Tweede partitie verdwenen, schijfbeh. rapport. 1 partitie.

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Een goedendag,

Mijn probleem is als volgt: op mijn vaste PC (Win Vis Business) staat permanent een WD MyBook aangesloten. Deze wordt nooit losgekoppeld en heeft de schrijfcache ingeschakeld. Het gaat om een 500GB schijf die opgedeeld is in 2x250GB. De schijfletters hiervan zijn Q en O.

Zojuist, uit het niets, was ik mijn Q-schijf kwijt. Toen ik dit ging onderzoeken bleek dat de Q nu O was. Zonder verder te kijken paste ik dit aan naar Q:. Die data kwam weer beschikbaar via de juiste letter. Helaas kwam ik er even later achter dat mijn O helemaal foetsie blijkt. Toen ik de eigenschappen heb opgevraagd in schijfbeheer zag ik één schijf van 500 GB met één volume van 500GB, wat feitelijk 250 GB is.

Omdat ik vermoedde dat mijn PC de kluts kwijt was hem ik hem aansloten op de laptop van de zaak (XP Pro) maar deze rapporteert hetzelfde. Ik heb een afbeelding bijgevoegd ter verduidelijking:

Heeft iemand een goede suggestie hoe ik weer bij mijn data kom??

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49b295db017ff/49b295daedd3e-partitie.png
Ik vermoed dat dit iets met een corrupte partitietabel te maken heeft maar hoe ga ik dit aanpakken?
Een uitgebreide schijfcontrole heeft niets aan het probleem veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 08-03-2009 03:15 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:41

Zenyatta

Tsjakka!

Backup maken en proberen de hele schijf opnieuw te partitioneren? Maar dat garandeerd nog steeds niet dat er niet iets mis is met de schijf.

Waarmee heb je de schijf gecontroleerd? Je kan dat misschien ook met een ander programma proberen?

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om je data terug te krijgen kun je beginnen met dit stukje uit de FAQ door te nemen: OM FAQ. Grote kans dat je partitietabel stuk is bijvoorbeeld. Belangrijker is dan eerst je data veiligstellen en dan kijken wat er mogelijk mis mee is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik heb inmiddels de data waar ik wél nog bij kan veiliggesteld op een NAS, better safe than sorry.

Zomaar formatteren is geen optie omdat ik een slorige 200 GB aan data niet kan benaderen, én niet kwijt wil raken. Anders los dat het probleem wel op denk ik.

Ik ga even kijken of ik met Gparted wat kan, en kijken of er in de FAQ wat staat. Voor die gelezen te hebben: ik kan die hele 2e partitie dus niet benaderen. Alle conventionele tools willen een schijfletter verkennen. Ik heb wel één schijfletter maar die is correct. Het is ook niet zo dat de andere partitie geen letter heeft.. Ik kan best veel zelf maar heb dit nog niet meegemaakt, vandaar mijn hulpvraag.

[ Voor 12% gewijzigd door Eagle Creek op 09-03-2009 10:59 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49ce37c902d7d/49ce37c9025b0-pm.JPG
(PM snapt er al wel meer van dan schijfbeheer)

Partition Magic ziet de ruimte als unallocated. Dit maakt de conventionele tooltjes onbruikbaar daar zij een schijfletter verkennen en op zoek gaan naar herstelbare data. De hele partitie lijkt verdwenen.

Wanneer ik opstart met Gparted zie ik de schijf aanwezig met een soort zelfde situatie als PM. Er is één /dev/sdg1 van 250 GB en één blok unallocated.

Suggesties?

[ Voor 153% gewijzigd door Eagle Creek op 28-03-2009 16:29 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Even nog een update:
Ik heb de unallocated space als nieuwe partitie aangemaakt en een letter toegewezen. Uiteraard niet gekozen voor grondig formatteren.

Nu heb ik Recuva erop losgelaten maar ik krijg maar een bestand of 4/5 terug, en niet de bestanden die ik zoek.

Pagina: 1