...r=true&produkt=2&eng=true

http://www.xtz.se/produktblad/English99w10.16.pdf

http://www.intosurround.n...n=com_virtuemart&Itemid=1

Verwijderd

Ja zo kan ik ook advies geven :) En over iedere sub is ergens wel een review te vinden dat hij "de beste uit het rijtje" was oid. Als je niet zo kieskeurig bent, kies er dan maar gewoon een of ga luisteren. Reviews op het I'net zeggen niks. Nee, ook niet als het op websites staat als hifi.nl.
Onderstaande subs kosten ongeveer 300 euro. Streep dan niet meteen opties weg door de specificaties. Het ene merk is daar wat eerlijker in dan het andere. Termen als "300 Watt max!!" zeggen niet zo veel. Ook de diameter van de woofer zegt niet zo gek veel. Ik denk dat de 165mm driver in mijn zuilen een mooiere/strakkere bass neer zetten dan de 12 inch'ers van de lokale praxis.
Audica
Boston1
Boston2
Canton
Focal
Jamo
Kef
Magnat
Mordaunt Short
Pioneer

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 09:43 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Juist reviews op hifi.nl zeggen niets. Die weten overal een positieve draai aan te geven :P.

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:40:
Juist reviews op hifi.nl zeggen niets. Die weten overal een positieve draai aan te geven :P.
Hee, dat is grappig, ik wilde jouw "lange-penis-specificaties"-term nog gebruiken in mijn post, maar wist je nick niet :)

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 08:58:
[...]

Kijk dat bedoel ik dus... 100Hz... wie heeft het hier over 100Hz gehad ? Niemand ! Dat bedoel ik met onverbeterlijk... jij haalt 100Hz er ineens bij terwijl het in de hele discussie nog niet naar voren is gekomen en niet relevant is voor de discussie.

Het is algemeen bekend dat laag/sub-laag tussen de 30-80/100Hz ligt voor "algemeen gebruik".

Dat niet iedereen zijn gehoor hetzelfde is kan best zijn dat een ander 50Hz anders ervaart dan 30Hz....
Kerel, je snapt gewoon niet wat hij probeert te zeggen...ga dan niet iemand de hele tijd ergens van betichten omdat je het zelf niet snapt. En dat mensen 50hz anders ervaren dan 30hz is nogal obvious want het is een compleet andere frequentie.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

http://www.krksys.com/product_krk10.php

icm met de KRK RP8 subliem

Verwijderd

Opmerkelijk vind ik dat er helemaal geen frequentiespecs worden gegeven. Of kijk ik er nou overheen? Ik vind dat juist erg opvallend dat het er niet zo pontificaal wordt neergezet. Het voegt uiteindelijk niets toe omdat die metingen totaal niet vergelijkbaar zijn.

edit:
Subwoofer metingen in ander topic - tip van Koeitje

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 11:29 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

[...]

Goed, sarcasme is dus duidelijk ook niet aan je besteed. :/ Tja, als je een stok zoekt om iemand mee te slaan, vind je die altijd wel he? Maar goed. Weet ik ook weer wat jou insteek is en hoef ik me voortaan van jouw zinloze gerant (en vooral niet ingaan op de kernpunten) ook niets meer aan te trekken. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 12:07:
[...]

Goed, sarcasme is dus duidelijk ook niet aan je besteed. :/ Tja, als je een stok zoekt om iemand mee te slaan, vind je die altijd wel he? Maar goed. Weet ik ook weer wat jou insteek is en hoef ik me voortaan van jouw zinloze gerant (en vooral niet ingaan op de kernpunten) ook niets meer aan te trekken. :)
Ik denk dat je jezelf bewust bent van het feit dat je informatie niet echt helpt dit topic tot wat zaken te leiden waar de TS wat aan heeft...

Je zogenaamde sarcasme is misleidend.... (volgens jou) incorrecte informatie rectificeren is prima, maar niet door flauwe grapjes waardoor niemand er meer iets van snapt... en wellicht de TS al helemaal niet.

Verwijderd

JT schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:03:
[...]

Kerel, je snapt gewoon niet wat hij probeert te zeggen...ga dan niet iemand de hele tijd ergens van betichten omdat je het zelf niet snapt. En dat mensen 50hz anders ervaren dan 30hz is nogal obvious want het is een compleet andere frequentie.
Ieder mens ervaart dit anders... de een wordt al misselijk van 50Hz... een ander van platenrumble.

