Die denon.... ik weet het niet.
Ik heb dat ding uiteraard niet gehoord, maar het is een redelijk lichte tafel. Meestal is een zwaar plateau en zware plint beter ivm demping van trillingen etc, zeker als er klassieke materialen gebruikt worden (zoals bij de denon).
Wat ik ervan lees is dat het standaard element slecht is, dus die vervangen is gewenst.
Voor de rest moet je afwachten hoe goed de phonopre is.
Zelf neem ik producenten zal pro-ject en rega meer serieus. Denon is een naam met faam van vroeger, maar wat ze nu (dus sinds kort weer) produceren is niet het resultaat van nauwgezette technologische ontwikkeling wat ze vroeger wel deden. Sterker nog, jaren 80 denons zijn veel gecompliceerder, en doorgaans geproduceerd met minder prijstechnische concessies. De huidige tafels zijn off the shelf chinese catalogusproducten. Zelfs hun topmodel is eigenlijk niets anders dan een gerebrande DJ tafel met ander plateau en houten kastje. Niet per definitie slecht, maar de prijs die ze voor dat ding vragen is in geen opzicht ook maar enigzins rechtvaardigd. Een goede vestax/stanton etc presteert even goed.
Dat is voor mij altijd een beetje een teken dat de nadruk meer ligt op een graantje meepikken van de hype dan serieuze tafels te maken. Als de hype over is dan stopt denon gewoon met het
makenverkopen van draaitafels, maar pro-ject moet het dan weer hebben van de gratie van de ware liefhebber die bereid is te betalen maar daar ook kwaliteit voor verwacht.
De (goedkopere) spelers van rega, pro-ject en nog wat leveranciers zijn in essentie simpel van opzet en relatief goedkoop te produceren (mdf plint, glazen of composiet plateau), maar wel een beproeft concept, waarbij op de belangrijke punten voldoende aandacht aan is besteed. Het lager van het plateau is voldoende degelijk en van voldoende kwaliteit, de arm is geometrisch goed en heeft voldoende goede lagering etc etc.
Bij beide tafels zal het meegeleverde standaardelement eigenlijk volledig de geluidskwaliteit bepalen, maar als je dat vervangt dan komen andere zwakke punten natuurlijk sneller aan het licht.
[
Voor 16% gewijzigd door
mr_petit op 26-02-2013 23:51
]