oops dit moest in het dvb-c topic
[ Voor 98% gewijzigd door Donderstraaltje op 16-03-2015 14:12 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Donderstraaltje op 16-03-2015 14:12 ]
Dat moet dus DVB-C zijn? als ik ff zo de zender logo's bekijk kon dit nog wel eens een mooi alternatief worden, wellicht dezelfde Ziggo streams maar dan met een extra flag erbij? Kan er helaas verder weinig over vinden maar heeft zeker mijn aandacht als er alternatieven op de kabel bijkomen, zeker als zij 192TV aanbieden.Om klanten het zo makkelijk mogelijk te maken biedt Fiber nieuwe klanten gratis installatie aan. Ook zijn er geen aansluitkosten. Fiber biedt standaard een zenderaanbod van maximaal 39 tv-zenders. Deze zijn digitaal en analoog via dezelfde uitzendtechniek als Ziggo gebruiken.
Jammer he? Ik kijk wel eens BBC HD en vooral 's nachts de Duitsers in HD... wat een verschilArChie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:53:
Nou, ik ben vandaag ook omgezet en kijk momenteel even Discovery HD. Mijn god wat achteruitgang qua beeldkwaliteit. De boel is flets en onscherp. Het beeld is onrustig bij beweging. Hoe verkloot je HD.
[ Voor 7% gewijzigd door Donderstraaltje op 16-03-2015 20:32 ]
Hoe kan dat dan? als ik gemiddelde bitrate zie als het nodig is komt die gewoon weer op 12mbit/s uit(getest bij 3 opnamens min is 7mbit/s max 12mbit/s gemiddeld 10,3mbit/s), waar gaat het dan fout toch ergens in de encoders?ArChie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:53:
Nou, ik ben vandaag ook omgezet en kijk momenteel even Discovery HD. Mijn god wat achteruitgang qua beeldkwaliteit. De boel is flets en onscherp. Het beeld is onrustig bij beweging. Hoe verkloot je HD.
[ Voor 23% gewijzigd door devil-strike op 16-03-2015 20:45 ]
Dat zal alles te maken hebben met het feit dat 5 HD kanalen onderling 40 Mbps aan capaciteit te verdelen hebben waarbij het dan volledig afhangt van het soort beeld er gelijktijdig weer gegeven moet worden. Die totale capaciteit is niet variabel, dus zullen er af en toe kanalen moeten inleveren qua kwaliteit.devil-strike schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:38:
Hoe kan dat dan?
onderdeel UPCArChie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:24:
Iemand enig idee wat de verdwaalde service 20061 zonder bijbehorende Service Definition Table (SDT) entry is in Transport Stream 2052?
Discovery Channel is één van die zenders die er licht op achteruit is gegaan. Discovery Channel is ook flink in bitrate verminderd, terwijl de bitrate-vermindering bij vele andere zenders een stuk minder groot was (bijvoorbeeld van 9.2 Mbps CBR naar 8 Mbps VBR).ArChie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:53:
Nou nee. Heb gisteravond een paar van de RTL's en ook BBC gekeken . verschil is niet schokkend en het went wel maar de achteruitgang is dusdanig dat het zelfs m'n vrouw opviel en die is bepaald niet kritisch.dusty-2011 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 00:45:
[...]
De kwaliteit van de "gemiddelde" zender bij Ziggo is daarentegen beter dan ooit tevoren. Omdat er meer zenders dan ooit tevoren in HD worden doorgegeven. Ik vind het bijvoorbeeld een genot om naar 24 Kitchen te kijken. Of om naar 13th Street, MTV, ARD, ZDF etc te kijken. Allemaal zenders die ik voorheen deed mijden omdat ik SD haat, en nu kijk ik er weleens naar omdat de beeldkwaliteit nu fantastisch is.
Niet alles is dus slechter geworden...
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Jij associert HD automatisch met kwaliteit terwijl het voor mij slechts een hogere resolutie is. Net als bij SD kan bij HD de uiteindelijke beeldkwaliteit verkloot worden door te lage bitrates en (slechte) nabewerkingen van het bronsignaal door de provider i.p.v. het bronsignaal 1 op 1 doorgeven aan de klant. Ook de SD bronsignalen worden al jarenlang door Ziggo/UPC verziekt door hun bitrate shaping en nu kunnen ze dat ook toepassen op de HD bronsignalen. En dat zie ik, maar er zijn ook mensen die het beeld van Digitenne goed vinden. Daar schijnt tenminste nog gedaan te worden aan hercompressie i.p.v. bitrate shaping.dusty-2011 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 00:45:
De kwaliteit van de "gemiddelde" zender bij Ziggo is daarentegen beter dan ooit tevoren. Omdat er meer zenders dan ooit tevoren in HD worden doorgegeven.
