Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op mijn laptop wil ik Windows 98 SE (met alle updates) zetten. Dit, omdat de laptop zo nu en dan voor presentaties met Powerpoint wordt gebruikt. Het opstarten van Vista of Ubuntu (ook: geen powerpoint) duurt te lang. Ik wil gewoon een kleine partitie met Win 98, hoop overbodige zooi eruithalen met bv Lite om zo een zo snel mogelijk systeem te krijgen.

Echter, ik wil er wel een internetverbinding op hebben. Zelf denk ik aan Fx, zodat IE eraf kan. Maar hoe krijg ik een zo veilig mogelijke verbinding? Is alleen een up to date firewall & AV genoeg of zijn er meer dingen waar ik aan moet denken?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Eusebius schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:40:
Op mijn laptop wil ik Windows 98 SE (met alle updates) zetten. Het opstarten van Vista of Ubuntu (ook: geen powerpoint) duurt te lang.
En dan is XP geen optie?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Windows 2000 is dan handiger, stabieler, veiliger en sneller, en vraagt niet meer resources dan Win98.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Windows XP Lite of Windows 2000, hibernaten en dan met Powerpoint of OpenOffice?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Indeed. XP + hibernate = snel opstarten.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor presentaties kan je toch ook enkel die powerpoint viewer gebruiken? Scheelt je weer wat resources itt office pakketje.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
De laptop heeft naast Win98 ook Vista en Ubuntu draaien. Zelf werk ik altijd met Ubuntu, alleen een paar van die niet-compatible programma's draai ik met Vista. Dat mag er trouwens niet af, omdat de laptop niet van mij is en Vista wel bij de laptop hoort.

Ik herinner me wel opeens dat ik nog een tweetal Win 2000 licenties heb liggen. Alleen heb ik geen ervaring met Win 2000. Zal eens kijken.

Maar nu is mijn vraag nog niet beantwoord: in hoeverre is de veiligheid in het gedrang als ik alleen een AV & firewall gebruik.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:51:
Voor presentaties kan je toch ook enkel die powerpoint viewer gebruiken? Scheelt je weer wat resources itt office pakketje.
Yup. Dat was ik ook van plan.

Het feit dat ik Win 98 wil gebruiken, heeft vooral te maken met het snel booten van de laptop.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Windows 98 (SE) is echter zo lek als een mandje, terwijl W2000 nog prima te gebruiken is. Zoals eerder aangehaald werkt W2000 precies hetzelfde als W98SE, maar onder de kap is het een en ander beter gesteld. Waarom niet eens W2000 gewoon proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien handiger om eerst eens te kijken of het uberhaupt mogelijk is om Win98 te draaien op dat ding, als het gaat om een notebook die ook Vista draait.

Je zou eens kunnen kijken naar de upgradepacks die een gotter heeft gebouwd voor win98. Wel onofficieel, maar die werkte best aardig: http://members.chello.nl/h.nekeman1/98spnl/
Unofficial Windows 98 SE Service Pack 2.0.3 NL is uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:54:
[...]

Yup. Dat was ik ook van plan.

Het feit dat ik Win 98 wil gebruiken, heeft vooral te maken met het snel booten van de laptop.
Ik denk dat XP+hibernation een stuk vlotter is dan Win98, eigenlijk.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb hier een oude laptop (512mb, 1.8 celeron dacht ik), waar XP op draait. Via msconfig/services bergje uitgeschakeld, AVG8 (zal best nog wel een snellere/betere zijn, maar deze doet zijn werk) en zeker via hibernate start ik nog steeds bijzonder snel op.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Win98 en veilig internetten zijn 2 dingen die niet samen meer gaan. Is vragen om problemen.
Ik ga verder mee met de voorgaande adviezen: Win XP.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nogmaals, het is een laptop met multiboot. Volgens mij werkt dat niet met Hibernate (correct me if i'm wrong)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Terw_Dan schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:00:
Misschien handiger om eerst eens te kijken of het uberhaupt mogelijk is om Win98 te draaien op dat ding, als het gaat om een notebook die ook Vista draait.
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het lastig wordt met drivers. Het is al niet zo'n stabiel OS, maar de kans is aanwezig dat je 'm nieteens lekker draaiend krijgt. Ik zou dan zeggen: XP. Start sneller op dan Windows 2000. Een schone installatie is erg snel gestart op een beetje machine (ik heb een P4 die geen halve minuut bezig was).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er ook rekening mee dat Windows 98 enkel FAT-bestandssystemen ondersteunt, en NTFS (zoals voor Windows XP) niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Eusebius schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:19:
Nogmaals, het is een laptop met multiboot. Volgens mij werkt dat niet met Hibernate (correct me if i'm wrong)
Fout! werkt prima hoor :)

* Hooglander1 doet het iedere dag. Geen idee of het van belang is, maar ik heb Grub draaiende :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hmm, ik vraag me af of dat je wel drivers gaat vinden voor Windows 98SE als je laptop Vista draait...
Lijkt me niet, eerlijk gezegd.

