Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiggy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Sinds ik de standaard koeler van mijn processor (Core2duo E6750) heb vervangen door een Arctic Freezer 7 pro, heeft mijn pc de vervelende gewoonte gekregen om zo nu en dan uit te vallen en vervolgens niet meer aan te gaan. Het enige wat er dan nog gebeurt, is dat de fans heel even gaan draaien.
Het (voor mij) vreemde is, dat de pc af en toe een paar dagen achter elkaar aan kan staan zonder dat er iets gebeurt, en dan opeens uitvalt zonder (duidelijke) reden.
Aan de temperaturen kan het niet liggen, want die liggen allemaal op z'n hoogst rond de 50 graden en volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn.

Dingen die ik heb geprobeerd:
- Koeler vastzetten met een backplate (thermalright bolt-thru kit), zodat ie niet meer los zou gaan zitten. Gezien het probleem ontstond na het vervangen van de koeler, leek dit me de beste plek om te zoeken, helemaal omdat de Freezer niet heel erg stevig vast zat. Het probleem leek meestal ook (tijdelijk) te verdwijnen als ik de de pushpins van de koeler loshaalde en weer vastdrukte.

- Hangen en Opstarten troubleshooter doorlopen. Ook als er helemaal niks is aangesloten behalve de CPU en het RAM geheugen, weigert de computer verder te gaan dan heel even de fans te laten draaien. Ik heb helaas geen voeding of moederbord over, dus dat heb ik niet kunnen testen.

- Stekker in een ander stopcontact, met de gedachte dat er misschien te veel apparatuur aan het andere stopcontact was aangesloten waardoor er vreemde storingen ontstaan.

- Vanmiddag heb ik het moederbord uit de kast gehaald, om te kijken of er misschien kortsluiting werd gemaakt door een spacer die verkeerd zit. Er zat niks verkeerd en nadat ik alles weer had ingebouwd, werkte alles weer zoals het hoort. Dat duurde een uurtje of twee, en toen hield alles er weer mee op.

Waar kan het nu nog aan liggen? Als het moederbord stuk is, lijkt het me toch dat de computer niet opeens een paar dagen zonder problemen kan draaien. Daarom lijkt het me ook stug dat de voeding het probleem zou zijn. Iemand nog een idee voor een oplossing of in ieder geval een oorzaak?

En natuurlijk nog even de specs van de computer:
Antec Earthwatts 500watt (voeding uit Sonata III kast)
Moederbord: Asus P5KC
Processorkoeler: Arctic Freezer 7 Pro
Processor: Core2duo E6750 (niet overclocked of wat dan ook)
Ram: 2x 1GB
Videokaart: Asus Geforce 8600GTS (passief gekoeld)
3 HD's: WD 320gb, WD 1TB, Samsung 80GB
DVD Brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:06

Toppe

Oké ✅

Gekke is,

Ik heb de zelfde problemen, met exact de zelfde videokaart, voeding en CPU.
Zelf vermoed ik dat we meer in de richting van de videokaart moeten gaan zoeken.

Overigens heb ik er ook wel eens last van dat hij geheugen dumps geeft, nu doet hij dat gelukkig minder vaak (Maximaal 1x in de 4 weken, 24/7 staat hij aan) en mijn LAN verbinding valt ook regelmatig weg.

Vermoedelijk is het moederbord, videokaart of de CPU niet goed. Als ik de oorzaak heb krijgt de winkel van mij een flinke uitbrander, je mag toch voor bijna 2000 euro wel iets goeds verwachten:)?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Oude koeler terugzetten?
In bios de kontrole van de cpu fan uitzetten, wel alleen maar om te testen.
Andere voeding proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 06-03-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jan99999,

Heb dit uitgetest en hierbij blijkt dat het probleem niet verholpen word, daarom voeding maar terug gezet. 1x per maand kan ik mee leven alleen hoort het niet... Daarom is het zo raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het eens met een andere voeding. Klinkt als een probleem met de voeding (heb vergelijkbaar probleem gehad, een van de regulators was defect) of een badcaps probleem ( controleer het moederbord en de voeding op bad caps). Zie ook http://www.badcaps.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zoals ik net al zei, voeding is het niet heb op test circuit getest en voeding is het dus echt niet.... Of moederbord, lijkt niet of eventueel CPU zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiggy
Toppe schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:03:
Gekke is,

Ik heb de zelfde problemen, met exact de zelfde videokaart, voeding en CPU.
Zelf vermoed ik dat we meer in de richting van de videokaart moeten gaan zoeken.