En daar staat ook zeer terecht:
Dit is een vergelijking van SD vs HD, vrij extreem, maar wij zien dit dus HD voor en HD na bandwidthshaping. De kenmerken zijn onmiskenbaar; eens gezien blijf je het zien ook al heb je nooit een betere bron gezien.Je kunt duidelijk zien dat het detail minder is bij de 8Mbit HD-stream van KPN. De rimpels en details in de huid worden weggemoffeld door de lage bitrate. Het ziet er dan dof en vegerig uit in vergelijking met de 8Mbit SD-stream van Technicolor. Meer vergelijkingen zijn te vinden in deze zip.
[ Voor 32% gewijzigd door Donderstraaltje op 17-03-2015 10:46 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik vind de allerslechtste HD-zender van Ziggo nog altijd een veel beter beeld geven dan de allerbeste SD-zender van Ziggo. Misschien dat ik zo duidelijker ben? Bij SD-beelden mis ik altijd een flinke hoeveelheid scherpte in de beelden. De resolutie van een SD-zender is duidelijk niet geschikt voor mijn combinatie van grootte van de TV en kijkafstand.ArChie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:32:
[...]
Jij associert HD automatisch met kwaliteit terwijl het voor mij slechts een hogere resolutie is. Net als bij SD kan bij HD de uiteindelijke beeldkwaliteit verkloot worden door te lage bitrates en (slechte) nabewerkingen van het bronsignaal door de provider i.p.v. het bronsignaal 1 op 1 doorgeven aan de klant. Ook de SD bronsignalen worden al jarenlang door Ziggo/UPC verziekt door hun bitrate shaping en nu kunnen ze dat ook toepassen op de HD bronsignalen. En dat zie ik, maar er zijn ook mensen die het beeld van Digitenne goed vinden. Daar schijnt tenminste nog gedaan te worden aan hercompressie i.p.v. bitrate shaping.
RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 worden nog in exact dezelfde kwaliteit doorgegeven als voorheen! Daar is niets aan veranderd! Weer een overduidelijk geval van placebo-effectWijnands schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 06:52:
[...]
Nou nee. Heb gisteravond een paar van de RTL's en ook BBC gekeken . verschil is niet schokkend en het went wel maar de achteruitgang is dusdanig dat het zelfs m'n vrouw opviel en die is bepaald niet kritisch.
Webcare op twitter beetje geport, meer valt er toch nniet aan te doen behalve opstappen.
Ik kijk eerlijk gezegd vrijwel nooit naar Discovery Channel. Ik heb er voor en na de harmonisatie wel eens naar gekeken om te kijken hoe goed het beeld is. Maar het is niet een zender waar ik normaal gesproken uren per dag naar kijk. Dus ik durf nu nu niet direct de vergelijking aan te gaan met BBC/ARD.Donderstraaltje schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:28:
Hmm jij wilt dus duidelijk scherpte, dat ervaar jij als kwaliteit. Wij vinden andere factoren ook nog meewegen.
Heb je ooit overwogen met wat filters te spelen voor upscaling? kun je nog aardig wat mee bereiken, ook intel/nvidia/ati gaan daar anders mee om. Het zal je nog verbazen wat er uit een SD signaal te halen valt. Maar idd een 1:1 signaal is altijd beter als het maar een goed signaal is alleen wordt er nogal mee gekloot.
Uit interesse, zie je wel verschil tussen laten we zeggen BBC/ARD en Discovery? Dat zijn wat mij betreft de uitersten met ARD de beste HD die ik gezien heb via Ziggo en aan de andere kant Discovery. Kijk vooral wat sneller bewegend beeld of juist een beeld met heel veel dezelfde kleuren. Water doet het ook altijd goed. Het kan haast niet anders dan dat je dan dingen opvallen.