Ik merk echt dat mensen hier echt alleen aan hun eigen beleving refereren :?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee hoor, ik heb vaak genoeg vrienden over de vloer, en ik ben tot nu toe nog niet tegengekomen dat:

- Mensen onder de 50Hz niet meer horen. (Ook onder de 30Hz niet meer horen ook niet meegemaakt trouwens)
- Mensen misselijk zijn geworden van mijn sub/stereo installatie.

Nu heb ik natuurlijk niet de hele mensheid in mijn woonkamer gehad, maar toch al snel een persoon of 20. Kortom, kan vast wat jij zegt, (dat mensen onder de 50Hz niet meer horen en misselijk worden van subs) maar in mijn ervaringen ben ik het stomweg nog niet tegengekomen. Dus zal het ook niet zo standaard zijn. :) Ik snap dan ook niet hoe jij bij de conclusie komt, dat mensen allemaal alleen maar uit hun eigen ervaring spreken. :)

Wat betreft advies voor de TS, dat is altijd hetzelfde, zoals bij iedere speaker, kijk wat voor jouw budget het prettigst klinkt in jouw oren en staar je niet blind op (misleidende) specificaties en luister eventueel een stukje boven je budget. Als je bijvoorbeeld voor 50 euro een sub hebt die je een factor 2 beter vind klinken, sla je je later voor je kop dat je die niet gekocht hebt.

Maar dat advies is dus al gegeven. :)

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-03-2009 15:59 ]

Aannames zijn fataal.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit lijkt mij wel een leuke sub, alleen als ik op ervaringen/reviews ga zoeken, ja ik weet het je kunt beter zelf gaan luisteren, dan vindt ik eigenlijk bijzonder weinig. Wel de reacties dat het jammer is dat deze sub's alleen online verkrijgbaar zijn, waardoor je niet eerst kunt gaan luisteren.

Heeft iemand ervaring met deze sub en kan de persoon een klank beeld bescrijven, eigenlijk ben ik opzoek naar een sub met een diepe warme bas welke je kunt voelen. Absoluut niet het trappen tegen een stuk karton, zoals je wel eens uit een voorbij rijdende auto hoort komen. ;)

Overigens zal de sub voornamelijk gebruikt worden voor HT (afspelen van films), maar zo af en toe wil ik ook wel eens een stuk goede muziek opzetten en dat kan varieren van TOP40 tot semi klasiek.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:59:
[...]

Dit lijkt mij wel een leuke sub, alleen als ik op ervaringen/reviews ga zoeken, ja ik weet het je kunt beter zelf gaan luisteren, dan vindt ik eigenlijk bijzonder weinig. Wel de reacties dat het jammer is dat deze sub's alleen online verkrijgbaar zijn, waardoor je niet eerst kunt gaan luisteren.

Heeft iemand ervaring met deze sub en kan de persoon een klank beeld bescrijven, eigenlijk ben ik opzoek naar een sub met een diepe warme bas welke je kunt voelen. Absoluut niet het trappen tegen een stuk karton, zoals je wel eens uit een voorbij rijdende auto hoort komen. ;)

Overigens zal de sub voornamelijk gebruikt worden voor HT (afspelen van films), maar zo af en toe wil ik ook wel eens een stuk goede muziek opzetten en dat kan varieren van TOP40 tot semi klasiek.
Ik heb zelf de XLS200 en die bevalt eigenlijk wel goed. Totaal geen bonkerig laag. Voor muziek eigenlijk perfect. Voor films kan ik er weinig over zeggen, omdat ik hem daarvoor niet hard push. Heb 'm eigenlijk nog nooit op een niveau gehad waarvan ik dacht dat het niet lekker meer ging.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter

Heb een keer bij speakerland geluisterd naar een paar subs. En ben eigenlijk wel gecharmeerd van zelfbouw. Heb alleen geen zin om ze zelf in elkaar te zetten en de rest.

Die sub staat me wel aan. Ik ben er denk ik wel beter mee af als een willekeurige Yamaha?

Vennep is denk ik nog wel te doen om een keer langs te gaan.

