Toon posts:

Aanschaf eerste mac

Pagina: 1
Acties:
  • 2.082 views

Verwijderd

Topicstarter
Na jarenlang op een Windows pc gewerkt te hebben, wil ik voor mijn nieuwe pc toch graag voor een mac gaan, na de verschillende voordelen gezien te hebben. Ik heb een budget van ong. 950 euro, 1050 euro max, maar zie dat de mac's best prijzig zijn. Ik zit nu te twijfelen over mijn opties:

- De witte 13-inch MacBook, voor 950 euro
- Tweedehands MacBook op eBay oid?
- Iets anders?

Ik wil hem vooral gebruiken voor m'n studie (zit nu in de 6de klas), internet en ontwerpen (photoshop, illustrator etc.)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:43

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Met jouw budget zou ik gewoon lekker de witte macbook nemen, intern hetzelfde als de goedkoopste unibody :)

Qua prijs/prestatie is dat voor een 'nieuwe' de beste keus. Tweedehands unibodies kom je nog niet veel tegen, en ook niet voor 950. Als je een tweedehands witte/zwarte neemt, let er goed op welk model je hebt, hoe oud ie is en wat de staat van de accu is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:09
HBO of hoger? Kijk dan naar studentenkorting bij apple zelf of op surfspot.nl (zitten een hele boel scholen bij aan gesloten.

Apple = 6% korting op de MacBook.
Surfspot = 8 a 10% afhankelijk van welke school.

Scheelt je in de portemonee. ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
En via Apple Student Developer 10% op een Macbook en 20% op een Pro ;)

Ik zou gewoon de witte nemen voor 950, intern inderdaad hetzelfde als de alu.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dutch_Razor schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:50:
Ik dacht dat de witte nog 800MHz geheugen had en de alu al 1066MHz geheugen. Dus exact gelijk zijn ze niet.

Is een Mac mini niks? Die zijn net vernieuwd en de goedkoopste is 599,- (2GHz en 1GB geheugen).

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 18-03-2009 14:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Behzo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 09:13
zonoskar schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:51:
[...]

Ik dacht dat de witte nog 800MHz geheugen had en de alu al 1066MHz geheugen. Dus exact gelijk zijn ze niet.

Is een Mac mini niks? Die zijn net vernieuwd en de goedkoopste is 599,- (2GHz en 1GB geheugen).
Inderdaad, de witte mac heeft DDR2 aan boord, waar de unibody al is voorzien van DDR3 geheugen...

• Hox
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Hox

Kijkend naar je budget en eisen zou een tweedehands macbook ook zeker een goede optie zijn. Ik zelf gebruik een 2 ghz macbook van net twee jaar oud voor mijn studie (inmiddels houdt hij een winterslaap vanwege het afstuderen). Maar ook dit model is nog zeer geschikt voor studie en internet. Dit soort modellen zijn nog regelmatig in de vraag en aanbod hier te vinden.
Het voordeel van tweedehands is dat je geld over hebt om er bijvoorbeeld nog 4gb ram in te stoppen als dat er nog niet in zit. (met oog op het ontwerpen en photoshop) en anders hou je nog geld over. Als (beginnend) student groeit geld toch nog niet in de tuin ;)
Voor een studie lijkt het mij dat mobiliteit toch nuttig kan zijn. Maar als ik dat mis heb en je alleen van plan bent op thuis te werken dan is een nieuwe mini een goed alternatief :)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39
Via marktplaats zijn er enkele unibody macbookjes te vinden voor 1000 euro. Misschien het overwegen waard?

• Utopist
  • Laatst online: 30-12-2025
Dutch_Razor schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:50:
En via Apple Student Developer 10% op een Macbook en 20% op een Pro ;)

Alleen kost een ADC membership 79 euro ;)

wel 8%korting als je student bent: http://store.apple.com/nl-edu

[ Voor 9% gewijzigd door Utopist op 18-03-2009 15:09 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:10
Chiron schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:11:
Met jouw budget zou ik gewoon lekker de witte macbook nemen, intern hetzelfde als de goedkoopste unibody :)

Qua prijs/prestatie is dat voor een 'nieuwe' de beste keus. Tweedehands unibodies kom je nog niet veel tegen, en ook niet voor 950. Als je een tweedehands witte/zwarte neemt, let er goed op welk model je hebt, hoe oud ie is en wat de staat van de accu is.
De goedkoopste unibody heeft DDRIII de white dacht ik nog DDRII. Er zit mischien hiernaast zelfs nog wel een verschil in (tussen processor architectuur ofzo).

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:50

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Utopist schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:07:
[...]

Alleen kost een ADC membership 79 euro ;)

wel 8%korting als je student bent: http://store.apple.com/nl-edu
Maar als je 10% korting krijgt heb je alsnog 15 euro over? :> Op een witte macbook van 950 euro :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
ik zou zoiezo niet de witte halen, nogsteeds zijn er veel mensen met problemen na verloop van tijd met de behuizing.

• Utopist
Touchdomex schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:14:
[...]

Maar als je 10% korting krijgt heb je alsnog 15 euro over? :> Op een witte macbook van 950 euro :+
Das waar! En een Apple t-shirt en welkomst pakket met Leopard en Dev tools! w00t! :D
Sn0wblind schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:38:
ik zou zoiezo niet de witte halen, nogsteeds zijn er veel mensen met problemen na verloop van tijd met de behuizing.
offtopic:
Sowieso ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Utopist op 18-03-2009 16:27 ]

Verwijderd

het scherm van de witte macbook is niet zo goed , die van de unibody MB is een stuk beter !
Je kan dus beter voor de instap unibody MB gaan.