[ Voor 3% gewijzigd door dusty-2011 op 17-03-2015 16:37 ]
[ Voor 23% gewijzigd door dusty-2011 op 17-03-2015 17:01 ]
Ik noem alles 'premium' wat buiten het standaard en extra pakket valt. Dat extra pakket valt al te betwisten.ArChie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 09:55:
Vergelijking HD bitrate tussen Ziggo en Ziggo/UPC:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 . Ziggo Ziggo/UPC Bitrate VBR 1:1 Bitrate VBR 1:1 --------------------------------------------------------------------- NPO 1 HD 12.3 12.3 NPO 2 HD 12.3 12.3 NPO 3 HD 12.3 12.3 RTL 4 HD 11.0 11.0 RTL 5 HD 11.0 11.0 RTL 7 HD 11.0 11.0 RTL 8 HD 11.0 11.0 SBS 6 HD 12.2 12.2 Veronica HD/Disney XD 12.2 12.3 NET 5 HD 12.2 12.3 SBS 9 HD 12.2 12.3 Comedy Central HD 10.3 10.3 Discovery Channel HD 12.0 8.0 J N National Geographic Channel HD 9.2 N 8.0 J N Nat Geo Wild HD 7.8 8.0 J N TLC HD 9.2 N 8.0 J N één HD 9.2 ? 8.0 J N Canvas HD 9.2 ? 8.0 J N BBC 1 HD 9.2 N 8.0 J N BBC 2 HD 9.2 N 8.0 J N Eurosport HD 9.6 9.6 Eurosport 2 HD 10.7 10.7 MTV Live HD 10.5 8.0 J N Animal Planet HD 6.0 J 6.8 J HISTORY HD 9.2 N 8.0 J N HBO HD 9.4 J 8.0 J N HBO 2 HD 10.4 J 8.0 J N HBO 3 HD 13.0 J 8.0 J N Film1 Premiere HD 13.7 8.0 J N Film1 Action HD 9.2 N 8.0 J N Film1 Comedy & Kids HD 9.2 N 8.0 J N Film1 Spotlight HD 9.2 N 13.7 FOX HD 9.5 8.0 J N FOXlife HD 8.2 8.0 J N FOX Sports 1 Eredivisie HD 12.3 12.2 FOX Sports 2 HD 12.2 8.0 J N FOX Sports 3 Eredivisie HD 10.2 N 8.0 J N FOX Sports 4 HD 10.2 N 8.0 J N FOX Sports 5 Eredivisie HD 10.2 N 8.0 J N FOX Sports 6 HD 10.2 N 8.0 J N Sport1 Select HD 11.7 11.7 Sport1 Voetbal HD 11.8 11.7 Fashion TV HD 8.0 J N ARD HD 8.0 J N ZDF HD 8.0 J N MTV HD 8.0 J N 24Kitchen HD 8.0 J N E! Entertainment HD 8.0 J N Syfy HD 8.0 J N Travel Channel HD 8.0 J N Nickelodeon HD 10.3 myZen.tv HD 6.0 13th Street HD 11.5
En inmiddels weer helemaal storingsvrij, ook op de "Slaapkamer-TV" waar ~20Mtr. Coax vanaf 't AOP naar toe ligt.wimmel_1 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 00:49:
[...]
Ik zeg nergens dat jij ongelijk hebt, wel?
Ik zeg alleen dat ik (en anderen) andere dingen concluderen op basis van de geconstateerde wijzigingen.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik begin langzamerhand de fouten in je beredeneringen te begrijpen. Een CBR signaal is niet per se ongewijzigd. Dat is een hele belangrijke redenatiefout die je maakt. Alle CBR zenders van Ziggo die 9.2. Mbps waren waren niet ongewijzigd. Dit zijn oorspronkelijk streams die 11 of 12 Mbps zijn, CBR, of streams die VBR zijn met een gemiddelde van 11 of 12 Mbps. (Volgens mij zijn de meeste zenders oorspronkelijk VBR, of er ook oorspronkelijke CBR zenders zijn en hoeveel dat weet ik niet zeker.) Deze zenders werden getranscodeerd naar CBR 9.2 Mbps. Voor de CBR zenders werd er dus een constant percentage afgeshaped, voor VBR zenders wisselde het constant welk percentage eraf werd geshaped.Donderstraaltje schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:12:
Denk dat je het nu net naar de verkeerde kant trekt XD
Ben voorstander van een een minimum van 8, los van cbr of vbr maar het liefst cbr omdat het signaal dan ongewijzigd is. Maar ook geen extremen waarbij 33-50% verloren gaat aan data.
Voor het gemak hier ff dat tabelletje;
[ Voor 3% gewijzigd door dusty-2011 op 17-03-2015 19:14 ]
Ik weet dat er nu 2 main headends zijn ArChie. Dat zijn de 1536 UPC Network en 1536 Ziggo Network, beide fysiek geplaatst in Amsterdam.ArChie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 07:23:
[...]
Klopt niet, want dat zou betekenen dat er ook een retourkanaal moet zijn om de headend te informeren dat je ergens anders zit. Daar is bij DVB-C geen sprake van. Verder heeft UPC maar één fysieke digitale RTV headend en die staat in Amsterdam. Daar worden de transport streams samengesteld en dus ook de Nagravision en Irdeto CAS data in de transport streams toegevoegd die vervolgens via glasvezel de rest van het netwerk van het signaal voorzien. Waarschijnlijk is voor het overzetten van de voormalig Ziggo klanten gebruik gemaakt van het backup systeem van UPC en worden nu ook één voor één de voormalig UPC gebieden over gezet op dat backup systeem zodat alle Ziggo/UPC gebruik maken van dezelfde transport streams en je dus in principe overal in het overgezette Ziggo/UPC je smartcard moet kunnen gebruiken.
Dit dus in tegenstelling tot voormalig Ziggo waar sprake was van twee fysieke headends, Ziggo/West en Ziggo/Oost, met twee gescheiden Irdeto systemen waardoor je een smartcard geregistreerd in Ziggo/West gebied niet kon gebruiken in Ziggo/Oost gebied en omgekeerd.
Een "one-way" kan het sowieso al niet zijn gezien het feit dat je zélf (nieuw aangeschafte) kaarten kunt laten authentiseren na registratie op de site..Soundwork schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:50:
[...]
Ik weet dat er nu 2 main headends zijn ArChie. Dat zijn de 1536 UPC Network en 1536 Ziggo Network, beide fysiek geplaatst in Amsterdam.