Overigens heb ik er ook wel eens last van dat hij geheugen dumps geeft, nu doet hij dat gelukkig minder vaak (Maximaal 1x in de 4 weken, 24/7 staat hij aan) en mijn LAN verbinding valt ook regelmatig weg.

Vermoedelijk is het moederbord, videokaart of de CPU niet goed. Als ik de oorzaak heb krijgt de winkel van mij een flinke uitbrander, je mag toch voor bijna 2000 euro wel iets goeds verwachten:)?
Gebruik jij nog de stock koeler van intel? Dan zou ik in ieder geval zeker weten dat het daar niet aan kan liggen.
jan99999 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:10:
Oude koeler terugzetten?
In bios de kontrole van de cpu fan uitzetten, wel alleen maar om te testen.
Andere voeding proberen.
Oude koeler heb ik niet meer, dus dat wordt lastig. Had niet verwacht hier problemen mee te krijgen, heb al vaker koelers verwisseld (in anderer pc's) zonder problemen. Misschien een beetje dom, maar goed... Bovendien is er qua temperatuur geen enkel probleem en kan de computer soms dagen achter elkaar aan blijven staan zonder dat er iets gebeurd. Lijkt me dat als er iets mis is met de koeler, dat dat in ieder geval vaker/regelmatiger voor problemen zou zorgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:18:
Probeer het eens met een andere voeding. Klinkt als een probleem met de voeding (heb vergelijkbaar probleem gehad, een van de regulators was defect) of een badcaps probleem ( controleer het moederbord en de voeding op bad caps). Zie ook http://www.badcaps.net/
Heb even op die website gekeken, en de meeste van de problemen die ze daar beschrijven, heb ik geen last van (freezes, bsod's, etc.) Ook heb ik geen vreemde caps op mijn moederbord kunnen ontdekken.
Voeding controleren heb ik nog niet gedaan. Heb niet zo'n zin om m'n hele voeding open te schroeven, maar misschien morgen toch even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb even op die website gekeken, en de meeste van de problemen die ze daar beschrijven, heb ik geen last van (freezes, bsod's, etc.) Ook heb ik geen vreemde caps op mijn moederbord kunnen ontdekken.
Voeding controleren heb ik nog niet gedaan. Heb niet zo'n zin om m'n hele voeding open te schroeven, maar misschien morgen toch even doen.
Op de nieuwere moederborden valt het wel mee, op die van 2/3 jaar of ouder is het echt opmerkelijk. Van de week nog een Thomson modem gerepareerd waarvan de elco's waren uitgedroogd, aan de buitenkant niets te zien.

Het nare van dit soort storingen is dat het uitwisselen van alle onderdelen het enige praktische is wat uitsluitsel kan leveren, niet iedereen heeft echter daar de mogelijkheden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiggy
Ik denk dat ik inderdaad maar op zoek moet gaan naar wat vervangende onderdelen om uit te testen waar het aan kan liggen, heb alleen zelf niks liggen. Bijkomend probleem hierbij is echter wel dat ik echt niet weet wanneer ik ervan uit kan gaan dat ik het probleem gevonden heb. Tot gister heeft de computer gewoon een week lang zonder problemen gewerkt (en daarvoor heeft het ook meer dan eens langer dan 2 dagen aangestaan), dus na hoe lang werken met een vervangend onderdeel kan ik verwachten dat het probleem is opgelost?
En waar zou ik moeten beginnen met het vervangen? Ik denk zelf het moederbord of de voeding, omdat het probleem blijft bestaan als er verder niks aangesloten is.

Het is trouwens de eerste keer dat het systeem nu helemaal niet meer verder gaat dan de fans laten draaien (sinds gister dus). Hiervoor ging het telkens wel weer aan als ik wat dingen opnieuw had aangesloten (en dan met name de cpu koeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
dit heb ik ook gehad. uiteindelijk bleek bij mij het 12v stekkertje die vanuit de voeding naar het moederbord gaat niet meer zo lekker te werken. hij begon al te ruiken en toen ik hem eruit haalde was hij zwart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiggy
Dat is het volgens mij niet, elk onderdeel ziet er uit zoals het er volgens mij ook uit zou moeten zien :) Geen schroeiplekken, bolstaande condensatoren of andere vreemde dingen.

Inmiddels doet ie het weer (voorlopig), nadat ik het moederbord weer los heb gehad om de spacers (nogmaals) te controleren. Kan het zijn dat er kortsluiting ontstaat door schroefjes die niet helemaal vast zitten in de spacers? Kwam op het idee door dit topic en het lijkt alsof de schroefdraad in sommige spacers niet goed is. Zou wel vreemd zijn dat dit probleem dan pas na 1,5 jaar ontstaat...
Pagina: 1