Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik las net een bericht op nu.nl over Yunoo, een gratis online dienst die alle financien realtime zou kunnen weergeven.

Is dit een serieus alternatief voor de lokale software (meestal zo 20 euro per jaar) die je handmatig moet bijwerken en belooft handiger te zijn dan in de praktijk blijkt?

Zijn er mensen die yunoo al hebben gebruikt? of gebruiken?
Moeten gebruikers zich (terecht) zorgen maken om de veiligheid van de gegevens? En ook al ZOUDEN ze in te zien zijn, dan kun je er toch alsnog weinig mee... right?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook benieuwd naar de ervaringen hiermee. Zelf gebruik ik Offline Rekening Overzicht en ben daar tevreden over, maar mocht dit goed werken is dat wellicht een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Durf jij zomaar je gegevens bij een vrij onbekend bedrijf weg te geven? Zeker financiele gegevens zijn mi best gevoelig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Ik me ook vanochtend aangemeld n.a.v. dat bericht. De offline varianten die ik de laatste tijd uitgeprobeerd heb voldeden allemaal niet aan m'n wensen. M.n. v.w.b. cashflow-prognose. Dit ziet er op het eerste gezicht goed uit. Ik ben echter nog wel aan het dubben of ik daar inderdaad m'n gegevens ga uploaden.

Misschien dat ik eerst eens met dummybestanden met de site ga stoeien voor ik de beslissing neem echte data daar neer te zetten.

Als ik het goed heb is het een nieuwe naam voor qash, wat in andere topics ook al besproken is:endless in "Programma om geld mee te beheren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:18:
Durf jij zomaar je gegevens bij een vrij onbekend bedrijf weg te geven? Zeker financiele gegevens zijn mi best gevoelig.
sja dat is nou net een beetje de discussie he ;)
En gevoelig.... voor wat precies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 16:53
Ik heb net een account aangemaakt en er meteen maar wat in opgeladen, en ik moet zeggen, het ziet er veelbelovend uit. Het geeft me inzicht in de uitgaven gecategoriseerd die ik eerst niet echt had... Ze hebben je naam en pincode niet, dus denk ik dat er een veiligheidsrisico aan zit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is marketing technisch gezien best wel interessant om te zien wat iemands uitgaven patroon is ;).
En ip-adressen zeggen ook al wel wat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
http://lifehacking.nl/web...n-je-financien-met-yunoo/ voor wat screenshots en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Boudewijn schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:15:
Het is marketing technisch gezien best wel interessant om te zien wat iemands uitgaven patroon is ;).
Inderdaad vooral als je veel met PIN en overschrijvingen betaald kan men daar behoorlijk wat info uit halen (niet direct uit jouw gegevens alleen - maar wel weer gecombineerd met andere gebruikers). Zeker wanneer er nu veel mensen (alleen maar als test) het uitproberen en behoorlijk wat data uploaden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Qwerty-273 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:15:
[...]

Inderdaad vooral als je veel met PIN en overschrijvingen betaald kan men daar behoorlijk wat info uit halen (niet direct uit jouw gegevens alleen - maar wel weer gecombineerd met andere gebruikers). Zeker wanneer er nu veel mensen (alleen maar als test) het uitproberen en behoorlijk wat data uploaden.
Boeiend.nl

Kan mij echt niet boeien, ik vind het een ontzettend handige site tot nu toe, ben al 2 uur transacties aan het invoegen en het zo te customizen dat het naar mijn zin is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Boudewijn schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:15:
En wat is het nadeel daarvan?

Ik geef bijvoorbeeld ook graag info aan de AH d.m.v. mijn bonuskaart zodat de AH de inrichting en het assortiment goed op de wens van mij als klant kan afstemmen.

Zonder dat wij als consument de markt van informatie voorzien zal het product en/of de dienst die de markt aanbied nooit goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Van mij mogen ze die informatie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door argro op 05-03-2009 15:54 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AH weet vele malen meer over je (a.d.h.v. je bonuskaart) dan dat Yunoo ooit kan weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
cowgirl schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:30:
Ik me ook vanochtend aangemeld n.a.v. dat bericht. De offline varianten die ik de laatste tijd uitgeprobeerd heb voldeden allemaal niet aan m'n wensen. M.n. v.w.b. cashflow-prognose. Dit ziet er op het eerste gezicht goed uit. Ik ben echter nog wel aan het dubben of ik daar inderdaad m'n gegevens ga uploaden.

