Toon posts:

samenstelling energie zuinige NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views

Verwijderd

Topicstarter
ben al tijdje opzoek naar een NAS systeem voor me thuisnetwerk.
zat eerst te denken om een goedkope 2de hands server te kopen van marktplaats.
maar na wat berekenen leek me dat duurkoop worden vanwege de energierekening en p4's niet echt bekend staan om energie zuinigheid. na wat lezen in topics als "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" toch tot conclussie gekomen dat mischien beter is om nieuwe onderdelen te kopen :P

me vereiste waren energie zuinig en betaalbaar ;)
dacht er FreeNAS als OS op te installeeren. (mischien is er nog een beter alternatief?)
en voor de rest draait er nog ftptje op om me files van andere plekken te kunnen bereiken

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel celeron 440€ 42€ 42
1Gigabyte GA-945GCM-S2L€ 45€ 45
4Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 85€ 340
1Antec Earthwatts EA 380€ 45€ 45
2Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G€ 10€ 10
Totaal Prijs € 482

nu zit ik dus nog met de volgende problemen:
  1. de voeding is overkill lijkt me maar kon geen voeding vinden met laag wattage en genoeg hardeschijf connectors
  2. is de processor wel snel genoeg om all die harde schijven aan te kunnen in RAID? (ik dacht van wel).
  3. zat te denken om het OS van een usb stick te draaien, maar mischien beter om nog een PATA schijf erbij te nemen? omdat daar nog een connector voor vrij is op het moederbord.
  4. vroeg me af of er nog betere componenten waren kwa performance , die wel ongeveer in de zelfde energie en prijs categorie zitten.
  5. de RAID configuratie die ik in gedachten had was 5, maar op het moederbord wordt alleen 0+1 ondersteund. dus is het verstandiger om gewoon Mirrored te draaien of een raid controller kopen? heb alleen geen flauw idee wat een goeie raid controller is:P nog niet eerder een gekocht.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
1.de voeding is overkill lijkt me maar kon geen voeding vinden met laag wattage en genoeg hardeschijf connectors
Hier zijn splitters voor te krijgen ;)
2.is de processor wel snel genoeg om all die harde schijven aan te kunnen in RAID? (ik dacht van wel).
Afhankelijk van welke RAID vorm, de belasting en manier van RAID. (software RAID gok ik?)
3.zat te denken om het OS van een usb stick te draaien, maar mischien beter om nog een PATA schijf erbij te nemen? omdat daar nog een connector voor vrij is op het moederbord.
Wil je de schijven uitgaan schakelen? Als niet, waarom je OS van USB draaien?
4.vroeg me af of er nog betere componenten waren kwa performance , die wel ongeveer in de zelfde energie en prijs categorie zitten.
De voeding kan nog wat lichter, en je kunt naar een AMD based alternatief kijken en dit vergelijken :)
5.de RAID configuratie die ik in gedachten had was 5, maar op het moederbord wordt alleen 0+1 ondersteund. dus is het verstandiger om gewoon Mirrored te draaien of een raid controller kopen? heb alleen geen flauw idee wat een goeie raid controller is:P nog niet eerder een gekocht.
Lees de RAID FAQ eens door. RAID 5 is veel zwaarder qua berekeningen, maar heeft wel minder overhead qua disks. RAID 0+1 bied goede performance en is vrij licht qua berekeningen, echter je verliest 50% van je opslag ruimte aan overhead.

Verder, kijk eens naar mATX socket 775 moederborden met RAID 5 ondersteuning Pricewatch link :)

[ Voor 12% gewijzigd door asfaloth_arwen op 22-03-2009 13:39 ]

Specs

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Kleinere en efficiëntere voeding: pricewatch: Seasonic S12II-330
Qua TDP misschien hoger, maar idle zuiniger: pricewatch: AMD Sempron LE-1250
Bijpassend mobo met zuinige 740G chipset: pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Daarnaast ben ik nog steeds geen fan van RAID in systemen die 24/7 draaien. Kost een boel elektriciteit en beschermd alleen maar tegen een crashende harde schijf. Niet tegen een virus, spanningspieken of per ongeluk verwijderen. Mijn advies, back-up af en toe op een externe harde schijf. Of je werkelijk zoveel ruimte nodig hebt, kun alleen jij bepalen. Ik vind 4 TB (2 TB in RAID 1) echter vrij veel.

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 22-03-2009 13:48 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Die heeft geen RAID 5 ;)
Hier een overzicht van AMD moederborden met RAID 5 :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in Nieuwe Zuinige Server (discussie).
Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Dit topic is gesloten.