Nieuwe HD,dynamisch/eenvoudig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.305 views

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 10:54
Hallo,

Ik heb vanmiddag een nieuwe schijf in mijn systeem gedaan, (een samsung spinpoint 1000GB) maar zu zit ik in schijfbeheer en heb net met windows schijf beheer een schijf gemaakt die dynamisch is en de indeling eenvoudig heeft.. nou waren mijn andere 4 schijven "standaard" met de indeling Partitie.. wat is het verschil en hoe maak ik mijn andere schijf ook standaard en partitie?

Specs

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

lang leve de windows help functie :)

Dynamische schijven en volumesDynamische schijven bieden voorzieningen die standaardschijven niet hebben, zoals de mogelijkheid om volumes te maken die meerdere schijven beslaan (spanned en striped volumes) en fouttolerante volumes (mirrored en RAID 5-volumes). De volumes op dynamische schijven worden dynamische volumes genoemd.

Er zijn vijf typen dynamische volumes: eenvoudig, spanned, striped, mirrored en RAID-5. Mirrored en RAID 5-volumes zijn fouttolerant en worden alleen ondersteund door Windows 2000 Server, Windows 2000 Advanced Server, Windows 2000 Datacenter Server en Windows XP. U kunt echter een computer met Windows XP Professional gebruiken om mirrored en RAID 5-volumes in deze besturingssystemen te maken.

Ongeacht of de dynamische schijf de partitiestijl MBR (Master Boot Record, hoofdopstartrecord) of GPT (GUID Partition Table) heeft, kunt u maximaal 2.000 dynamische volumes per schijfgroep maken. Het aanbevolen aantal dynamische volumes is echter 32 of minder per schijf.

Zie Dynamische volumes beheren voor meer informatie.

Beperkingen van dynamische schijven en dynamische volumes
De volgende beperkingen gelden voor dynamische volumes:

Bij de installatie van Windows XP Professional. U kunt Windows XP Professional niet installeren in een dynamisch volume dat is gemaakt in vrije ruimte op een dynamische schijf. U kunt het volume wel uitbreiden (mits het een eenvoudig of spanned volume is). De oorzaak van deze beperking is dat Windows XP Professional Setup alleen dynamische volumes herkent die in de partitietabel staan.
Draagbare computers. Dynamische schijven worden niet ondersteund op draagbare computers, verwisselbare schijven, uitneembare schijven die gebruikmaken van USB- (Universal Serial Bus) of IEEE 1394-interfaces (ook FireWire genoemd) of op schijven die zijn aangesloten op gedeelde SCSI-bussen. Als u een draagbare computer gebruikt en met de rechtermuisknop in de grafische weergave of de lijstweergave in Schijfbeheer op een schijf klikt, wordt de optie voor het converteren van de schijf naar een dynamische schijf niet weergegeven.
Dual-bootcomputers. Dynamische volumes (en de gegevens die zich daarin bevinden) zijn niet toegankelijk voor en kunnen ook niet worden gemaakt op computers met MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows NT 4.0 en Windows XP Home Edition die zijn geconfigureerd voor dual-boot met Windows XP Professional of Windows XP. Als u vanaf een computer met deze besturingssystemen toegang wilt tot gegevens, moet u deze opslaan op standaardvolumes. Zie Standaardschijven en -volumes voor meer informatie over standaardvolumes.
Bij het uitbreiden van een volume. Een standaardvolume dat naar een dynamisch volume is geconverteerd (door een standaardschijf te converteren naar een dynamische schijf), kan al dan niet in de partitietabel voorkomen, afhankelijk van het feit of het volume een systeem- of opstartpartitie was. Als het geconverteerde volume een systeem- of opstartpartitie was, blijft het in de partitietabel vermeld staan. U kunt Windows XP Professional in het volume installeren, maar het volume kan niet worden uitgebreid. Als het geconverteerde volume geen systeem- of opstartpartitie was, wordt het niet in de partitietabel vermeld. U kunt Windows XP Professional dan niet in het volume installeren, maar het volume kan wel worden uitgebreid.
In Windows 2000 worden volumes die van partities zijn geconverteerd in de partitietabel vermeld. In Windows XP Professional worden volumes die van partities zijn geconverteerd niet in de partitietabel vermeld, tenzij het systeem- of opstartpartities waren. In Schijfbeheer kunt u met de rechtermuisknop op een volume klikken om te zien of het voorkomt in de partitietabel. Als de optie Volume uitbreiden niet beschikbaar is, komt het volume voor in de partitietabel.

U kunt Windows XP Professional alleen in eenvoudige en mirrored dynamische volumes installeren en deze volumes moeten voorkomen in de partitietabel (wat betekent dat deze volumes systeem- of opstartvolumes waren).

Een eenvoudig volume is een deel van een fysieke schijf dat functioneert alsof het een afzonderlijke fysieke eenheid is. Eenvoudige volumes zijn wat dynamische opslag betreft het equivalent van primaire partities in Windows NT 4.0 en lager. Als u slechts één dynamische schijf hebt, kunt u alleen eenvoudige volumes maken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Le_Freak !
hmmm maar hoe krijg ik hem nu net als die anderen ? hoe doe ik dat ?

Geef toe, dit is wel een heel verhaal en zie door de bomen het bos niet meer.

Alles is goed gegaan qua inbouwen en herkennen en dan stuit ik dus nog als laatste op dit, ben er al een tijdje mee bezig en zou heel blij zijn als iemand me kan verlossen.

[ Voor 65% gewijzigd door Le_Freak ! op 14-03-2009 01:05 ]

Specs

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Primaire partitie, uitgebreide partitie en logische stations

Het is goed om te weten welke verschillende typen partities en toepassingsmogelijkheden per type er zijn, voordat de harde schijf opnieuw wordt ingedeeld. De belangrijkste partitie is de primaire partitie. Deze wordt doorgaans gebruikt om een besturingssysteem op te installeren, in dit geval Windows. Zijn er voornemens een multiboot systeem te installeren, dan is het noodzakelijk een tweede en wellicht derde primaire partitie aan te maken.

In totaal kunnen maximaal vier partities(primaire) op één harde schijf worden aangemaakt(dit is natuurlijk fout, je kan meer maken op een hd, dit gaat over primaire partities). Zijn er meer dan vier noodzakelijk?
Maak dan een uitgebreide partitie aan (ook wel extended partitie genoemd). Een uitgebreide partitie kan weer worden opgedeeld in meerdere logische stations, die elk afzonderlijk dienst kunnen doen als ‘partitie’. Het is dus verstandig voor elk besturingssysteem een primaire partitie aan te maken, plus één uitgebreide partitie met logische stations voor de overige schijfletters (bijvoorbeeld voor de data- en back-uppartities).
(http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html)

Dus je installeerd xp in primaire station.
Dan kun je nog 3 primaire stations maken.
Dan kun je alleen nog uitgebreide stations maken, deze moet je dan nog indelen in logische stations, dus of 1 of meerdere logische stations.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 14-03-2009 07:19 ]

• Le_Freak !
Bij mij ziet het er nu als volft uit:

Volume - Indeling - Type - Bestandssysteem - Status
C Partitie Standaard NTFS In orde (systeem)
E Partitie Standaard NTFS In orde
F Partitie Standaard NTFS In orde
G Eenvoudig Dynamisch NTFS In orde
D Partitie Standaard NTFS In orde

Waarom is G nou opeens eenvoudig en Dynamisch ? kan ik die ook partitie ook Standaard maken of hoeft dat niet ?

Ik bedoel dus waarom heet ie anders en moet ie anders heten of kan ik hem ook partitie maken en standaard ? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Le_Freak ! op 14-03-2009 10:01 ]

Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over basic en dynamic disks is zat te vinden in de OM FAQ: OM FAQ. Daar staat precies wat je met de partities kunt doen, een los topic lijkt me dan ook een beetje overbodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.