• JT

JT

VETAK y0

Edit: never mind

[ Voor 94% gewijzigd door JT op 24-03-2009 18:12 ]

Ecodan warmtepomp

• Chevy454
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:59:
Het heeft altijd een keerzijde niet waar? Ik heb daar een hele andere kijk op gekregen. Bevalt hij niet dan gaat hij op ebay :) Dat was dan leergeld denk ik dan altijd :)

• JT

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:46:
[...]

Het heeft altijd een keerzijde niet waar? Ik heb daar een hele andere kijk op gekregen. Bevalt hij niet dan gaat hij op ebay :) Dat was dan leergeld denk ik dan altijd :)
Of: de kwaliteit die je extra krijgt voor dezelfde prijs weegt op tegen de eventuele kleine minpunten van een subwoofer.

Ecodan warmtepomp

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Chevy454 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:46:
[...]
Daar zat ik ook al aa te denken, gewoon kopen, bevalt het niet zet je hem weer te koop. Daarmee een eventueel verlies accepteren.
JT schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:33:
[...]
Of: de kwaliteit die je extra krijgt voor dezelfde prijs weegt op tegen de eventuele kleine minpunten van een subwoofer.
Deze volg ik niet helemaal. :?

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 24-03-2009 20:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Dat de frequentiegevoeligheid van het menselijk gehoor evenredig afneemt met het ouder worden is een open deur intrappen, dit is een vaststaand feit en al meerdere malen wetenschappelijk onderbouwd.
Hoewel het van persoon tot persoon kan verschillen natuurlijk, de ene zal al vlugger 'last' ondervinden dan de ander, maar aan dit proces ontkomt op termijn niemand.
Frappant is echter dat deze afname vooral de hogere frequenties betreft, in de lage tonen is dit veel minder het geval (men kan tot zeer hoge leeftijd heel lage frequenties waarnemen, gelukkig maar).
Vraag is echter wat men er nog aan heeft met de wetenschap dat er op frequenties van <30hz, op muzikaal vlak nog bitter weinig afspeelt, tenzij je orgelfanaat bent natuurlijk.
Over HT-toestanden spreek ik mij in dit geval niet uit, hier gaat het om bepaalde effecten en simulaties die voor 99% buiten het muziekspectrum vallen.

• JT

JT

VETAK y0

_Dune_ schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:51:
[...]

Deze volg ik niet helemaal. :?
Misschien krijg je wel niet 100% wat je wilt, maar je kan wel een klasse hoger kopen omdat online kopen meestal veel goedkoper is. En dat kan er nog wel eens tegenop wegen.

Ecodan warmtepomp

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JT schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:58:
[...]
Misschien krijg je wel niet 100% wat je wilt, maar je kan wel een klasse hoger kopen omdat online kopen meestal veel goedkoper is. En dat kan er nog wel eens tegenop wegen.
Daar heb je gelijk in, helemaal duidelijk. :D

Edit: Het was niet mijn bedoeling het topic te kapen, het valt hier ineens zo stil. ;) Overigens dit is het setje aan speakers wat ik al heb staan:

B&W 601 fronts
B&W 302 Rears
B&W CC6 center

Een B&W AWS600 zou daar mooi bij passen, maar deze weet ik niet te vinden voor een schappelijke (tweedehands) prijs, zo rond de 300 euro, gelijk aan de subs genoemd in dit topic.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 25-03-2009 22:15 ]

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Iemand nog een mening over de combinatie BK Gemini II met de volgende B&W speakers?

B&W 601 fronts
B&W 302 Rears
B&W CC6 center

Verwijderd

Als toevoeging; misschien dat mensen een 30hz afzonderlijk niet van een 50hz toon kunnen onderscheiden of kan benoemen dat zo'n toon 50hz is, maar het frequentieverschil is door iedereen waar te nemen, van 15hz tot zelfs 28khz uit mijn hoofd.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:40:
[...]
maar het frequentieverschil is door iedereen waar te nemen, van 15hz tot zelfs 28khz uit mijn hoofd.
Ik denk niet dat iedereen 23kHz van 28kHz zal kunnen onderscheiden ;)

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:48:
[...]

Ik denk niet dat iedereen 23kHz van 28kHz zal kunnen onderscheiden ;)
Het was zoiets van: als de tonen tegelijk klinken zou je hoger/lager moeten kunnen onderscheiden.

