ben al tijdje opzoek naar een NAS systeem voor me thuisnetwerk.
zat eerst te denken om een goedkope 2de hands server te kopen van marktplaats.
maar na wat berekenen leek me dat duurkoop worden vanwege de energierekening en p4's niet echt bekend staan om energie zuinigheid. na wat lezen in topics als "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" toch tot conclussie gekomen dat mischien beter is om nieuwe onderdelen te kopen
me vereiste waren energie zuinig en betaalbaar
dacht er FreeNAS als OS op te installeeren. (mischien is er nog een beter alternatief?)
en voor de rest draait er nog ftptje op om me files van andere plekken te kunnen bereiken
nu zit ik dus nog met de volgende problemen:
zat eerst te denken om een goedkope 2de hands server te kopen van marktplaats.
maar na wat berekenen leek me dat duurkoop worden vanwege de energierekening en p4's niet echt bekend staan om energie zuinigheid. na wat lezen in topics als "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" toch tot conclussie gekomen dat mischien beter is om nieuwe onderdelen te kopen
me vereiste waren energie zuinig en betaalbaar
dacht er FreeNAS als OS op te installeeren. (mischien is er nog een beter alternatief?)
en voor de rest draait er nog ftptje op om me files van andere plekken te kunnen bereiken
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel celeron 440 | € 42 | € 42 |
| 1 | Gigabyte GA-945GCM-S2L | € 45 | € 45 |
| 4 | Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB | € 85 | € 340 |
| 1 | Antec Earthwatts EA 380 | € 45 | € 45 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G | € 10 | € 10 |
| Totaal Prijs | € 482 | ||
nu zit ik dus nog met de volgende problemen:
- de voeding is overkill lijkt me maar kon geen voeding vinden met laag wattage en genoeg hardeschijf connectors
- is de processor wel snel genoeg om all die harde schijven aan te kunnen in RAID? (ik dacht van wel).
- zat te denken om het OS van een usb stick te draaien, maar mischien beter om nog een PATA schijf erbij te nemen? omdat daar nog een connector voor vrij is op het moederbord.
- vroeg me af of er nog betere componenten waren kwa performance , die wel ongeveer in de zelfde energie en prijs categorie zitten.
- de RAID configuratie die ik in gedachten had was 5, maar op het moederbord wordt alleen 0+1 ondersteund. dus is het verstandiger om gewoon Mirrored te draaien of een raid controller kopen? heb alleen geen flauw idee wat een goeie raid controller is:P nog niet eerder een gekocht.