Om weer even terug te pakken wat ik eerder schreef:
Geen voor- of nadeel, je HT bus is 200MHz (standaard) en daarop zijn alle andere snelheden gebaseerd. CPU multiplier --> je hebt nu 2.6GHZ geloof ik? Dus dat is x13, je NB snelheid, 1.8GHz zijn de Phenom's I dacht ik maar dat weet ik niet zeker --> x9, idem voor de HT link en ook je geheugensnelheid, voor 800MHz is dat x4. Mijn AM3 BIOS heeft (voor DDR3 dat wel) de volgende geheugen multipliers: x4 (800) x5.33 (1066) x6.66 (1333) en x8 (1600), daar komen je geheugen snelheden vandaan. Omdat je moederbord 1066 geheugen ondersteunt, verwacht ik dat jouw moederbord ook de x5.33 heeft (en de x4, x3.33 waarschijnlijk ook, enzovoort).
Al je snelheden (CPU, NB, HT link, geheugen) komen dus voort uit je HT bus (of FSB) met een multiplier. Wat je met overclocken doet is je HT/FSB verhogen, verhoog je je HT bus met 5 MHz, dan draait je geheugen 5x13 = 65MHz harder, hetzelfde geldt voor je NB, HT link en geheugen, de verhoging van je HT bus maal de multiplier geeft de verhoging van de snelheid van het onderdeel. Dat is in wezen overclocken.
Als je een Black Edition processor hebt dan kan je dus ook je CPU multiplier omhoog gooien (in mijn BIOS kan ik mijn X3 720BE op x35 gooien voor een leuke 7GHz, helaas gaat dat niet werken

), maar dat is voor jou niet het geval.
Wat jij noemt met 5%-10%-15% ben ik niet bekend mee, ik weet niet eens of mijn BIOS een soortgelijke optie heeft, maar ik laat dat soort opties links liggen, stel het liever zelf in.
Edit:
Kan wel even snel voorrekenen naar welke verhoging je zou willen kijken (eerste stap (note: ik ben niet zo bekend met de Phenom I's, als ik een fout maak zal ik een PII waarde pakken)). Om niet met veel voltages bezig te gaan moet je je NB speed niet of niet extreem verhogen, en ik zou je HT link op de standaard laten draaien (1.8GHz toch met de Phenom I's ook?).
Goed je multipliers: x13 voor je CPU, x9 voor je NB, x9 voor je HT link, x5.33 voor je geheugen. Nu zetten we je NB multi op x8, HT link op x8 en geheugen op x4.
Dan heb je een HT bus nodig om weer op je 1.8GHz NB/HT link te komen van: 1800/8 = 225. 225 HT bus is prima te doen, dat zal je bord trekken (toch verhoog het per stapjes en steeds weer windows booten en een klein testje draaien). Goed je bus draait nu op 225. Je CPU draait dan nu op 225x13 = 2925MHz, richting de 3GHz dus. Je geheugen draait nu wel wat langzamer, namelijk 225x4 = 900MHz.
Overigens als je gaat overclocken zou ik je NB speed wel meenemen in je overclock, en dan richten op bijvoorbeeld de 2GHz, je NB speed helpt in 3D performance. Je zou bijvoorbeeld je HT bus richting op 250 proberen te krijgen, CPU op x13 (3250MHz) NB multi op x8 (2000MHz), HT link op x7 (1750MHz), geheugen op x4 (1000MHz). Voordat je zoiets gaat proberen, zou ik je wel aanraden wat tutorials te gaan lezen, je mobo zal de 250 wel halen, misschien met minimale voltage verhoging nodig, maar je overclocked nu je NB ietwat en je CPU flink (+25% van stock), ook je CPU zal misschien een hoger voltage nodig hebben in dit geval.
Gewoon even inlezen in hoe het allemaal werkt, genoeg te vinden hier op GoT
[
Voor 34% gewijzigd door
the_RJ op 09-04-2009 11:38
]