Misschien dat ik eerst eens met dummybestanden met de site ga stoeien voor ik de beslissing neem echte data daar neer te zetten.

Als ik het goed heb is het een nieuwe naam voor qash, wat in andere topics ook al besproken is:endless in "Programma om geld mee te beheren"
Dat klopt inderdaad. Qash heet nu Yunoo.
Dat kun je overigens ook vinden op de weblog; http://blog.yunoo.nl/

Ik maak er nog steeds gebruik van, en ze zijn nog steeds aan het verbeteren, ze hebben nu standaard categorieën waarin je je cashflow kunt verdelen. Dit werkt erg prettig om te zien waar wat naartoe gaat.

Ook het budgetten gedeelte werkt nu zoals het hoort, erg prettig om te zien of ik mijn persoonlijke budgetten haal of niet.

En het privacy stukje is natuurlijk een moeilijk punt, maar ik weet niet waarom ik mijn cashflow niet in een database zou willen hebben. Hier op een openbaar forum posten gaat me te ver, maar ik vertrouw Yunoo in dat opzicht wel.

[ Voor 9% gewijzigd door endless op 05-03-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:55:
AH weet vele malen meer over je (a.d.h.v. je bonuskaart) dan dat Yunoo ooit kan weten ;)
En als ze samenwerken weten ze nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ben er nu ook mee bezig en het bevalt me wel. En je kunt natuurlijk je csv bestanden van je bank eerst editten voordat je ze importeert in yunoo om er gevoelige gegevens zoals naam, rekening nummer e.d. uit te halen.
Belangrijkste is dat ik nu "lekken" in mijn uitgaven beter zie en kan oplossen.

Overigens blijft het lastig als je vaak geld uit de geldautomaat haalt en dan contact spullen koopt, want dan heb je 1 grote post "geldopnames" en weet je nog niet waar je het aan uitgeeft. Toch maar vaker gaan pinnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Ook ik kan niet begrijpen dat mensen dergelijke gegevens ooit vrijwillig in zo'n website zouden invoeren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind dit zo raar.
Mensen gebruiken zonder problemen Google (wordt gemonitord), MSN (wordt dat gemonitord?) en noem maar op :)

Volgens mij weet Google meer over mij, dan zo'n financiële site ooit zou kunnen weten.
Daarbij mogen ze best weten wat ik aan huur betaal of wat ik aan uitkering ontvang, is niet alsof dat een geheim is ofzo.
(Maar moet ik zeggen dat ik het sowieso vreemd vind dat sommige mensen heel geheim doen over hun financiën, je zou bijna denken dat ze dan iets te verbergen hebben ofzo? :P )

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 06-03-2009 13:41 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is dat ook een typisch Nederlands trekje. In andere landen zijn ze daar veel opener in, met name het taboe-onderwerp 'salaris'.

Zoals al eerder is aangegeven kan je je CSV makkelijk editen en de persoonsgebonden gegevens vervangen (find/replace). Wat mij betreft is er dan geen enkel risico meer.