Maar er zijn per lokaal/regionaal centrum ook headends aanwezig die de TS'sen doorzetten van de main headend op de mux-en. Maar dat het one-way is met coderingen wist ik niet. Was altijd in de veronderstelling dat de coderings servers ook een retoursignaal ontvingen zodat ze "weten" welke smartcards daadwerkelijk ook de subscriptions hebben waarvoor de abonnee betaalt. Maar blijkt dus niet zo te zijn
Daarvoor is een retourkanaal niet nodig. De Irdeto servers hebben een database met alle uitgegeven smartcardnummers. Zodra jij 1 registreert wordt er een activatie signaal verstuurd. Overigens registreer je de kaart op jouw NAW en wordt deze op "actief" gezet in de database.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:01:
[...]
Een "one-way" kan het sowieso al niet zijn gezien het feit dat je zélf (nieuw aangeschafte) kaarten kunt laten authentiseren na registratie op de site..
Dit zou willen zeggen dat er een "Broadcast" gebruikt wordt om (nieuwe) kaarten te kunnen authentiseren?Soundwork schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:08:
[...]
Daarvoor is een retourkanaal niet nodig. De Irdeto servers hebben een database met alle uitgegeven smartcardnummers. Zodra jij 1 registreert wordt er een activatie signaal verstuurd. Overigens registreer je de kaart op jouw NAW en wordt deze op "actief" gezet in de database.
De houding, het antwoord. Lijkt de ziggo helpdesk wel. Enige wat ik mis is het advies om mijn TV te resetten.dusty-2011 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:56:
[...]
RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 worden nog in exact dezelfde kwaliteit doorgegeven als voorheen! Daar is niets aan veranderd! Weer een overduidelijk geval van placebo-effect
Er worden continue updates naar de smartcards gestuurd om de pakketten waarop de klant is geabonneerd actief te houden. Dat gebeurt met de Entitlement Management Messages (EMM).wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:12:
Dit zou willen zeggen dat er een "Broadcast" gebruikt wordt om (nieuwe) kaarten te kunnen authentiseren?
Da's allemaal redelijk te begrijpen, maar..... Het CI+ systeem wat door o.a. Ziggo gebruikt wordt bestaat uit een CAM (Conditional Access Module) én een Smartcard (met daarop de "Condition" in de vorm van een chip die terugbabbelt).ArChie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:21:
[...]
Er worden continue updates naar de smartcards gestuurd om de pakketten waarop de klant is geabonneerd actief te houden. Dat gebeurt met de Entitlement Management Messages (EMM).
DVB staat voor Digital Video Broadcasting en is qua ontwerp één richtingsverkeer waarbij de apparatuur van de klanten de ontvanger bevat. Als er wel sprake zou zijn van een retour kanaal voor conditional access, dan zou de klant ook een zender moeten hebben wat in geval van DVB-T en DVB-S lastig zou zijn en daar wordt met dezelfde Conditional Access Systems gewerkt.
De bron voor de DVB specificaties is www.dvb.org.Wijnands schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:30:
@ArChie: Heb je wat goed leesvoer hierover?
Ik snap niet waarom dat zou moeten betekenen dat er een retourkanaal is. DVB-T met Digitenne werkt precies hetzelfde, en ik weet toch echt zeker dat er geen antenne in mijn tuin staat om smartcarddata over 800MHz te versturen.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:32:
[...]
Da's allemaal redelijk te begrijpen, maar..... Het CI+ systeem wat door o.a. Ziggo gebruikt wordt bestaat uit een CAM (Conditional Access Module) én een Smartcard (met daarop de "Condition" in de vorm van een chip die terugbabbelt).
't Is niet voor niets dat TV's met een dubbele CAM/Tuner nog steeds niet door Ziggo gecertificeerd worden/zijn.
Er wordt niet terug gebabbeld, want er is geen retour kanaal om over terug te babbelen. Het apparaat geeft opdracht aan de CAM om de weer te geven elementary streams te decrypten en de CAM vraagt aan de smartcard om de benodigde sleutels die de smartcard alleen geeft indien het kanaal onderdeel uitmaakt van het abonnement van de klant. En die abonnementsinformatie krijgt de smartcard via de EMM berichten.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:32:
[...]
Da's allemaal redelijk te begrijpen, maar..... Het CI+ systeem wat door o.a. Ziggo gebruikt wordt bestaat uit een CAM (Conditional Access Module) én een Smartcard (met daarop de "Condition" in de vorm van een chip die terugbabbelt).
Omdat jij met Digitenne waarschijnlijk gebruik maakt van een TV met maar één CAM of van een extern aangesloten decoder.MarcoC schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:44:
[...]
Ik snap niet waarom dat zou moeten betekenen dat er een retourkanaal is. DVB-T met Digitenne werkt precies hetzelfde, en ik weet toch echt zeker dat er geen antenne in mijn tuin staat om smartcarddata over 800MHz te versturen.