Verwijderd

Hox schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:01:
Kijkend naar je budget en eisen zou een tweedehands macbook ook zeker een goede optie zijn. Ik zelf gebruik een 2 ghz macbook van net twee jaar oud voor mijn studie (inmiddels houdt hij een winterslaap vanwege het afstuderen). Maar ook dit model is nog zeer geschikt voor studie en internet. Dit soort modellen zijn nog regelmatig in de vraag en aanbod hier te vinden.
Het voordeel van tweedehands is dat je geld over hebt om er bijvoorbeeld nog 4gb ram in te stoppen als dat er nog niet in zit. (met oog op het ontwerpen en photoshop) en anders hou je nog geld over. Als (beginnend) student groeit geld toch nog niet in de tuin ;)

[...]

Voor een studie lijkt het mij dat mobiliteit toch nuttig kan zijn. Maar als ik dat mis heb en je alleen van plan bent op thuis te werken dan is een nieuwe mini een goed alternatief :)
Mee eens.
Wilde hier ongeveer hetzelfde wegzetten ;)

Verwijderd

Ik zou ook lekker voor de goedkoopste alu macbook gaan. Korting via surfspot was bij mij 10%! Anders kun je ook kijken op www.tweedehandsmac.nl. Hier staat altijd wel wat leuks tussen voor een zeer redelijke prijs.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Utopist schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:26:
[...]

Das waar! En een Apple t-shirt en welkomst pakket met Leopard en Dev tools! w00t! :D

[...]

offtopic:
Sowieso ;)
ik ben me bewust van de correcte spelling, maar om eerlijk te zijn heb ik daar scheit aan ;)

anywayz
De problemen emt de witte macbook en de behuizing zijn nogsteeds actueel toch?

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

yup Rin, mijn MacBook is nog geen 2 jaar oud en heeft net als veel mensen die ik ken en hem dagelijks heen en weer sleuren voor school, last van de steunstaafjes die na verloop van tijd de casing kapotmaken waar die 1mm brede steunstaafjes op steunen. En blijkbaar is de rechterkant meer gevoelig voor dit dan de linkerkant.

Geen idee hoe het bij andere mensen is, maar dagelijks meermaals open en toe (om de 2u meestal; verandering van lessen) klappen, toont na verloop van tijd toch hoe zwaar de behuizing het te verduren heeft.

de alu macbook zal nooit dat probleem voorhebben, nu die steunstaafjes verdwenen zijn. En je hebt een led scherm, minder zware laptop, verdubbeling van fsb dacht ik (?) de minidisplay port,glazen multitouchpad, etc etc. Enigste nadeel met de witte macbook kan mogelijk de firewire 400 poort zijn die verdwenen is met het nieuwe model, voor de rest heb je enkel maar voordelen.

Battle.net: NagaByrd#2844

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
nagasy schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 01:41:

de alu macbook zal nooit dat probleem voorhebben, nu die steunstaafjes verdwenen zijn. En je hebt een led scherm, minder zware laptop, verdubbeling van fsb dacht ik (?) de minidisplay port,glazen multitouchpad, etc etc. Enigste nadeel met de witte macbook kan mogelijk de firewire 400 poort zijn die verdwenen is met het nieuwe model, voor de rest heb je enkel maar voordelen.
Firewire 800 naar 400 kabels bestaan hoor ;) dat telt dus helemaal niet mee in de afweging lijkt mij dan.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Megajr schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 21:06:
Firewire 800 naar 400 kabels bestaan hoor ;) dat telt dus helemaal niet mee in de afweging lijkt mij dan.
nagasy bedoelde dat er op de nieuwe macbook helemaal geen firewire meer zit. Da's voor een Apple toch best wel een gemis.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Unibody macbook zou ik zeggen.

Voordelen tegenover de witte macbook
- Lichter
- LED backlight display
- Grotere HDD
- 1066 MHz DDR3 geheugen
- Videokaart heeft ook DDR3 geheugen
- Veel steviger
- Platter
- veel grotere trackpad

Assume there are no rules and it's one big free for all

• dpostulart
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
Gaat het 'developer student member' ook samen met de studentenkorting die standaard te krijgen is?
Dus je meldt je aan als developer student member voor 79 euro, en koopt dan via de apple store een macbookpro met de 8% van de studentenkorting, waarna dan de 20% van de developer korting erbij komt?

in short kan je 28% korting krijgen door 79 euro extra te betalen? :P

• Utopist
dpostulart schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:25:
Gaat het 'developer student member' ook samen met de studentenkorting die standaard te krijgen is?
Dus je meldt je aan als developer student member voor 79 euro, en koopt dan via de apple store een macbookpro met de 8% van de studentenkorting, waarna dan de 20% van de developer korting erbij komt?

in short kan je 28% korting krijgen door 79 euro extra te betalen? :P
Neen, helaas.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dpostulart: als je een vraag hebt is het niet zomaar de bedoeling om daar andermans topic voor te kapen, zeker als het ergens anders over gaat. Daarnaast kun je ook een antwoord op je vraag vinden in Het Grote ADC Student Membership Topic en Tutorial :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.