Wat Yunoo verder eventueel zou kunnen doen is analyses doen over deze gegevens. Ze moeten dan wel geanomiseerd worden (voor zover men in staat is deze gegevens te herleiden naar een persoon). Volgens mij hebben ze dit al goed afgeschermd door geen persoonsgegevens te vragen bij het aanmaken van een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:57:
Wat Yunoo verder eventueel zou kunnen doen is analyses doen over deze gegevens.
Ja, basically is het wat dat betreft niet meer dan een AH-bonuskaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:00
Ik zal nooit mijn bankmutaties uploaden naar één of andere website, ookal zeggen ze dat het veilig is. Ik maak zelf gebruik van Naanab Finance, dit pakket kan bijna alles wat yunoo volgens de website ook kan, behalve dan het vergelijken van uitgaven met andere mensen. Maar die laatste optie is IMO alleen nuttig als iedere gebruiker in een bepaalde categorie is ingedeeld (spaarder - uitgever, hobby's, woning, etc.). Ik heb er nog niet mee geexperimenteerd, dus ik heb geen idee of dit al mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenTheStig op 06-03-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
Boktor schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:18:
Ik zal nooit mijn bankmutaties uploaden naar één of andere website, ookal zeggen ze dat het veilig is. Ik maak zelf gebruik van Naanab Finance, dit pakket kan bijna alles wat yunoo volgens de website ook kan, behalve dan het vergelijken van uitgaven met andere mensen. Maar die laatste optie is IMO alleen nuttig als iedere gebruiker in een bepaalde categorie is ingedeeld (spaarder - uitgever, hobby's, woning, etc.). Ik heb er nog niet mee geexperimenteerd, dus ik heb geen idee of dit al mogelijk is.
Al zou het niet veilig zijn, in hoeverre kunnen ze werkelijk misbruik maken van deze gegevens?
In meer of mindere maten hebben diverse partijen ook al gegevens van je die je bewust of onbewust hebt gedeeld. Echter nu er een financieel tintje aanzit gaan alle luiken dicht? Appie Hein weet zelfs met welk toilletpapier jij je kont afveegt en Oxxio weet jouw te bellen op je mobiel om te vertellen dat je huidige maandbedrag wel wat lager kan... zijn er nog wel geheimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 09:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb Yunoo vandaag ook eens geprobeerd. Het idee is leuk, maar er kan nog wel het nodige verbeterd worden. Bijvoorbeeld het automatisch categoriseren van transacties. Je krijgt vooraf niet te zien welke transacties mogelijk óók hetzelfde label krijgen, en het terugdraaien van een foutje lijkt niet mogelijk.

Ook de standaard categorisering is niet altijd juist, zoals Bol.com -> Boeken (Educatie). Maar dat is uiteraard wel naar je eigen hand te zetten.

De handleiding voor het beheren van budgetten ontbreekt nog.

Heb Naanab finance ook geprobeerd, een mooi pakket, die ik wellicht wel aan ga schaffen als Yunoo toch niet helemaal gaat bevallen.

Ben er iig wel van geschrokken hoeveel ik aan mn auto kwijt ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het regelmatig downloaden en daarna uploaden van bankgegevens is toch helemaal niet handig? Lijkt mij erg veel werk om te zien wat ik betaal...
Zeker omdat ik zo veel mogelijk cash betaal (alleen al om te voorkomen dat banken nog meer macht krijgen over virtuele geldstromen en dus nog minder echte reserve hoeven te hebben). Eens per maand x euro pinnen, en ik weet precies wat ik uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RemcoDelft schreef op zondag 08 maart 2009 @ 09:39:
Het regelmatig downloaden en daarna uploaden van bankgegevens is toch helemaal niet handig? Lijkt mij erg veel werk om te zien wat ik betaal...
Dat valt best mee, bestandje exporteren gaat met een muisklik, en importeren ook. Eventuele dubbele transacties worden automatisch genegeerd.
Zeker omdat ik zo veel mogelijk cash betaal (alleen al om te voorkomen dat banken nog meer macht krijgen over virtuele geldstromen en dus nog minder echte reserve hoeven te hebben). Eens per maand x euro pinnen, en ik weet precies wat ik uitgeef.
Waarom zit je überhaubt bij een bank als je zo paranoïde bent? Stop dan gewoon alles in een oude sok ;)

Ik betaal juist veel minder cash, juist omdat ik dan meer overzicht heb wat ik waar aan uitgeef. Alleen tijdens het uitgaan betaal ik contant, omdat pinnen dan niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CyBeRSPiN schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:56:
[...]
Waarom zit je überhaubt bij een bank als je zo paranoïde bent?
Voor veel dingen heb je weinig keus. Maar de huidige kredietcrisis heeft weinig met paranoide-zijn te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42
het ziet er goed uit, ik kan het goed gebruiken (als Mac-gebruiker heb je niet veel van die mooie tools). Toch: wat is hun business plan? Wie ziet het addertje?

