[Testcase] Paula

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een portretfotografieworkshop (hele mond vol) moest ik als huiswerk wat foto's maken. Vandaag dus met een vriendin afgesproken en foto's gemaakt. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en wat er beter aan kan.

De foto's zijn btw niet echt als een serie gemaakt, er is geen verband tussen ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3547/3337370551_7a16bfd6ca.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3366/3337368739_4bf95faba5.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3595/3338196038_311283fd4d.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3351/3338192826_f55a1a3ff1.jpg?v=0

Thanks voor het kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zitten redelijk veel witte vlekken op het haar van de zwart wit foto´s. Persoonlijk vind ik zwart wit foto´s voor portretten niet mooi. Daarom is nummer 4 mijn favo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Met stip is foto # 4 de mooiste wat mij betreft. Het geeft een beetje een jaren 70 gevoel. Van de zwart wit foto's ben ik niet zo gecharmeerd door compositie, (bijna) uitgebeten wit etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 08-03-2009 16:45 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:23
Je had ze wel mogen inflitsen. Haar gezicht zit in de schaduw wat je weer deels gecompenseerd hebt door de omgeving te overbelichten. Met een (zachte) flits had je dit op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Anneloes, wat was de opdracht precies? moest je echt zomaar 'wat foto's maken' of had je nog beperkingen?

Je model had wel iets vrolijker gemogen in mijn optiek. In eigenlijk alle foto's, afgezien van 2, kijkt ze nogal verveeld/vermoeid. De blik maakt of kraakt je hele foto eigenlijk.

Ik ben zelf fan van nummer 2, vanwege de mooie compositie.

Technisch gezien had het beter gekund, kijk maar naar de reacties van de mensen boven mij. De keuze voor zwart-wit begrijp ik zelf niet helemaal, omdat je best mooie kleuren tot je beschikking hebt (foto4) en je model daar bovenop nog eens mooie ogen heeft ook.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Nr2 is wel mijn favo. Maar ik mis wat oppoets werk.. Hij oogt gewoon heel slordig zegmaar.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

De fotos lijken allemaal op gevoel ipv op techniek geschoten te zijn. Dat is positief, en op een tech forum als GoT ook prima. Succes met de cursus :)

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Waarom komt gevoel nu weer uit de lucht vallen? Dikke bull is dat! Een foto is idd beter als het met gevoel is geschoten, maar verklaar het nu niet heilig!

4e is idd de beste. Ongeintresseerde blikken, flare en de fletse z/w omzetten doen het voor mij in iedergeval niet.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 07:42:
Waarom komt gevoel nu weer uit de lucht vallen? Dikke bull is dat! Een foto is idd beter als het met gevoel is geschoten, maar verklaar het nu niet heilig!
Waarom is dit dikke bull ?

Herinner je je deze nog ? (laatste zinnetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind het zw eigenlijk best oké. Voor mij hoeft het niet altijd met knallend contrast en diepe zwarten. Misschien nog een tikkie lichter in de midtones (huid) maar zo vind ik het ook niet verkeerd. Ik ga overigens ook voor 2 vanwege de blik.

@Frank: vreemde opmerking, zeker gezien een aantal eerdere topics / stellingen van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg toffe foto's!

Kleuren versie ook mijn favoriet door .. de kleuren! Al moet ik zeggen dat als de foto's zwart-wit worden afgedrukt het er altijd wel lekker uitziet. (op een beeldscherm altijd wat minder naar mijn idee)

Technisch zijn vast niet alle richtlijnen voor een "goede foto" gebruikt maar ik hou hier eigenlijk wel van. Zoals gezecht op gevoel. Zit zo veel sfeer/stijl in dat hij heerlijk in je hoofd blijft hangen. Stukken belangrijker naar mijn idee :)

Enigste wat ik op te merken heb is dat er telkens wel wat haar rond dwarrelt op haar gezicht. Als het mogelijk is had ik dit wat weggewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Parle85, de workshop bestond uit twee delen, in het eerste deel kregen we wat tips etc. En kregen we dus de huiswerkopdracht thuis portretfoto's te maken. De workshopdocente vertelde wel wat zij belangrijk vond in een foto etc. maar je was vrij in wat voor foto's je wilt maken. Vanavond is het tweede deel en gaan we de foto's van iedereen bespreken. Wat wel werd benadrukt was voornamelijk het karakter van iemand in een foto proberen te leggen. Ik heb daarom niet voor super vrolijke foto's gekozen, omdat ik dit niet bij mijn model vond kloppen.

Ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig en alle kennis voor technisch goede foto heb ik dus ook nog lang niet. Ik doe gewoon wat ik mooi vind en ja dat is dus op gevoel. Ik heb liever een technisch minder goede foto, maar wel met sfeer. Dan een technisch helemaal kloppende foto, die verder vrij leeg is. Maargoed.. dat ben ik ;) Maar wat had ik technisch beter kunnen doen, iets specifiekere voorbeelden misschien?

Zwart-wit vond ik voor de eerste 3 foto's wat toevoegen, het geeft ze wat meer sfeer en diepgang naar mijn mening. Bovendien vind ik zwart-wit foto's zelf altijd heel mooi, dus dat is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Het ging niet eens specifiek om deze foto....maar meer om C4M1 commentaar. Zo van...ja..technisch kan het allemaal beter, maar het is met gevoel geschoten, dus is het goed.....Dat vind ik dus niet persee..

En ik denk dat de TS, meer leert van wat technische tips dan van dat gevoels abracadrabra....heb je de techniek onder de knie dan kan je altijd nog beslissen om je er aan te houden of niet.

[ Voor 57% gewijzigd door Frank|A op 10-03-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Frank|A schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:33:
En ik denk dat de TS, meer leert van wat technische tips dan van dat gevoels abracadrabra....heb je de techniek onder de knie dan kan je altijd nog beslissen om je er aan te houden of niet.
En ik denk juist dat ze beter de techniek op de tweede plaats (of verder) kan zetten. Zoiets triviaals als techniek valt altijd nog te leren, ook zonder talent of aanleg.
Inhoudelijk sterke foto's maken met sfeer is veel moeilijker en vereist veel meer oefening.
Als het nu allemaal onscherp was en de technische manko's de boventoon voeren heb je een punt maar dat valt hier toch wel mee?
Ik denk dat inhoudelijke tips (aansturing model, sfeer, hoe het overkomt) veel nuttiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
djengizz schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:53:
[...]

En ik denk juist dat ze beter de techniek op de tweede plaats (of verder) kan zetten. Zoiets triviaals als techniek valt altijd nog te leren, ook zonder talent of aanleg.
Inhoudelijk sterke foto's maken met sfeer is veel moeilijker en vereist veel meer oefening.
Als het nu allemaal onscherp was en de technische manko's de boventoon voeren heb je een punt maar dat valt hier toch wel mee?
Ik denk dat inhoudelijke tips (aansturing model, sfeer, hoe het overkomt) veel nuttiger zijn.
Als C4M1 het er zo had neer gezet als jouw...had ik niet eens gereageerd.. ik weet hoe moeilijk het is om met gevoel te schieten.....

hmmm ik geef altijd techisch commentaar.....hmmm..?

[ Voor 7% gewijzigd door Frank|A op 10-03-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Mijn smaak is het niet, net wat te soft. Dat daargelaten stoort alleen de linkerbovenhoek van #4 me, verder is het een aardige serie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Frank heeft samen met GH een heel mooi topic, misschien kende je het al Algemeen Studio/Strobist Topic. Leer je alles en meer over handmatig instelbare flitsers, snoots, grids, gelpacks, paraplus, swivel adapters, hotshoes, triggers (pocket wizards, skyports, radiopoppers, cybersyncs, flashwaves en natuurlijk ebay triggers), statieven, reflectieschermen, lightmodifiers, softboxen, beautydishes, lichtmeters & striplights. Maak je niet teveel zorgen als het niet direct lukt, je kunt gelukkig probleemloos en simultaan 3 verschillende flitsers wireless aansturen. Vergeet niet gedegen aandacht te besteden aan visagie, locatie & omgevingslicht (of studio), kleding, en nabewerking. Met zoveel aan je hoofd is het uitermate vervelend als mensen over gevoel beginnen, snap je?

Orange & Red

Pagina: 1