Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattrob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02 17:07
Hallo,

Ik heb sinds kort een prachtige Tvix 6500 waarop ik mooie HD kwaliteit films heb gezet, met DTS geluid. Tvix aangesloten via HDMI en geluid via mijn surround sound receiver (Pioneer, al wat jaartjes oud) die DTS ondersteunt.

Ik heb de audio aangesloten via een optische kabel. Dit gaat allemaal prima, ik krijg geluid, de receiver herkent onmiddels dat er DTS is en al mijn boxen staan aangesloten.

Nu het probleem. Het geluid / muziek in de film is prima, mooi helder, hard en duidelijk en prachtig over de surround boxen. Alleen de gesproken tekst is superzacht. Oftewel, bijna niet te verstaan. Als ik dan de DTS maar 'uit' zet en op regulier zet (en dus niet de achterste boxen), dan is het precies zoals het zou moeten. Muziek is goed hard en duidelijk, maar ook de gesproken tekst is goed hard en duidelijk. Iemand een idee waarom dit niet voor de gesproken tekst werkt ... Is vrij frustrerend ....

Txs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mattrob schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:31:
Hallo,

Ik heb sinds kort een prachtige Tvix 6500 waarop ik mooie HD kwaliteit films heb gezet, met DTS geluid. Tvix aangesloten via HDMI en geluid via mijn surround sound receiver (Pioneer, al wat jaartjes oud) die DTS ondersteunt.

Ik heb de audio aangesloten via een optische kabel. Dit gaat allemaal prima, ik krijg geluid, de receiver herkent onmiddels dat er DTS is en al mijn boxen staan aangesloten.

Nu het probleem. Het geluid / muziek in de film is prima, mooi helder, hard en duidelijk en prachtig over de surround boxen. Alleen de gesproken tekst is superzacht. Oftewel, bijna niet te verstaan. Als ik dan de DTS maar 'uit' zet en op regulier zet (en dus niet de achterste boxen), dan is het precies zoals het zou moeten. Muziek is goed hard en duidelijk, maar ook de gesproken tekst is goed hard en duidelijk. Iemand een idee waarom dit niet voor de gesproken tekst werkt ... Is vrij frustrerend ....

Txs
Zit er geen optie om je center/left & right wat harder te zetten als de rest?
Misschien dat dit een oplossing biedt?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Klopt het dat stemmen altijd via de centerspeaker gaan? Ik heb ook een beetje last van dit probleem namelijk.

Links en rechts doen omgevingsgeluid en achterspeakers doen achtergrondmuziek bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattrob
Bedankt voor de snelle tips. Ga ik morgen eens proberen. Ik heb zeker de mogelijkheid per box het geluid harder te zetten. Alleen vind ik het nog steeds raar, dat bij 'aanzetten' van DTS alle geluiden qua sterkte gelijk blijven, maar dat gesproken tekst ineens zacht wordt ... De rest blijft, voor mijn gevoel, op zelfde geluidsniveau ... Ik laat morgen even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:38
Mijn mening is dat bij veel films de volume van de gesprekken niet in verhouding staat met de volume van de actie (bij DTS). Het volume van de actie staat luid, terwijl de teksten erg zacht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 17:04
Dialogen komen uit de middenspeaker, muziek uit links/rechts en de surrounds, effecten maar net waar het vandaan moet komen. Als de dialogen te zacht zijn dan staat je center speaker simpelweg te zacht t.o.v. de andere kanalen. Als je DTS dan uitzet komen zowel de dialogen als de rest over links/rechts en is de verhouding wel goed. Dat is meteen het bewijs dat de dialogen wel goed in het geluid zijn gemixt, maar dat je eigen speaker te zacht staat (of ergens een schakel er tussenin).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een manier om je te dwingen het geluid om een hoog niveau te zetten, zodat je de stemmen goed hoort, maar dat de actie door de muren heen knalt. Dan klinkt het geluid nog overweldigender, en zo maken ze stiekem reclame bij buren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattrob
Oeps .... Het probleem is opgelost. Het zachte geluid wat ik hoorde kwam via de gewone tv ... De center speaker had een draadje los. Dus zodra het draadje aangesloten was, deed het geluid het gelijk weer .... Handig, maar toch door deze tips hier opgelost ! Dank !
Pagina: 1