--

Edit: ik vermoed dat ze dat doen door Reclame te maken voor financiële diensten. Wie kan dit bevestigen?

[ Voor 26% gewijzigd door DiedX op 08-03-2009 14:14 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeRSPiN schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:56:
Waarom zit je überhaubt bij een bank als je zo paranoïde bent? Stop dan gewoon alles in een oude sok ;)

Ik betaal juist veel minder cash, juist omdat ik dan meer overzicht heb wat ik waar aan uitgeef. Alleen tijdens het uitgaan betaal ik contant, omdat pinnen dan niet handig is.
Ik vertrouw, let's say..., van Lanschot meer dan een onbekend amerikaans (?) bedrijfje ;). Gewoon omdat er iets meer wetgeving is , en op internet het lastig is verhaal te halen.
Verder is informatie op internet veel vluchtiger; het kan zoooo snel alle kanten op.

Als laatste: verhaal halen is ook way makkelijker ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DiedX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:12:
Toch: wat is hun business plan? Wie ziet het addertje?
Eerst voldoende grote userbase hebben, en dan langzaam advertenties inrollen die aansluiten bij het betalingsgedrag.
GMail bijvoorbeeld is ook begonnen zonder advertenties, nu hebben ze advertenties die aansluiten bij de inhoud van je mail. Ik vind het niet hinderlijk.
Met peer-recommendation valt er ook het nodige te bereiken, zo van: Pietje (een bekende) heeft dit financiele product, hij is er erg tevreden over. Ook afsluiten? Klik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:55
Na een maandje de beta te hebben geprobeerd heb ik me al weer afgemeld. Vooral vanwege het feit dat je je bankafschriften parkeert bij een derde partij. Je geeft toch behoorlijk wat detailleerde informatie over jezelf kwijt over de bedrijven waar je geld besteedt en de hoogte van de bedragen.

Voor de rest een aardige tool. Nog wat 'ruw' hier en daar, bv overboekingen tussen rekeningen worden niet automatisch genegeerd. het gebruik van meerdere labels leidt tot dubbeltellingen wat het overzicht vertroebelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik heb gisterenavond ook maar de stoute schoenen aangetrokken en gewoon geprobeerd uit nieuwsgierigheid.

Het aanmelden is niet heel bijzonder, een e-mailadres met wachtwoord is voldoende om een account aan te maken. Andere persoonsinformatie wordt niet gevraagd maar kun je eventueel later invullen.
Het uploaden van je transactie gegevens gaat vrij eenvoudig waarbij een groot gedeelte van je transacties al automatisch in de juiste categorie wordt ingedeeld. Dit is meteen naar mijn mening het grootste pluspunt t.o.v. de meeste offline bankingtools die in het andere topic zijn besproken. Een klein tal transacties worden niet herkend maar kun je vrij eenvoudig voorzien van de juiste categorie & label.
De grafische overzichten zijn van redelijk niveau, voldoende om inzicht te geven in geldstromen maar het zou mij betreft wat gedetailleerder kunnen dan enkel de standaard staafdiagrammen.
De eenvoud van deze webapplicatie maakt het zeer toegankelijk voor jan en alleman, met een paar muisklikken heb je alles in kaart. De meeste bankingtools kunnen hier nog wat van leren. Het zal me niet verbazen dat we op de korte termijn banken zullen zien die soortgelijke tools gaan aanbieden. In mijn ogen is dit precies wat nu internetbankieren ontbeert, overzicht in inkomsten en uitgaven.

Eén ding is wel duidelijk geworden, mijn uitgaven voor boodschappen moet omlaag B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ben blij dat er ook positieve noten zijn.

Dat je waardevolle demografische info verstrekt is duidelijk, maar ik geloof dat veel mensen zich verkijken op wat 'men' al over ons weet. De supermarkt, de bank, je energieleverancier.
En dan nog; ik vraag me af of je er bij voorbaat al van kunt uitgaan dat de gegevens bij Yunoo op enig moment misbruikt gaan worden.