• JT

JT

VETAK y0

_Dune_ schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:35:
Iemand nog een mening over de combinatie BK Gemini II met de volgende B&W speakers?

B&W 601 fronts
B&W 302 Rears
B&W CC6 center
Ik ken de sub niet. Wat ik wel eens van die ASW sub heb gehoord is dat het niet echt diep gaat. Maar dat is van horen zeggen. Ik zou de 302's inruilen voor een setje 600 of 601 om het klankkarakter rondom gelijk te krijgen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:35:

B&W 601 fronts
B&W 302 Rears
B&W CC6 center
Een sub speelt in compleet andere frequentie regionen dan de rest van je luidsprekers, dus het klank karakter maakt niet zoveel uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:24:
[...]

Het was zoiets van: als de tonen tegelijk klinken zou je hoger/lager moeten kunnen onderscheiden.
Dat kan dus absoluut niet... een toon is juist lager met een lagere frequentie en hoger als de frequentie hoger is van de toon.

Frequentie is de toon... het is niet een factor van een toon als dB wat de hardheid aangeeft... de toon = Hz

Wat voor toon ligt weer aan hoe de Hz-en worden weergegeven, in welke volgorde enzo.

Ik denk dat je eerder geluid bedoelt inplaats van toon.

(Zing eens een toontje lager... zing = geluid, toon is frequentie)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 18:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 18:54:
[...]

Dat kan dus absoluut niet... een toon is juist lager met een lagere frequentie en hoger als de frequentie hoger is van de toon.

Frequentie is de toon... het is niet een factor van een toon als dB wat de hardheid aangeeft... de toon = Hz

Wat voor toon ligt weer aan hoe de Hz-en worden weergegeven, in welke volgorde enzo.

Ik denk dat je eerder geluid bedoelt inplaats van toon.

(Zing eens een toontje lager... zing = geluid, toon is frequentie)
Nee ik bedoel het precies zoals het er staat. Zeg toch niets wat jij hier ontkracht?

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 14:58
Ik heb nog een B&W ASW650 Sorrento die weg mag voor 450 euro.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9287.0;wap2

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:40:
[...]

Als toevoeging; misschien dat mensen een 30hz afzonderlijk niet van een 50hz toon kunnen onderscheiden of kan benoemen dat zo'n toon 50hz is, maar het frequentieverschil is door iedereen waar te nemen, van 15hz tot zelfs 28khz uit mijn hoofd.
Interessant,dit wist ik helemaal niet, hier had ik graag wat meer over vernomen.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-02 16:03
Had zelf eerst een Rel Q100 maar qua muziek beviel deze me niet echt zo. Heb zelf sinds een week de BK Gemini II en moet zeggen dat deze me zeer goed bevalt. Inderdaad geen bonkerig gedoe en veel afstel mogelijkheden zoals de variabele Phase van 0 tot180 in kleine stapjes wat inhoud dat je de sub zeer goed kan afstellen in de omgeving waar deze geplaatst word.

Daarnaast een mooi display aan de achterkant waar ook alles goed af te lezen is.
Zelf had ik de gok genomen om hem direct bij Ralf van Ra Subs te bestellen maar je kunt degelijk wel bij hem de subs beluisteren.

Tot slot heb ik de subs met spikes op een hard belgische hardsteen gezet met daar onder dempers zodat de sub vrij staat van de omgeving om het laag nog dieper te laten voelen en geloof me de BK kan behoorlijk laag.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Mabili schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:52:
Had zelf eerst een Rel Q100 maar qua muziek beviel deze me niet echt zo. Heb zelf sinds een week de BK Gemini II en moet zeggen dat deze me zeer goed bevalt. Inderdaad geen bonkerig gedoe en veel afstel mogelijkheden zoals de variabele Phase van 0 tot180 in kleine stapjes wat inhoud dat je de sub zeer goed kan afstellen in de omgeving waar deze geplaatst word.

Daarnaast een mooi display aan de achterkant waar ook alles goed af te lezen is.
Zelf had ik de gok genomen om hem direct bij Ralf van Ra Subs te bestellen maar je kunt degelijk wel bij hem de subs beluisteren.

