Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Voor 2008 heb ik in 2008 een schadevergoeding ontvangen voor arbeidsvermogenvermindering. Deze is naar zeggen netto uitgekeerd en dus belastingontheffing is van toepassing(dan wel onbelast inkomen).
Op mijn internet aangifteprogramma is geen enkele mogelijkheid te vinden om dit als zodanig onbelast in te vullen. Ik heb een FNV Belastinggids gekocht maar ook daar is er geen enkele rubriek te vinden waarin een schadevergoeding ontvangst behandeld wordt. De Belastingdienst is niet bereid om voor een relatief klein bedrag een beschikking uit te geven. . .ik wordt van kastjes naar muren gestuurd bij de Belasting Telefoon. . .niemand weet kennelijk iets en ik krijg allerlei tegenstrijdige oppervlakkige antwoorden. Uitkerende verzekering stelt slecht dat het onbelast is maar adviseert niet op aangifte procedures.

Is er op dit forum een ervaringsexpert t.a.z.v. belastingaangiften die weet hoe deze schadevergoeding als onbelast inkomen moet/kan worden gedeclareerd? iteraard snap ik wel dat ik met de aangifte een belgeleidende brief kan schrijven maar ik krijg daar pas 3 jaar later een antwoord op. . .Aangifte 2006 is ook nog niet definitief en op mijn brieven in dat geval wordt ook niet geregeerd. De Belastingdienst maak alles slechts moeilijker en beslist niet leuker :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 18:42 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Waarom zou je onbelast inkomen per se op willen geven?

Ik geef ontvangen netto reiskostenvergoeding ook niet op.

Overigens denk ik dat meer kans op antwoord hebt in Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs

Wat betekent mijn avatar?

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

WL -> WI

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
In het electronische aangifteprograma heet dit "inkomsten uit de tegenwoordige dienstbetrekking die niet onder loonheffing vielen"... Als je hier iets invult dan wordt vanzelf een naheffing berekend.

[ Voor 20% gewijzigd door ari3 op 23-03-2009 12:07 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Je kunt niet direct iets invullen onder kopjes "belast"/"onbelast". Je vult bedragen in onder posten als "loon uit huidige dienstbetrekking"; daar volgt dan uit hoe het belast wordt. In jouw geval is dus de vraag onder welke post je het moet invullen. Belast of onbelast is een gevolg, geen keuze.

Ik vermoed overigens dat Dido gelijk heeft, en dat het hier niet gaat om inkomen uit enige dienstbetrekking, noch inkomen uit andere werkzaamheden. Het is ook al geen Box 2 of 3 inkomen, dus het valt onder geen enkele post.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Uitkeringen van een invaliditeitsverzekering zoals WAO of WIA zijn belastbaar als inkomen uit vroegere dienstbetrekking. Ze vallen dus gewoon onder de loonbelasting, en omdat het vroegere dienstbetrekking is vallen ze buiten de arbeidskorting.

Bedragen die je hebt ontvangen ter aanvulling van een WIA/WAO/WGA uitkering vallen in principe onder hetzelfde regime. Echter, als de schadevergoeding niet voor inkomensaanvulling diende maar ter compensatie van het verlies aan arbeidsvermogen, is hij wel onbelast.

Linkje PriceWaterHouseCoopers

Aangeven belastbaar: inkomen uit vroegere dienstbetrekking.
Aangeven onbelast: niet in aangifte IB opnemen.

[ Voor 43% gewijzigd door t_captain op 24-03-2009 14:46 . Reden: Link PWC + implicaties van waarvoor de schadeloosstelling dient ]

Pagina: 1