[Windows 7] Soms niet kunnen verwijderen van exe's.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
Dit probleem is voorheen al vermeld door een aantal personen in de [Windows 7] Ervaringen en discussies thread. Om de focus op dit specifieke probleem te leggen maak ik zodoende een aparte thread.
Graag inhoudelijk reageren.

Op, wat schijnt, onwillekeurige momenten wordt het soms onmogelijk gemaakt om exe's te verwijderen. Voor zover ik weet komt dit alleen voor wanneer een third party programma de exe aanmaakt (msi installer, Firefox.) Windows houd de exe vast en maakt het onmogelijk om er iets mee te beginnen. Starten is niet meer mogelijk, verwijderen verplaatsen en kopiëren niet. Ook permissies instellen werkt niet meer. De exe verdwijnt alleen wanneer je Shift+DEL doet, maar komt meteen weer terug na een refresh van de folder/desktop.

Soms is het lastig dit probleem te reproduceren omdat het op onwillekeurige momenten voor komt. Voor deze thread is het mij wel gelukt om de fout te laten verschijnen door putty.exe te downloaden op mijn desktop met Firefox. Ik heb Putty geen enkele keer gestart en probeerde direct na de download de file te verwijderen.

Helaas:
Afbeeldingslocatie: http://th3dge.googlepages.com/putty1.png

Op aanraden van TomWij met AccessChk een kijkje genomen. Helaas ziet deze de file helemaal niet:
Afbeeldingslocatie: http://th3dge.googlepages.com/putty2.png

Bij het bekijken van de permissies van putty.exe lijkt de file helemaal geen owner te hebben:
Afbeeldingslocatie: http://th3dge.googlepages.com/putty3.png

Bij het veranderen van de Owner krijg ik een Access Denied.
Ook na deze poging van deleten is het niet meer mogelijk putty.exe te starten:
Afbeeldingslocatie: http://th3dge.googlepages.com/putty4.png

Ik heb helaas geen kennis genoeg om dit verder uit te vogelen en te kijken waarom Windows nou juist de exe vast houd en wat er achter de schermen gebeurd. Vandaar dat ik met jullie hulp er misschien achter kan komen. Laat aub weten of je iets weet dat ik kan proberen of dat je meer info wilt.

Voor zover is dit bij zowel build 7000 als 7022 voor gekomen. Ik ga binnen een korte tijd even 7057 proberen en kijken of dit probleem zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Op het moment dat je die eerste kader krijgt kan je eens met Process Explorer van SysInternals kijken of andere processen die handle open hebben staan. Als je een virus scanner draait dan kan je proberen die eens uit te schakelen.

Probeer ook eens in een prompt (eerst als een gewone gebruiker, als dat niet lukt als een administrator):
code:
1
takeown /F putty.exe

Hiermee maak je de gebruiker van de shell eigenaar van het bestand.

[ Voor 23% gewijzigd door TaraWij op 13-03-2009 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Zowel als Admin en als gewone user krijg ik bij "takeown /F putty.exe"
C:\Users\th3dge\Desktop>takeown /F putty.exe
ERROR: Access is denied.
Dit is trouwens wat het frustrerend maakt want ik download net de procexp.exe naar mijn desktop en Firefox wilt dan niet meer verder met de download:

Afbeeldingslocatie: http://th3dge.googlepages.com/procexp.png

Na het downloaden van process explorer is mijn putty.exe ineens weg! Procexp.exe heeft zijn plaats ingenomen. Wanneer ik hem probeer de deleten komt er 2x dllhost.exe bij welke na ongeveer 5sec weer verdwijnen en zie ik in Process Explorer geen enkele keer procexp.exe voorkomen. Ik heb hem namelijk ook niet gestart omdat deze procexp.exe een 0 byte file is, de dummy file van de Firefox download. Ik heb de .part moeten renamen naar procexp2.exe om de download te kunnen gebruiken.

Ik heb overigs geen virusscanner. Alleen de Windows Defender.

