Toon posts:

Prestatie boost: advies nodig!

Pagina: 1
Acties:
  • 657 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe processor aan te schaffen en kan daarbij wat advies van jullie gebruiken!

Op dit moment heb ik de volgende setup:

Moederbord: nForce 680i SLI (S775)
Videokaart: NVIDIA (asus) 8800GTS 512mb
Geheugen: 4x Kingston 1gb (800mhz)
Voeding: Zalman 600 Watt
Besturingssysteem: Windows Vista Premium 64bit
Processor: Intel Core 2 Duo E6420 ( 2x 2133Mhz) met een 4mb cache

Ik speel games altijd op 1680x1050 en het liefst max instellingen.
Nou merk ik dat af en toe me processor de 100% raakt (vooral met UT3) Hij kan het dus maar net aan.
Ik denk dat me processor dus een beetje achter loopt in vergelijking met me huidige videokaart.

Nou zou ik dus wat advies kunnen gebruiken om mijn computer een prestatie boost te geven. Ik zat zelf te denken aan het upgraden van mijn processor.

Intel® Core™2 Duo E8600 (S775, 3,33Ghz,1333Mhz,6Mb)

Ik heb verschillende forums gelezen dat Quad core nog heel weinig wordt ondersteund? Ik weet daarom niet precies of ik een Duo of Quad processor zal nemen.

Misschien hebben jullie hele andere ideeën voor een prestatie boost? Ik ben erg benieuwd en alvast bedankt!

Groetjes Wizzos :)

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:13

Dani86

AeroGeek

Modbreak:Als je niets te melden hebt, reageer dan niet, maar laat dit soort replies achterwege.

[ Voor 100% gewijzigd door TERW_DAN op 12-03-2009 16:43 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Craven
  • Laatst online: 22:15
Ik heb zelf een vergelijkbare setup gehad. iets mindere videokaart en moederbord, dat wel maar vergelijkbaar.
ik denk dat je het beste voor een e8400 kan gaan en eventueel nog wat overclocken. Daarmee zit je sowieso voorlopig weer even safe met je cpu.

• Snyder
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 22:51
lkker een e8400 kopen.
Deze krijg je met gemak op 4ghz. met een artic freezer pro7 erbij.

en er zijn genoeg handleidingen over te vinden

[ Voor 26% gewijzigd door Snyder op 12-03-2009 16:10 ]

Knowledge is my Weapon

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03

The Third Man

The Third Jellyfish

E8400 zou ik ook aanraden, zeer goede prijs/prestatie-verhouding én kan inderdaad ver overgeklokt worden.

Verwijderd

Topicstarter
Wow zulke snelle reacties had ik niet verwacht!

Ja de E8600 kost 100€ meer en dan heb je 660mhz meer.
De E8400 is in prijsverhouding wel wat beter dan.

En een Quad processor is daar nog over na te denken? Of zeggen jullie van neem gewoon een goede Duo core?

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:53
Waarom overclock je jouw processor nu niet gewoon? Mijn E6400 draait standaard ook op 2133 MHz en ik heb het nu op 2900MHz overclockt. Voor de meeste spellen is dat voldoende (als dat jouw doel is voor de upgrade).

Wazaa?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En een Quad processor is daar nog over na te denken? Of zeggen jullie van neem gewoon een goede Duo core?
Alleen bij GTA 4 en Crysis + nog een paar andere spellen heb je er iets aan. Ik zeg dan ook iets, want heel veel nut heeft het niet. Ik heb zelf wel een Quad-Core maar had net zo goed een Dual-Core kunnen draaien.

Ik denk dat de E8400 een erg goede keuze is.

• Craven
Je zou hem inderdaad ook nog kunnen overclocken heb mijn e6420 op een 650i bordje tot 3.4ghz kunnen krijgen. Dan kun je er voorlopig ook wel weer even mee vooruit. Zou ik alleen wel even een arctic freezer 7 kopen.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
Wat dacht je van de processor overclocken, graka verkopen en een nieuwe graka kopen? Denk dat je daar veel meer winst uit haalt dan uit een nieuwe processor. Dit is natuurlijk wel game afhankelijk.

Voor UT3 zie bijvoorbeeld: http://www.pcgameshardwar...rnament-3/Reviews/?page=3 (wel al enigszins verouderd)

[ Voor 43% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-03-2009 16:22 ]

Specs

• Snyder
PilatuS schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:14:
[...]

Alleen bij GTA 4 en Crysis + nog een paar andere spellen heb je er iets aan. Ik zeg dan ook iets, want heel veel nut heeft het niet. Ik heb zelf wel een Quad-Core maar had net zo goed een Dual-Core kunnen draaien.
ik heb zelf ook een quad. en bevalt me prima. maar idd voor de dingenw aarvoor je hem wilt gebruiken veelal gamen is een e8400 meer dan genoeg.

overclocken van jou e6420 is ook een optie. maar zoals al aangegeven wel een een freezer pro 7 kopen.

