Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hallo iedereen ik heb een probleem,
Zoals de titel al zegt mijn computer wilt windows niet booten vanaf mijn IDE-schijf.
De begint met de normale opstartprocedure en start windows XP vervolgens krijg ik een zwart scherm met alleen mijn cursor in het midden van het scherm ik kan de muis niet bewegen crtl-alt-delete werkt ook niet.
Windows xp heb ik moeten instaleren vanaf een adere computer want de instalatiewizard blijft hangen bij 0 procent tijdens het formateren.

Dit is een computer die ik zelf samengestelt heb.

Dit zijn de onderdelen.
  • moederbord: ASUS P5QL SE
  • Proccesor: Intel Pentium Dual core
  • videokaart: Gainward BLISS 7300 PCX
  • DVD/CD drive: Samsung dvdmaster SD616 (IDE)
  • Harde schijf: Western digital caviar 5000AJB (500GB IDE)
de IDE-poort op het moederbord is nogal raar want tijdens het opstarten laat het een scherm zien van jmicron waar ik al mijn "IDE-Devices" kan zien en het vervelende ervan is dat het ong. 30 seconden blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57
Windows xp heb ik moeten installeren vanaf een andere computer want de installatiewizard blijft hangen bij 0 procent tijdens het formatteren.
Dan vind ik het niet raar dat je computer nu niet boot.

Test je hardeschijf eens met een tooltje van je fabrikant, zie OM FAQ

Mocht je hardeschijf in orde zijn kan het nog je geheugen zijn (te testen met memtest86+) of je moederbord.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

teranos schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:42:
Windows xp heb ik moeten installeren vanaf een andere computer want de installatiewizard blijft hangen bij 0 procent tijdens het formatteren.
Wat bedoel je hier precies mee? Dit is mogelijk belangrijk.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Niet online
waneer ik windows xp wil gaan instaleren vanaf de cd loopt alles vast waneer de setup kijkt voor voorgaande instalaties van windows.
dit probleem is verholpen waneer ik de HDD geformateerd heb met een andere pc.
naderhand ga ik weer terug om windows te instaleren en dan krijg ik het probleem niet en kan ik beginnen met het partitioneren. wat ik doe is een partitie maken van 480GB en twee van 2GB.
de setup vraagt om te formateren in NFTS in koos snel formateren.
ik laat de computer de hele nacht aan staan en de volgende ochtend is de setup nog steeds bij 0 procent hij doet hetzelfde bij normaal formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog steeds onduidelijk. Partitioneren doe je in principe vóór formatteren. Als de schijf op een andere computer geformatteerd is hoeft en niet meer gepartitioneerd/geformatteerd te worden op de eerste computer. Maar als je dat toch doet en niet door het formatteren/installeren heen komt is me niet duidelijk hoe die Windows er dan op gekomen is.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
als je windows op een andere computer installeert , dan start ie niet op een andere pc, doordat windows de hardware instellingen gebruikt in zijn installatie. Wat je kan proberen is een xp reparatie uitvoeren. Je pc moet dan wel de installatie van de andere pc zien. Je kiest de windows installatie nadat er geboot is van de cd. Windows zoekt dan naar al geinstalleerde windows. Als ie deze vind kan je kiezen voor een reparatie. Waar windows de installatie bestanden zal overschrijven en het dan ook met de nieuwe hardware kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vreesde ook dat er een op een andere computer geïnstalleerde Windows gebruikt werd. Evt. een van een andere schijf gekopieerde installatie. Er wordt alleen gesproken over slechts formatteren op een andere computer en daarna weer terug gaan naar de eerste computer voor de installatie. Als alleen het formatteren op de computer een probleem geeft kun je dat op de andere computer doen en de installatie weer op de eerste uitvoeren. Dan kan het formatteren overgeslagen worden. Als de installatie vast loopt dan heb je vermoedelijk een hardwareprobleem dat waarschijnlijk eerst opgelost moet worden want als een gewone install niet lukt zal een Repair Install ook wel eens niet willen lukken.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Niet online
ik ben al 3 weken bezig met mijn computer aan de praat te krijgen.
hetgene wat jij zij heb ik al geprobeert in verschillende manieren (FDISK,KILLDISK,formateren met windows xp en formateren met DOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb je de HD al eens getest dan?
Zoals in de eerste post al werd gezegd. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik checkte even en vroeg me het volgende af. Hoe zit dat eigenlijk met die JMicron IDE port die ik zag dat het ding heeft? Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Die maakt geen deel uit van de Southbridge begrijp ik maar is een separate chip.Wordt die nu direct ondersteund vanuit de BIOS of heb je daar een aparte driver voor nodig die je met F6 tijdens de installatie van Windows XP even moet invoegen?

Heb je evt. een SATA schijf om de installatie op te proberen?

Moet er evt. iets in de BIOS ingesteld worden om van een IDE schijf te kunnen booten?

Is dit evt. een AHCI instellingen issue? Ik heb daar zelf geen systeem mee.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Niet online
De HDD heb ik inderdaad getest en ik hbe uit de test begrepen dat het probleem daar niet aan ligt.

Ook op een sata schijf verloopt de instalatie net zoals op een IDE-HDD en in de bios staan al mijn instellingen zoals de handleidingen mij hebben uitgelegt. Alleen windows vista ondersteunt AHCI vanaf een IDE-HDD dus heb ik dat uitgeschakelt.

wat ik nu ga proberen is windows vista op de computer te instaleren mocht dat niet lukken ga ik tijdens de instalatie van windows xp op F6 drukken.

ps. ik wist niet dat je nog drivers voor apparaten op je moederbord kan instaleren tijdens de instalatie van windows XP ik denk dat het probleem al bijna is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die JMicron controllerchip inderdaad een driver nodig heeft zul je die wel eerst moeten vinden en op floppy zetten om na F6 te kunnen gebruiken.

Maar het feit dat het op een SATA schijf ook niet werkt naar ik begrijp doet vermoeden dat het toch wat anders is want ik neem aan dat die SATA schijven via de Southbridgecontroller geen extra drivers nodig hebben voor installatie.

8)

[ Voor 43% gewijzigd door CaptJackSparrow op 14-03-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Niet online
de windows vista instalatie doet het ook niet.
en het op F6 drukken tijdens de instalatie van windows XP met de bijhorende floppie deed het ook niet.

ik heb de drivers en windows XP vanaf een andere computer op de HDD geinstaleerd windows zoals het hoort en de drivers later pas.
Hierdoor ben ik nu wel een stap vooruit.
als ik de HDD weer in het andere systeem stop hom ik tot mijn desptop maar ik kan niet mijn muis bewegen ook reageert windows niet op toetsaanslagen zoals: CRTL-ALT-DELETE of WINDOWSTEKEN-U
als ik een cdrom in de drive stop reageert het systeem ook niet.

Met een SATA-drive kom ik net zo ver als een IDE-drive met de benodigde drivers.
dus zoals ik van "CaptJackSparrow" kan begrijpen ben ik nog niet klaar.

Wat heb ik nog nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat van alle componenten die je noemde is oud en heeft in het verleden bewezen goed te werken en wat is er evt. nieuw? Als hier nieuw spul tussen zit dan is het natuurlijk altijd mogelijk dat er iets aan mankeert. Kun je evt. een andere voeding proberen? Of een andere videokaart? Heb je het geheugen getest (utility van bootfloppy)? Als je meerdere geheugenmodules hebt (hoeveel zit er in?) probeer het dan met één module tegelijk.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Niet online
ik heb het systeem al geprobeert op te starten met 1 geheugenmodule en met 2 geheugenmodules.
de modules werken gewoon.
het enige wat niet zo recent is is de voeding van 350 watt.

wat ik morgen ga proberen is alle drivers van alle apparaten en chips van het systeem instaleren vanaf een andere computer en kijken wat er gebeurt.
nu ga ik er een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teranos
  • Niet online
Werkelijk niks wat ik probeer doet het ik ga morgen naar een reparatieshop want dit gaat mijn verstand te boven.

Het moederbord dat ik gebruik is de ASUS P5QL SE , als de reparatie is gelukt zal ik er een uitgebreide review over doen waarin ik alle medetweakers ga waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
Die JMicron controllers om windows op te installeren met IDE is verschrikkelijk. Met SATA zou het direct moeten werken, mits je alle RAID opties uit hebt staan in je bios.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1