Verder is het ook een hoop geklooi met dualboot, want de bootloader van Vista vind Windows 98SE niet leuk, heb ik al gemerkt. Dat komt doordat Windows 98SE een FAT32 filesysteem gebruikt, en Windows Vista gebruikt NTFS.

En dan heb ik nog niet gesproken over alle mogelijke fouten die je kan krijgen, en de lekheid van Win98SE.
Op een PC thuis draai ik zelf ook Windows 98SE, en daar ben ik erachter gekomen dat Windows 98 ook al Blue Screens had :p

Terwijl het dus zeker niet aan drivers of aan de hardware lag...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Dan ben je bij deze gecorrigeerd ;)
MUltiboots kunnen - mits het OS dat ondersteunt op je hardware - gewoon met Hibernate omgaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Een andere optie is misschien een virtual machine met 2000 erop maken in Ubuntu.
Als je dan een Powerpointpresentatie wilt geven moet je gewoon Ubuntu uit hibernate halen, en die VM recoveren, wat ook maar enkele seconden duurt.

Zo heb je geen extra gesukkel met triple boots, en toch ongeveer dezelfde performance ;)

[ Voor 32% gewijzigd door filenox op 05-03-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Hibernate heeft niets met multiboot te maken.

Ik heb hier een oud laptopje van 5 jaar oud (1.6 Ghz, 512 Mb, 30 Gb) met Windows XP, en als ik em afsluit, doe ik gewoon Start --> Shutdown --> Standby. Als ik em weer aanzet heb ik binnen 10, 20 seconden mijn desktop weer voor me.

Je moet er ook rekening mee houden dat Windows 98 een hele hoop CPU register instructies mist, en bijv. niet echt geweldig presteerd op een Centrino of Pentium 4 omdat Windows 98 simpelweg de nieuwere instructies mist. Aangezien zelfs de nieuwste CPU's, zoals een Core 2 Duo, nog steeds op een 8 bits DOS kunnen draaien, WERKT het allemaal prima, maar je krijgt er niet een ideale performance uit.

Ik zou toch serieus Windows XP overwegen, en gewoon de computer op Standby zetten. :Y

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Eusebius schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:53:
De laptop heeft naast Win98 ook Vista en Ubuntu draaien.
Als de laptop van de afgelopen twee jaar is, heb je kans dat de HDD eentje van het SATA type is, en dan houdt het wel vrij snel op met Windows 98 wegens ontbrekende support. En als de laptop al Vista draait, waarom gebruik je niet gewoon de hibernate functie van Vista?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik begrijp niet wat TS van problemen heeft met Vista? Mijn Vista is in 2 seconden uit slaapstand, en een 10tal seconden uit hibernate( gebruik ik nooit).

Dus ik zie echt de issues niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:49
De vraag is eigenlijk wat voor systeem het eigenlijk is.
Als het vista goed draait, begin er totaal niet aan, je mist dan drivers, win98 kan al het geheugen slecht aanspreken, proc wordt niet optimaal gebruikt (max single core).

Is het een systeem met P3 1Ghz proc, dan vraag ik mij af waarom vista erop staat, maar dan is het redelijk mogelijk om er win98 erop te krijgen. Al vraag ik mij af of win2k niet beter is of winxp die licht is gemaakt.

Als de laptop nog langzamer is vraag ik mij af wat je van plan bent :?
Vraag is dan waarvoor je internet nodig hebt. Je kunt dan namelijk alles gaan blokken incl. uitgaand. Smijt alle protocollen eruit behalve de noodzakelijke. Inlog procedures hebben toch geen zin dus sloop dat er ook uit. Blok via filters en via een goede firewall die met win98 goed kan omgaan!
Denk eraan dat huidige browsers er van uit gaan dat het op actuele systemen worden gebruikt. Flash e.d. zit er dan dus niet in bij oude laptops!