Hoe je 't ook went of keert: M'n TV meldt érgens middels die kaart dat "ie" bepaalde kanalen mag de-crypten óf juist niet.ArChie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:47:
[...]
Er wordt niet terug gebabbeld, want er is geen retour kanaal om over terug te babbelen. Het apparaat geeft opdracht aan de CAM om de weer te geven elementary streams te decrypten en de CAM vraagt aan de smartcard om de benodigde sleutels die de smartcard alleen geeft indien het kanaal onderdeel uitmaakt van het abonnement van de klant. En die abonnementsinformatie krijgt de smartcard via de EMM berichten.
Ja, dat zeg ik toch: die informatie haalt de smartcard uit de EMM berichten die door de headend naar alle smartcards worden verzonden om ze te informeren over de abonnementen die de eigenaar heeft afgesloten.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:57:
Hoe je 't ook went of keert: M'n TV meldt érgens middels die kaart dat "ie" bepaalde kanalen mag de-crypten óf juist niet.
Dus tóch gewoon een "BroadCast"ArChie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:02:
[...]
Ja, dat zeg ik toch: die informatie haalt de smartcard uit de EMM berichten die door de headend naar alle smartcards worden verzonden om ze te informeren over de abonnementen die de eigenaar heeft afgesloten.
Alleen je weet op voorhand niet wáár die klant zich aan gaat melden.....
Daar lijkt het nu wel op ja.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:07:
[...]
Dat is nu exact wat ik je duidelijk probeer te makenWijnands schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:19:
[...]
De houding, het antwoord. Lijkt de ziggo helpdesk wel. Enige wat ik mis is het advies om mijn TV te resetten.
Ik neem aan dat de mpeg artifacten ook inbeelding zijn?
[ Voor 31% gewijzigd door dusty-2011 op 17-03-2015 23:16 ]
Dat is ook alleen maar interessant als er sprake is van meerdere Irdeto databases bij een provider waarbij de smartcard in de juiste database geregistreerd moet worden. Dat was bij voormalig Ziggo het geval, daar waren namelijk twee onafhankelijk opererende headends met ieder hun eigen Irdeto database. Bij Ziggo/UPC is er nog maar één Irdeto database en kan je de registreerde smartcard dus in het gehele gebied gebruiken omdat de EMM berichten vanuit het Irdeto systeem in het gehele gebied worden gebroadcast vanuit de Ziggo/UPC headend.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:07:
Het lijkt nogal een moeilijk concept te zijn. Je hebt nu zelf een DVB-C tuner voor in de PC en TransEdit waarmee je in het analyzer window exact kan zien wat er binnenkomt:Soundwork schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:08:
Daar lijkt het nu wel op ja.
Dus m.a.w.: Ziggo/UPC "zien" dus niet waar je de smartcard gebruikt. Zodra hij over "het netwerk" de EMM berichten ontvangt is het bruikbaar.
Ik krijg de indruk dat je het nog steeds niet wilt geloven. DVB is een generieke techniek die voor alle distributie platformen (DVB-T, DVB-C, DVB-S, DVB-H, etc) hetzelfde werkt. DVB Conditional Access Systems (DVB-CAS) bestaan al zolang providers geld willen verdienen aan abonnementen en zolang zijn er dus ook al CAM's en smartcards die allemaal werken volgens het één richtingsverkeer principe. Het zou namelijk een zeer dure grap worden als schotelkijkers ook een uplink station in hun tuin moeten zetten om een signaal terug te kunnen sturen naar de satelliet en ik denk dat er heel wat zend amateurs bijkomen in Nederland als alle DVB-T gebruikers een zender moeten gaan plaatsen om iets terug te kunnen sturen naar de DVB-T provider. En uiteraard zijn de CAS systemen beveiligd.
Dank ArChie, het is mij nu duidelijk.ArChie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:24:
[...]
Het lijkt nogal een moeilijk concept te zijn. Je hebt nu zelf een DVB-C tuner voor in de PC en TransEdit waarmee je in het analyzer window exact kan zien wat er binnenkomt:
[afbeelding]
Een tuner is geen transmitter, dus hoe zou die tuner nu aan Ziggo/UPC moeten laten weten waar deze zich bevindt? De tuner zelf weet immers ook niet waar deze zich bevindt.
Dat vroeg ik mij ook af, in mijn post van 10 maart in dit topic had ik het er al over.ArChie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:24:
Iemand enig idee wat de verdwaalde service 20061 zonder bijbehorende Service Definition Table (SDT) entry is in Transport Stream 2052?
Het blijft toch ook moeilijk voor de leek... CI+ op zich heeft niks met de standaard encryptie te maken en wordt trouwens ook niet actief gebruikt. Zie de CI+ module als een stukje ontvanger waar je middels software updates functionaliteit aan kunt toevoegen en afnemen. Een heel apart proces dus en ook daar is geen sprake van een retour kanaal. Nog niet althans.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:58:
De rede dat ik 't niet wil geloven: CI+ biedt o.a. de mogelijkheid tot "revocation" van certificaten. Als dat nergens voor nodig was geweest dan hadden de oude CI modules gewoon in gebruik kunnen blijven.
