12MP in een ultra compact?
Weet je megapixels hebben weinig te maken met kwaliteit, het is de lens, de behuizing en natuurlijk wat de camera er van kan maken. Nu de foto's zijn best aardig niet perfect nee maar voor een ultra compact best aardig!
Kan je de EXIF gegevens van de foto's plaatsen zodat we de ISO, sluitertijd, Focus, Aperture etc kunnen zien. Dat soort gegevens zijn goud waard namelijk. (onder windows XP en Vista kun je gewoon rechtermuisklik/eigenschappen doen dan is er een tabje met de EXIF gegevens)
Ik kan je al wat tips geven, zet digitale zoom uit want je kan zelf beter croppen. Koop een boek over digitale fotografie (Het Handboek Digitale fotografie van Doug Harman is een aardige) zodat je begrijpt wat er gebeurt. Want ik kan je een 5000 euro dure combinatie in je handen duwen en zeggen "maak een paar prachtige portret foto's" maar geloof me zonder enige basis kennis kan je dat niet!
Ik heb zelf nog een simpel model 3.2 "click and shoot" model en wat zal ik zeggen ik zit nu op een cursus fotografie, waarbij ja een DSLR een beetje toch wel de standaard is. En wat de leraar ook zegt het gaat erom hoe jij de foto maakt. En hoe jij met het toestel kan omgaan. Ook is het gewoon zo dat in de compact en ultra compact wereld het zo is dat ze grotendeels automatisch "de beste foto" proberen te maken. Maar wat is de beste foto? Misschien wil je wel niet alles gedetailleerd! Dat is wat ultra compact cameras doen die maken alles zo gedetailleerd mogelijk omdat voor vakantie kiekjes en vrienden kiekjes dat werkt.
Maar probeer een foto te maken waar het donkerder is (en geloof me het is al snel donker voor zulke camera's ) dan krijg je al snel gekloot met een hoge ISO ( hoge gevoeligheid maar helaas ook ruis ) of lange sluitertijden (alles boven de 1/60ste is eigenlijk te langzaam behalve als je een statief gebruikt of ergens op kan leunen. Dit geld voor DSLR's want ja een ultra compact zal al snel 1/2 of 1/6 aangeven). Dat is gewoon een limitatie in die camera's!
Op de vraag "waarom zijn mijn foto's niet zo mooi" weet je daar zijn zoveel mogelijk antwoorden op. In dit geval hoge ISO omdat de lichtsituatie ongunstig is. Dat ik kan je dat boek of misschien een fotocursus bij de volksuniversiteit echt aanraden.
Nu je camera is niet slecht hij doet zijn best om een aardige te maken. Je kan misschien handmatig nog wat instellingen maken zoals bijvoorbeeld als je weet dat licht een probleem is de camera toch forceren een lagere ISO te nemen om ruis te overkomen. Dit verhoogt je sluitertijd wel dus vind jezelf een stabiele plaats!
Om het verhaal kort te maken ik raadt een fotocursus aan bij bijvoorbeeld de volksuniversiteit. Het hoeft niet duur te zijn! Als je maar de basis beginselen leert en idee-en om een mooie interessante foto te maken. Speel met de camera leer wat je camera kan en wat je camera niet zo goed kan!
Nu voor de foto's zoals je laat zien, als ik een "mwah" foto heb dan wil ik wel eens de foto zwart wit maken or sepia. Of wat kleuren eruit filteren, hou je van mozaiek? Maak er een mozaiek wenstkaart van!
Accepteer wat je hier hebt, redelijke foto's niet donderend. Goed genoeg voor familie kiekjes!
volley schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:49:
Heb naar de instellingen gekeken.In de automatische stand kun je niks veranderen behalve de grootte en de resolutie. In de handmatige stand kun je van 80 -1600 ISO kiezen. Maar komop zeg, het kan toch niet zo zijn dat hij slechtere foto's maakt dan mijn oude ixus van 5jr geleden. Als dit zo blijft doe ik hem direct weg. Maar nog steeds geloof ik het niet dat het aan de camera ligt.
Murkey are the paths of numbers
Wat is hierop te zeggen, er zijn review websites..waar je zelfs ook nog foto's kan bekijken die er ermee gemaakt zijn. Geef me een minuut! Erm nope ziet er niet naar uit dat dit specifiek model een galerij al heeft!
[
Voor 31% gewijzigd door
swampy op 19-03-2009 14:17
]