Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Hoe voltooi ik een clean install?

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb gister een nieuwe laptop besteld die ik wil gaan gebruiken voor twee doeleinden: 1) desktop replacement en 2) DJ software draaien.

Ik vraag me af hoe ik mijn MSI GX620 - wanneer ik hem binnen heb - opnieuw kan installeren zodat de overbodige software er niet meer op staat en, belangrijker nog, de DJ software een goed/ betrouwbaar systeem heeft om op te draaien.

Is het mogelijk om meerdere opstart-mogelijkheden te creeeren met Vista? Zodat ik bij opstarten kies tussen 1) desktop gebruik en 2) DJ gebruik. Ik zou dan onder de installatie van de tweede optie haast geen software willen booten zodat de kans dat allerlei programma's om aandacht vragen en daarbij voor een wat instabieler systeem zorgen tot een minimum wordt beperkt! Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat er tijdens een optreden wat vast loopt en ik moet rebooten..... :|

Ik hoop dat deze vraag gedetailleerd genoeg is en ik hoop dat er mogelijkheden zijn om mijn nachtmerrie (joelend publiek) te vermijden...

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

1. Gewoon Windows DVD'tje erin, drivers bij de hand houden en clean install uitvoeren

2. Je kan toch twee users aanmaken.. oftewel Desktop-user en DJ-user..
EDIT: En een laptop met zulke specs, gaat echt niet gek doen, als MSN aanslaat ofzo ;)

[ Voor 23% gewijzigd door CLB op 15-03-2009 20:56 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

HDD partitioneren en tweede installatie op andere partitie zetten?

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:55:
1. Gewoon Windows DVD'tje erin, drivers bij de hand houden en clean install uitvoeren

2. Je kan toch twee users aanmaken.. oftewel Desktop-user en DJ-user..
Drivers zijn toch van die dingen die je van sites download en die bepaalde software matige zaken beter laat functioneren? ....... :+

En als je 2 users aanmaakt kun je instellen welke programma's er allemaal mee opgestart worden?
Edmin schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:55:
HDD partitioneren en tweede installatie op andere partitie zetten?
....dat is een soort formatteren geloof ik? Zou je dan 2 losse versies van windows kunnen installeren (vanaf één DVD) en bij het opstarten bepalen welke partitie er deze keer gebruikt wordt?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd

Topicstarter
ah, multi boot. Dat is zeker een optie als ik het zo zie. Maar die wiki pagina geeft ook al aan dat er wel wat problemen om de hoek komen kijken.. in ieder geval een goede boot loader opzoeken dus.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Waarom niet gewoon verschillende opstart profiles maken in windows is veel makkelijker en mocht je problemen hebben met een verwijder je een ander. Heb je ook geen last van extra schijfruimte nodig en dergelijke

Verwijderd

Topicstarter
ja daar zat ik eerst zelf ook aan te denken... maar zijn er dan niet toch allerlei achtergrond programma's die stiekem meedraaien op beide profielen?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Kun je wel uitzetten en anders door middel van msconfig... deze zijn per profiel ook verschillend. alleen de boot opties zijn voor beide hetzelfde voor zover ik weet.

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

ik weet niet wat jij normaal met jouw laptop doet, maar bij mij loopt het echt bijna nooit vast. Een programma kan soms vastlopen omdat ik teveel dingen tegelijk wil doen en mijn specs dit gewoon niet toelaten.

oftewel, als jij gewoon jouw dj programma opstart met hetzelfde account waarmee jij ook jouw dagelijkse dingen doet. En je laptop is gewoon 1x gereboot voor gebruik, dan kan het bijna niet vastlopen.
Ter vergelijking. Soms gebruik ik 1 hele dag alleen maar 3 programma's: Firefox, dreamweaver en photoshop.
Daar heb ik ook nooit vastlopers mee, dus als jij 1 programma gebruikt, gebeurd dat helemaal niet.

Huub Huub Barbatruc!

• CLB
  • Niet online

CLB

Sluit ik me ook bij aan. Helemaal bij zo'n config!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Dual boot is imho overbodig. Uninstall alle meegeleverde software en maak een dubbele user account aan. Installeer alle DJ software zodat ze onder beide users werken en draai er dan met Ghost of een dergelijk progamma een back up van op je harde schijf en op een DVD, zo ben je altijd zeker van je zaak dat je kan terugvallen op werkende andere user qua DJ software. Dit is het beste om te doen mijns inziens, zeker als je er ook mee op locatie wil gaan draaien.

Je praat over DJ software, dus je wil het ook met een DJ console in samwerking gaan gebruiken ? Raadzaam is dan om een eventuele console ook via een externe voeding aan te sluiten, ook al kan deze alleen draaien op de USB poort, kan vastlopers voorkomen.

Verder kun je gewoon van te voren flink testen met je DJ software wat het beste is om met jouw machine te draaien qua settings om urenlanf feilloos te driaaen. Wat ga je eigenlijk gebruiken ? Kijk verder hoe warm je laptop word in een bepaalde omgeving of koop desnoods een goeie laptop koeler of maak zelf een flightcase met extra koeling erin. Die Nvidia 9600 zal voor de meeste warmte gaan zorgen en is eigenlijk een overkill voor dit soort doeleinde, je had een lichtere GPU kunnen kiezen, minder warmte :) Eventueel ook testen met een externe monitor, lijkt me ook vooral handig voor het zoeken van je muziek.

• CLB
  • Niet online

CLB

Als hij de GPU niet intensief gebruikt zal deze niet echt op hoge speeds lopen, veel werk doen en zodoende erg heet worden.. Hier scheelt 't 40/45 graden als ik internet/ filmpje kijk of game! Voor de rest idd mooie tips, had ik niet aan gedacht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 05:55:
Installeer alle DJ software zodat ze onder beide users werken en draai er dan met Ghost of een dergelijk progamma een back up van op je harde schijf en op een DVD, zo ben je altijd zeker van je zaak dat je kan terugvallen op werkende andere user qua DJ software. Dit is het beste om te doen mijns inziens, zeker als je er ook mee op locatie wil gaan draaien.
Als ik het zo goed begrijp is Ghost een back-up programma? Dan zou ik dus 2 users hebben die beiden het DJ programma kunnen draaien, voor wanneer er iets mis mocht gaan met de verschillende users... Waar heb ik dan die back-up precies voor nodig?
Je praat over DJ software, dus je wil het ook met een DJ console in samwerking gaan gebruiken ?
Wat ga je eigenlijk gebruiken ?
Traktor Pro in combinatie met een console inderdaad: de Reloop Digital Jockey en waarschijnlijk ook een Korg Nanopad en een Korg Nanokontrol. Een hoop USB geklooi want ook mijn geluidskaart is een externe.
Kijk verder hoe warm je laptop word in een bepaalde omgeving of koop desnoods een goeie laptop koeler of maak zelf een flightcase met extra koeling erin. Die Nvidia 9600 zal voor de meeste warmte gaan zorgen en is eigenlijk een overkill voor dit soort doeleinde, je had een lichtere GPU kunnen kiezen, minder warmte :) Eventueel ook testen met een externe monitor, lijkt me ook vooral handig voor het zoeken van je muziek.
Een lange zoektocht ging aan mijn keuze voor een nieuwe laptop vooraf.... ik zal maar eerlijk bekennen dat ik ook van plan ben saaie uurtjes te verdrijven met een spelletje op zijn tijd... ;) maar inderdaad, als ik hem puur voor het DJ gebeuren had moeten uitkiezen had ik een andere genomen, waarschijnlijk een Thinkpad T400 met een simpeler videokaart.
Maar dat van die koeling is een goede tip als het er toch allemaal een beetje heet aan toe zal gaan op de dansvloer.... 8)

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe laptop is binnen! Hij is nu bezig de fabrieksinstallatie te voltooien. Aangezien ik helaas geen Windows Vista DVD heb ontvangen vroeg ik me af hoe ik een schone installatie van windows vista home premium kan uitvoeren...
Heeft iemand ideeen over hoe dit aan te pakken? groeten!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 11:55
Dat gaat dan niet, je kunt alleen zo'n recovery starten, maar dan krijg je de bijgeleverde zooi weer terug. Als je alles netjes un-installeerd dan moet hij ook wel goed draaien.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Jogai schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 17:03:
Dat gaat dan niet, je kunt alleen zo'n recovery starten, maar dan krijg je de bijgeleverde zooi weer terug. Als je alles netjes un-installeerd dan moet hij ook wel goed draaien.
Of je trekt bijbehorende oem dvd van internet af.
Mits je een geldige licentie hebt, het licentie nummer (sticker onderop de laptop) mag je ook gerust zo de boel installeren.

Wat betreft dualboot betreft. Als je tweemaal vista wilt installeren kan je de bootloader van vista zelf gewoon gebruiken. 2 partities maken, eenmaal op partitie c installerne, eemaal op partitie d.. De boatloader zal dan automatisch 2 maal windows laten zien. Dan is het voor het gebruiksgemak handig om in de bootloader beide installaties hun eigen naam te geven (kan met vistaootpro).

Maar.. voordat je de boel leeg gaat gooien, en opnieuw gaat installeren..
Loop de complete fabrieksinstallatie door. Maak een restore DVD met de door de fabrikant geinstalleerde software (staat ongetwijfeld in de handleiding). Mocht er toch nog wat misgaan, of krijg je de juiste oem dvd niet te pakken... dan kan je zonder die restore dvd niet meer terug naar de originele installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volledige fabrieksinstallatie doorgelopen en ook de restore DVD's gebrand. Ik wil wel proberen die oem dvd te downloaden. Is een oem dvd een dvd image ofzo? Kun je deze via de officiele microsoft sites downloaden of moet je naar obscuurdere bronnen.. Ik neem aan dat ik na de installatie van één schone versie van windows via deze oem dvd altijd nog kan besluiten om inderdaad op een tweede partitie een tweede windows installatie te gooien?

Edit: kan ik dan ook gelijk kiezen voor een 64 bits versie om al mijn 4 gigabytes te benutten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 18:05 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 18:04:
Kun je deze via de officiele microsoft sites downloaden of moet je naar obscuurdere bronnen.
MS heeft wel een Technet Plus Direct 3 maanden gratis waar je dan beter gebruik van kan maken ;)
Scheelt je allerlei vage illegale shizzle uitvreten, en blijft ook gewoon werken na die 3 maanden.
ees dat topic maar door.

Verder zie ik niet echt het probleem in een schone installatie uitvoeren - daar moet je echt wel zelf mee uit kunnen komen.
Er is genoeg te vinden met de search hoe je een installatie kan doen, om daar nog een helpdesk voor te gaan spelen gaat ietwat te ver. Tenslotte zitten we hier op Tweakers.net, niet op een beginnerswebsite waar we alles stapje voor stapje moeten uitleggen toch? :)

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 18-03-2009 19:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.