Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kijk en dat van hierboven bedoel ik nu, ten eerste is het dus ook waarneembaar op deze zenders.
En wat ik ook al al die tijd zei en vind is dat het gewoon teleurstellend is maar voor mensen zoals hierboven wie een duur premium pakket hebben is het gewoon schandalig. Je betaalt goed geld voor een premium pakket om daarvan te genieten en dan wens je gewoon niet hiermee geconfronteerd te worden. Deze praktijken moeten echt terug gedraaid worden en wel asap. De beste optie is als ze wat gaan opruimen want het is nu een zooitje, en als ze analoog gaan vallen kunnen ze gewoon weer alles 1:1 uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
Ze hebben volgens mij nu een stuk of 6 van die stampvolle HD-streams met elk 5 HD-zenders. Als ze er 4 HD-zenders per stream van maken hebben ze twee extra streams nodig (wat nog wel ergens past op de kabel) maar zelfs dan zouden die zenders al vaak niet binnen 40 Mbit/s passen. Echter: als ze die nutteloze 40 Mbit beperking uitzetten hebben de 4 HD-zenders opeens 45 Mbit/s te verdelen; ik denk dat dat genoeg is om geen kwaliteitsverschil meer te kunnen opmerken met het bronsignaal.

Enige wat ze dus moeten doen is ruimte maken voor 2 transport streams en die onverklaarbare limiet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:34
Jerrythafast schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:35:
Ze hebben volgens mij nu een stuk of 6 van die stampvolle HD-streams met elk 5 HD-zenders. Als ze er 4 HD-zenders per stream van maken hebben ze twee extra streams nodig (wat nog wel ergens past op de kabel) maar zelfs dan zouden die zenders al vaak niet binnen 40 Mbit/s passen. Echter: als ze die nutteloze 40 Mbit beperking uitzetten hebben de 4 HD-zenders opeens 45 Mbit/s te verdelen; ik denk dat dat genoeg is om geen kwaliteitsverschil meer te kunnen opmerken met het bronsignaal.

Enige wat ze dus moeten doen is ruimte maken voor 2 transport streams en die onverklaarbare limiet uitzetten.
Gaan ze toch niet doen, ze blijven met het argument komen: "ja, kabel is vol, we moeten analoog gaan imkrimpen". Die kul hebben we jarenlang moeten aanhoren en blijven aanhoren. Voor KPN gaat dit argument niet op, want op glasvezelnetwerken heb je dit niet.

Zendertje proppen en klanten financieel uitmelken wordt en blijft het core business model van Liberty Global.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:52:
[...]

Weet je zeker dat die kanalen er niet zitten? Hier in Friesland en volgens DTVMonitor.net ook in Rotterdam zijn de nieuwe kanalen wel al toegevoegd alleen nog niet helemaal goed gezet.
Kijk bijvoorbeels eens in TS 2099 op dtvmonitor.net onder UPC daar zie je 2 lege regels staan. Hij kan daar ook niet goed inlezen wat het is geen type aanduiding etc. Misschien dat ze daarom ook ontbreken in de lijst die Archie plaatste over HE Zevenaar.

Als ik TS 2099 hier in Friesland inlees op een Vu DUO krijg ik 2 kanalen die 634 SID 0x4bdf en 634 SID 0x76d7 heten. Hij weet niet zo goed wat voor kanalen dit zijn maar uiteindelijk gaan ze met een ziggo kaart wel open en verschijnt Fox Sports 6.Zelfde geldt voor de andere kanalen die vanaf 1 april bij UPC zullen komen.
Scan gemaakt van TS 2097 en inderdaad, daar zit service MTV Live HD inderdaad in. Gek dat jij hem in TS 2099 zit, want op de main headend wordt deze op TS 2097 uitgezonden, zie maar de overzichten van ArChie van UPC/Ziggo gebieden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Bij het oude Ziggo viel dat zendertje proppen nog wel aardig mee, had daar eigenlijk helemaal geen problemen mee totdat ze begonnen afgelopen maanden met bandwidthshaping. Nu snap ik dat je af en toe iets wat grootschalig wilt testen maar we kunnen wel concluderen dat het goed zichtbaar is en dus failed.

Alleen nu zetten ze het dus nog voort en omdat de kabel nu echt heel vol zit als je die seperatiefrequenties even vergeet zal er voorlopig nog geen verandering in komen. De komende maanden zullen ze in ieder geval enkele nutteloze services eruit gooien waarna het allemaal zo'n beetje echt zou moeten kunnen passen. Het droppen van analoog in onvermijdelijk en had het al even verwacht, nu is het zelfs onvermijdelijk omdat het basispakket FTA is. Ze zullen voor mensen die geen geschikte tv hebben dit punt wel willen aangrijpen om die horizonbox overal kwijt te kunnen.

Wat ik me afvraag is wat er gebeurt na het droppen van analoog, dan komt er echt veel ruimte vrij en hebben ze absoluut geen excuus meer voor bandwidthshaping. Hoe dan ook ik hoop dat ze de kabel een beetje versneld op gaan ruimen van die extra kanalen en services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog even nader onderzoek gedaan naar de NPO HD kanalen. Het volgende valt op bij de video elementary streams van de NPO HD kanalen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QvbRAtj.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xgA1miF.png

Ervaring leert dat voormalig Ziggo die maximum_bitrate_descriptor toevoegt aan kanalen die door de bitrate transcoder gaan om de transcoder te instrueren naar welke bitrate de bitrate van het bronsignaal toegewerkt moet worden. Bij voormalig Ziggo was die maximum bitrate tevens de resulterende CBR bitrate van het HD kanaal omdat voormalig Ziggo kennelijk niet beschikte over apparatuur die net als bij UPC iets met een VBR bitrate konden opleveren.

Als ik bij andere providers kijk zie ik die maximum_bitrate_descriptor niet in het signaal dus is het duidelijk iets dat Ziggo/UPC met een vooropgezet doel toevoegt. Ook vind ik diezelfde maximum_bitrate_descriptor niet terug bij de NPO HD kanalen in full scan van 12 september 2014. We zitten toch hopelijk niet naar een door Ziggo/UPC gefabriceerd 12 Mbps signaal te kijken van een andere bron zoals bijvoorbeeld de satelliet dat ze met dit soort truukjes proberen te laten doorgaan voor het originele 12 Mbps bronsignaal uit Hilversum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Geüpscalede Digitenne signalen, tóch? :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Ziggo Landelijk? Of gewoon een typo achter de o aan, ook nog een mogelijkheid want typo's eerder gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zie op m'n (niet gecertificeerde CI+) TV hier bij iedere "wake" vanuit standby nog een melding komen: "De lijst met zenders is bijgewerkt".

Nou kan ik op die betreffende TV het bijwerken tijdens StandBy uitschakelen (vandaar ook niet gecertificeerd) maar er wordt (gelukkig) blijkbaar nog actief gewerkt aan de zenderverdeling/plaatsing.

Op die TV kan ik ook het UPC aanbod bekijken op de kanalen "1000 tm 1041" met als testbeeld 1037 (M'n wél gecertificeerde TV geeft daar aan dat er géén zenders geïnstalleerd zijn). Dus het lijkt me dat er nog wel een "ontdubbeling" gaat plaatsvinden én er bandbreedte vrij komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 21-03-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Lees net dit;
M7 Group – eigenaar van CanalDigitaal en TV Vlaanderen – stopt op 19 mei met de doorgifte van Canvas in SD-kwaliteit. Eén stopt een week later op 26 mei.
Haalt Ziggo deze nu ook van de satelliet? dacht dat deze oa bij de verplichte 30 zat. En anders meteen wat ruimte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
ArChie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:10:
We zitten toch hopelijk niet naar een door Ziggo/UPC gefabriceerd 12 Mbps signaal te kijken van een andere bron zoals bijvoorbeeld de satelliet dat ze met dit soort truukjes proberen te laten doorgaan voor het originele 12 Mbps bronsignaal uit Hilversum?
Als ze een lager bronsignaal hebben verhoogd naar 12 Mbps, wat zijn die extra bitjes dan? Ik verwacht filler data die je met eerder besproken tools zou kunnen detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrythafast schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 17:38:
[...]

Als ze een lager bronsignaal hebben verhoogd naar 12 Mbps, wat zijn die extra bitjes dan? Ik verwacht filler data die je met eerder besproken tools zou kunnen detecteren.
Geen idee, maar dit deed Ziggo ook al met de BBC HD kanalen met een CBR van 9 Mbps terwijl de bron een VBR had die ook regelmatig lager is dan 9 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
@Jerrythafast, Als het sat aanvoer zou zijn, wat mijn totaal niet lijkt(heb bijde en hd zenders op sat zien er 10x slechter uit dan ziggo/upc) dan zouden voor npo1/2/3hd ook audio bitrate verhogen die is immers op sat 384kbit/s en bij hilversum aanvoer 448kbit/s, sbs zenders op sat hebben niet eens een ac3 stream.

@Archie, volgens verschillende mensen en upc/ziggo komen de bbc hd zenders vanaf glasvezel, zou dat die cbr van bbc niet verklaren van toen? daarbij is het bij upc/ziggo 1920x1080i en op sat iets van 1440?x1080i

@Donderstraaltje, canvas een sd volgens mij zelfs via dvb-t, maarja ook dit is van horen zeggen.

Trouwens valt me wel op dat alle tp's met 5hd zenders vbr zijn, maar tp's met hd en sd daarbij zijn de hd zenders nog gewoon 1:1.

[ Voor 44% gewijzigd door devil-strike op 21-03-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:10:
Als ik bij andere providers kijk zie ik die maximum_bitrate_descriptor niet in het signaal dus is het duidelijk iets dat Ziggo/UPC met een vooropgezet doel toevoegt. Ook vind ik diezelfde maximum_bitrate_descriptor niet terug bij de NPO HD kanalen in full scan van 12 september 2014. We zitten toch hopelijk niet naar een door Ziggo/UPC gefabriceerd 12 Mbps signaal te kijken van een andere bron zoals bijvoorbeeld de satelliet dat ze met dit soort truukjes proberen te laten doorgaan voor het originele 12 Mbps bronsignaal uit Hilversum?
Dit is dus duidelijk afkomstig van de main headend van UPC. Dan ben ik benieuwd of dit ook al aanwezig was voor de harmonisatie operatie met Ziggo. Want ik neem aan dat de scan van 12 september vorig jaar die je hebt afkomstig is uit 1 van de 2 main headends van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Wat ik vreemd vind, is dat de maximum bitrate bij de HD kanalen van RTL en SBS er niet op zit. Deze hebben ook een CBR. Dus ik snap eigenlijk niet waarom ze dit alleen doen op een aantal kanalen.

Bij het bekijken van de TS'sen waarop deze zenders doorgegeven worden, kwam ik 1 SD kanaal tegen waarop ook een maximum bitrate wordt meegegeven: CNN met 3.1 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
@Soundwork, moet je eens naar npo1/2/3 sd kijken op upc, die frequentie heeft een max van upc gekregen van 216mbit/s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op zondag 22 maart 2015 @ 00:21:
Wat ik vreemd vind, is dat de maximum bitrate bij de HD kanalen van RTL en SBS er niet op zit. Deze hebben ook een CBR. Dus ik snap eigenlijk niet waarom ze dit alleen doen op een aantal kanalen.
Volgens mij is het je nog niet duidelijk dat een maximum_bitrate_descriptor bij een video elementary stream betekent dat Ziggo/UPC het kanaal niet meer 1-op-1 doorgeven, maar dat het kanaal eerst verprutst wordt in de "transcoder" ofwel het geval dat MPEG data uit de video elementary stream weggooit. Wees dus blij dat je die maximum_bitrate_descriptor niet ziet bij de RTL en SBS kanalen. Daarvan krijg je tenminste nog alle MPEG data binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 07:27:
@Soundwork, moet je eens naar npo1/2/3 sd kijken op upc, die frequentie heeft een max van upc gekregen van 216mbit/s.....
Dat is een maximum_bitrate_descriptor in de Program Map Table (PMT) op program niveau en daarmee iets zou moeten zeggen over alle elementary streams van het kanaal bij elkaar opgeteld. Uiteraard slaat die waarde van 216 Mbps nergens op net zoals wel meer DVB Service Information van NPO nergens op slaat. Mooie voorbeelden van organisaties met knopendrukkertjes i.p.v. technici.

De maximum_bitrate_descriptor waar we het hier over hebben wordt door Ziggo/UPC toegevoegd op video elementary stream om hun transcoder te instrueren. En het is slecht nieuws als een kanaal eerst door een transcoder moet i.p.v. 1-op-1 naar de klant gaat.

Overigens hebben de NPO HD kanalen ook nog een maximum_bitrate_descriptor op program niveau met een instelling van 216 Mbps. Zie onderstaand voorbeeld waar beide maximum_bitrate_descriptors getoond worden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/41tsgnx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op 17 maart hadden de volgende HD kanalen bij Ziggo/UPC een maximum_bitrate_descriptor bij de video elementary stream definitie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
=====================================================================
Limited HD video services list
Service name                    Type  Service ID  TS ID   Max Bitrate
---------------------------------------------------------------------
E! Entertainment HD               25       19386   2097       8275200
Travel Channel HD                 25       19388   2097       8275200
NPO 1 HD                          25       19401   2098      12304000
NPO 2 HD                          25       19402   2098      12304000
NPO 3 HD                          25       19421   2099      12304000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Daarbij hebben ze bij E! HD ac3 stream ineens weggehaald.

Archie, over npo1/2/3HD maakt dat nog iets uit kwa max bitrate die nu op 12304000 staat? npo hd waren toch altijd al 12mbit/s?

Daarbij zit npo3hd in haarlem niet in tp van npo1/2hd.

[ Voor 13% gewijzigd door devil-strike op 22-03-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:16:
Archie, over npo1/2/3HD maakt dat nog iets uit kwa max bitrate die nu op 12304000 staat? npo hd waren toch altijd al 12mbit/s?
Het is voor mij een aanwijzing dat er door Ziggo/UPC gerommeld wordt met die kanalen. Als het namelijk niets zou uitmaken, dan hoeft Ziggo/UPC ook geen moeite te doen om die maximum_bitrate_descriptor toe te voegen. De andere providers doen dat immers ook niet en bij andere HD kanalen doet Ziggo/UPC het ook niet. Het zou zomaar kunnen dat Ziggo/UPC een andere bron zijn gaan gebruiken voor de NPO HD kanalen en met behulp van dit transcoder truukje proberen de klanten te misleiden dat Ziggo/UPC ook nog steeds 1-op-1 het bronsignaal van de NPO HD kanalen doorgeeft.
Daarbij zit npo3hd in haarlem niet in tp van npo1/2hd.
Wat maakt dat uit? Overigens neem ik aan dat je met tp eigenlijk ts (Transport Stream) bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Wat het uitmaakt? nouw dat upc dus niet overal 5 HD zenders in een TS propt, athans nog niet.

En zoals ik eerder zij geloof ik niet dat upc npo1/2/3 van andere bron haalt, zoals ik eerder zei 1 andere mogelijkheid is sat voor aanvoer en dat beeld op sat ziet er toch heel wat slechter uit dan bij upc.

Dus welke bron kan upc nog meer gebruiken voor HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zat gisteren een stukje nieuwsuur te kijken en het viel me weer op dat het beeld van bijv. de mensen niet echt scherp, gedetailleerd was. Nieuwsuur zal toch wel met HD opgenomen worden inmiddels :?

Dit valt me al een tijd regelmatig op bij veel Ziggo HD zenders...

Anyway, miscchien is het inderdaad placebo, maar ik heb al lange tijd het gevoel dat ook de zenders waarvan Ziggo zegt er niet aan geknutseld te hebben gewoon minder zijn dan een jaar geleden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Nee Nieuwsuur is upscaled sd, word pas HD in of net voor Zomer als 20:00u journaal ook in HD gaat uitzenden.

[ Voor 57% gewijzigd door devil-strike op 22-03-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:39:
Wat het uitmaakt? nouw dat upc dus niet overal 5 HD zenders in een TS propt, athans nog niet.
Dat is toch bekend? Deze maximum_bitrate_descriptor toevoeging door Ziggo staat los van VBR als gevolg van het proppen van 5 HD kanalen in één transport stream.
En zoals ik eerder zij geloof ik niet dat upc npo1/2/3 van andere bron haalt, zoals ik eerder zei 1 andere mogelijkheid is sat voor aanvoer en dat beeld op sat ziet er toch heel wat slechter uit dan bij upc.
Oké, ik bepaal niet wat je moet geloven. Ik zie aan de DVB Service Information dat Ziggo/UPC aan het rommelen zijn met de NPO HD kanalen en op basis van transcoding ervaringen bij voormalig Ziggo weet ik waar die toevoeging voor gebruikt wordt. Een mogelijke reden voor deze Ziggo/UPC specifieke aanpassing kan dan zijn dat Ziggo/UPC een andere bron gebruiken dan de rest van de aanbieders waardoor er gesleuteld moet worden aan de bitrate van de video elementary stream.

Overigens stel je zelf op het Chelloo forum ook vragen over het één op één doorgeven van de NPO HD kanalen door UPC en Ziggo. Ik vond dit jaar de HD kwaliteit van "Wie is de mol?" nogal tegenvallen bij bewegende beelden met veel detailering.

[ Voor 12% gewijzigd door ArChie op 22-03-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Zeg daar alleen dat het van tff(topfieldfirst) naar mbaff(half interlaced half progressive) gegaan is.

En over wie is de mol, tja dat kan ook aan camera/regie werk liggen(het kan zeg niet dat het zo is)

En ja ze zijn aan het rommelen, maar jij zegt ook dat ze eventueel andere bron kunnen gebruiken, mijn vraag is dan welke? aangezien je er volgens mij maar 2 hebt 1 sat en 2 hilversum, sat aanvoer wil je niet hebben op je kabel voor nl hd zenders, dus blijft er na mijn weten maar 1 over en dat is direct van mediagateway en die leverd voor npo1/2/3HD 12mbit/s aan de kabelboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog wat MediaInfo informatie voor NPO 1 HD op basis van wat TS capturers die ik in mijn archief heb teruggevonden.

12 september 2014:
General
ID                                       : 29 (0x1D)
Complete name                            : H:\Twinhan Capture\20140912\2014-9-12-20-38-602750-6875-C.ts
Format                                   : MPEG-TS
File size                                : 50.0 MiB
Duration                                 : 8s 69ms
Overall bit rate mode                    : Constant
Overall bit rate                         : 50.7 Mbps
Network name                             : 0500 Ziggo Main Network

Video #1
ID                                       : 101 (0x65)
Menu ID                                  : 29001 (0x7149)
Format                                   : AVC
Format/Info                              : Advanced Video Codec
Format profile                           : Main@L4.0
Format settings, CABAC                   : Yes
Format settings, ReFrames                : 4 frames
Codec ID                                 : 27
Duration                                 : 7s 600ms
Width                                    : 1 920 pixels
Height                                   : 1 080 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate                               : 25.000 fps
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0
Bit depth                                : 8 bits
Scan type                                : Interlaced
Scan order                               : Top Field First
Color primaries                          : BT.709
Transfer characteristics                 : BT.709
Matrix coefficients                      : BT.709

14 maart 2015:
General
Complete name                            : H:\Twinhan Capture\20150314\2015-3-14-18-45-602750-6875-C.ts
Duration                                 : 8s 107ms
Start time                               : UTC 2015-03-14 17:46:09
End time                                 : UTC 2015-03-14 17:46:09
Overall bit rate                         : 50.7 Mbps
Network name                             : 0500 Ziggo Main Network

Video #1
Format profile                           : High@L4.0
Duration                                 : 7s 960ms
Maximum bit rate                         : 12.4 Mbps
Standard                                 : Component
Scan type                                : MBAFF

17 maart 2015:
General
ID                                       : 2098 (0x832)
Complete name                            : H:\Twinhan Capture\20150317\2015-3-17-19-42-634750-6900-C.ts
Duration                                 : 8s 143ms
Start time                               : UTC 2015-03-17 18:42:42
End time                                 : UTC 2015-03-17 18:42:42
Overall bit rate                         : 50.9 Mbps
Network name                             : Ziggo Network
Country                                  : NLD
Timezone                                 : +01:00:00

Video #1
ID                                       : 2001 (0x7D1)
Menu ID                                  : 19401 (0x4BC9)
Duration                                 : 7s 40ms
Maximum bit rate                         : 12.3 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
@Archie, dat klopt, van tff naar mbaff gegaan, wat daar de reden weer van is, het zou iig beter moeten zijn voor films ofzo....

Macroblock-Adaptive Frame/Field Coding
MBAFF, or Macroblock-Adaptive Frame/Field Coding, is a video encoding feature of MPEG-4 AVC that allows a single frame to be encoded partly progressive and partly interlaced. Maintaining the quality of interlaced video can be a challenge in video encoding because of the larger spaces between horizontal lines in the same field. MBAFF allows an AVC encoder to examine each block in a frame to look for similarities between interlaced fields. When there is no motion the fields will tend to be very similar, resulting in better quality if you encode the block as progressive video. For blocks where there is motion from one field to another the quality is more likely to suffer if encoded progressive, so these blocks can remain interlaced.

In addition to quality improvements, progressive frames require fewer bits making them more compressible for the same quality as interlaced frames. This also applies to individual macroblocs, meaning that by using MBAFF you may greatly improve quality for a given bitrate. Since all the decisions required for MBAFF are made by the encoder it can slow encoding speeds greatly. Being a relatively new technology it's also not supported well among AVC playback software. Unlike many of AVC's advance features, though, MBAFF doesn't affect decoder speed.

[ Voor 84% gewijzigd door devil-strike op 22-03-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op 14 maart (hier voor de omzetting) had de maximum_bitrate_descriptor de waarde 30905 wat gelijk is aan 12362000 bps (maximum_bitrate_descriptor * 50 * 8 ). Op 17 maart (na de omzetting) de waarde 30760 wat gelijk is aan 12304000 bps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 11:50:
@Archie, dat klopt, van tff naar mbaff gegaan, wat daar de reden weer van is, het zou iig beter moeten zijn voor films ofzo....

Macroblock-Adaptive Frame/Field Coding
Die theorie zal op zich wel kloppen, maar als Ziggo/UPC vervolgens een bitrate limiter gaan inzetten dan wordt het er niet beter op.

Dat die transcoder ook gebruik wordt is te zien als ik twee opnames van alleen NPO 1 HD met elkaar vergelijk met MediaInfo.

Een opname van 23 januari, dus hier voor de omzetting met een iets hogere maximum bitrate waarde:
General
Complete name                            : D:\Videos\01-23_20-23-54_NPO 1 HD (AC3,dut)_NOS Journaal - Actualiteitenprogramma (tt888). Het nieuws van de dag..ts
File size                                : 108 MiB
Duration                                 : 1mn 6s
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 13.7 Mbps

Video
Format profile                           : High@L4.0
Duration                                 : 1mn 5s
Bit rate                                 : 12.0 Mbps
Maximum bit rate                         : 12.4 Mbps

Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.232
Stream size                              : 93.5 MiB (87%)

Vervolgens een opname van 19 maart, na de omzetting en met een iets lagere maximum bitrate waarde:
General
ID                                       : 2098 (0x832)
Complete name                            : D:\Videos\03-19_19-41-23_NPO 1 HD (AC3,dut)_De Wereld Draait Door.ts
File size                                : 87.7 MiB
Duration                                 : 53s 909ms
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 13.6 Mbps

Video
ID                                       : 2001 (0x7D1)
Menu ID                                  : 19401 (0x4BC9)
Duration                                 : 52s 920ms
Bit rate                                 : 12.0 Mbps
Maximum bit rate                         : 12.3 Mbps

Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.231
Stream size                              : 75.7 MiB (86%)

Helaas heb ik geen opname van NPO 1 HD uit de periode dat Ziggo en Ziggo/UPC nog de interlaced scantype gebruikten.

Het valt me nu pas op dat het profile ook gewijzigd is. Hoe dan ook: Geen 1-op-1 doorzetting van de NPO HD signalen bij Ziggo/UPC.

[ Voor 97% gewijzigd door ArChie op 22-03-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op zondag 22 maart 2015 @ 08:30:
[...]

Volgens mij is het je nog niet duidelijk dat een maximum_bitrate_descriptor bij een video elementary stream betekent dat Ziggo/UPC het kanaal niet meer 1-op-1 doorgeven, maar dat het kanaal eerst verprutst wordt in de "transcoder" ofwel het geval dat MPEG data uit de video elementary stream weggooit. Wees dus blij dat je die maximum_bitrate_descriptor niet ziet bij de RTL en SBS kanalen. Daarvan krijg je tenminste nog alle MPEG data binnen.
Volgens mij snap jij mijn post niet. Wat ik probeer te zeggen dat is vreemd te noemen is dat een Liberty Global niet alle HD kanalen door de transcoder gooit om zoveel mogelijk data uit de video elementary stream te droppen om bandbreedte te besparen. Waarom alleen NPO? Alle HD kanalen van NPO, SBS en RTL lopen via de Hilversumse mediagateway. Jij bent er voor bijna haast zeker van dat de NPO HD zenders elders worden weggehaald. En een SD zender als CNN. Waarom zo'n zender door een transcoder gooien met MPEG datadrops? Slaat toch nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:32:
Volgens mij snap jij mijn post niet. Wat ik probeer te zeggen dat is vreemd te noemen is dat een Liberty Global niet alle HD kanalen door de transcoder gooit om zoveel mogelijk data uit de video elementary stream te droppen om bandbreedte te besparen.
Wat dacht je van commerciële redenen? Ziggo/UPC heeft toch bij monde van de bedrijfsfantasten geroepen dat ze de belangrijkste HD kanalen één op één blijven doorgeven om zo een beter signaal te blijven bieden dan de IPTV aanbieders via glasvezel/xDSL. Het belang blijkt wel uit de waarde van die maximum_bitrate_descriptor bij de NPO HD kanalen waarmee ze de voormalige één op één bitrate trachten te benaderen.
Waarom alleen NPO? Alle HD kanalen van NPO, SBS en RTL lopen via de Hilversumse mediagateway. Jij bent er voor bijna haast zeker van dat de NPO HD zenders elders worden weggehaald. En een SD zender als CNN. Waarom zo'n zender door een transcoder gooien? Slaat toch nergens op.
Misschien weer een (Samsung) HD ontvanger probleem nadat NPO is overgestapt op het High profile met MBAFF scantype? We weten hoe goed Ziggo is met het testen van ontvangers. Zo hadden we ooit 15 Mbps bronsignalen voor de publieke kanalen, maar ook daar moest van Ziggo snel een einde aan komen omdat die waardeloze Samsung rotzooi daar niet goed mee om kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Samsung lijkt dit keer gelukkig het probleem niet, het kan via netwerk wel 20mbit+ streams aan maarja dat is dan wel in mkv container.

Wat ook nog kan zijn is dat het de fout van npo is, immers is dit probleem er volgens mij sinds gebruik name nieuwe eind regie, ook zo het probleem met out of sync gaan van ac3 stream npo1/2/3hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:44:
Misschien weer een (Samsung) HD ontvanger probleem nadat NPO is overgestapt op het High profile met MBAFF scantype? We weten hoe goed Ziggo is met het testen van ontvangers. Zo hadden we ooit 15 Mbps bronsignalen voor de publieke kanalen, maar ook daar moest van Ziggo snel een einde aan komen omdat die waardeloze Samsung rotzooi daar niet goed mee om kon gaan.
Denk eerder dat het een probleem is van de Horizon zooi die UPC gebruikt. We hebben de transcoding met MPEG datadrops nu ook alleen nog maar waargenomen op de headends van Ziggo/UPC en UPC. CaiWay en oud Ziggo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Soundwork schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:54:
[...]

Denk eerder dat het een probleem is van de Horizon zooi die UPC gebruikt. We hebben de transcoding met MPEG datadrops nu ook alleen nog maar waargenomen op de headends van Ziggo/UPC en UPC. CaiWay en oud Ziggo niet.
Horizon en de gebruikte chipset zal het problem echt niet zijn, die kan gemak 80mbit/s video verwerken, daarbij kan je ook gewoon mkv met zelfde soort settings probleemloos streamen.

Daarbij word de horizon al gebruikt toen er nog 14a15mbit streams waren van historyhd natgeohd film1hd hbohd zonder problemen. Zal idd gewoon kosten baten plaatje zijn.

Gelukkig zijn het nog geen canaal digitaal praktijken, dan gaan we echt problemen hebben :)

[ Voor 20% gewijzigd door devil-strike op 22-03-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:58:
[...]

Horizon en de gebruikte chipset zal het problem echt niet zijn, die kan gemak 80mbit/s video verwerken, daarbij kan je ook gewoon mkv met zelfde soort settings probleemloos streamen.
De onlangs geïntroduceerde client boxen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:46:
Samsung lijkt dit keer gelukkig het probleem niet, het kan via netwerk wel 20mbit+ streams aan maarja dat is dan wel in mkv container.
De Samsung DCB-H360R ontvanger blijkt enorm veel problemen te hebben met nieuwe technieken en signaal wijzigingen. Kennelijk werkt het testen van de Samsung script kiddies net zoals bij Ziggo volgens het "even kijken of ie ut doet met het huidige signaal en zo ja, dan dan zal het wel goed zijn" principe. Het is niet de eerste keer dat Samsung apparatuur voor problemen zorgt waarbij de klungels van Ziggo verwachten dat dan de zenders maar workarounds gaan toepassen om hun test te kort komingen te verbergen.
Wat ook nog kan zijn is dat het de fout van npo is, immers is dit probleem er volgens mij sinds gebruik name nieuwe eind regie, ook zo het probleem met out of sync gaan van ac3 stream npo1/2/3hd.
Wie weet is het geklooi van Ziggo/UPC wel de oorzaak van out of sync problemen. Het gaat dan immers veelal fout bij de synchronisatie van de elementary streams op basis van de PCR, PTS en DTS.

O.a. bij Caiway hebben ze nog wel het High profile bron signaal van de NPO HD kanalen. Wie weet haalt Ziggo/UPC dit keer wel het High profile signaal door eigen MPEG compressors om er een Main profile signaal van te maken waar die Samsung gevallen wel mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
@Soundwork, ja maakt gebruik van zelfde intel CE42xx SOC.

@ArChie, Ben niet op de hoogte van gebruikte decoder, maar had het over horizon box, dat bij andere samsung decoders problemen waren had ik idd hier en daar gelezen.

NPO had zelf via twitter de wereld ingeslingerd dat het aan nieuwe eindregie lag kwa out of sync gaan bij sommige programma's.

[ Voor 21% gewijzigd door devil-strike op 22-03-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:03:

NPO had zelf via twitter de wereld ingeslingerd dat het aan nieuwe eindregie lag.
Het ligt aan slecht testwerk in het verleden door Samsung en Ziggo. Ieder keer weer is er iets met deze combinatie die er uit eindelijk voor zorgt dat er door iedereen consessies moeten worden gedaan. Simpele dingen als meertaligheid bij audio, EPG, actuele (DVB) ondertiteling, voorzieningen voor doven en slechtzienden en ga zo maar door. Allemaal zaken die al jaren bestaan maar nooit goed getest zijn door Ziggo en Samsung. De gekste oplossingen hebben wa al gezien en nu zijn we kennelijk op het punt aan beland dat Ziggo/UPC dan maar een eigen versie van de NPO HD kanalen gaan maken omdat de NPO kennelijk terecht weigert om nog langer aan dit soort knullige Ziggo oplossingen mee te werken.

Zie ook dit bericht van Kabel Noord over deze ontvanger en laten we ook niet vergeten dat Samsung de fabrikant is van dat Horizon geval dat volgens mij ook niet geschikt was voor de laatste specificaties van de DVB ondertiteling om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:15:
[...]

Het ligt aan slecht testwerk in het verleden door Samsung en Ziggo. Ieder keer weer is er iets met deze combinatie die er uit eindelijk voor zorgt dat er door iedereen consessies moeten worden gedaan. Simpele dingen als meertaligheid bij audio, EPG, actuele (DVB) ondertiteling, voorzieningen voor doven en slechtzienden en ga zo maar door. Allemaal zaken die al jaren bestaan maar nooit goed getest zijn door Ziggo en Samsung. De gekste oplossingen hebben wa al gezien en nu zijn we kennelijk op het punt aan beland dat Ziggo/UPC dan maar een eigen versie van de NPO HD kanalen gaan maken omdat de NPO kennelijk terecht weigert om nog langer aan dit soort knullige Ziggo oplossingen mee te werken.

Zie ook dit bericht van Kabel Noord over deze ontvanger en laten we ook niet vergeten dat Samsung de fabrikant is van dat Horizon geval dat volgens mij ook niet geschikt was voor de laatste specificaties van de DVB ondertiteling om maar iets te noemen.
Had caiway deze ontvanger (Samsung DCB360) ook niet eeder in gebruik? Nu hebben ze alleen nog maar Humax ontvangers op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Komt er dus op neer dat we een hele mooie dvb-c specificatie hebben, maar door een paar gewoon genegeerd worden met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op basis van de bevindingen even de lijst geactualiseerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
.                                           Ziggo           Ziggo/UPC
                                Bitrate  VBR  1:1   Bitrate  VBR  1:1
---------------------------------------------------------------------
NPO 1 HD                           12.3         N      12.3         N
NPO 2 HD                           12.3         N      12.3         N
NPO 3 HD                           12.3         N      12.3         N
RTL 4 HD                           11.0                11.0
RTL 5 HD                           11.0                11.0
RTL 7 HD                           11.0                11.0
RTL 8 HD                           11.0                11.0
SBS 6 HD                           12.2                12.2
Veronica HD/Disney XD              12.2                12.3
NET 5 HD                           12.2                12.3
SBS 9 HD                           12.2                12.3
Comedy Central HD                  10.3                10.3 
Discovery Channel HD               12.0                 8.0    J    N
National Geographic Channel HD      9.2         N       8.0    J    N
Nat Geo Wild HD                     7.8                 8.0    J    N
TLC HD                              9.2         N       8.0    J    N
één HD                              9.2         ?       8.0    J    N
Canvas HD                           9.2         ?       8.0    J    N
BBC 1 HD                            9.2         N       8.0    J    N
BBC 2 HD                            9.2         N       8.0    J    N
Eurosport HD                        9.6                 9.6
Eurosport 2 HD                     10.7                10.7
MTV Live HD                        10.5                 8.0    J    N
Animal Planet HD                    6.0    J            6.8    J
HISTORY HD                          9.2         N       8.0    J    N
HBO HD                              9.4    J            8.0    J    N
HBO 2 HD                           10.4    J            8.0    J    N
HBO 3 HD                           13.0    J            8.0    J    N
Film1 Premiere HD                  13.7                 8.0    J    N
Film1 Action HD                     9.2         N       8.0    J    N
Film1 Comedy & Kids HD              9.2         N       8.0    J    N
Film1 Spotlight HD                  9.2         N      13.7
FOX HD                              9.5                 8.0    J    N
FOXlife HD                          8.2                 8.0    J    N
FOX Sports 1 Eredivisie HD         12.3                12.2
FOX Sports 2 HD                    12.2                 8.0    J    N
FOX Sports 3 Eredivisie HD         10.2         N       8.0    J    N
FOX Sports 4 HD                    10.2         N       8.0    J    N
FOX Sports 5 Eredivisie HD         10.2         N       8.0    J    N
FOX Sports 6 HD                    10.2         N       8.0    J    N
Sport1 Select HD                   11.7                11.7
Sport1 Voetbal HD                  11.8                11.7
Fashion TV HD                                           8.0    J    N
ARD HD                                                  8.0    J    N
ZDF HD                                                  8.0    J    N
MTV HD                                                  8.0    J    N
24Kitchen HD                                            8.0    J    N
E! Entertainment HD                                     8.0    J    N
Syfy HD                                                 8.0    J    N
Travel Channel HD                                       8.0    J    N
Nickelodeon HD                                         10.3        
myZen.tv HD                                             6.0        
13th Street HD                                         11.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Volgens mij zijn die dingen ingekocht in een tijd dat ze zo snel mogelijk Nederland wilden digitaliseren om winst te pakken, en dat breekt ze nu op.
Die DCB360's zijn zo oud dat je toch moet kunnen zeggen we droppen support en mensen die dan klagen bieden we een vervangend exemplaar aan, ofzo?
Maar ze lijken mijn vorige baas wel; 'specificaties zijn er om van afgeweken van te worden'... heb al eens gezien wat voor ellende dat oplevert.
Aan de andere kant je kijkt toch minstens5 jaar vooruit? standaarden worden ruim van te voren vastgelegd en daar kun je toch wel wat fatsoenlijke eisen aan stellen? - dit is pure onkunde en wellicht onwil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Ja die specs zijn er niet van jan met de korte achternaam, en als iedereen nu zijn eigen draai er aan geeft, krijg je dus deze onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henk_dh schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:50:
[...]

Volgens mij zijn er tussen 01:01 en 06:20 nog tientallen andere meetpunten, hoe kunnen ze anders tussen 01:01 en 06:20 een fluctuerende bitrate voor alle zenders laten zien?
Ik heb dit nagevraagd bij de maker van de DigitalBitrate website. In geval van Ziggo worden vier keer per dag alle transport streams gescand voor een aantal seconden. Die bitrate meet waarden plakt hij aan elkaar in de grafieken. Op zich is dat ook zichtbaar in de grafieken als je wat hulplijnen trekt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QAiJv7b.png

Elk staafje is een meting van een aantal seconden. Dat momenteel op de site niet alle data van meerdere dagen terug wordt getoond van specifieke kanalen is het gevolg van stabiliteitsissues met zijn server provider waardoor data verloren is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Na vind het vooral kwalijk dat upc dit toepast op paytv zenders zoals film1/sport1/hbo/fox el, net once upon a forest gezien op film1hd, maar beetje teveel details inbeeld en jahoor compressie blokjes, dit heb ik nooit eerder gezien bij film1 toen het nog 1:1 doorgifte was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
He dan kan ik iemand de hand geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:26:
Na vind het vooral kwalijk dat upc dit toepast op paytv zenders zoals film1/sport1/hbo/fox el, net once upon a forest gezien op film1hd, maar beetje teveel details inbeeld en jahoor compressie blokjes, dit heb ik nooit eerder gezien bij film1 toen het nog 1:1 doorgifte was.
Tja, ik denk dat je voortaan eerst even moet controleren wat de andere kanalen in dezelfde TS op hetzelfde moment uitzenden om te bepalen of het zinvol is om de gewenste uitzending van een kanaal te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Lol daar begint het wel op telijken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 18:01
Even al het gestunt met compressie daar gelaten, maar wat is eigenlijk de reden dat ze de encryptie plat hebben gegooid? Want dat werkte bij al mijn niet-zo-officiele apparatuur prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Wegens toevoegen van ziggo gebieden aan dat van upc, athans dat is de rede die ziggo/upc geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Zolang maar een handjevol mensen het opmerkt, gaan ze er niets aan doen ben ik bang.
Eén van mijn collega's hoort daar ongetwijfeld bij, en beweerde stellig dat NPO 1, 2 en 3 HD via zijn schotelantenne er vele malen mooier uitziet in vergelijking met DVB-C. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
gibraltar schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:59:
Even al het gestunt met compressie daar gelaten, maar wat is eigenlijk de reden dat ze de encryptie plat hebben gegooid? Want dat werkte bij al mijn niet-zo-officiele apparatuur prima?
Na de harmonisatie zouden abonnees last kunnen hebben van beelduitval doordat de Irdeto codering gecentraliseerd is via 1 main headend en het lang zou kunnen gaan duren voordat smartcards het weer doen vanwege de tijd dat heractivatie data ontvangen wordt. Gisteren zag ik via TransEdit zelfs dat ze bij de HD kanalen van SBS en RTL de Irdeto en NagraVision codering er zelfs helemaal hebben afgehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Soundwork op 22-03-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Soundwork schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:01:
Zolang maar een handjevol mensen het opmerkt, gaan ze er niets aan doen ben ik bang.
Eén van mijn collega's hoort daar ongetwijfeld bij, en beweerde stellig dat NPO 1, 2 en 3 HD via zijn schotelantenne er vele malen mooier uitziet in vergelijking met DVB-C. :X
Daar ben ik het niet met je eens, hier bijde en kan via pip half half screen kijken(1 helft dvb-c andere dvb-s2) en npo1/2/3hd zien er op sat stukken slechter uit, logisch wat die proppen 10hd zenders in 54mbit/s.
http://nl.kingofsat.net/tp.php?tp=1159

[ Voor 3% gewijzigd door devil-strike op 22-03-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
devil-strike schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:09:
[...]

Daar ben ik het niet met je eens, hier bijde en kan via pip half half screen kijken(1 helft dvb-c andere dvb-s2) en npo1/2/3hd zien er op sat stukken slechter uit, logisch wat die proppen 10hd zenders in 54mbit/s.
http://nl.kingofsat.net/tp.php?tp=1159
Heb je mijn post goed gelezen?
Ik schrijf toch hetzelfde? Mijn collega vind dat DVB-S er mooier uit ziet dan DVB-C, maar IK niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Ja ja, maar denk zeg het nog even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Heb zojuist nog eens gekeken naar het overzicht van Gouda van Caiway op DTVmonitor.nl.
Ik weet niet hoe oud deze capture is, maar voor een operator die alle frequenties voor DVB-C tot zijn beschikking heeft (analoog is immers uitgezet op 10-10-2010) vind ik het behoorlijk tegenvallen.
Voor Ketnet HD, Canvas HD, BBC One HD en BBC Two HD is op moment van die capture gemiddeld 6 a 7 Mbps gemeten. Waarschijnlijk ook VBR, maar dat hoeven ze technisch gezien helemaal niet te doen.

Is bandbreedte dan echt zo duur, dat ze allemaal moeten gaan comprimeren en/of transcoden met MPEG datadropping?

EDIT : zag even over het hoofd dat alle TS-sen nog QAM-64 gemoduleerd zijn. Ze hebben ook minder zenders in HD beschikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Soundwork op 22-03-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 18:01
Soundwork schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:40:
Heb zojuist nog eens gekeken naar het overzicht van Gouda van Caiway op DTVmonitor.nl.
Ik weet niet hoe oud deze capture is, maar voor een operator die alle frequenties voor DVB-C tot zijn beschikking heeft (analoog is immers uitgezet op 10-10-2010) vind ik het behoorlijk tegenvallen.
Voor Ketnet HD, Canvas HD, BBC One HD en BBC Two HD is op moment van die capture gemiddeld 6 a 7 Mbps gemeten. Waarschijnlijk ook VBR, maar dat hoeven ze technisch gezien helemaal niet te doen.

Is bandbreedte dan echt zo duur, dat ze allemaal moeten gaan comprimeren en/of transcoden met MPEG datadropping?

EDIT : zag even over het hoofd dat alle TS-sen nog QAM-64 gemoduleerd zijn. Ze hebben ook niet alle zenders in HD beschikbaar.
Ik ben wat de indeling betreft een beetje een leek, maar ze hebben natuurlijk wel wat restricties. Je hebt op de kabel een aantal stukken die wat minder geschikt zijn vanwege interferentie. Daarnaast moet de bandbreedte voor internet omhoog om met glasvezel te concurreren. Er komen daarnaast nog wat zenders bij, eventueel ook in HD. En analoog vreet ruimte. En volgens mij heb ik ArChie wel eens horen zeggen dat Ziggo de boel niet helemaal slim indeelde ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
gibraltar schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:59:
[...]

Ik ben wat de indeling betreft een beetje een leek, maar ze hebben natuurlijk wel wat restricties. Je hebt op de kabel een aantal stukken die wat minder geschikt zijn vanwege interferentie. Daarnaast moet de bandbreedte voor internet omhoog om met glasvezel te concurreren. Er komen daarnaast nog wat zenders bij, eventueel ook in HD. En analoog vreet ruimte. En volgens mij heb ik ArChie wel eens horen zeggen dat Ziggo de boel niet helemaal slim indeelde ;) .
Lees ajb even goed wat ik schrijf. Caiway is als enige kabelmaatschappij in Nederland die GEEN analoog meer doorgeeft op zijn kabelnetwerk. Dus Caiway heeft daar geen last meer van. Alle frequenties worden gebruikt, ook in het LTE frequentie spectrum (800 MHz en hoger) alleen ze gebruiken QAM-64 wat minder storingsgevoelig is.

Als je kijkt naar Ziggo (oud Ziggo bedoel ik hier) dan werden de LTE frequenties zoveel mogelijk vermeden en zij geven nog wel analoog door dus oud Ziggo had hier wel enige beperkingen met het aantal beschikbare frequenties. Ziggo/UPC heeft bijna alles op QAM-256 zitten waarbij ook de interferentie gevoelige frequenties gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05

ThaHandy

Discovery Channel

[...]

gibraltar schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:59:
[...]

En volgens mij heb ik ArChie wel eens horen zeggen dat Ziggo de boel niet helemaal slim indeelde ;) .
Juist!

Regio sneek
162 Mhz (3003), 10 Mbit null Packets
170 Mhz (3002), 28 Mbit null Packets :X
369 Mhz (2050), 03 Mbit null Packets
377 Mhz (2068), 13 Mbit null Packets
385 Mhz (2060), 11 Mbit null Packets
393 Mhz (2067), 15 Mbit null Packets
401 Mhz (2056), 10 Mbit null Packets
409 Mhz (2057), 10 Mbit null Packets
466 Mhz (2074), 10 Mbit null Packets
474 Mhz (18), 09 Mbit null Packets (QAM 64)
482 Mhz (2058), 12 Mbit null Packets
498 Mhz (2059), 06 Mbit null Packets
506 Mhz (2052), 01 Mbit null Packets
514 Mhz (2061), 05 Mbit null Packets
530 Mhz (2112), 13 Mbit null Packets
546 Mhz (2062), 10 Mbit null Packets
554 Mhz (2063), 05 Mbit null Packets
578 Mhz (2098), 06 Mbit null Packets
586 Mhz (2099), 04 Mbit null Packets
594 Mhz (2100), 05 Mbit null Packets
610 Mhz (2101), 09 Mbit null Packets
618 Mhz (2070), 15 Mbit null Packets
626 Mhz (2049), 05 Mbit null Packets
634 Mhz (2054), 07 Mbit null Packets
642 Mhz (2076), 05 Mbit null Packets
650 Mhz (2073), 04 Mbit null Packets
658 Mhz (2107), 12 Mbit null Packets
666 Mhz (2106), 04 Mbit null Packets
682 Mhz (2103), 03 Mbit null Packets
730 Mhz (2069), 10 Mbit null Packets
754 Mhz (2071), 05 Mbit null Packets
762 Mhz (2053), 11 Mbit null Packets
770 Mhz (2055), 14 Mbit null Packets
778 Mhz (3004), 27 Mbit null Packets :X
794 Mhz (2051), 05 Mbit null Packets
810 Mhz (2064), 15 Mbit null Packets
818 Mhz (2097), 04 Mbit null Packets
842 Mhz (2102), 07 Mbit null Packets
858 Mhz (2066), 14 Mbit Null Packets

Dat maakt 335Mbit aan Null Packets.
Als je target hebt van zeg 6% (3Mbit) dan hou je alsnog 218 Mbit "over"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[message=43945260,noline]Soundwork schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:03

Als je kijkt naar Ziggo (oud Ziggo bedoel ik hier) dan werden de LTE frequenties zoveel mogelijk vermeden en zij geven nog wel analoog door dus oud Ziggo had hier wel enige beperkingen met het aantal beschikbare frequenties. Ziggo/UPC heeft bijna alles op QAM-256 zitten waarbij ook de interferentie gevoelige frequenties gebruikt worden.
Ik weet niet hoe je aan dat LTE idee komt, maar dit topic staat vol met frequentieplannen van voor en na de omzetting. Kijk ze nog eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap die VBR opmerking niet. Als de bronsignalen voor Caiway VBR zijn, dan wil je als klant toch niet dat Caiway gaat proberen om daar CBR van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Mja is de bron wel VBR van BBC? providers krijgen dit niet vanaf satelliet maar volgens upc/ziggo/kabelboer via glasvezel vanuit uk(of dit zo is weet niemand natuurlijk)

Maarja providers moeten gewoon eens leren om met hun takken van zenders afteblijven, word niet voor janlul op een manier aangeboden aan providers, vervolgens gaan providers zitten kloten met signaal.

Als het wel van sat afkomt dan zitten de meeste providers het beeld teverkloten en teupscalen naar 1920x1080, sat aanvoer van bbc is 1440x1080, of is dit inmiddels ook aangepast door bbc zelf?

[ Voor 20% gewijzigd door devil-strike op 23-03-2015 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Het is onderhand wel een hoop speculatie aan het worden :P
Bij de BBC's zie ik niks en die zijn echt zeer acceptabel kwa kwaliteit, er zijn enkele die er velen malen harder op achteruit gegaan zijn en die zijn veel interessanter te noemen. Als er al iets gedaan wordt is het weinig danwel niet zichtbaar.

NPO's zijn lastig te beoordelen omdat niet alles native HD is en heb niet het idee dat er veel verschil if any met voorheen is.
Begin me nu af te vragen waar die hele discussie heen moet, alles is zo'n beetje behandeld en we gaan toch geen verandering zien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devil-strike schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:24:
Als het wel van sat afkomt dan zitten de meeste providers het beeld teverkloten en teupscalen naar 1920x1080, sat aanvoer van bbc is 1440x1080, of is dit inmiddels ook aangepast door bbc zelf?
Je gaf volgens mij aan dat je ook satelliet ontvangst hebt. Dan is dat toch zo te achterhalen door even een korte opname te maken en die opname vervolgens door MediaInfo te halen? Op basis van een overzicht op onderstaande pagina hebben alle BBC HD kanalen via de satelliet tegenwoordig een resolultie van 1920x1080 net als de BBC HD kanalen die in de UK via DVB-T2 worden verspreid:
http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?page=tabhd&lang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donderstraaltje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:47:
Begin me nu af te vragen waar die hele discussie heen moet, alles is zo'n beetje behandeld en we gaan toch geen verandering zien :'(
Uiteraard moet je zelf bepalen wat je uit deze discussie wilt halen. Ik vroeg me een aantal dagen geleden af wat Ziggo/UPC met signaal van de NPO HD kanalen deed omdat ik een andere beeldkwaliteit waarnam dan voor de omzetting. Daarbij twijfelde ik ook al wat langer aan de kwaliteit van deze drie kanalen sinds NPO over is op MBAFF wat bij een gelijke bitrate juist een hogere kwaliteit op zou moeten leveren dan voorheen. Op basis van mijn eigen onderzoekje heb ik in ieder geval voor mezelf vastgesteld dat wij tegenwoordig niet meer één op één het bronsignaal van Ziggo/UPC voor deze kanalen doorgezet krijgen vanwege het gewijzigde profile en de maximum bitrate beperkingen. Mensen die dus net als ik een lagere kwaliteit bij de NPO HD kanalen denken waar te nemen hebben zeer waarschijnlijk een punt als gevolg van de nabewerkingen die Ziggo/UPC nog op hun NPO bronsignalen uitvoeren. Gezien de profile wijziging is er in ieder geval sprake van MPEG hercompressie waarbij de maximum bitrate of al tijdens de hercompressie wordt beperkt of na de hercompressie ook nog door een transcoder gaat om die bitrate te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Het is in ieder geval een feit dat een bewerkt signaal zichtbaar is, de vraag is bij hoeveel % verschil in bitrate en of dat al een rol speelt.
Alleen nu is om eerder genoemde reden het voor NPO wat lastiger vast te stellen, mogelijk zijn streams van WIDM wat om te vergelijken maar die al verwijdert helaas.

Maar de grootste vraag is waarom; met wat schuiven is er nog ruimte te vinden en zou het dan echt met stb's te maken hebben? Die stb's werkten voorheen toch ook wel, of minstens redelijk?
Het is achteruitgang en het moet gewoon gestopt worden want hier heb je geen kabel voor; sterker nog zelfs digitenne probeert het maximale uit de beschikbare bandbreedte te halen en begint acceptabeler te worden (op het zender aanbod na).

Breek gewoon mijn hoofd hierover en baal enorm dat er niet eens keus is voor mij (of voor ons) want je kan niet uitwijken en stemmen met je portemonnee.
Normaal gesproken als je iets het geld niet (meer) waard vindt koop je het toch niet of zeg je het toch op? En dat kan met tv gewoon niet overal. Ook daarom en zeker na het samengaan vind ik dat de kabel asap open moet, verwacht niet eens goedkopere prijzen maar als je kan kiezen moeten ze iets willen ze nog klanten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het frequentieplan voor Ziggo/UPC/Alkmaar - 5555/43192 - Gemeente Zeevang. Omdat het om mijn eigen regio gaat heb ik dit keer ook de vrije ruimte in iedere transport stream opgenomen indien die ruimte 10 Mbps of meer is.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sOkqfMk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donderstraaltje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:30:
Het is in ieder geval een feit dat een bewerkt signaal zichtbaar is, de vraag is bij hoeveel % verschil in bitrate en of dat al een rol speelt.
Die percentage discussie ga ik niet voeren. Ik constateer dat het bronsignaal dat Ziggo/UPC ontvangt niet één op één naar de klanten wordt doorgezet. Dat verklaart voor mij waarom ik een lagere beeldkwaliteit waarnam bij de NPO HD kanalen. Zoals ik eerder al aangaf zijn er ook mensen die de beeldkwaliteit van KPN Digitenne of de qua bitrate geknepen SD kanalen van Ziggo/UPC goed genoeg vinden.

Iedere vorm van nabewerking van bronsignalen die bij een provider binnenkomen leidt tot kwaliteitsverlies. Ik ben daarom een groot voorstander van het één op één doorzetten van die bronsignalen naar de klant zoals voorheen altijd gebeurde toen dit kabelbedrijf nog niet over apparatuur beschikte om te gaan klooien aan de bitrate. Als bij één op één doorzetting van de signalen de beeldkwaliteit dan slecht is, dan is ook duidelijk aan wie dat ligt, namelijk de zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:41:
Het frequentieplan voor Ziggo/UPC/Alkmaar - 5555/43192 - Gemeente Zeevang. Omdat het om mijn eigen regio gaat heb ik dit keer ook de vrije ruimte in iedere transport stream opgenomen indien die ruimte 10 Mbps of meer is.

[afbeelding]
Holy moly, wat een enorme gaten vallen er nog in sommige TS'en! Als ze een beetje handig schuiven met de zenders kunnen ze alle bitrate limiters uitzetten en past het nog keurig in het huidige aantal TS'en.

Maar 'een beetje handig' is een brug te ver denk ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Allemaal waar, als er een andere bitrate nodig is laat ze dat dan aanleveren en het niet zo doen. Maar het is wel interessant dat het bij NPO schijnbaar sommige mensen ook opvalt (kijk ze zelf te weinig daarvoor). Tja die percentage discussie is ook niet zo interessant, meen dat ik die begonnen was met te claimen dat ik wel eens 50% mistte op DC vs het originele CBR signaal.

Het allerinteressants blijf ik het waarom vinden en hoop ook dat we daar ooit achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:54:
[...]

Die percentage discussie ga ik niet voeren. Ik constateer dat het bronsignaal dat Ziggo/UPC ontvangt niet één op één naar de klanten wordt doorgezet. Dat verklaart voor mij waarom ik een lagere beeldkwaliteit waarnam bij de NPO HD kanalen. Zoals ik eerder al aangaf zijn er ook mensen die de beeldkwaliteit van KPN Digitenne of de qua bitrate geknepen SD kanalen van Ziggo/UPC goed genoeg vinden.

Iedere vorm van nabewerking van bronsignalen die bij een provider binnenkomen leidt tot kwaliteitsverlies. Ik ben daarom een groot voorstander van het één op één doorzetten van die bronsignalen naar de klant zoals voorheen altijd gebeurde toen dit kabelbedrijf nog niet over apparatuur beschikte om te gaan klooien aan de bitrate. Als bij één op één doorzetting van de signalen de beeldkwaliteit dan slecht is, dan is ook duidelijk aan wie dat ligt, namelijk de zender.
De discussie kan je hierover verder voeren, maar zolang er geen aanbieders zijn die het signaal 1 op 1 doorzetten naar de klant hebben we weinig keus, toch? Van KPN op IPTV was al vanaf het begin bekend dat zij rommelden met de bitrates om "het aanbod ook via xDSL te kunnen aanbieden". Nu Reggefiber het hele land vol legt met glasvezeltjes zou je verwachten dat KPN zijn eigen streams op het glasvezelnetwerk zet, ZONDER bewerking maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Donderstraaltje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:04:
Allemaal waar, als er een andere bitrate nodig is laat ze dat dan aanleveren en het niet zo doen. Maar het is wel interessant dat het bij NPO schijnbaar sommige mensen ook opvalt (kijk ze zelf te weinig daarvoor). Tja die percentage discussie is ook niet zo interessant, meen dat ik die begonnen was met te claimen dat ik wel eens 50% mistte op DC vs het originele CBR signaal.

Het allerinteressants blijf ik het waarom vinden en hoop ook dat we daar ooit achter komen.
Het waarom is nu wel duidelijk: GELD!
Tarieven opschroeven, bitrate naar beneden. Makkelijk omzet draaien. En zolang de concurrentie het niet beter gaat doen, gaat Liberty Global er lekker mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:18:
[...]

Ik snap die VBR opmerking niet. Als de bronsignalen voor Caiway VBR zijn, dan wil je als klant toch niet dat Caiway gaat proberen om daar CBR van te maken?
Waarom zou Caiway geen VBR toepassen op zijn mux-en??
Liberty Global doet dat toch ook? Omdat ze QAM-64 gemoduleerd zijn past men geen VBR toe?
Aanvoersignalen in VBR, dat lijkt mij zeer sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:57:
[...]

Het waarom is nu wel duidelijk: GELD!
Tarieven opschroeven, bitrate naar beneden. Makkelijk omzet draaien. En zolang de concurrentie het niet beter gaat doen, gaat Liberty Global er lekker mee verder.
Dan moet je mij uitleggen hoe ze hiermee geld verdienen, de infrastructuur ligt er toch al? En op zich is er ook geen ruimte nodig met het huidige aanbod. Nu zal dat aanpassen van het signaal ook niet gratis zijn lijkt me met alle apparatuur die daarvoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Donderstraaltje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:59:
[...]

Dan moet je mij uitleggen hoe ze hiermee geld verdienen, de infrastructuur ligt er toch al? En op zich is er ook geen ruimte nodig met het huidige aanbod. Nu zal dat aanpassen van het signaal ook niet gratis zijn lijkt me met alle apparatuur die daarvoor nodig is.
Het moet hem in de (doorgifte) kosten zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat ze voor de lol het aanvoersignaal vernaggelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:59:
[...]

Je gaf volgens mij aan dat je ook satelliet ontvangst hebt. Dan is dat toch zo te achterhalen door even een korte opname te maken en die opname vervolgens door MediaInfo te halen? Op basis van een overzicht op onderstaande pagina hebben alle BBC HD kanalen via de satelliet tegenwoordig een resolultie van 1920x1080 net als de BBC HD kanalen die in de UK via DVB-T2 worden verspreid:
http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?page=tabhd&lang=en
Ja die staat gericht op astra 19 en 23oost, vandaar dat ik zelf niet kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:59:
Waarom zou Caiway geen VBR toepassen op zijn mux-en??
Denk je soms dat het maar een kwestie is van een knopje omzetten? Daarvoor moet een provider wel investeren in apparatuur die dit mogelijk maakt. Ziggo heeft op een gegeven moment een aantal transoders aangeschaft waarmee ze de nieuwe HD kanalen een lagere bitrate konden geven en UPC heeft kennelijk geïnvesteerd in apparatuur die van vijf HD ingangssignalen VBR uitgangssignalen kan maken waarbij een gezamelijke maximum bitrate voor die kanalen wordt gehanteerd.

Zolang Caiway voldoende ruimte heeft zullen ze niet in dergelijke apparatuur investeren. Zeker niet als Caiway eigenlijk van plan is om DVB-C op termijn te vervangen door glasvezel. Als Caiway behoefte heeft aan ruimte is de eerste uitbreiding het omzetten van een knopje om van 64-QAM naar 256-QAM te gaan.
Aanvoersignalen in VBR, dat lijkt mij zeer sterk.
Hoe zo? HBO dat uit het schuurtje van Ziggo komt is bijvoorbeeld ook VBR en veel signalen die de kabelbedrijven van de satelliet plukken zijn VBR omdat capaciteit op een satelliet duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:02:
[...]

Het moet hem in de (doorgifte) kosten zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat ze voor de lol het aanvoersignaal vernaggelen.
Dan zie ik het toch nog altijd niet, het bedrag voor het aanlever signaal leggen ze al vast en daarna is het niet alsof de bandbreedte in de kabel ineens afneemt? Hoe moet ik dit zien? Nu neem ik aan dat de bandbreedte daarvoor al voor vast berekent is en niet ineens terug loopt? Op mij klinkt het haast alsof ze op de een of andere manier *iets* proberen 'af te romen'. Het gaat gewoon mijn kop te boven wat ze hiermee op schieten.

Of wilt Ziggo ons vertellen dat koperkabel/glasvezel rot en dus de kwaliteit terug loopt? Kan er echt met mijn kop niet bij wat er bij deze praktijk te winnen valt. Nu weet ik toevallig aardig wat over kabels en leidingen, het enige wat ik me nu kan bedenken (maar wat niet op zou mogen gaan) is dat bepaalde gebieden niet mee komen en dat daarom landelijk het signaal op die gebieden worden afgesteld. Alleen waarom dit niet op gaat is dat het eerder wel kon, schijnbaar.

Begin me hoe meer ik er over denk/discussier hoe meer ik neig kwaad te worden over deze praktijken. Ik ben maar getroffen door 2 kanalen waar ik er echt last van heb maar wat als ze dit nu door zetten om dadelijk echt tot kwantiteit te komen? En het ergste van alles is nog, er is geen concurrentie dus er is spraken van een monopoly waar bepaalde partijen niet van overtuigt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:02:
Ik heb de indruk dat je niet echt weet hoe het zit met bronsignalen, multiplexers en andere techniek om uiteindelijk een transport stream via DVB-C bij ons op de kabel te moduleren. Kijk eens naar deze uitleg en andere technische artikelen op die site:
http://www.digitalekabelt...techniek/kopstation.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
Donderstraaltje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:04:

Ik zie geen verschil in kwaliteit op npo1/2/3HD, zaterdag nog scheap ahoy opgenomen en dit was gewoon retestrak, geen compressie blokjes tezien. daarbij heb ik via usenet nog paar 1080p van wie is de mol kunnen dlen, en het beeld wat wel wat minder dan vorig seizoen, maar dit kan netzogoed andere regie of andere camera's zijn die gebruikt worden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door devil-strike op 23-03-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:18:
[...]

Ik heb de indruk dat je niet echt weet hoe het zit met bronsignalen, multiplexers en andere techniek om uiteindelijk een transport stream via DVB-C bij ons op de kabel te moduleren. Kijk eens naar deze uitleg en andere technische artikelen op die site:
http://www.digitalekabelt...techniek/kopstation.shtml
Dank voor je link, maar dat dat hier nu niet terzake. We hadden het in dit opzicht over het waarom van zendertje proppen en transcoderen. Dat moet hem in kosten zitten. Er is ooit door iemand op één van de kabelfora genoemd dat bandbreedte duur is, ook al is het op je eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:27:
[...]

Dank voor je link, maar dat dat hier nu niet terzake. We hadden het in dit opzicht over het waarom van zendertje proppen en transcoderen. Dat moet hem in kosten zitten. Er is ooit door iemand op één van de kabelfora genoemd dat bandbreedte duur is, ook al is het op je eigen netwerk.
Laten we het ff hebben over de premium zenders van HBO en Film1 waar deze praktijken op plaatsvinden.
Je betaalt hier een premium prijs voor dus je verwacht wat kwaliteit, en zij bieden dus een premium zender waarop je kwaliteit mag verwachten? Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo hier zelf zo maar over mag beslissen, en aan de andere kant hebben de aanbieders de kwaliteit te verdedigen. Want bij deze zenders is kwaliteit onlosmakelijk verbonden met de prijs als je het mij vraagt.

Zelf zit ik er aan te denken Discovery Channel eens te mailen of zij dit nog acceptabel vinden als het zeg maar in een paar maanden nog niet terug gedraaid is, gewoon om te vragen of zij dit acceptabel vinden of met wat voor antwoord zij komen. In een vaag verleden dit eens gedaan over de publieke zenders waarna het ook relatief rap afgelopen was (toen nog @home, niet digitaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:15:
[...]

Denk je soms dat het maar een kwestie is van een knopje omzetten? Daarvoor moet een provider wel investeren in apparatuur die dit mogelijk maakt. Ziggo heeft op een gegeven moment een aantal transoders aangeschaft waarmee ze de nieuwe HD kanalen een lagere bitrate konden geven en UPC heeft kennelijk geïnvesteerd in apparatuur die van vijf HD ingangssignalen VBR uitgangssignalen kan maken waarbij een gezamelijke maximum bitrate voor die kanalen wordt gehanteerd.

Zolang Caiway voldoende ruimte heeft zullen ze niet in dergelijke apparatuur investeren. Zeker niet als Caiway eigenlijk van plan is om DVB-C op termijn te vervangen door glasvezel. Als Caiway behoefte heeft aan ruimte is de eerste uitbreiding het omzetten van een knopje om van 64-QAM naar 256-QAM te gaan.
Je moet geen mij geen woorden in de mond leggen ArChie, je slaat hierin nu wat te ver door vind ik.
Ik heb nergens gezegd dat het een kwestie is van een knopje omzetten. Iedere aanbieder van DVB signalen kan VBR streams op zijn netwerk zetten. Daarin is een Ziggo/UPC niet de enige. En ja, het aanvoersignaal kan wel VBR zijn, maar hoeft het niet altijd te zijn. Dat hebben we nu met eigen ogen kunnen waarnemen op het DVB-C netwerk van Ziggo/UPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:12:
[...]

Ik weet niet hoe je aan dat LTE idee komt, maar dit topic staat vol met frequentieplannen van voor en na de omzetting. Kijk ze nog eens door.
Ziggo gebruikte minder frequenties toen zijn eigen headends nog in de lucht waren. UPC/Ziggo heeft 8 mux-en extra in gebruik genomen op zijn headends, hierin vallen er meerdere in de LTE band. Waarom denk dat je er nu zoveel gezeik is met klanten die klagen over wegvallende zenders door interferentie omdat klanten hierdoor het jarenlang verzuimd hebben hun coaxkabels beter af te schermen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:39:
[...]

Ziggo gebruikte minder frequenties toen zijn eigen headends nog in de lucht waren. UPC/Ziggo heeft 8 mux-en extra in gebruik genomen op zijn headends, hierin vallen er meerdere in de LTE band. Waarom denk dat je er nu zoveel gezeik is met klanten die klagen over wegvallende zenders door interferentie omdat klanten hierdoor het jarenlang verzuimd hebben hun coaxkabels beter af te schermen??
QAM256 is ook een stuk gevoeliger dan QAM64, ik ben terug gegaan van 95-100% signaalsterkte naar 65-69% en beter gaat het hier niet worden. LTE maakt het hoogstens nog wat erger en geeft wellicht op bepaalde frequenties net ff dat zetje zoals het hier ook deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

^^

En daar was ik er één van :|

Probleem is met een kleine investering (20Mtr. KOKA799 kabel met amper "demping" op 't signaal) weer volledig uit de wereld geholpen zónder dat ik er Ziggo/UPC mee lastig gevallen heb (helaas hier wel mensen mee lastig gevallen, maar.... Daar is 't een forum voor :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Donderstraaltje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:43:
[...]

QAM256 is ook een stuk gevoeliger dan QAM64, ik ben terug gegaan van 95-100% signaalsterkte naar 65-69% en beter gaat het hier niet worden. LTE maakt het hoogstens nog wat erger en geeft wellicht op bepaalde frequenties net ff dat zetje zoals het hier ook deed.
Klopt, was ik vergeten erbij te vermelden: het oude Ziggo maakte minder gebruik van QAM-256 in vergelijking met UPC toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien een "grappige" Cross-Post vanuit 't TweakDSL (Sparql) topic.

wimmel_1 in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"

M'n Internet komt hier niet via Ziggo maar via Tweak..... vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:45:
Klopt, was ik vergeten erbij te vermelden: het oude Ziggo maakte minder gebruik van QAM-256 in vergelijking met UPC toentertijd.
Bij voormalig Ziggo waren alle transport streams 256-QAM met uitzondering van de transport stream op de netwerk frequentie en de regionale en lokale transport stream. In mijn regio was overigens ook de lokale transport stream al 256-QAM. Ook dit kan je zelf nazoeken in de kanaal/frequentie overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

In mijn regio was er op 842.75 MHz nog ongebruikte ruimte en die is na de omzetting nu ook in gebruik genomen. De rest van alle frequenties in het gebied dat ook voor 4G gebruikt wordt was al in gebruik en dat is na de omzetting dus niet gewijzigd. Wat wel gewijzigd is dat er nu ook populaire kanalen in die transport streams zitten waardoor het nu meer merkbaar is geworden voor een grotere groep klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:52:
[...]

In mijn regio was er op 842.75 MHz nog ongebruikte ruimte en die is na de omzetting nu ook in gebruik genomen. De rest van alle frequenties in het gebied dat ook voor 4G gebruikt wordt was al in gebruik en dat is na de omzetting dus niet gewijzigd. Wat wel gewijzigd is dat er nu ook populaire kanalen in die transport streams zitten waardoor het nu meer merkbaar is geworden voor een grotere groep klanten.
Dat is zeker waar, maar de periode waar ik het over heb is al van veel langer geleden. Toen UPC in 2000 de analoge headends ging samenvoegen voor meerdere gebieden en vrij snel daarna digitale TV beschikbaar kwam was UPC één van de kabelmaatschappijen die QAM-256 ging gebruiken. Dat is niet meteen begonnen maar ver voordat Ziggo ermee begon. Toen ik in 2010 naar Amersfoort verhuisde, waren nog lang niet alle transportstreams omgezet naar QAM-256 modulatie, bij UPC al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:36:

Je moet geen mij geen woorden in de mond leggen ArChie, je slaat hierin nu wat te ver door vind ik.
Ik heb nergens gezegd dat het een kwestie is van een knopje omzetten. Iedere aanbieder van DVB signalen kan VBR streams op zijn netwerk zetten. Daarin is een Ziggo/UPC niet de enige.
Natuurlijk kan iedere provider dezelfde apparatuur aanschaffen die ook UPC heeft aangeschaft waardoor zij de bitrate van vijf HD kanalen kunnen aanpassen waardoor het VBR kanalen worden.
En ja, het aanvoersignaal kan wel VBR zijn, maar hoeft het niet altijd te zijn. Dat hebben we nu met eigen ogen kunnen waarnemen op het DVB-C netwerk van Ziggo/UPC.
Zeg ik ergens dat dat altijd zo moet zijn? We kennen toch al jaren een mix van CBR en VBR kanalen bij Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ArChie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:57:
Zeg ik ergens dat dat altijd zo moet zijn? We kennen toch al jaren een mix van CBR en VBR kanalen bij Ziggo?
Klopt, CBR en VBR worden al heel lang naast elkaar gebruikt. De term VBR hoorde ik voor het eerst toen Canal Digitaal de NPO zenders in HD ging doorgeven op zijn transponders op de Astra 3 satelliet. Ze prezen het nog aan ook "zeer goede kwaliteit door onze encoders". Het beeld was daar helemaal om te huilen omdat op de TS'sen daar veel meer gepropt moest worden in vergelijking met de transponders op DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zit jij daar naar een upscaled 720i beeld te kijken op een +55" 4K TV ofzo?

Dat soort dingen zie ik bij m'n ouders thuis wel eens als ik er ben. Canal Digital met een (Non HD) Decoder op een HD TV middels Scart aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:19:
Zit jij daar naar een upscaled 720i beeld te kijken op een +55" 4K TV ofzo?
Nee, dit zag ik langs flitsen in de leader van een Omroep MAX HD productie Droomhuis gezocht. Dit beeld bewoog gewoon te snel, dus veel wijzigingen en dus een hogere bitrate die dan zo te zien tegen de bitrate limiter aanloopt.
Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste