Toon posts:

netwerk kabel keuze nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De droom van iedereen denk ik je eigen netwerk aanleggen in je nieuwbouw huis. Ik heb er voor gekozen om alles bedraad te doen. Dit betekend in de woonkamer aansluitingen maken + op de eerste verdieping in alle slaapkamers , uiteraard ook de zolder.

Ik heb met de bouw mee loze leidingen laten aanleggen naar alle ruimtes toe, die komen beneden bij elkaar uit in een kast onder in de trap. Alle kabels zullen daar d.m.v. een gigabit switch worden aangesloten.

Aan jullie het advies, ik heb gekozen voor cat 6 S/FTP bekabeling aangezien ik deze klus maar een keer wil doen is kwaliteit erg belangrijk. Aangezien er door dezelfde leidingen ook coax zal getrokken worden ( 75 Ohm ) vraag ik mij af of dit gaat lukken? Is het type data kabel cat 6 S/FTP redelijk te trekken door een standaard diameter leiding? Of is deze kabel daar te stug voor?

Is het uberhaupt mogelijk om met een S/FTP kabel een thuis netwerk te maken, heeft iemand ervaring wat een redelijk betaalbare switch is?

http://www.alternate.nl/h...werk&l2=Hubs+%26+Switches

link info : http://www.drakaservice.n...tasheet.asp?hoofdstuk=163

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 21:08 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28
Afgeschermde kabel gebruiken is erg onzinnig en er is zelfs n kans op meer problemen dan met normale UTP kabel vanwege aardingsproblemen.
Pak gewoon UTP dus:) .. legt ook veel makkelijker door de buizen heen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik voor een afgeschermde kabel is vanwege het feit dat er ook al coax kabel doorheen gaat. Het zou mogelijk kunnen zijn dat deze twee moeilijk gaan doen. Maar klopt het dat je hier dus ook een speciale switch voor moet aanschaffen?
FatalError schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:07:
Afgeschermde kabel gebruiken is erg onzinnig en er is zelfs n kans op meer problemen dan met normale UTP kabel vanwege aardingsproblemen.

• FatalError
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:12:
De reden dat ik voor een afgeschermde kabel is vanwege het feit dat er ook al coax kabel doorheen gaat. Het zou mogelijk kunnen zijn dat deze twee moeilijk gaan doen. Maar klopt het dat je hier dus ook een speciale switch voor moet aanschaffen?
[...]
Coax is zelf al goed afgeschermd. Bovendien heeft UTP netwerk geen last van de frequenties die over TV coax gaan.
Voor STP heb je geen speciale switch nodig, wel speciale stekkers en montagemateriaal.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Ben ik níet met je eens. Ik heb enkele dagen terug bij AlleKabels.nl 35m kabel gekocht. Dit was Cat6 shielded

Ben er erg content mee. Mijn netwerk snoer gaat langs een aantal voedingskabels, verwarmingsleidingen en coax kabels. Al met al red ik met een nonshielded never nooit 100mbit op zo'n afstand (ongeveer 30 meter). Nu zit ik op een gigabit verbinding, geen storing, geen aardingsproblemen.

edit:
Tevens geen speciale router oid. Switch slikt gewoon deze kabel. Werkt je router op 100mbit max, dan schakelt die daar gewoon op terug. Je kabelcapaciteit ligt gewoon hoger, en dus ben je ook wat toekomstgericht bezig denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 21:16 ]

• FatalError
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:14:
[...]

Ben ik níet met je eens. Ik heb enkele dagen terug bij AlleKabels.nl 35m kabel gekocht. Dit was Cat6 shielded

Ben er erg content mee. Mijn netwerk snoer gaat langs een aantal voedingskabels, verwarmingsleidingen en coax kabels. Al met al red ik met een nonshielded never nooit 100mbit op zo'n afstand (ongeveer 30 meter). Nu zit ik op een gigabit verbinding, geen storing, geen aardingsproblemen.
Dan zat er toch echt iets fout. Ik heb UTP cat5e gigabit kabels naast krachtstroomkabels gehad over 100 meter, zonder problemen en met goede snelheden.

STP is bedoelt om langs zware machines te leggen, in fabriekshallen e.d. Zwaar overkill voor thuis dus.

[ Voor 6% gewijzigd door FatalError op 11-03-2009 21:17 ]

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 09:29
Ik ben het met FatalError eens, vraag je eerst af of dikkere shielded bekabeling voordeel biedt.
Het is makkelijk om te zeggen 'het is beter' zonder dit met feiten te kunnen onderbouwen, deze keuze komt je duur te staan zodra je meerdere kabels door 1 standaard buis wil gaan trekken.

pricewatch: UTP Cat5e Kabel (100m)

Je gaat ons dankbaar zijn tijdens het trekken van de bekabling dat je niet voor de ondoenlijk stugge S/FTP bekabeling hebt gekozen. Het zijn echt dunne buisjes hoor en de bochten worden tijdens de bouw bijna altijd ongunstig gelegd.

Koop fatsoenlijk connectoren, krimptang en wall-outlets, koop een fatsoenlijke trekveer en gebruik niks anders dan talkpoeder als 'lube'. De problemen die ik heb gehad met bekabeling die niet op gigabit wilde werken was elke keer te herleiden naar beroerd aangesloten connectors.

Voor thuis heb je mijnsinziens geen managed switch nodig en moet je voor <150 Euro een 16 poorts gigabit switch kunnen kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kokkers op 11-03-2009 21:22 ]

Verwijderd

FatalError schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:16:
[...]

Dan zat er toch echt iets fout. Ik heb UTP cat5e gigabit kabels naast krachtstroomkabels gehad over 100 meter, zonder problemen en met goede snelheden.

STP is bedoelt om langs zware machines te leggen, in fabriekshallen e.d. Zwaar overkill voor thuis dus.
Ik verzin het niet natuurlijk. Dat ik een mogelijke stoorzender over het hoofd zie is mogelijk natuurlijk. Wat echter belangrijk is is dat die shielded dus wel voordelen heeft. Dat jouw Cat5 ervaring goed zijn is prima, maar dan zou je ook cat6 geprobeerd moeten hebben. Ik heb dit wel beide gehad en cat6 shielded beviel mij buitengewoon. Het is wat stugger, natuurlijk, maar ik vraag me af in hoever dat beperkingen heeft, nu je nog overal bij kunt. Zou zonde zijn als je alles hebt neergelegd en dat je er dan weer bij moet omdat je maar op 10Mbit halfduplex snelheden zit.
Investeer die ene keer nou in goed spul. Doe wat meer moeite maar kijk er daarna in geen tijden meer naar om. Dat is mijn advies.

Mocht je in de toekomst 'n gigabitverbinding willen hebben in huis kun je alles alsnog omleggen.

• FatalError
Gewone cat5(e) UTP is prima geschikt voot gigabit over 100 meter, en dan nog is er n hoop speling in de specs. Als je je snelheid niet haalt is er waarschijnlijk iets anders mis dan je kabel.

Er zijn maar weinig bedrijven die STP gebruiken. En geloof mij, in bedrijfspanden liggen n hoop kabels in veel slechtere omstandigheden dan bij jou thuis het geval zou zijn, en dat werkt ook allemaal prima. Logisch, want het is er voor ontworpen...

Zoals al gezegd, cat6 STP is NIET leuk om mee te werken. Veel te dik en stug.

Over die 3Com switch.. Lijkt me n best leuk ding hoewel ik geen grote fan van 3Com ben. Tegen hun prijs/prestatie verhouding kunnen in ieder geval weinig andere merken op.

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 11-03-2009 21:35 ]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:03
Toen ik bovenstaande las ging ik me afvragen waarom ik zelf Cat6 kabel voor een lijntje van de meterkast naar de 2e verdieping wou bestellen.. Uit dit tabelletje maak ik op dat je zelfs met 100 meter Cat5 Gigabit kabel kan werken als de omgeving maar 'elektromagnetisch schoon' genoeg is.

• FatalError
biomass schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:36:
Toen ik bovenstaande las ging ik me afvragen waarom ik zelf Cat6 kabel voor een lijntje van de meterkast naar de 2e verdieping wou bestellen.. Uit dit tabelletje maak ik op dat je zelfs met 100 meter Cat5 Gigabit kabel kan werken als de omgeving maar 'elektromagnetisch schoon' genoeg is.
Ach ja, cat6 is niet zo duur. Zelf houd ik ook wel van n beetje overkill:P ..maar als je aan STP denkt ga je m.i. n stap te ver. ALS je al afscherming nodig hebt zou ik gelijk glasvezel leggen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou inderdaad gaan voor cat6 UTP kabels. S/UTP is volstrekt onnodig, is alleen maar duur en inderdaad erg stug om mee te werken dus daar ga je niet vrolijk van worden.

In principe is cat5e ook prima maar voor dat geringe prijsverschil zou ik toch cat6 nemen ipv cat5e.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03 21:48
Heb laatst hier mijn huis mee bekabeld. Deze kabel heeft een vlechtscherm EN folie. Zelf pluggen er aan gemaakt. En aan de andere kant een wandcontactdoos, die ik ook bij die Ebay shop heb gekocht. Scheelt je best veel geld vergeleken met NL. Kabels gaan per 2 samen met coax door een pvc buis. Geen enkel probleem mee, full blast 100 Mbit, Gbit niet geprobeerd nog.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het met jullie eens dat dit type kabel overkill is. Dit is echter ook een bewust keuze aangezien ik geen idee heb welke technieken er over 20 jaar zijn. Morgen neem ik contact op met de aannemer om te vragen welke diameter (loze )leidingen er in mijn huis liggen. Dan weten we in ieder geval waar we over praten. De discussie over zonde van je geld, tja als ik deze kabels kan kopen tegen inkoop prijs van de fabriek af dan denk ik dat ik een koopje heb. De totale lengte wat ik koop is 100 meter

Net wat sommige van jullie zeggen sla je jezelf straks voor je kop als blijkt dat de leidingen net ff minder mooi zijn aangelegd en je de kabels er slecht door heen krijgt. Geen idee of dit het geval is aangezien er maar 2 draden door elke loze leiding heen worden getrokken.

Maargoed de andere optie is om gewoon cat 6 kabel te nemen

• ik222
  • Niet online
Geld zou ik ook niet als belangrijkste argument zien in dit geval. Daarin moet je gewoon zorgen dat je er in een keer goed spul in gaat leggen.

Maar S/UTP is echt lomp dik en echt totaal onnodig. Gewoon CAT6 is echt prima en speciaal daarvoor gemaakt zelfs ;)

• pennywiser
Oh ja bij kabels trekken door de leidingen heb ik siliconen spray gebruikt. De 1 trekt, de ander leidtde kabels door de buis, en eerst door een ingesprayde doek. De kabels worden iets vettig, waardoor ze er erg makkelijk doorheen gaan, maar omdat het sil.spray is, is het een schoon soort en reukloos vet. Als ze er weer uit moeten heb je er ook weer voordeel van. GEEN zeep gebruiken, dat wordt hard smeert lang niet zo goed.

• FatalError
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:59:
Ik ben het met jullie eens dat dit type kabel overkill is. Dit is echter ook een bewust keuze aangezien ik geen idee heb welke technieken er over 20 jaar zijn.
Ik kan je garanderen dat de technieken over 20 jaar andere kabels en connectoren gebruiken dan er nu te krijgen zijn. Als je denkt te investeren in de verre toekomst kom je waarschijnlijk bedrogen uit met dit soort elke kabel (behalve single mode glas, dat zal altijd wel bruikbaar blijven).

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat is de gedachte van een managed switch?

• pennywiser
FatalError schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:30:
[...]

Ik kan je garanderen dat de technieken over 20 jaar andere kabels en connectoren gebruiken dan er nu te krijgen zijn. Als je denkt te investeren in de verre toekomst kom je waarschijnlijk bedrogen uit met dit soort elke kabel (behalve single mode glas, dat zal altijd wel bruikbaar blijven).
ALS er uberhaupt nog kabels voor homenetwerken gebruikt worden..

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
glas blijft bruikbaar. behalve dat je na verloop van tijd connectors moet wisselen voor je nieuwe apparatuur. of tevreden zijn met een beetje verlies en met adapters aan de gang gaan. maar koper is tot cat 6a rj45 en bij cat 7 gaan we verder met een nieuwe connector.

• FatalError
fespen schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:41:
Wat is de gedachte van een managed switch?
Dan kan je zien of er fouten optreden in de kabel ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:54

lier

MikroTik nerd

FatalError schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:51:
[...]

Dan kan je zien of er fouten optreden in de kabel ;)
Als dat toch niet het meest belangrijke is, zou je de 1400 24G van HP ook kunnen overwegen...fanloos en superstabiel (maar niet managed).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FatalError
Even om mijn 'koop niet te dure kabels' statement wat onderbouwing te geven.
Hier de poort-stats van n gigabit verbinding van ongeveer 50 meter, over cat5 (dus niet eens cat5e) UTP en n aantal 'gare' koppelstukken en langs 20 meter krachtstroom over n periode van 20 weken...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
     350378470 packets input, 1205106975 bytes
     Received 45524929 broadcasts, 0 runts, 0 giants, 0 throttles
     0 input errors, 0 CRC, 0 frame, 0 overrun, 0 ignored
     0 watchdog
     0 input packets with dribble condition detected
     176112639 packets output, 2576585911 bytes, 0 underruns
     0 output errors, 0 collisions, 18 interface resets
     0 unknown protocol drops
     0 babbles, 0 late collision, 0 deferred
     0 lost carrier, 0 no carrier
     0 output buffer failures, 0 output buffers swapped out

Zoals je ziet is er GEEN ENKEL bitje verloren gegaan.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat is wel netjes hoor, al kan het ook anders.
Wel gigabit hardware maar toch 100mps...

Hangt dus wel enigszins van de kwaliteit van de kabels af

Cat 6 zou zeker afdoende moeten zijn, al blijft het gissen natuurlijk, elke situatie is weer anders.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-03 12:22
ik hoop voor de ts dat ie serieus veel extra pijpjes heeft laten leggen,

kan namelijk in de toekomst ook erg handig zijn, ff kabeltje trekken is dan zo gedaan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Waarom koop je niet direct een CAT7 kabel? Voorbereid op de toekomst en ongeveer evenduur:
pricewatch: Merkloos Cat 7 kabel 100m SFTP (solid)

Wikipedia: Category 7 cable

[ Voor 20% gewijzigd door tjtristan op 12-03-2009 00:51 ]

http://specs.tweak.to/15535

• Goalkeeper
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03-2025
Ik zou ook cat5e of cat6 UTP kabel leggen (voorkeur zou cat6 UTP zijn), die cat6S FTP kabel is zo stug, dat gaat je zeker problemen opleveren als je het bijna nog nooit gedaan hebt. Zeker als je er ook nog Coax bij wil leggen. De problemen voor het behalen van de snelheid zitten bijna altijd in de aanstluitingen/connectors. Het is dus belangerijk om de connectors goed volgens de specificaties aan te sluiten, want al zou je die cat6S FTP kabel hebben, maar de connectors niet goed genoeg aansluiten, dan win je er niets mee.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 09:29
Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen. Een laatste tip, koop een doos kabel. Het trekken van kabels vergt bijna altijd meer dan je inschat. Ik was verbaasd wat er bij mij in een relatief klein appartement in de buizen verdween.

Verwijderd

Wel grappig de discussie te zien tussen UTP STP FTP... dit is een discussie die al jaaaaaren aan de gang is in de industrie. STP, FTP en S/FTP kunnen in de perfecte omgeving (labo) betere resultaten afleveren als UTP, maar in de werkomgeving is UTP meestal verstandiger.
De STP/FTP wereld probeert al jaren te zeggen dat UTP veeeel slechter is. Ik heb artikels van Duitse professoren en dies meer (Dr. Ir. ...) die in 1995 beweerden dat 100Mbps niet mogelijk is met UTP, daarna werd 1Gbps op UTP niet mogelijk en nu zijn er nog die beweren dat 10Gbps niet mogelijk is op UTP...(ook dat laatste is trouwens ondertussen een feit).
Je hoort het ... ik zou CAT6 UTP installeren. Ik ben zeker dat de storingen waarvoor de shielded mensen ons willen beschermen meevallen. Mensen bang maken om beter te verkopen wordt wel meer gebruikt als verkoopstechniek...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist even contact gehad met de aannemer. De diameter leidingen die ze gebruikt hebben is 19mm buiten maat en 16 mm binnen maat en uiteraard geen flex leidingen. Bedankt in ieder geval voor ieder zijn advies of mening. Ik denk dat ik toch de gok waag aangezien er toch mensen zijn die het ook hebben gedaan. Aangezien ik thuis nog een dochter heb van 6 maanden is de hoeveelheid talk poeder nog genoeg om kabels te trekken :)

Mocht alles tegen zitten dan zal het een marktplaatsje worden 100 meter kabels :(

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-03 12:28
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:11:
Mocht alles tegen zitten dan zal het een marktplaatsje worden 100 meter kabels :(
Heh. Eerst link je zowat de duurste cat6 kabel die er is, en nu heb je het over marktplaats? Dacht dat je zekerheid wilde 8)7

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Netwerk aanleggen bij een nieuwbouwhuis is echt ideaal. Alles mooi weggewerkt en overal gigabit. Thuis heb ik ook een gigabit netwerk liggen. Eerst was dit nog 100mbit met cat5e, later is dit gigabit geworden waarbij ook cat6 is gebruikt. gigabit switch op een centrale plaats waar alles bij elkaar komt. Router hier ook op aangesloten zodat je de beperking van een 100mbit router niet hebt. Hiermee is de communicatie tussen de pc's gewoon gigabit. Echt een verademing ivm 100mbit als je grote bestanden over het netwerk verplaatst!

gebruik een standaard 3com gigabit switch en onboard gigabit controllers en haal toch maximaal 80MB wanneer ik bijv een iso heen en weer verplaats.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:27
_H_G_ schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:23:
[...]

Heh. Eerst link je zowat de duurste cat6 kabel die er is, en nu heb je het over marktplaats? Dacht dat je zekerheid wilde 8)7
Hij bedoelt dat hij ze daar verkoopt als het niet wil lukken ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Heel goed jij snapt hem ... in het ergste geval zou ik die 100 mtr kabel op marktplaats zetten of op tweakers aangezien het natuurlijk wel om goed spul gaat 8)
Maverick schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:32:
[...]

Hij bedoelt dat hij ze daar verkoopt als het niet wil lukken ;)

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-03 12:28
Ah :z

Btw. Als het folie + plastic adersplitsing dan zou ik me meer zorgen maken om de bochten dan de diameter.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
ook ik ben er nog steeds niet uit met de keuze van de kabel. ik ga zeer waarschijnlijk ook coax en netwerk samen in 1leiding gaan trekken en einddozen van nedap gebruiken. de coax krijg ik van een vriend van me van hirschmann koka799. de utp had ik al geinformeerd bij electro online, wordt de draka ftp 5e
maar nu ik dit allemaal lees vraag ik me ook af of ik ook niet cat6 moet nemen. krijg ik geen compatibiliteits problemen met de modem, router etc?
heb nog nooit met cat6 gewerkt, maar die nedap einddoos staat 5e op. en ik moet ook nog eens een paar einddozen hebben voor netwerk en telefoon. wilde gewoon 2 ftp trekken en een voor de telefoon gebruiken. dit kan ook bij een cat6 kabel neem ik aan voor de telefoon? moet ik ook opletten dat ik een netwerk einddoos moet hebben welke ook geschikt is voor cat6?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
2 stuks ftp en 1 coax in 1 leiding zal moeilijk trekken worden.Dat word dus een potje "vriendenvet"halen of een fles dubro.Daarbij hoop ik voor je dat het 3/4 buizen zijn (19 mm),aangezien die coax er vreet in de buis en in een 5/8 (16mm) gaat het na de 2e bocht niet meer lukken.Waarom gebruik je geen draka cat 5e utp?En als je cat 6 kabel gaat gebruiken,moet je ook cat 6 outleds en aansluitmateriaal gebruiken

• ik222
  • Niet online
330d schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:06:
ook ik ben er nog steeds niet uit met de keuze van de kabel. ik ga zeer waarschijnlijk ook coax en netwerk samen in 1leiding gaan trekken en einddozen van nedap gebruiken. de coax krijg ik van een vriend van me van hirschmann koka799. de utp had ik al geinformeerd bij electro online, wordt de draka ftp 5e
maar nu ik dit allemaal lees vraag ik me ook af of ik ook niet cat6 moet nemen. krijg ik geen compatibiliteits problemen met de modem, router etc?
heb nog nooit met cat6 gewerkt, maar die nedap einddoos staat 5e op. en ik moet ook nog eens een paar einddozen hebben voor netwerk en telefoon. wilde gewoon 2 ftp trekken en een voor de telefoon gebruiken. dit kan ook bij een cat6 kabel neem ik aan voor de telefoon? moet ik ook opletten dat ik een netwerk einddoos moet hebben welke ook geschikt is voor cat6?
Een cat5e aansluitdoos werkt gewoon met cat6 hoor. Enigste is dat zo'n cat5e doos aan het einde het nut van de cat6 kabel (gedeeltelijk) laat vervallen.

Maar als je er gewoon cat5e kabels in gaat leggen haal je ook zonder problemen 1 Gigabit hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb je niet goed gelezen. Ik trek 1 patch kabel + 1 coax kabel door 1 leiding.
vincedd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:42:
2 stuks ftp en 1 coax in 1 leiding zal moeilijk trekken worden.Dat word dus een potje "vriendenvet"halen of een fles dubro.Daarbij hoop ik voor je dat het 3/4 buizen zijn (19 mm),aangezien die coax er vreet in de buis en in een 5/8 (16mm) gaat het na de 2e bocht niet meer lukken.Waarom gebruik je geen draka cat 5e utp?En als je cat 6 kabel gaat gebruiken,moet je ook cat 6 outleds en aansluitmateriaal gebruiken

Verwijderd

netwerk kabel keuze nieuwbouw huis --> netwerkkabelkeuze nieuwbouwhuis

• 330d
weet iemand een goede inbouweinddoos met een dubbele rj45 aansluting voor cat5e. dat ik ook moeiteloos een rj11 kan aansluiten voor de telefoon? die einddozen waarbij je de connector 45graden in moetsteken zijn ze goed?

• ik222
  • Niet online
330d schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 09:03:
weet iemand een goede inbouweinddoos met een dubbele rj45 aansluting voor cat5e. dat ik ook moeiteloos een rj11 kan aansluiten voor de telefoon? die einddozen waarbij je de connector 45graden in moetsteken zijn ze goed?
In een rj45 einddoos past natuurlijk nooit een rj11 connector omdat die veel te klein zijn ;)

Maar als je bedoelt om aan een kant van de telefoonkabel een rj45 connector te gebruiken en dan aan de andere kant rj11 voor de telefoon dan is elke einddoos daarvoor geschikt.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cat5e is goedkoop, gemakkelijk te leggen en goed genoeg voor Gigabit. Ongeveer 50 euro voor een doosje van 305m. Gigabit is moeilijk vol te krijgen en dat gaat de komende 3 tot 5 jaar niet echt veranderen. Al kan de hardware Gigabit gemakkelijk vol smijten, dan moet de gebruiker uiteindelijk nog iets ermee doen.

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

330d schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 09:03:
Een RJ11 past gewoon in een RJ45 aansluiting, dus je zou je telefoon er gewoon in kunnen stoppen. Let dan wel op dat je erbij zet dat het telefoon is en geen netwerk, anders propt iemand er straks een netwerkkabel in en gaat dan zeuren dat het niet werkt. Let er bovendien op dat een telefoonaansluiting met RJ45 normaal voor ISDN gebruikt wordt, en dit dus ook nodeloos voor verwarring kan zorgen.

P R N D

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:59:
Ik ben het met jullie eens dat dit type kabel overkill is. Dit is echter ook een bewust keuze aangezien ik geen idee heb welke technieken er over 20 jaar zijn.
Haha, nou, als je het zo bekijkt ben je met S/FTP kabel absoluut niet futureproof, want dan gebruiken ze wel glasvezelkabels.

Ofwel; ik zou gewoon cat5e neerleggen, dat hebben wij hier ook door het hele huis heen, al jaren, en ook gigabit, het werkt perfect.

• FatalError
nose schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 11:10:
[...]

Een RJ11 past gewoon in een RJ45 aansluiting, dus je zou je telefoon er gewoon in kunnen stoppen. Let dan wel op dat je erbij zet dat het telefoon is en geen netwerk, anders propt iemand er straks een netwerkkabel in en gaat dan zeuren dat het niet werkt. Let er bovendien op dat een telefoonaansluiting met RJ45 normaal voor ISDN gebruikt wordt, en dit dus ook nodeloos voor verwarring kan zorgen.
Je kan beter geen RJ11 stekker in een RJ45 aansluiting stoppen... dat is niet goed voor de pinnen in de aansluiting, die druk je namelijk veel te ver in met als gevolg dat rj45 stekkers geen of slecht ocntact maken daarna.
Je kan het beste gewoon n kabel maken met aan 1 kant RJ11 en aan de andere kant RJ45.

• 330d
Je kan beter geen RJ11 stekker in een RJ45 aansluiting stoppen... dat is niet goed voor de pinnen in de aansluiting, die druk je namelijk veel te ver in met als gevolg dat rj45 stekkers geen of slecht ocntact maken daarna.
Je kan het beste gewoon n kabel maken met aan 1 kant RJ11 en aan de andere kant RJ45.
Hangt dat niet van de type einddoos af? In principe als je 2 rj45 uitgangen heb zal ik gewoon de ene altijd gebruiken voor tel en de ander altijd voor netwerk. Maar ok, een kabeltje knijpen is ook niet zo moeilijk nee.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

M14

Lijkt me vrij onzinnige reden. Normaal gezien wordt een UTP-kabel maar aan 1 kant geaard, dat is de PC. Bij de patch wordt de mantel nergens mee verbonden.

edit:

Hmz, ik zie dat ik het topic wel behoorlijk omhoog schop :P

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 04-04-2009 22:56 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
TS vroeg ook nog een om leuke switch. Ik zeg deze: http://tweakers.net/price...hp-procurve-1800-24g.html. In ieder geval geen huis tuin keuken spul maar iets redelijk fatsoenlijks met een webbased interface zodat je zelfs nog kunt trunken en vlan's kunt aanleggen. Compleet met 24 gigabit poorten waarvan je dr 2 als mini GBIC kunt gebruiken. Helaas zijn ze niet stackable maar voor een thuissituatie lijkt me dat niet rampzalig. Als je echt ooit poorten tekort komt kun je dr nog zo'n switch bijkopen en bijvoorbeeld met 2 poorten een 2GBIT trunk maken tussen de switches. Ik heb er zelf ook 1 en vind het een wereldapparaat

*edit*: typo's :s

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

nielsl schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:56:
TS vroeg ook nog een om leuke switch. Ik zeg deze: http://tweakers.net/price...hp-procurve-1800-24g.html. In ieder geval geen huis tuin keuken spul maar iets redelijk fatsoenlijks met een webbased interface zodat je zelfs nog kunt trunken en vlan's kunt aanleggen. Compleet met 24 gigabit poorten waarvan je dr 2 als mini GBIC kunt gebruiken. Helaas zijn ze niet stackable maar voor een thuissituatie lijkt me dat niet rampzalig. Als je echt ooit poorten tekort komt kun je dr nog zo'n switch bijkopen en bijvoorbeeld met 2 poorten een 2GBIT trunk maken tussen de switches. Ik heb er zelf ook 1 en vind het een wereldapparaat

*edit*: typo's :s
Beetje overdreven, waarschijnlijk heeft ie aan een 8 poorts gigabit consumentenswitch al ruim voldoende. Stuk zuiniger, stiller en goedkoper.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
Als hij in elke ruimte al 1 wandputje heeft zitten loopt het rap op. Zet er nog een router op, een servertje bij en waarschijnlijk heb je aan 8 dan niet genoeg, maargoed, dat is voor TS om te bepalen.

Daarnaast komt het spul allemaal samen in 1 kast onder de trap, dus geluidsoverlast is minimaal. Verder is deze switch passief gekoeld dus mis ik het punt over geluidsoverlast een beetje.

Een laatste punt, als jij je huis helemaal afbekabeld met dure kabel, maak het dan ook goed af, zet er geen huis tuin keuken apparaatje tussen maar net iets beters, maargoed, dat kan smaak zijn. Als 8 poorten wel genoeg zijn, dan raad ik het kleine broertje aan van deze 24 poorts switch. De 8 poorts variant is een prima apparaatje.

Nog een laatste punt om wel een goede switch te nemen: vlans. Ik zie ze steeds meer opkomen en ze worden ook steeds handiger. Daarnaast ondersteunt deze switch QoS, handig voor een heftige downloader die niet wil dat zn telefonie van de lijn wordt gedrukt, of zn reguliere surfverkeer voorrang wil geven

• FatalError
nielsl schreef op zondag 05 april 2009 @ 10:38:
Nog een laatste punt om wel een goede switch te nemen: vlans. Ik zie ze steeds meer opkomen en ze worden ook steeds handiger. Daarnaast ondersteunt deze switch QoS, handig voor een heftige downloader die niet wil dat zn telefonie van de lijn wordt gedrukt, of zn reguliere surfverkeer voorrang wil geven
VLAN's gebruik ik zelf ook thuis, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen dat nodig heeft;-)
Verder is QoS meer iets wat je beter op de router moet regelen. In je eigen netwerk zal prioriteit en bandbreedte geen probleem zijn, als je internet op gaat is dat het echter wel.
Overigens houden vrijwel alle switches zich aan de QoS velden in pakketjes, ook de goedkoopste niet-manageable switches.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
Wat ik vaak mis in de cat 5/5e/6 discussies zijn wat randvoorwaarden. De standaard stelt ook eisen aan de gebruikte connectoren, bochtstralen, beknelling, enzovoorts. Naar mate de spec hoger wordt, worden ook deze eisen strenger. Zeker bij cat6 komt er meer bij kijken dat even een kabeltje trekken en er connectoren op knijpen. Ik ben bang dat veel 'thuis' cat6 installaties niet daadwerkelijk cat6 zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• 330d
Ik heb van de week eindelijk de spullen binnen. Speciale trekveer met M5 kop en 2 tal trekkouzen eveneens met M5 kop voor 4-6mm kabels en 9-12mm. 100meter koka799 en 100m draka 5e. Flesje siliconenspray en handschoenen erbij, samen met een vriend gingen we een poging wagen.
Controledraad aan trekveerbevestigd, trekveer ging snel en makkelijk door de 16mm leidingen heen. Toen de koka en draka samen in de trekkous gestopt en trekken maar :)
Constant de spray op de 2 kabels spuiten en aanvoeren. Verrekt, dat ging makkelijk. Op een enkele hoeken na moesten we echt hard trekken. Maar goh, we waren langer bezig met het aankoppelen, loshalen dan het trekken zelf. Uiteindelijk met de laatste kamer kwamen we er niet doorheen, de beginstukje van de trekkous zag ik al door de muur komen, maar wat we ook deden deze ging geen mm meer verder. Een dagje laten rusten want we hadden immers ook spierpijn in armen, schouder en benen. De volgende dag besloot ik om de boor te pakken en rondom binnenleidingen onder de inbouwdoos te boren, was toch een tussen muur. Uiteindelijk was de flexibele leiding zichtbaar en ging ik deze opensnijden om de vastgeknelde kabels wat meer ruimte te geven. Ook dit hielp niet, dus ging ik verder boren en ja hoor, de buis maakte een rare bocht naar binnen, dus ging niet rechtstreeks de grond in. Ik heb de bovenstuk van de buis losgehaald en op 45graden gehouden en hupsakee, kabel kwam er als boter doorheen :P

Ik heb door 5kamers intotaal 7 lozeleidingen getrokken. In sommige kamers was ik zogek om coax+utp aan beide kanten van de kamer te trekken (vrije keus, waar de tv en evt comp zal komen straks).
Toen we de begane grond wilden gaan doen kwamen we tot ontdekking dat we nog maar een metertje of 15 overhadden van beide kabels 8)7 . Ik wilde nog een dubbele utp aan de ene kant trekken en bij de tv coax en utp gaan trekken. Dat wordt dus weer wat metertjes bestellen.
Al met al, leuke ervaring, althans betere ervaring dan 15jaar geleden toen ik in mijn ukkie 1 coax en 1 utp met grote moeite doorheen kreeg. Na urenlang uiteindelijk alleen de coax kunnen trekken.

Zo'n trekkous is ideaal, spray ook. Hakken in je muur is misschien uitkomst indien het om de laatste bocht/knik gaat. En ja, hangt van je aannemer af hoe die het heeft ingelegd. Wij hebben grote mazzel om zo makkelijk de dikke koka en utp door een 16mm buisje kon trekken. Straks laatste 2 leidingen ook afmaken als de bijbestelling binnenzijn, dan heb ik zo'n 280meter kabels door het huis heen getrokken _/-\o_

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
FatalError schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:23:
Even om mijn 'koop niet te dure kabels' statement wat onderbouwing te geven.
Hier de poort-stats van n gigabit verbinding van ongeveer 50 meter, over cat5 (dus niet eens cat5e) UTP en n aantal 'gare' koppelstukken en langs 20 meter krachtstroom over n periode van 20 weken...

code:
1
<show int output>

Zoals je ziet is er GEEN ENKEL bitje verloren gegaan.
ter info: Een show int op een Cisco geeft een heleboel details niet weer. Probeer eens een show controllers commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
SW01#sh controllers ethernet-controller fa0/24

Transmit                                Receive
2220625065 Bytes                       2417642902 Bytes
  74508692 Frames                        71739212 Frames
    725391 Multicast frames                     0 FCS errors
    722474 Broadcast frames                     8 Multicast frames
         0 Pause frames                     22107 Broadcast frames
         0 Single defer frames                  0 Control frames
         0 Multiple defer frames                0 Pause frames
         0 1 collision frames                   0 Unknown opcode frames
         0 2-15 collisions                      0 Alignment errors
         0 Late collisions                      0 Length out of range
         0 Excessive collisions                 0 Symbol error frames
         0 Total collisions                     1 False carrier errors
         0 Control frames                       0 Valid frames, too small
         0 VLAN discard frames                  0 Valid frames, too large
         0 Too old frames                       0 Invalid frames, too small
         2 Tagged frames                        0 Invalid frames, too large
         0 Aborted Tx frames                    0 Discarded frames

Transmit and Receive
   8850143 Minimum size frames
  44062237 65 to 127 byte frames
  77480417 128 to 255 byte frames
   2130998 256 to 511 byte frames
  13724042 512 to 1023 byte frames
        74 1024 to 1518 byte frames
         0 1519 to 1522 byte frames

Wel even de bijbel van Spurgeon doorlezen om de getallen te kunnen interpreteren ;)
Pagina: 1