Knowledge is my Weapon

Verwijderd

Topicstarter
Cloudy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:11:
Waarom overclock je jouw processor nu niet gewoon? Mijn E6400 draait standaard ook op 2133 MHz en ik heb het nu op 2900MHz overclockt. Voor de meeste spellen is dat voldoende (als dat jouw doel is voor de upgrade).
Ik heb zelf nog nooit een CPU overgeclocked, weet overigens wel hoe het in theorie moet.
Als mijn systeem normaal draait zijn de temperaturen ongeveer:

CPU: 48c
CPU1: 34c
CPU2: 34c

Wanneer ik een stress test doe en mijn CPU 100% draait krijg ik de volgende temperaturen:

CPU: 62c
CPU1:50c
CPU2:50c

( en dat loopt nog wel een klein beetje op wanneer ik hem echt lang test verwacht ik )

Ik moet dan dus zowieso een veel betere CPU cooler aanschaffen lijkt mij wanneer ik hem wil overclocken?

• Craven
zoals ik al zei. arctic freezer 7. of als je meer geld uit wilt geven scythe mugen 2. Of als je echt een gat in je hand hebt een true.

• Snyder
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:23:
[...]

CPU: 48c
CPU1: 34c
CPU2: 34c

Wanneer ik een stress test doe en mijn CPU 100% draait krijg ik de volgende temperaturen:

CPU: 62c
CPU1:50c
CPU2:50c

( en dat loopt nog wel een klein beetje op wanneer ik hem echt lang test verwacht ik )
met welke tool zijn deze temps uitgelezen ?
Ik moet dan dus zowieso een veel betere CPU cooler aanschaffen lijkt mij wanneer ik hem wil overclocken?
lijkt me wel verstandig als je deze nog langer wilt gebruiken 8)7
ik raad een Arctic Cooling Freezer 7 Pro aan
http://www.silentpcreview.com/article285-page1.html

Knowledge is my Weapon

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:53
Mijn coretemps zijn idle 45c en lopen op tegen de 60c als ik ze stress. Natuurlijk worden jouw temps hoger dann nu als je jouw cpu overclockt, maar volgens mij hoef je niet een betere koeler te kopen om naar 2900MHz te clocken.

Mijn advies is om om de cpu eerst voorzichtig te overclocken, als de prestaties jouw niet bevallen kan je nog altijd een nieuwe, betere processor kopen. Overigens kan het zo zijn dat jij jouw processor kan verder kan overclocken, een van mijn geheugenbankjes doet een beetje raar wanneer ik mijn cpu verder wil pushen.

Wazaa?

Verwijderd

Topicstarter
Snyder schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:27:
[...]

met welke tool zijn deze temps uitgelezen ?

[...]

lijkt me wel verstandig als je deze nog langer wilt gebruiken 8)7
ik raad een Arctic Cooling Freezer 7 Pro aan
http://www.silentpcreview.com/article285-page1.html
Dan denk ik dat ik zowieso die "Artic Cooling Freezer 7 Pro" ga halen. Zit nog te twijfelen of ik me E6420 zal gaan overclocken of een E8400 zal halen.

De temperaturen heb ik mbv "Everest ultimate" uitgelezen.

• Svennetjee
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
Je kunt sowieso eerst even proberen over te clocken, en daarna alsnog een E8400 kopen :P

• Snyder
Cloudy schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:32:
Mijn coretemps zijn idle 45c en lopen op tegen de 60c als ik ze stress. Natuurlijk worden jouw temps hoger dann nu als je jouw cpu overclockt, maar volgens mij hoef je niet een betere koeler te kopen om naar 2900MHz te clocken.
voor alle zekerheid zal ik echt wel een andere cooler kopen. De Arctic Cooling Freezer 7 Pro
heeft een prima koel prestatie. deze cooler houdt mijn quad 6600 stressed onder de 55c.

Knowledge is my Weapon

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:19:
Wat dacht je van de processor overclocken, graka verkopen en een nieuwe graka kopen? Denk dat je daar veel meer winst uit haalt dan uit een nieuwe processor. Dit is natuurlijk wel game afhankelijk.

Voor UT3 zie bijvoorbeeld: http://www.pcgameshardwar...rnament-3/Reviews/?page=3 (wel al enigszins verouderd)
Ik denk dat het op dit moment niet veel zin heeft om een ander type videokaart te kopen..
De 9 serie is nauwelijks beter als de 8800GTS/512mb die ik nu heb en de 200 serie vind ik op dit moment echt te duur.

Misschien een 8800GTS/512mb erbij kopen en SLI gaan draaien is nog de beste optie dan. Ik weet overigens niet of mijn Zalman 600Watt dat trekt en ik denk dat die twee kaarten behoorlijk wat warmte gaan produceren.

Bij UT3 merk ik vooral dat me CPU af en toe de 100% haalt.

• Snyder
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:33:
[...]

De temperaturen heb ik mbv "Everest ultimate" uitgelezen.
zou je de temps een willen testen met coretemp? stressed en idle.

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Knowledge is my Weapon

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
In UT3 zou een ATI HD4850 of equivalent al een hele verbetering zijn (120/130 euro ongeveer). Zie:
http://www.tweaktown.com/...ssfire_at_4ghz/index.html
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_4850/17.html

Een GTX 260 zit op 170 euro, maar ook die zou zeker voldoen. Verkoop je oude kaart en klaar :)

Specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? eens goed door.

Welke cpu je moet nemen is iets dat je zelf kunt bepalen aan de hand van reviews en benchmarks. Kijk dus wat het verschil is tussen de procs en kijk wat interessant is.

Dit topic gaat op slot omdat we er vanuit gaan dat tweakers hun eigen hardware kunnen uitzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.