Als ik hier op GoT al sommige topics bekijk waarin even heerlijk tegen elkaar wordt opgeboden wat men eigenlijk verdient, of dat (zoals eerder genoemd) Gmail netjes ads post bij de INHOUD van je e-mails, om over msn of hyves nog maar te zwijgen.... Je kunt vraagtekens zetten wat je uitgavepatroon nog toevoegt aan de gegevens die 'men' toch al van je weet.
Je zorgt hooguit voor een verfijning van die gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, maar er zijn ook mensen zonder gmail of hyves ;). Uitgavenpatroon is vaak wel heeeeel duidelijk te herkennen en niet op andere plekken op internet te vinden (behalve je CC maatschappij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:43:
Ja, maar er zijn ook mensen zonder gmail of hyves ;). Uitgavenpatroon is vaak wel heeeeel duidelijk te herkennen en niet op andere plekken op internet te vinden (behalve je CC maatschappij).
Dat hangt er vanaf of je een AH-bonuskaart hebt. Zij kunnen ook zien wat je uitgavenpatroon is (qua levensmiddelen althans).

Maar niet iedereen heeft een AH-bonuskaart, ANWB-kortingspas, Gamemania-pas, Museumjaarkaart, Gamma-voordeelpas, Ikea-family pas zoals ik :P

Het is dat ik geen voordeelpas bij mijn woningcorporatie heb, dan zou het hele plaatje van mijn uitgavenpartoon compleet zijn.

Edit:
En het is dat ik geen CC heb, anders zouden zij inderdaad ook nog mijn hele online-uitgavenpatroon zien.

Als je niet wil dat dat bekend is, dan moet je overal cash betalen, sowieso CC, bonuskaart, etc de deur uit doen.
En dan heb je nog pech dat je in een bepaalde demografische groep valt (leeftijd, woonlokatie, etc) dat ze alsnog redelijk kunnen raden welke krant je op zaterdag leest :P

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 10-03-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Boudewijn schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:43:
Naast het internet is er nog zoveel meer dat je bewust of onbewust deelt dat je je echt moet afvragen of er uberhaupt nog wel enige privacy is.
Naast de korte opsomming van anandus :P zijn er nog zoveel andere manieren te vinden. Hoeveel mensen laten hun hypotheek op internet en/of bij diverse verstrekkers ter kantore berekenen? Zonder schroom worden die gegevens gedeeld. De diversiteit aan hypotheek producten en afnamevormen(floris, moneyou) is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Nog zo'n leuke is de lease-auto bijtelling berekenprogramma's, daar vult naar alle waarschijnlijkheid ook 8 op de 10 man braaf hun jaarinkomsten in.
Productregistraties om garantie te krijgen is ook zo'n leuke... 6 van de 10 keer zit daar meteen een fijne enquete bij weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten.

Maar feit blijft dat je bij Yunoo vrijwillig een zo compleet mogelijk plaatje neerlegt van je electronische uitgaven. En dan niet zozeer wat je koopt maar meer waar en voor welk bedrag. Ook je inkomsten uit salaris en andere zaken die je binnen krijgt op je lopende rekeningen leg je daar neer. Daarbij geef je ook nog toestemming om (vanwege technische redenen) je gegevens ook in andere landen of bij andere bedrijven te parkeren.

Als je dan de keuze hebt tussen die gegevens van je bankrekeningen op je eigen computer in je eigen huis te beheren of die gegevens te uploaden naar een bedrijf dan hou ik mijn gegevens liever privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
rutgerw schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:02:

Maar feit blijft dat je bij Yunoo vrijwillig een zo compleet mogelijk plaatje neerlegt van je electronische uitgaven. En dan niet zozeer wat je koopt maar meer waar en voor welk bedrag. Ook je inkomsten uit salaris en andere zaken die je binnen krijgt op je lopende rekeningen leg je daar neer. Daarbij geef je ook nog toestemming om (vanwege technische redenen) je gegevens ook in andere landen of bij andere bedrijven te parkeren.