Tot slot heb ik de subs met spikes op een hard belgische hardsteen gezet met daar onder dempers zodat de sub vrij staat van de omgeving om het laag nog dieper te laten voelen en geloof me de BK kan behoorlijk laag.
Heb hem ook besteld. Helaas alleen 3 weken wachten. Voorraden zijn op. :'(

• daan08

daan08

PEBKAC

Je had hem toch ook direct bij de fabrikant kunnen kopen? Misschien met de GBP wisselkoers nog voordeliger zelfs met verzendkosten. www.bkelec.com 8)

Edit: niet misschien, het is ook echt een stuk goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door daan08 op 26-03-2009 23:19 ]

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eigenlijk hebben wij hier vraag&aabod voor, maar welke kleur heeft deze sub?

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
bulldoze schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:19:
Je had hem toch ook direct bij de fabrikant kunnen kopen? Misschien met de GBP wisselkoers nog voordeliger zelfs met verzendkosten. www.bkelec.com 8)

Edit: niet misschien, het is ook echt een stuk goedkoper.
Hij kost nu €275 in nederland. In engeland is de voorraad ook op aldus de nederlandse dealer. Dus kwa prijs zal het uiteindelijk niet enorm veel uitmaken.

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 14:58
_Dune_ schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:01:
[...]

Eigenlijk hebben wij hier vraag&aabod voor, maar welke kleur heeft deze sub?
sorrento=soort beuken
http://media.photobucket....stratfordguy/IMG_0881.jpg

• daan08

daan08

PEBKAC

Twazerty schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:39:
[...]

Hij kost nu €275 in nederland. In engeland is de voorraad ook op aldus de nederlandse dealer. Dus kwa prijs zal het uiteindelijk niet enorm veel uitmaken.
275 incl verzendkosten? Bij die RAsubs stond 300 iig.

Heb even gevraagd bij de fabrikant: We manufacture our subwoofers to order and unfortunately they take between 10 and 14 days from receipt of order to complete. That said we do not debit your credit card until the subwoofer is ready for dispatch.

Dus blijkbaar hebben ze helemaal geen voorraden ;)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
bulldoze schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:35:
[...]
275 incl verzendkosten? Bij die RAsubs stond 300 iig.

Heb even gevraagd bij de fabrikant: We manufacture our subwoofers to order and unfortunately they take between 10 and 14 days from receipt of order to complete. That said we do not debit your credit card until the subwoofer is ready for dispatch.

Dus blijkbaar hebben ze helemaal geen voorraden ;)
Zoals ik al zei ;) 275 inclusief verzending ja.

• daan08

daan08

PEBKAC

208 euro bij import van de fabrikant
275 euro in NL

Geen marginaal verschil, pwnt :*)

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-01 11:42
Ik was ook op zoek naar een subwoofer, maar in mijn geval waren afmetingen bepalend vanwege de beperkte ruimte waar de sub moet komen te staan. Hoog op mijn lijst stond de REL quake II vanwege z'n compacte afmetingen van 25,3 x 29,4 x 27,2 cm, maar de prijs was net buiten mijn budget (kieskeurig: van €398 tot €699). Op Marktplaats kwam ik 2 REL quakes tegen, prijzen van 250 en 300 euro.

Dus ik ben verder gaan zoeken, een klipsch of dali sub kwam ik tegen, beide met afmetingen rond de 35x40x35 cm, net iets te groot, maar wel binnen mijn budget (onder de 300 euro).

Tot ik op de BK website kwam, en daar de gemini II zag. Formaatje REL quake II: 315D X 355H x 290W mm, maar beter nog, de prijs is via de NL importeur slechts 275 euro. Bestel je hem op dit moment via de UK website, dan kom je op 252 euro uit (199,9 + 19 gbp).

Ik had nog nooit van BK gehoord, dus ik ben verder gaan zoeken naar informatie over BK, en kwam op AVS forums uit, waar een review van de REL quake II, een BK gemini en een BK XLS200 werd beschreven, met dit als eindstand:
1st place: BK XLS200
2nd place: BK Gemini
3rd place: REL Quake
http://www.avforums.com/f...l-quake-vs-bk-xls200.html

Prima dus, die BK gemini komt in ieder geval niet slecht uit de bus. Daarnaast is de gemini II dus een verbeterde versie van de gemini, met een iets grotere driver. Ik heb inmiddels een zilveren gemini II besteld. Helaas is het 4 weken wachten....