[ Voor 3% gewijzigd door ndsc op 13-03-2009 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En gebeurt dit ook met de default UAC setting, en als je naar de standaard Downloads folder laat schrijven?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
1. Kijk eens met AccessChk naar C:\Users\th3dge\Desktop
(Deze permissies worden namelijk door alle kinderen van die map overgenomen.)
2. Maak eens een map in C:\Users\th3dge\My Documents waar Everyone eigenaar van is en die alle rechten heeft, probeer vervolgens daar eens Process Explorer op te slaan.
3. Probeer ook eens of er vorderingen zijn met UAC uit.
4. Probeer eens een nieuwe gebruiker aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Exact dezelfde download/save error heb ik ook geregeld sinds een aantal maanden op een WinXP Pro-SP2 machine als ik over het netwerk wil saven naar een externe USB schijf aan een andere computer in het netwerk. Dan moet ik het lokaal saven en daarna move ik het naar de locatie waar ik het oorspronkelijk wou hebben. Dat 'mag' dan weer wel. Het is dus niet Windows 7 specifiek en heeft dus mogelijk met netwerkaspecten of NTFS te maken. Misschien is deze informatie op een of andere manier ook behulpzaam.

Ik ben het zelf nog niet gaan uitzoeken maar je zou evt. kunnen kijken of het ook op een FAT32 partitie gebeurt als verder alles hetzelfde is.

8)

[ Voor 47% gewijzigd door CaptJackSparrow op 13-03-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
alt-92 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 04:14:
En gebeurt dit ook met de default UAC setting, en als je naar de standaard Downloads folder laat schrijven?
UAC staat gewoon op default, ik heb die sinds de installatie niet aangeraakt. Folder lijkt niet uit te maken, ook blijven installaties hangen (Program Files.)
TaraWij schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:08:
1. Kijk eens met AccessChk naar C:\Users\th3dge\Desktop
(Deze permissies worden namelijk door alle kinderen van die map overgenomen.)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
C:\>accesschk.exe Users/th3dge/Desktop

Accesschk v4.23 - Reports effective permissions for securable objects
Copyright (C) 2006-2008 Mark Russinovich
Sysinternals - www.sysinternals.com

C:\Users\th3dge\Desktop\accesschk.exe
  Medium Mandatory Level (Default) [No-Write-Up]
  RW NT AUTHORITY\SYSTEM
  RW BUILTIN\Administrators
  RW th3dge-PC\th3dge
C:\Users\th3dge\Desktop\desktop.ini
  RW NT AUTHORITY\SYSTEM
  RW th3dge-PC\th3dge
  Error getting security for C:\Users\th3dge\Desktop\procexp.exe:
  Access is denied.
C:\Users\th3dge\Desktop\procexp2.exe
  RW NT AUTHORITY\SYSTEM
  RW th3dge-PC\th3dge
  Error getting security for C:\Users\th3dge\Desktop\procexp264.exe:
  Access is denied.

Dat is AccessChk op de Desktop folder. Zoals je kunt zien zit procexp264.exe nu ook vast omdat die door Process Explorer is aangemaakt.

De andere punten probeer ik even in de loop van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Oeps. Bij de edit van mijn vorige posting waren de twee beginregels weggevallen.
Weer hersteld.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
TaraWij schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:08:
2. Maak eens een map in C:\Users\th3dge\My Documents waar Everyone eigenaar van is en die alle rechten heeft, probeer vervolgens daar eens Process Explorer op te slaan.
3. Probeer ook eens of er vorderingen zijn met UAC uit.
4. Probeer eens een nieuwe gebruiker aan te maken.
Met UAC uit gebeurd het nog steeds. De andere zijn lastig uit te proberen omdat ik het niet helemaal in de hand hebt om deze fout te produceren. Ik download bijvoorbeeld procexp.exe naar mijn desktop waarna die vast blijft zitten en ik een error krijg. Maar wanneer ik meteen erachter dezelfde download start en die rename naar bv procexp2.exe dan is de download wel succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb hetzelfde probleem :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Zojuist even PowerDVD opnieuw geinstalleerd omdat die een update niet pakte. Ook de PowerDVD uninstaller heeft niet alles kunnen verwijderen en krijg ik dus de volgende error voorgeschoteld bij een nieuwe installatie van PowerDVD:

Afbeeldingslocatie: http://th3dge.googlepages.com/powerdvdexe.png

Zoals je kunt zien gebeurd dit niet alleen op de Desktop. Naar mijn gevoel gebeurd het alleen op de C schijf daar waar ik op andere schijven deze error nog niet tegenkomen ben.

---

Aha! Ik zie zojuist wanneer een vast gehouden exe verdwijnt. Ik hield de Language.exe van PowerDVD in de gaten terwijl ik een nieuwe download van een procexp.exe start. Meteen toen de download van procexp.exe klaar was verdween de Language.exe. Wat Windows ook met de exe doet bij het verwijderen, het lijkt vast te zitten totdat je een nieuwe exe wegschrijft o.i.d. :?