Als je dan de keuze hebt tussen die gegevens van je bankrekeningen op je eigen computer in je eigen huis te beheren of die gegevens te uploaden naar een bedrijf dan hou ik mijn gegevens liever privé.
Uit hun FAQ...
Beveiligd datacenter in Nederland

Alle gegevens staan opgeslagen op servers in beveiligde datacenters die 24 uur per dag bewaakt worden. Dit houdt in dat alleen medewerkers van Yunoo toegang hebben tot deze servers. Daarnaast blijven je gegevens altijd fysiek in Amsterdam op de Yunoo-servers.
Edit: Sorry, je hebt gelijk. Had ik niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
http://www.yunoo.nl/privacy.html:
6. Overdracht onderneming

Bij de verdere groei en ontwikkeling van Yunoo, kan het voorkomen dat één of meer onderdelen of activa van de onderneming worden overgedragen aan een derde partij of dat Yunoo fuseert met een derde partij. In dat geval kunnen ook jouw (persoons-)gegevens worden overgedragen.
7. Doorgifte naar landen buiten de EU

Om technische en operationele redenen kan het in de toekomst nodig zijn dat jouw (persoons-) gegevens tijdelijk worden doorgegeven aan (naar servers van) ondernemingen in de Verenigde Staten of andere landen buiten Europa, waar de regelgeving op het gebied van de privacybescherming mogelijk niet eenzelfde bescherming biedt als in de Europese Unie. Opslag van je versleutelde gegevens vind hier in géén geval plaats. Opslag van de je versleutelde gegevens vind in alle gevallen plaats op de beveiligde datacenters in Nederland. Hierbij stem je, voorzover dat nodig zou zijn, er mee in dat jouw (persoons-) gegevens naar de Verenigde Staten of andere landen buiten Europa tijdelijk kunnen worden doorgegeven, en dat er geen opslag plaatsvindt. Yunoo zal alsdan altijd passende maatregelen nemen om te waarborgen dat je gegevens zo goed mogelijk worden beschermd, waaronder begrepen -maar niet beperkt tot- het gebruik van 'Safe Harbors'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikonline
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 03:36
Miki schreef op maandag 09 maart 2009 @ 09:29:
Ik heb gisterenavond ook maar de stoute schoenen aangetrokken en gewoon geprobeerd uit nieuwsgierigheid.

Het aanmelden is niet heel bijzonder, een e-mailadres met wachtwoord is voldoende om een account aan te maken. Andere persoonsinformatie wordt niet gevraagd maar kun je eventueel later invullen.
Het uploaden van je transactie gegevens gaat vrij eenvoudig waarbij een groot gedeelte van je transacties al automatisch in de juiste categorie wordt ingedeeld. Dit is meteen naar mijn mening het grootste pluspunt t.o.v. de meeste offline bankingtools die in het andere topic zijn besproken. Een klein tal transacties worden niet herkend maar kun je vrij eenvoudig voorzien van de juiste categorie & label.
De grafische overzichten zijn van redelijk niveau, voldoende om inzicht te geven in geldstromen maar het zou mij betreft wat gedetailleerder kunnen dan enkel de standaard staafdiagrammen.
De eenvoud van deze webapplicatie maakt het zeer toegankelijk voor jan en alleman, met een paar muisklikken heb je alles in kaart. De meeste bankingtools kunnen hier nog wat van leren. Het zal me niet verbazen dat we op de korte termijn banken zullen zien die soortgelijke tools gaan aanbieden. In mijn ogen is dit precies wat nu internetbankieren ontbeert, overzicht in inkomsten en uitgaven.

