• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Hoi,

Ik heb een oude schoolcomputer gered van de vuilnis bak, en ik wilde hier een leuk (file/backup)servertje van bouwen met mijn oude IDE schijven. Het is een oude pentium 3, iig geen slot1 (zo'n insteekkaart), en het mobo is onbekend. (geen stikkertjes, typenummers oid). Er zit 3x 128mb SD-RAM op. Het heeft 2 IDE, 5 pci x16, 1 pci x4, 1 ISA, 2 usb en 2 ps/2 aansluitingen, verder 1 grote en 2 kleine 'wannabe vga' poortjes.. geen idee wat het zijn, ben ik te jong voor waarschijnlijk :P Er zit een netwerk kaartje bij, dus ook een lan aansluiting.

Er zat dus ook een vga-kaartje bij (zo'n 64mb agp geval, met 3 scheidingen in de agp-connector), alleen die is blijkbaar dood. Ik kreeg 2 piepjes kort achter elkaar, een pauze, en dan nog een piep. Dit schijnt te betekenen dat hij geen beeld kan outputten...

Ik probeerde hem op te starten met een knoppix bootdiscje, wat dus dit resultaat had. Naar mijn weten zou het gewoon moeten werken als ik beeld had.
Ik heb verder de hele troubleshoot FAQ hier doorgewerkt, alleen ik krijg er geen beeld uitgeperst, dus de meeste dingen kon ik niet eens uitproberen. Ik heb ook geen mogelijkheid om een OS op een IDE schijfje te installen via een ander mobo. Verder heb ik een flinke tijd zitten googlen, maar ik krijg alleen maar meuk die ik niet nodig heb, en wat er wel op lijkt blijkt na wat lezen volledig irrelevant te zijn.

Mijn probleem is dus, dat ik een besturingssysteem moet installen via LAN, of knoppix moet kunnen booten via lan(dat ik het beeld dus via lan krijg). Weet iemand een manier waarop ik beeld kan krijgen op dit mobo? of een remote desktop application die ik kan booten vanaf een floppy/cdrom?
Ik heb geen zin om er geld aan uit te geven, dus een nieuw agp kaartje kopen is niet echt een optie.

alvast bedankt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of je een systeem zonder videokaart kunt booten of niet hangt af van de BIOS van het bord. Zonder te weten welk bord je hebt kunnen we natuurlijk niets definitiefs zeggen, maar helaas is het -zeker bij oudere borden- vaak zo dat hij weigert om verder te booten na het niet detecteren van een videokaart.

...maar...

Het kan zijn dat de kaart helemaal niet stuk is maar gewoon net niet goed in z'n slot zit. Probeer allereerst eens de voorkant van de kaart goed in het slot te drukken en te booten, lukt dat niet, probeer het dan met de achterkant.

Als de kaart (of het slot, kan beide) echt gaar is zul je iets anders moeten doen.

Wat je kunt doen hangt af van het moederbord. Ik denk dat je een aantal zaken verkeerd identificeert - "PCI x16" en "PCI x4" bestaan niet, je hebt hooguit 32b en 64b PCI (en dat laatste al dan niet -X). Waarschijnlijk is dit een bord met 5x 32b PCI en 1x AMR of CNR. Daarmee kun je het bord goed dateren, want slot 1 zal niet jonger zijn dan 2000, maar AMR/CNR zag je voor 1999 ook niet. En als ik die data zie ga ik me gelijk afvragen of de problemen met het bord niet komen van brakke condensatoren. Kijk eens naar de condensatoren bij het AGP slot. Als die bol staan of bruin prut lekken weet je waarom hij de AGP kaart niet kan detecteren :o

Mochten alle caps goed zijn (dus plat vanboven en duidelijk niet lekkend), dan is je videokaart de hoofdschuldige. Gelijk heb je dat significant geld uitgeven voor iets wat je op de vuilstort vond onzinnig is. Maar bedenk dat je toch geen beeld wilt hebben, je hoeft alleen je mobo zover te krijgen dat hij door wil booten. Dan is een oude PCI of zelfs ISA VGA kaart uit het jaar nul prima geschikt. Hij hoeft het niet eens perfect te doen, zolang het moederbord maar denkt dat er een VGA kaart in zit. Geheid dat iemand om je heen dat gratis kan doneren :)

Lukt dat niet, dan kun je voor EUR 1 ofzo bij een kringloopwinkel iets vinden. Pijnacker ken ik niet, maar Rotterdam Alexander is op fietsafstand. Ga eens op een vrije dag naar de Piekfijn op de Aluminiumstraat in R'dam. Daar hebben ze altijd wel een bak met oude videokaarten liggen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38

Thandor

SilverStreak

Even wat rechtzetten voor de duidelijkheid :).
Er zit 3x 128mb SD-RAM op.
128MB SDR-SDRAM.
Het heeft 2 IDE,
twee P-ATA (S-ATA en P-ATA zijn beide IDE)
5 pci x16
Daar heb ik nog nooit van gehoord ;). Zie PMG FAQ - PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen?. Hier zie je een foto van PCI sloten. Daarboven zitten een aantal (zwarte) ISA sloten.
, 1 pci x4, 1 ISA,
PCI 4x? Dat is ook nieuw :P. Bedoel je niet een AMR of CNR slot? (foto).
2 usb en 2 ps/2 aansluitingen, verder 1 grote en 2 kleine 'wannabe vga' poortjes.. geen idee wat het zijn, ben ik te jong voor waarschijnlijk
Toevallig 9-pin COM poorten? (foto).

Aangaande jouw probleem: bij mijn weten zou je aangewezen zijn op automatische installaties die met scripts werken of via WDS of iets dergelijks. De vraag blijft echter: laten de meeste OS'en zich wel goed installeren zonder videokaart? Remote gaat het in ieder geval niet worden met zo'n systeem. Ik denk dat je beter voor een euro of een bosje bloemen ergens een oud PCI of AGP kaartje kunt halen. Dat is een stuk makkelijker :).

edit:
dion_b! :w

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• YannickH
Thanx voor de duidelijke reactie :)
Alle condensatoren zien er prima uit, ik kan verder ook geen prut oid ontdekken, ook niet op de achterkant, dus dat zit wel snor :)
Ik zag wel ineens dat er een flinke, vrij diepe kras zit achterop de vga-kaart... recht door een paar koperbanen, dus ik heb zo mijn vermoedens..

Ik zal eens kijken of er ergens nog een vgakaartje te vinden is in de buurt. er is dus geen manier waarop ik de bios kan 'neppen' dmv een hardwarematige mod? paar pinnetjes doorverbinden oid?
*ik ga nog even zoeken op mobo-types, ik heb een stikkertje gevonden die verborgen was onder de cpu-koeler.. wie weet.. :)

Edit:Thandor heeft me het rondje wikipedia wat ik aan het doen was ontnomen, ben niet zo goed in connectoren op steekoude mobo's :P pata, pci, cnr en com poorten, klopt helemaal.. weet zoniet waar ik die x4 en x16 meuk vandaan trek :S :P

Edit2: Mobo type gevonden :D het is een ABIT VH6... heb net ook ontdekt dat er lettertjes op de chips stonden... zat zo veel stof op dat het niet meer leesbaar was... my bad :X

[ Voor 24% gewijzigd door YannickH op 12-03-2009 18:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

steekoude mobo's
Tssk, waar gaat het heen met de jeugd van tegenwoordig...? :+

Als iemand "steekoud" zegt denk ik aan een 386 moederbord met misschien dertig a veertig chips erop - en dat alles op 20MHz :z

Verder staat er bij de VH6 gewoon op het PCB een naam, je hoeft niet eens op de chips te kijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.thetechzone.com/reviews/motherboards/abit/vh6/PA170025.JPG

Zie daar tussen AMR en 1e PCI slot...

Ik geef je weinig kans om zo'n ding headless te draaien. Er is iig geen hardwarematige hack voor mogelijk, de system BIOS wil gewoon een VGA BIOS tegenkomen anders boot hij niet door :'(

Maar goed, een ISA kaart of oude PCI verbruikt misschien 0.5W, en niemand verplicht je om er een monitor aan te hangen. Overigens, als je serieus wilt werken met headless bakken zou het geen kwaad kunnen je wat beter in die "2 kleine 'wannabe vga' poortjes.." te verdiepen - seriele poorten worden nogal eens gebruikt om te communiceren met headless bakken. Wat meer server-oriented mobo's (ook van deze leeftijd - jaren terug nog een Supermicro Slot1 bord gehad die het supportte) kunnen BIOS output over de seriele poort gooien en je kunt zelfs via telnet instellingen wijzigen erover ;)

Oslik blyat! Oslik!

• YannickH
Ik ben dus pas sinds een paar jaar geintereseerd in hardware, dus al in het 'core' tijdperk :P, verder opgegroeid met pentium2-pentium4, maar verder totaal niet in verdiept.
Alle tekst op het pcb is dus verdwenen/totaal onleesbaar. ik heb het mobo gevonden via de VIA chipset, die na het bewerken met een borsteltje op een dremel weer leesbare tekst bleek te bevatten...

Sorry als ik nogal n00b overkom :P maar ik heb echt nog nooit met zulke oude hardware gewerkt.. ik mag van mn pa niet aan zijn precious Pentium4 komen, en zelfs niet aan de slot1 Pentium2 :P

*YannickH heeft nu al flink zitten wikipedia'en en snapt nu een beetje waar het over gaat, en ziet hoe stom de startpost overkomt :P*

In ieder geval bedankt voor de hulp :) ik ga er is even mee spelen en me dr een beetje in verdiepen :)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
En je hebt geen andere computer, vriend, vriendin, ouder waar je een andere videokaart (PCI) van kunt lenen? Er in drukken is genoeg (wel de andere er uit halen).

Als je nog nooit met computers bent bezig geweest ontlaad je dan elke keer voor je een kijkje in de kast neemt ('dingen' aanraakt). Grijze pinnen in stopcontact aantikken is genoeg.

Verder hoef je je niet te schamen, ik ben ook 'pas' 17 en weet in verhouding met mede-tweakers ook maar weinig.

Succes met je missie :)

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31
Eventueel kan je voor het OS, als je je BIOS zover krijgt dat hij niet meer zeurt over het feit dat je geen grafische kaart het eens hiernaar kijken: http://wiki.centos.org/TipsAndTricks/VncHeadlessInstall

Het OS zou prima moeten draaien op je hardware en je kan zonder extra beeldscherm je OS installen :)

Succes!
Pagina: 1