Toon posts:

Van 2 kanalen 1 maken voor een sub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude AKAI versterker staan, type AM 2800.
Daar kan je 2 setjes speakers op aansluiten, er zit een A kanaal en een B kanaal op. Die kan je samen schakelen of apart.
Ook zit er de stand Off op dan kan je alleen nog via headphones luisteren. Het headphone kanaal doet het trouwens op alle kanalen.

Nou heb ik hier ook een subwoofer staan die graag wil aansluiten op deze versterker.
Maar uit de versterker komt 2x een links+rechts kanaal uit.
Dit houd in dat ik bijvoorbeeld de speaker alleen op een linker of rechter kanaal kan aansluiten van het A of B kanaal.

Nou vroeg ik mij af of er iets is waardoor ik van 8 kabels (links+rechts van kanaal A&B) op de een of andere manier naar de subwoofer kan krijgen.
Ik neem aan dat dit met een filter moet omdat de hoge tonen eruit gefilterd moeten worden.

De versterker levert volgens mij 2x80 watt (Ben ik niet zeker van) en de sub kan volgens mij 180 hebben. Dus ik neem dat daar een actieve driver voor nodig is?

Ook zit ik met Ohms neem ik aan. Ik help niet graag de versterker omzeep.

Puntje bij paaltje, ik wil als het kan zowel mijn speakers aan mijn versterker aansluiten als mijn subwoofer.

Het is eens wat anders dan even simpel een 5.1 setje waar je apart sub kanaal hebt! :D

Pics:
De versterker waar het om gaat + hier zie de instellingen voor de kanalen.
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b81/Noepje/IMG_0378.jpg

De achterkant, dit is overigens de achterkant van de AKAI 1030 Reciever die erboven staat, anders moest ik de hele rataplan loshalen om een pic te kunnen maken. Het principe komt op hetzelfde neer namelijk.
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b81/Noepje/IMG_0379.jpg

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31

Jag

8 kabels :P ? Je kan de sub maar op 1 kanaal aansluiten. Op A & B tegelijk heeft geen zin. Gewoon alleen op het linker of rechter kanaal van A doen. Niet op links en rechts tegelijk, tenzij het een dual voice coil sub is.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Of haal een aktieve sub met een high level input. Te herkennen aan de rood/zwarte speakeraansluitingen achterop de sub. Deze sluit je aan op L+R van B. Of sluit 'm aan op L+R van A en sluit de speakers dan weer aan op de sub.
De sub versterkers zijn ook los te krijgen voor 100 euro ofzo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Wat voor sub heb je dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Clarion Pro Audio X2 sub.
Het is er eigenlijk eentje voor in de auto, m'n pa kon ze meenemen van z'n werk. Maar ik hoef het niet in mijn auto.

@Jag
Ik bedoel meer dat Kanaal A een links en rechts heeft en Kanaal B ook.

Dus stel ik heb alleen kanaal A ingeschakeld en ik zou de sub op B hebben dan hoor ik daar niks meer van.
En als ik de sub bijvoorbeeld op kanaal A zet en op de linker poort dan hoor ik geen sub meer als de muziek naar rechts fade.
Daarbij denk ik ook dat als ik de sub er nu gewoon bij hang de versterker er niet erg blij van zal worden.
De sub zal een andere Ohm waarde hebben neem ik aan en Wattage dan m'n normale speakers.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zich hoef je maar 1 kanaal te gebruiken voor je sub, de lage tonen zijn links en rechts namelijk mono.
Uiteraard een filter ervoor of erna, anders krijgt je sub het volle geluidsbeeld. Maar echt ideaal is dit niet, want nu zou je bijvoorbeeld op aansluiting A 2 speakers aansluiten, en op aansluiting B maar 1. Daardoor belast je de versterker niet gelijk.

Los subwoofer versterkertje lijkt mij in dit geval het handigste.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31

Jag

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 18:27:
Ik heb een Clarion Pro Audio X2 sub.
Het is er eigenlijk eentje voor in de auto, m'n pa kon ze meenemen van z'n werk. Maar ik hoef het niet in mijn auto.

@Jag
Ik bedoel meer dat Kanaal A een links en rechts heeft en Kanaal B ook.

Dus stel ik heb alleen kanaal A ingeschakeld en ik zou de sub op B hebben dan hoor ik daar niks meer van.
En als ik de sub bijvoorbeeld op kanaal A zet en op de linker poort dan hoor ik geen sub meer als de muziek naar rechts fade.
Daarbij denk ik ook dat als ik de sub er nu gewoon bij hang de versterker er niet erg blij van zal worden.
De sub zal een andere Ohm waarde hebben neem ik aan en Wattage dan m'n normale speakers.
Oh, er hangen ook nog normale speakers aan :P ? Ik weet niet of je dit allemaal wel moet willen hoor. Indien er geen filter in de sub zit en dat zal vaak zo zijn denk ik met car audio subs, moet je zelf wat verzinnen. De meest logische optie is om een sub amp te kopen. Maar ja, dat kost je weer bijna 100 euro. En car audio subs zijn ook echt voor car audio bedoeld en berekend op de cabin gain van een auto. Maw: er komt geen diep laag uit als je ze thuis neerzet.

Als je gewoon goedkoop een beetje extra bas wilt hebben, dan zou ik een passief filter maken. Zitten er twee speakers in die sub? Zo ja, eentje aan het linker en eentje aan het rechter kanaal hangen. Evt op de B aansluitingen, kan je ze makkelijk aan en uit zetten (maakt verder geen verschil of je A of B gebruikt).

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

wat ik kan opmaken zijn de A en B aansluitingen in serie geschakeld(impendantie verdubbelt bij inschakelen beide kanalen), maakt dus geen klap uit of je de draadjes bij A infrot of los aan B hangt, laaste heeft als voordeel dat je in en uit kan schakelen zoals hierboven genoemd. beste optie: pre-out aan andere amp hangen en daar je sub weer aan, heb je gelijk wat instelmogelijkheden.

[ Voor 9% gewijzigd door Firestorm op 16-03-2009 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Jag, ja het is inderdaad een sub voor in de auto. Ik heb er een kast voor gemaakt zodat 'ie wat voller klinkt. Ik heb 'm ooit aan de receiver gehangen en daar kwam best een tof geluid uit.

Het is gewoon een usb met een + en een - aansluiting.
Overigens is het schakelen met de sub tussen kanaal A en B eigenlijk niet super belangrijk. Als ze maar werken op kanaal A aangezien ik die bijna altijd aan heb staan.

Maar ik heb dus al een linker en rechter speaker op kanaal A hangen dus als ik die sub er tussen zet zal de wattage en impedantie verhouding niet meer helemaal goed gaan denk ik?

Ik neem aan dat er een filter en een actieve versterker tussen de sub en de versterker moet komen te zitten?

En of het mogelijk is om de tonen van links + rechts naar de sub te sturen. Want ik heb een aantal nummers waar bijvoorbeeld de gitaarpartij links instart, de bas rechts en dan de drums erbij.
Als ik dan de sub alleen op het rechterkanaal heb dan hoor niks wat er links gebeurt neem ik aan.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 19:57
Wat je kunt doen is het volgende:

De pluspolen van de speakers gewoon op links en rechts + aansluiten
De minpolen van de speakers aan elkaar koppelen, en aan de + van de sub
De - pool van de sub naar de - op de versterker (op links of rechts maakt niet uit).

Zo pakt de sub beide kanalen mee.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 16-03-2009 16:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1