Per definitie: Het "ding" kán teveel!!Terrestrial schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 00:09:
[...]
Het blijft toch ook moeilijk voor de leek... CI+ op zich heeft niks met de standaard encryptie te maken en wordt trouwens ook niet actief gebruikt. Zie de CI+ module als een stukje ontvanger waar je middels software updates functionaliteit aan kunt toevoegen en afnemen. Een heel apart proces dus en ook daar is geen sprake van een retour kanaal.Nog niet althanss.
[ Voor 8% gewijzigd door Terrestrial op 18-03-2015 00:15 ]
Dat systeem ken ik ook vanuit http://www.alphacrypt.deTerrestrial schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 00:26:
Ik ben niet erg bekend met die CI+ 1.3 modules maar in ieder geval het DVB-CSA systeem is alleen 1 weg verkeer.
Zwart beeld, ik kan hem aan hierSoundwork schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:55:
[...]
Dat vroeg ik mij ook af, in mijn post van 10 maart in dit topic had ik het er al over.
Hoopte eerlijk gezegd dat jij hem kon beantwoorden
Wederom een mechanisme gestuurd vanuit de headend naar de CI+CAM. Ook hier geldt namelijk weer dat CI+ ook moet werken op platforms als DVB-T en DVB-S waar een retour kanaak ondoenlijk is.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:58:
De rede dat ik 't niet wil geloven: CI+ biedt o.a. de mogelijkheid tot "revocation" van certificaten. Als dat nergens voor nodig was geweest dan hadden de oude CI modules gewoon in gebruik kunnen blijven.
Aan de bitrates van npo1/2/3/rtl4/5/7/8/sbs6/net6/veronica/sbs9 idd niets veranderd, zelfs hbbtv signaal zit er nog in, wat bij ziggo dacht ik niets zo is, lijkt dus nog steeds zelfde streams tezijn als voor omzetting.Wijnands schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:19:
[...]
De houding, het antwoord. Lijkt de ziggo helpdesk wel. Enige wat ik mis is het advies om mijn TV te resetten.
Ik neem aan dat de mpeg artifacten ook inbeelding zijn?
Dat kan best zijn, maar waarom zijn er dan zoveel leken (die hier verder niets over gelezen hebben of er ingedoken zijn zoals mijn moeder) die het zogenaamde placebo effect op valt en daar over klagen??devil-strike schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:29:
[...]
Aan de bitrates van npo1/2/3/rtl4/5/7/8/sbs6/net6/veronica/sbs9 idd niets veranderd, zelfs hbbtv signaal zit er nog in, wat bij ziggo dacht ik niets zo is, lijkt dus nog steeds zelfde streams tezijn als voor omzetting.
[ Voor 3% gewijzigd door Donderstraaltje op 19-03-2015 12:29 ]
Tja, dat verschilt natuurlijk per persoon. Deze leken maken bepaalde redeneringen in hun hoofd waaruit volgt dat de kwaliteit slechter wordt. Ik zal een aantal voorbeelden geven:Joster schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:53:
[...]
Dat kan best zijn, maar waarom zijn er dan zoveel leken (die hier verder niets over gelezen hebben of er ingedoken zijn zoals mijn moeder) die het zogenaamde placebo effect op valt en daar over klagen??
[ Voor 6% gewijzigd door dusty-2011 op 19-03-2015 15:43 ]
Mijn ouders kijken thuis via een schotel en wonen heel ergens anders, zodoende wist mijn moeder niet eens dat er bij mij iets veranderd wasdusty-2011 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:42:
[...]
Tja, dat verschilt natuurlijk per persoon. Deze leken maken bepaalde redeneringen in hun hoofd waaruit volgt dat de kwaliteit slechter wordt. Ik zal een aantal voorbeelden geven:
We zijn overgegaan naar UPC-netwerk -> beeldkwaliteit van RTL-zenders is slechter geworden
We hebben de zenders allemaal opnieuw moeten zoeken, omdat ze wat veranderd hebben, iets technisch -> beeldkwaliteit van RTL-zenders is slechter geworden
Ze hebben iets veranderd!!! -> beeldkwaliteit van RTL-zenders is slechter geworden
Er zijn meer zenders bijgekomen, gaat allemaal door dezelfde kabel als voorheen hoor!!!!!!! Kabel is niet dikker geworden!!! -> beeldkwaliteit van RTL-zenders is slechter geworden
Mijn neefje kwam langs om iets aan de TV te veranderen zodat ik weer kan kijken. Er is iets veranderd! -> beeldkwaliteit van RTL-zenders is slechter geworden.