Eén ding is wel duidelijk geworden, mijn uitgaven voor boodschappen moet omlaag B)
Dat banken hiervan kunnen leren klopt inderdaad. Maar internationaal gezien zijn er al veel meer voorbeelden van innovatieve financiele diensten, ook van traditionele banken! Wie de gunst van de consument krijgt hangt af van de snelheid van implementatie, maar ook van veiligheid en usability. Ik volg het in ieder geval met interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
rutgerw schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:02:

Lees de post van Anandus en mij nog eens door. In hoeverre heb jezelf dan al niet vrijwillig bewust en onbewust persoonlijke informatie gedeeld?
Er wordt op dit moment zoveel geregistreerd aan persoonlijke informatie dat je jezelf moet afvragen of uberhaupt een dienst als Yunoo nu zoveel "schadelijker" is dan overige partijen die informatie verzamelen in verkapte vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 08:47
Ik heb naar aanleiding van een interview op radio 1 besloten me aan te melden. In dat interview werden ze voornamelijk aangevallen door een beveiliging-expert dat het mogelijk is dat iemand je gegevens achterhaald als deze toegang krijgt tot je mailbox. Yunoo schoot toen in de verdediging door te zeggen dat a) de mailbox je eigen verantwoordelijkheid is en b) dat er niks gekoppeld is aan een rekening. Het is dus vervelend als iemand het kraakt, maar ze kunnen er weinig mee.

Wat betreft de privacygevoeligheid, ik kan er mee leven. Voor mij is het belangrijker te zien waar de gaten zitten in mijn uitgavenspatroon en er achter te komen waarom ik op het moment niet rond kom. Deze site helpt me daar erg goed bij. In hetzelfde interview werd aangegeven dat ze eerst een userbase willen, en later geld willen verdienen met betaalde diensten toevoegen. Dus meer inzage en vergelijkingen in je budget. Klinkt valide. Ik heb verder de privacy policy nog niet compleet uitgespit, maar in het interview werd duidelijk aangegeven dat er geen gegevens doorverkocht worden. Nou zal dat niet rechtsgeldig zijn, maar ik heb nog geen aanleiding om de site/het bedrijf niet te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jij vertrouwt alles op internet zolang het niet duidelijk fout zit? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Miki schreef op maandag 09 maart 2009 @ 09:29:
Ik moest in ieder geval álle geldopnames stuk voor stuk indelen, terwijl die toch best eenvoudig te herkennen zijn (veelvouden van 10 euro, en een naam van een bank in de omschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 08:47
Boudewijn schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:22:
Jij vertrouwt alles op internet zolang het niet duidelijk fout zit? :D
Hoe haal je dat uit mijn post? :P

Het hele interview was min of meer gebaseerd op de beveiliging en betrouwbaarheid van een dergelijke site. De antwoorden van de vertegenwoordiger van Yunoo klonken betrouwbaar in de oren. Ik heb eerst wel verder gelezen naar ervaringen van anderen voor ik me geregistreerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Daarbij kun je het gemakkelijk anonimiseren... Ik doe nu elke week een download van mijn bank en vervang de rekeningnummers door alleen de laatste cijfers en zorg dat nergens mijn achternaam in voorkomt... Dan is de grootste info er al uit...

Iedereen is allemaal zo bang voor dit soort dingen, ik snap dat echt niet. Wat Anandus en Miki ook al zeggen, je moest eens weten wat men al van je weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Miki schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:08:
[...]

Lees de post van Anandus en mij nog eens door. In hoeverre heb jezelf dan al niet vrijwillig bewust en onbewust persoonlijke informatie gedeeld?
Er wordt op dit moment zoveel geregistreerd aan persoonlijke informatie dat je jezelf moet afvragen of uberhaupt een dienst als Yunoo nu zoveel "schadelijker" is dan overige partijen die informatie verzamelen in verkapte vormen.
Ach ik vind het kant-en-klaar aanleveren van bijna mijn hele uitgavenpatroon een stapje te ver. De mensen achter Yunoo lijken mij integer maar enige garantie voor de toekomst is er niet. Dit soort data lijkt me handiger om lokaal te houden ipv online, dan heb je meer zekerheid dat er geen rare dingen mee gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zullen we de discussie over privacy van online-diensten even ergens anders voortzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:09:
Zullen we de discussie over privacy van online-diensten even ergens anders voortzetten?
Het is van belang als je je uitgaven en inkomsten bij deze dienst wilt onderbrengen, dus ik zou niet weten waarom.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
c70070540 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:32:
[...]

Het is van belang als je je uitgaven en inkomsten bij deze dienst wilt onderbrengen, dus ik zou niet weten waarom.
Dan zou deze discussie ook gevoerd moeten worden in alle gmail-/hotmail-/google docs-/etc.-topics.

Het is natuurlijk interessant, maar tegelijk te algemeen, aangezien dit topic over specifiek over een bepaalde service-aanbieder gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met de goede instellingen kun je met OROV prima en offline uit de voeten. Natuurlijk zijn er beperkingen maar de vraag is in hoeverre het berekenen van je cashflow of je budgetering van doorslaggevend belang is.

Ik gok erop dat er niet bijster veel Tweakers zijn die daar dagelijks belang bij hebben. Heb je dat wel dan is een offline boekhoudprogramma misschien zelfs handiger.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Voor offline-programma's loopt hier trouwens een heel handig draadje:
Programma om geld mee te beheren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 13:06

Armada

-Wat wil je weten?-

Ik heb Yunoo geprobeerd (what the heck, gewoon uploaden die info, het verouderd al weer snel), maar ik kan er nog niet helemaal kapot van zijn.

1) De site doet niets met saldi van de rekeningen. Een van de dingen die ik handig vind aan bijvoorbeeld cashflow-manager is dat je kan zien hoe je saldo door de maanden heen fluctueert (inclusief een prognose). Je kan alleen inkomsten en uitgaven bijhouden. Volgens mij kan de functionaliteit makkelijk toegevoegd worden.

2) Het lijkt niet echt adaptief te zijn. Als ik 10 keer de mediamarkt omgezet heb naar vrijtijd, hobbies, dan wil je niet dat nieuwe transacties weer onder huishouden, electronica terechtkomen. Vraag desnoods als je meerdere mogelijkheden hebt.

3) Geen mogelijkheid om interne overboekingen tussen eigen rekeningen uit overzichten te halen

4) Overzichttab: ligt het nu aan mij, of doet dat drop-down menu het niet met de categorieën? Ik zie geen uitwerking op de grafieken?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk yunoo te gebruiken zonder persoonlijke informatie in te vullen?
Ik wil dus geen overzichten importeren en ook mijn postcode niet prijsgeven wat ik in een youtube filmpje al langs zag komen.
Is het mogelijk om in te vullen aan welke kostenpost je welk bedrag maandelijks besteed, en eventueel bij welke aanbieder(bij GWL bv)
Het zou helemaal mooi zijn als je ook je inkomsten kunt vergelijken(vul in:uw functie, jaren dat u deze functie uitoefend en leeftijd) maar volgens mij werkt dat uitgaven vergelijken, waar de site op gebaseerd is en zn geld mee verdient,(ze krijgen geld als je overstapt naar een goedkopere energie maatschappij bijvoorbeeld) niet eens fatsoenlijk.
Het is niks he? :P nog niet zelf geprobeert maar heb zo`n vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ja.
Kan, maar dat is niet nuttig lijkt me...
Ja, je kan handmatig transacties invullen.
Geen idee.

Lijkt me dat je zelf wat moet uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 15:59

ptjuh

New day, same old shit

Ik heb Yunoo ook een keer uitgeprobeerd..

Maar het is ook mogelijk om zonder teveel informatie van je zelf dingen erin te zetten..
je gebruikt em dan gewoon als kasboek.
Dan hoef je niks te importeren...Het is wel veel meer werk dan wanneer je het via hun manier doet!!

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:28

_Apache_

For life.

Hier gebruik ik het ook, alle gegevens trouwens anoniem. Heb een export gemaakt van mijn Rabo (betaal + spaar) en ING (gezamelijk) rekeningen naar TXT format. Open in notepad, find en replace bankrekeningnummer naar 8 nullen en een 1, de volgende 8 nullen en een 2 en de laatste met een 3. Hierdoor kan er toch onderscheid gemaakt worden in de rekeningen (zodat boekingen van betaal- naar gezamelijke, salaris voor boodschappen ) niet als dubbel inkomen word gezien.

Verder ziet het er aardig uit, nog niet heel veel tijd genomen - en gehad - om er dieper op in te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 28-06-2010 11:03 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1