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 00:44
*kick*

Ik heb hier zelf een Pentium 3 - 500mhz pc, waarop ik ook Windows 98se staan heb. Ondanks dat de pc al een oudje is draait Windows 98 lekker vlot. Het start snel op en sluit snel af. Deze pc is ook echt bedoeld voor games van 'weleer'. Een S3 Trio 3d2x als videokaart en een AWE64 gold (ISA) als geluidskaart. Betere vintage kun je haast niet hebben. :)

Maar nu, ik heb de pc aan mijn netwerk hangen zodat ik ook makkelijk wat bestanden heen en weer kan kopieren. Een virusscanner heb ik er niet op in geïnstalleerd. In hoeverre is de aanwezigheid van deze Windows 98 pc een bedreiging voor mijn netwerk? Ik gebruik een NETGEAR WNR834Bv2 router (met DHCP) waarbij geen enkele poort open staat naar die pc.

Ik kan natuurlijk het netwerk op de pc uitschakelen en enkel activeren als ik het even nodig ben.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als je enkel bestanden heen en weer kopieert (en geen internet op de computer in kwestie nodig hebt), is het 't veiligst gewoon een vast IP en subnetmask op te geven zonder DNS en gatewayadres. Ik weet niet of er nog actief malware wordt gemaakt voor Windows 98, maar security patches worden niet meer uitgebracht en het aantal lekken is toch behoorlijk. Misschien wordt je geinfecteerd met malware van die ook uit het Windows 98 tijdperk afstamt :+

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Geen windows dus maar linux

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Want? Wat een nuance in je post zeg...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voor een retrogaming bak, ja... handig :P

Handmatig IP configuratie opgeven zonder iets van Gateway en DNS, zal al aardig schelen.
Als hij verder achter de router zit en je met dat bakkie ook niets qua internet probeert te doen (wat door bovenstaande oplossing ook niet zal gaan) zit je al aardig safe.
Eventueel kun je er nog voor kiezen om een firewall te installeren, maar voor puur retrogame doeleinden overkill denk ik. Zo'n vaart zal het niet lopen.

Installeer en configueer hem netjes. Trek dan met CloneZilla een mooie image en fik die op DVD.
Gamen maar en als het breekt: hop DVD er in, image terugzetten, vers systeem. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wine is perfect voor oude games, ik speel nog regelmatig Win95/98 games die allemaal niet meer werken op XP en hoger, werkt perfect in Wine, hoef ik ook niet moeilijk te doen om oude hardware te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Snowwie schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:51:
*kick*

Ik heb hier zelf een Pentium 3 - 500mhz pc, waarop ik ook Windows 98se staan heb. Ondanks dat de pc al een oudje is draait Windows 98 lekker vlot. Het start snel op en sluit snel af. Deze pc is ook echt bedoeld voor games van 'weleer'. Een S3 Trio 3d2x als videokaart en een AWE64 gold (ISA) als geluidskaart. Betere vintage kun je haast niet hebben. :)
Perfect bakje voor een 3dfx-kaart! Mijn C500 heeft 2x voodoo2 in SLI.
Maar nu, ik heb de pc aan mijn netwerk hangen zodat ik ook makkelijk wat bestanden heen en weer kan kopieren. Een virusscanner heb ik er niet op in geïnstalleerd. In hoeverre is de aanwezigheid van deze Windows 98 pc een bedreiging voor mijn netwerk? Ik gebruik een NETGEAR WNR834Bv2 router (met DHCP) waarbij geen enkele poort open staat naar die pc.

Ik kan natuurlijk het netwerk op de pc uitschakelen en enkel activeren als ik het even nodig ben.
Heb je een router met firewall? In principe zou ik er zelf niet bang voor zijn eigenlijk. Ik denk dat de meeste kans op infecties liggen in het gebruik van het OS. Om er dus lekker mee te gaan internetten: zou ik niet doen, maar bij het delen van bestanden zie ik geen problemen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 00:44
Cyphax schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 23:01:
Heb je een router met firewall? In principe zou ik er zelf niet bang voor zijn eigenlijk. Ik denk dat de meeste kans op infecties liggen in het gebruik van het OS. Om er dus lekker mee te gaan internetten: zou ik niet doen, maar bij het delen van bestanden zie ik geen problemen.
Router met firewall.

Maar zou ik het ook anders kunnen doen? Mijn eigen pc heeft namelijk onboard 2 netwerkingangen, ik zou de Windows 98se bak ook kunnen aansluiten op m'n eigen pc. Echter dan moet ik eerst eens zien hoe je dan bestanden overzet van de ene naar de andere pc, omdat het dan niet meer via de router gaat.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
crosscable en een apart netwerksegment zonder gateway (hoeft er ook niks gerouteerd te worden).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1