Zo kunnen we natuurlijk nog tientallen andere redeneringen bedenken die misschien spelen in het hoofd van de leek. Ze denken dat het slechter wordt en daarom zien ze ook dat het slechter is geworden. Placebo-effect
Uhhh, ze vond dat er iets veranderd was bij mij. Niet ten opzichte van bij zichzelf, maar ten opzichte van voor de overdracht van Ziggo naar UPC (waar ze verder helemaal niet van op de hoogte was dat die überhaupt plaats had gevonden).Donderstraaltje schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:06:
Er zit ook nog heel veel verschil tussen TV's en instellingen ervan. Tenzij jullie dezelfde setup met zelfde instellingen hebben is er nog relatief weinig over te zeggen. Naar mijn beleving is de satelliet niks of weinig beter, slechts voor enkele zenders waar ze ook daadwerkelijk meer bandbreedte voor gebruiken. Heel die satelliet is ook niet zaligmakend en niet perse goedkoper, alleen veel meer FTA zenders (vooral in talen die ik toch niet versta). Die vergelijking die vaker met satelliet gemaakt wordt snap ik dus niet altijd even goed.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 19-03-2015 19:29 ]
Is dat niet het hele idee van een variabele bitrate? Dat deze alleen hoog is wanneer het nodig is? Volgens de website digitalbitrate.com (welke regelmatig samples neemt van alle TS-en) tikt de bitrate van Discovery HD nog regelmatig de 12Mbps aan. Zie http://www.digitalbitrate...id=19222&live=202&lang=enArChie schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:21:
Nog een voorbeeld Discovery HD. Bij voormalig Ziggo met 11.1 Mbps:
Overall bit rate : 12.4 Mbps
En bij Ziggo/UPC:
Overall bit rate : 8 166 Kbps
canvas heeft altijd die bitrate al gehad, die komt al jaren niet boven de 9mbit/s uit, met dank aan caiway? die het signaal leverd aan de kabelboeren.ArChie schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:32:
Een voetbal wedstrijd op Canvas HD:
General
ID : 2063 (0x80F)
Complete name : D:\Videos\03-19_19-25-31_Canvas HD_Sporza UEFA Europa League.ts
Format : MPEG-TS
File size : 46.3 MiB
Duration : 47s 582ms
Overall bit rate mode : Variable
Overall bit rate : 8 161 Kbps
Video
ID : 3501 (0xDAD)
Menu ID : 19226 (0x4B1A)
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : High@L4.0
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 4 frames
Codec ID : 27
Duration : 47s 240ms
Bit rate : 7 499 Kbps
Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate : 25.000 fps
Standard : Component
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : MBAFF
Bits/(Pixel*Frame) : 0.145
Stream size : 42.2 MiB (91%)
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709
Het is jammer dat de cameraman geen vaste hand heeft wat nogal onrustig beeld oplevert (of er is sprake van een lichte aardbeving waardoor de lijnen van het voetbalveld bewegen).
Er is alleen één probleem en dat is dat de bitrate niet altijd zo hoog kan zijn als nodig is omdat de beschikbare capaciteit gedeeld wordt door meerdere kanalen. Er moeten dus constant consessies worden gedaan. En de manier waarop die consessies door Ziggo/UPC gedaan worden zorgt nu juist voor de mindere kwaliteit. Het bronsignaal van Ziggo/UPC is namelijk niet gewijzigd, dus in geval van dit Discovery Channel HD voorbeeld is dat nog steeds het signaal met een constante bitrate van 12 Mbps. Wanneer daar een opname van gemaakt wordt zonder null data dan blijkt dat de MPEG compressor bij de zender voortdurend comprimeert naar die maximale bitrate van 12 Mbps aangezien de bitrate dan iets varieert in de buurt van het maximum. Om een idee te geven het ik de variatie van de vorige versie van Discovery Channel HD zonder null data ingetekend in de huidige metingen:henk_dh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:39:
Is dat niet het hele idee van een variabele bitrate? Dat deze alleen hoog is wanneer het nodig is?
Misschien dat die bitrate bij UPC net als bij voormalig Ziggo ooit 9 Mbps CBR was, maar tegenwoordig haalt Canvas HD die bitrate niet meer met dank aan het geprop van Ziggo/UPC:devil-strike schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:50:
canvas heeft altijd die bitrate al gehad, die komt al jaren niet boven de 9mbit/s uit, met dank aan caiway? die het signaal leverd aan de kabelboeren.
[ Voor 80% gewijzigd door ArChie op 20-03-2015 08:56 ]
[ Voor 32% gewijzigd door devil-strike op 20-03-2015 09:57 ]
ArChie, is de overige 10 Mbps uit de transportstream dan volledig benut door data (zoals EMM)?ArChie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:50:
[...]
Zoals ik al eerder aangaf heeft Ziggo/UPC de capaciteit voor de 5 HD kanalen gelimiteerd op zo'n 40 Mbps. Als één of meerdere kanalen vanwege beeld detailering/complexiteit op bepaalde momenten een hogere bitrate nodig hebben, dan zullen op dat zelfde moment andere kanalen moeten inleveren om de gezamelijke bitrate passend te houden binnen die maximale capaciteit van 40 Mbps. De beeldkwaliteit benadert bij vlagen de originele beeldkwaliteit van het kanaal wanneer die 12 Mbps wordt "aangetikt", maar op de andere momenten is de apparatuur van Ziggo/UPC druk met het weggooien van MPEG data uit de video elementary stream. MPEG data die de MPEG decompressor in onze ontvangers/TV's dus niet meer ontvangt om het beeld te reconstrueren zoals het door de MPEG compressor bij de zender bedoeld was.