[ Voor 3% gewijzigd door deBennie op 02-06-2009 16:23 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bij mij heeft het uiteindelijk ruim 7 weken geduurd.

Hij klinkt geweldig. Ben er erg tevreden over. Alleen het juiste volume instellen is nogal lastig.

Verwijderd

[...]

Ik las je reacties net nog even, ik moet zeggen dat je veel onzin verklaart hier in dit topic. JVS heeft het echt bij het rechte eind en je kunt nog veel van hem leren, ook op het gebied van assertieviteit.

24 hertz hoor ik persoonlijk nog redelijk op mijn transmissie luidsprekers en ik heb echt niet een goed gehoor. Ik zou zeggen ga eens luisteren naar echte audio waar wel echt laag uit komt.

Succes ermee !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 23:44 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:42:
[...]

Ik las je reacties net nog even, ik moet zeggen dat je veel onzin verklaart hier in dit topic. JVS heeft het echt bij het rechte eind en je kunt nog veel van hem leren, ook op het gebied van assertieviteit.

24 hertz hoor ik persoonlijk nog redelijk op mijn transmissie luidsprekers en ik heb echt niet een goed gehoor. Ik zou zeggen ga eens luisteren naar echte audio waar wel echt laag uit komt.

Succes ermee !
24Hz voel je dat of hoor je dat ook echt? Denk eerder dat je dan zo laag zit dat je die lage tonen voelt :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:42:
[...]

Succes ermee !
Veel mensen kunnen het onderscheid niet maken tussen horen en voelen... vandaar dat mensen ook niet begrijpen hoe het is om doof te zijn.

Wellicht moet jij hier eens mee gaan testen en onderzoeken... gaat een wereld voor je open. Zeker met transmissielijnen... ik heb het idee dat je niet echt snapt waarom die dingen zo gemaakt zijn als ik je reactie zo lees.

Ik heb al een paar keer gedoeld op de gehoordrempel zonder het woord te noemen... grappig is dat niemand het hier over heeft en lukraak aangeeft alles wel te horen. Dat kan dus gewoon niet zomaar.

En hoe weet jij nu wat ik in de huiskamer heb staan... wellicht hoef ik er niet voor weg ;) Laat het achterste van mijn tong niet zien... zie er geen noodzaak toe :)

Het is verder end of discussion voor mij... dit blijft voor altijd een oneindige discussie en is welbekend hierom :) Heb mijn tijd beter te besteden.... denk andere mensen ook wel :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 00:07 ]

• Chevy454
  • Niet online
Op het werk zijn we bezig met het geluidstechnisch doodmaken van vibrerend onderdelen en dat geluid hoor je. Aangezien die zwevend opgesteld is moet de vibratie door de lucht gaan en is er geen fysisch pad, kortom 20Hz hoor je.

Maken we die statisch vast dan voel je die 20Hz en is die ook een stuk stiller (energie kan nu ook fysisch weg). Dus die 20Hz, dat hoor en voel je maar de intensiteit is een stuk minder. Hierdoor lijkt het minder aanwezig te zijn en dus niet hoorbaar. Wil je dat horen dan moet je daar veel energie in stoppen met het gevolg dat je die .... voelt...

[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2009 00:26 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:58:
[...]

Het is verder end of discussion voor mij...
Dank u.

Wise enough to play the fool

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 20:27
Sorry, misschien een beetje offtopic, maar ik heb deze set:
Harman/Kardon HKTS11BQ
Is die subwoofer dan niet echt goed of...? Aangezien ik hem hier niet echt voorbij zie komen (ben gewoon benieuwd :))
Afbeeldingslocatie: http://www.caridaxhifi.nl/images/producten/Image%20-%20HKTS%2011BQ%20Group%20%20(3D%20View%2001).jpg

• Chevy454
  • Niet online
Die subwoofer is niet slecht zolang je geen echte subwoofer hebt gehoord die 20Hz met -3db kan maken.

Die set kan of heel erg laag en hoog en heeft geen middengebied. Of die kan niet laag genoeg maar produceert wel een redelijk middengebied en hoog. En nee, het heeft geen zin om je subwoofer te vervangen want de speakers zijn de boosdoener (ik had zelf 4 zuilen icm een dergelijke subwoofer staan en of je die subwoofer nu aan of uit had staan merkte ik niet). Verder gaat het hier over subwoofers welke ongeveer even veel kosten als die complete HKTS11 set. Dus dan is het maar beter dat die subwoofers beter presteren.

Maar voor gemiddeld huiskamer gebruik zijn dergelijke setjes meer als afdoende. Dus zolang jij tevreden bent is het toch goed? Waarom je dan bevestiging zoekt snap ik dan eerlijk gezegd niet.

[ Voor 106% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2009 07:01 ]

• plofkip
Chevy454 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 06:52:
Die subwoofer is niet slecht zolang je geen echte subwoofer hebt gehoord die 20Hz met -3db kan maken.

Die set kan of heel erg laag en hoog en heeft geen middengebied. Of die kan niet laag genoeg maar produceert wel een redelijk middengebied en hoog. En nee, het heeft geen zin om je subwoofer te vervangen want de speakers zijn de boosdoener (ik had zelf 4 zuilen icm een dergelijke subwoofer staan en of je die subwoofer nu aan of uit had staan merkte ik niet). Verder gaat het hier over subwoofers welke ongeveer even veel kosten als die complete HKTS11 set. Dus dan is het maar beter dat die subwoofers beter presteren.

Maar voor gemiddeld huiskamer gebruik zijn dergelijke setjes meer als afdoende. Dus zolang jij tevreden bent is het toch goed? Waarom je dan bevestiging zoekt snap ik dan eerlijk gezegd niet.
Ik ben gewoon benieuwd of ik wel iets heb gekocht wat ook een beetje ok is en niet (volgens mij, geen audiophiel) "slecht"

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kipusoep schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:12:
[...]

Ik ben gewoon benieuwd of ik wel iets heb gekocht wat ook een beetje ok is en niet (volgens mij, geen audiophiel) "slecht"
Het is niet slecht. Het is alleen ook geen subwoofer die een fijnproever zou kopen. Je kan niet een driesterren maaltijd vergelijken met een zelfgemaakte nasi. Die laatste is ook goed, maar wel uit een andere klasse.

Maar je hebt hem toch al en luistert er toch naar? Dan weet je zelf in hoeverre de sub goed of slecht klinkt, zou ik zeggen :).

• plofkip
JvS schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:51:
[...]

Het is niet slecht. Het is alleen ook geen subwoofer die een fijnproever zou kopen. Je kan niet een driesterren maaltijd vergelijken met een zelfgemaakte nasi. Die laatste is ook goed, maar wel uit een andere klasse.

Maar je hebt hem toch al en luistert er toch naar? Dan weet je zelf in hoeverre de sub goed of slecht klinkt, zou ik zeggen :).
Ja klopt, ik vind hem wel erg mooi klinken, maar misschien heb ik er niet genoeg verstand van haha ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:58:
[...]

Veel mensen kunnen het onderscheid niet maken tussen horen en voelen... vandaar dat mensen ook niet begrijpen hoe het is om doof te zijn.

Wellicht moet jij hier eens mee gaan testen en onderzoeken... gaat een wereld voor je open. Zeker met transmissielijnen... ik heb het idee dat je niet echt snapt waarom die dingen zo gemaakt zijn als ik je reactie zo lees.

Ik heb al een paar keer gedoeld op de gehoordrempel zonder het woord te noemen... grappig is dat niemand het hier over heeft en lukraak aangeeft alles wel te horen. Dat kan dus gewoon niet zomaar.

En hoe weet jij nu wat ik in de huiskamer heb staan... wellicht hoef ik er niet voor weg ;) Laat het achterste van mijn tong niet zien... zie er geen noodzaak toe :)

Het is verder end of discussion voor mij... dit blijft voor altijd een oneindige discussie en is welbekend hierom :) Heb mijn tijd beter te besteden.... denk andere mensen ook wel :)
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:11:
[...]

"Mensen met een gezond gehoor kunnen frequenties waarnemen tussen ongeveer 20 Hz en 20.000 Hz, mits het geluidsniveau luider is dan de gehoordrempel."
Anyway, voor films wil je echt juist heel veel laag. Niet alleen om te horen maar ook om te voelen. En de 'bonk' bas zit niet op die frequentie maar vaker wat hoger, rond 100 ofzo.

Volgens mij ben jij juist degene die niet te verbeteren is.
Hahahaha
Pagina: 1