[ Voor 28% gewijzigd door ndsc op 13-03-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
Misschien moet je eens samen met CaptJackSparrow overlopen welke niet-microsoft drivers (en eventueel services) jullie allebei gebruiken, inclusief de versies, misschien dat er een driver of service hier het probleem is. Zo heb ik al eens een driver gehad die enkel na slaapstand af en toe dingen liet verwijzen naar D:\ (een virtueel DVD station), dit probleem was verholpen na een nieuwe versie van dat programma te downladen. (Hier heb ik een maand voor liggen debuggen. :P)

Het opsommen van die drivers (en eventueel services) samen met hun versies kan je gemakkelijk met http://live.sysinternals.com/autoruns.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

ndsc schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:20:

Zoals je kunt zien gebeurd dit niet alleen op de Desktop. Naar mijn gevoel gebeurd het alleen op de C schijf daar waar ik op andere schijven deze error nog niet tegenkomen ben.
Neen ik had het ook op m'n D :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Ik zit nu een al een paar daagjes op build 7057 en vooralsnog geen last gehad. Ik hoop dat de fout verholpen is met deze build. Ik houd deze thread voorlopig nog even up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
sinds dat ik nod32 (antivirus) heb verwijderd van m'n computer en ben overgestapt naar Norton gaming edition 2009 ben ik dit probleem niet meer tegen gekomen!!

dus nu is mijn vraag, mensen die dit probleem hebben, hebben jullie toevallig misschien een product van ESET geinstalleerd staan? (nod32 of ESET Smart Security)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Nope. Ik gebruik geen enkele virusscanner of security programma. Alleen wat er bij Windows geleverd wordt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
edgarf28 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:11:
sinds dat ik nod32 (antivirus) heb verwijderd van m'n computer en ben overgestapt naar Norton gaming edition 2009 ben ik dit probleem niet meer tegen gekomen!!

dus nu is mijn vraag, mensen die dit probleem hebben, hebben jullie toevallig misschien een product van ESET geinstalleerd staan? (nod32 of ESET Smart Security)
Het enige dat ik gebruik is Windows Defender, en dat zit al standaard in Windows 7 in.
Dat eraf gooien wordt moeilijk, al doen ze wel hun best om IE te kunnen verwijderen, dus misschien zit die optie er binnenkort ook in... :+

Nee, geen virusscanner in gebruik.

Offtopic: wow ! Nu gaat Norton helemaal over de schreef... Een gaming edition 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Snake schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 18:02:
[...]

Neen ik had het ook op m'n D :)
Dat heb ik er nu ondertussen ook bij gekregen... :(

Elke keer dat ik exe's wil verwijderen van m'n externe HDD, geeft Windows 7 de melding "Try again...".
Zeer irritant.

Zou het al opgelost zijn in volgende builds ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Petervanakelyen schreef op zondag 22 maart 2009 @ 09:57:
[...]

Dat heb ik er nu ondertussen ook bij gekregen... :(

Elke keer dat ik exe's wil verwijderen van m'n externe HDD, geeft Windows 7 de melding "Try again...".
Zeer irritant.

Zou het al opgelost zijn in volgende builds ?
Ik zit nu een tijdje op 7057 en het lijkt opgelost te zijn. Ik heb nog geen enkel voorval gehad. Ik kan het nog niet met 100% zekerheid zeggen omdat ik er altijd later last van had. Maar in build 7000 zou ik er nu al waarschijnlijk last van hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
ndsc schreef op zondag 22 maart 2009 @ 10:26:
[...]

Ik zit nu een tijdje op 7057 en het lijkt opgelost te zijn. Ik heb nog geen enkel voorval gehad. Ik kan het nog niet met 100% zekerheid zeggen omdat ik er altijd later last van had. Maar in build 7000 zou ik er nu al waarschijnlijk last van hebben gehad.
Ik heb build 7057 overgeslagen, en zit nu op 7068, en ik heb inderdaad het probleem niet meer !
Hartelijk dank aan het MS debug team :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattiwatti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:28
Ik had dit probleem ook. Na het terug aanzetten van de Application Experience service lijkt het verdwenen te zijn. Althans, ik heb er nu al een dag ofzo geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Na ruim een week gewerkt te hebben met 7057 kan ik bevestigen dat bug volledig verholpen blijkt te zijn vanaf build 7057 en hoger. Diegene die er nog last van hebben en lager zitten dan build 7057 raad ik aan om te upgraden of te wachten tot de RC.

[ Voor 5% gewijzigd door ndsc op 09-04-2009 14:51 ]

Pagina: 1