Ik ben heel benieuwd, naar mijn weten is er geen enkele DVB-C of IPTV provider die de videostreams 1-op-1 doorzet naar de klanten. Vroeger was er één: Lijbrandt Telecom, en die club is overgenomen door KPN en heeft alle streams weer vernaggelt alleen is het mij niet duidelijk of de KPN apparatuur op dezelfde wijze MPEG videodata weggooit uit de elementary streams als UPC/Ziggo.ArChie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:01:
Qua informatie is het jammer dat die DigitalBitrate site geen IPTV scan heeft voor de Nederlandse IPTV providers. Misschien eens wat oproepen plaatsen in de diverse glasvezel en xDSL topics of er misschien klanten zijn die contact willen opnemen met de eigenaar van de site om te helpen bij het toevoegen van metingen. Dat zou dan aardig vergelijkingsmateriaal op leveren tussen DVB en IPTV.
Kijk voor de beantwoording van deze vraag nog eens naar onderstaande afbeelding:Soundwork schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:40:
ArChie, is de overige 10 Mbps uit de transportstream dan volledig benut door data (zoals EMM)?
Of had UPC/Ziggo meer kunnen reserveren?
OK, helder. Thanks.ArChie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:47:
[...]
Kijk voor de beantwoording van deze vraag nog eens naar onderstaande afbeelding:
[afbeelding]
Zoals je ziet is de bruinige band van 40 tot 45 Mbps voor "DATAS + Audios" en is 45 tot 50 Mbps PID Null data. Die 5 Mbps Null data had Ziggo/UPC natuurlijk ook kunnen benutten om de video elementary streams 45 Mbps aan capaciteit te geven i.p.v. 40 Mbps.
Ik ben in contact gekomen met de maker van de DigitalBitrate website. Hij laat weten dat er een scanner geïnstalleerd moet worden, maar iedere installatie van die scanner kost hem geld. Het lijkt mij daarom gezien de discussie over de kwaliteit kanalen via DVB van Ziggo/UPC en glasvezel het meest voor de handliggend om een (handige) KPN IPTV glasvezel klant te vinden die de bron wil zijn. Want om bij iedere glasvezel of xDSL provider een scanner te plaatsen zal hem wel te duur worden. Er zijn echter nog meer voorwaarden die mij nog niet helemaal duidelijk zijn, dus heb ik eerst om nog wat verduidelijking gevraagd voordat ik in het KPN glasvezel topic op zoek ga naar een bron.Soundwork schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:43:
Ik ben heel benieuwd, naar mijn weten is er geen enkele DVB-C of IPTV provider die de videostreams 1-op-1 doorzet naar de klanten. Vroeger was er één: Lijbrandt Telecom, en die club is overgenomen door KPN en heeft alle streams weer vernaggelt alleen is het mij niet duidelijk of de KPN apparatuur op dezelfde wijze MPEG videodata weggooit uit de elementary streams als UPC/Ziggo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ========================================================================================================================================================= 2063 1536 43136 43138 43140 43142 43144 43146 50142 50146 826,75 602,75 642,75 610,75 602,75 594,75 292,00 826,75 476,00 256/6,900 256/6,900 256/6,900 256/6,900 256/6,900 256/6,900 256/6,900 64/6,900 64/6,900 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nat. Geo. HD 25 19221 - 61 61 61 61 61 61 61 61 Discovery HD 25 19222 - 60 60 60 60 60 60 60 60 Canvas HD 25 19226 - 85 85 85 85 85 85 85 85 FOX Sports 5 HD Ere. 25 19227 - 225 225 225 225 225 225 225 225 HBO 2 HD 25 19228 - 151 151 151 151 151 151 151 151 ========================================================================================================================================================= |
Volgens mij zijn er tussen 01:01 en 06:20 nog tientallen andere meetpunten, hoe kunnen ze anders tussen 01:01 en 06:20 een fluctuerende bitrate voor alle zenders laten zien?ArChie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:43:
Rond 01:01 en 06:20 is er dus een scan uitgevoerd.
Dat zou een andere interpretatie kunnen zijn. Mogelijk wordt dit duidelijk als er straks een Tweaker is die de scan voor IPTV verzorgt. Ik ging misschien iets te makkelijk uit van een zelfde kortstondige scan principe dat ook wordt toegepast op de dtvmonitor site.henk_dh schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:50:
[...]
Volgens mij zijn er tussen 01:01 en 06:20 nog tientallen andere meetpunten, hoe kunnen ze anders tussen 01:01 en 06:20 een fluctuerende bitrate voor alle zenders laten zien?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq