speakerzuilen, subs en bookshelves

Pagina: 1
Acties:

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 21:02
Hallo,

Na de aanschaf van een Onkyo TX-SR606 wil ik nu nieuwe speakers gaan aanschaffen. Nu is mijn budget beperkt tot een kleine 1000 euro en zie ik dat je daar al snel overheen gaat.

Toch heb ik een eerste selectie gemaakt en die bestaat uit de JBL balboa serie en de northridge serie. Omdat dit mijn eerste stap in speakerland is en ik nog (qua gehoor) niet toe ben aan het hogere segment lijkt me dit een aardige instap.

Ik vraag mij het volgende af;

- Is het niet beter om 4 zuilen te nemen ipv 2 zuilen en 2 bookshelves? Zijn er voor en nadelen?

- Bij de demo ervaarde ik al zoveel bas dat een sub mij haast overbodig leek, wat zijn jullie ervaringen hiermee? zeker in combi met 4 zuilen?

- De balboa heeft een 2 weg center tegenover een 3 weg van de northridge. In wat voor mate is dit wel/niet belangrijk?

Ik vind de northridge qua design wat lomp, en hoewel ik weet dat je een speaker niet met je ogen moet kopen staan er straks toch minimaal 5 prominent in de kamer. Ik neig dus naar de balboa...

Mocht iemand hier wat antwoord(en) op weten, heel graag!
Bedankt,

Jim

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
4 zuilen vind ik zelf wat kolossaal, vind jij dat niet dan is dat wellicht de betere optie. Verder kan je een sub altijd nog bijkopen, mocht je later nog de behoefte hebben dan kan je die altijd nog aanschaffen. Wat echter in het budgetsegment als sub wordt verkocht dient meer ter ondersteuning van kleine melkpakspeakers. Het zijn geen echte subwoofers. Deze zullen een stuk minder bijdragen als je 2 of 4 zuilen hebt. Vergeet trouwens zeker de merken Wharfedale en Klipsch niet. Beide erg goede merken die toch binnen je budget een mooie set gaan opleveren. Kijk eens in het assortiment van Correct in Rotterdam.

Dit bijvoorbeeld:

http://www.correct.nl/art...A&SOORT=9942&ARTNR=299795

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet zeker de Jamo Studio S606 HCS3 of HCS5 set niet. De naam voelt wat goedkoop aan, maar sinds ze een samenwerking hebben met Klipsch zijn er niet veel betere prijs/kwaliteits combinaties te vinden!

Life is simple, make choices, don't look back...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

Shunt

Boe

JimmyNL schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:26:
Hallo,

Na de aanschaf van een Onkyo TX-SR606 wil ik nu nieuwe speakers gaan aanschaffen. Nu is mijn budget beperkt tot een kleine 1000 euro en zie ik dat je daar al snel overheen gaat.

Toch heb ik een eerste selectie gemaakt en die bestaat uit de JBL balboa serie en de northridge serie. Omdat dit mijn eerste stap in speakerland is en ik nog (qua gehoor) niet toe ben aan het hogere segment lijkt me dit een aardige instap.

Ik vraag mij het volgende af;

- Is het niet beter om 4 zuilen te nemen ipv 2 zuilen en 2 bookshelves? Zijn er voor en nadelen?

- Bij de demo ervaarde ik al zoveel bas dat een sub mij haast overbodig leek, wat zijn jullie ervaringen hiermee? zeker in combi met 4 zuilen?

- De balboa heeft een 2 weg center tegenover een 3 weg van de northridge. In wat voor mate is dit wel/niet belangrijk?

Ik vind de northridge qua design wat lomp, en hoewel ik weet dat je een speaker niet met je ogen moet kopen staan er straks toch minimaal 5 prominent in de kamer. Ik neig dus naar de balboa...

Mocht iemand hier wat antwoord(en) op weten, heel graag!
Bedankt,

Jim
persoonlijk heb ik ervaren dat de geluiden over de achter kanalen vaak geen diepe bas hebben of nodig hebben. ten tweede ookal heb je een flinke vloerstaander ga je nog de echte kick van de subwoofer missen niet met muziek ofzo maar bij films gaat het geluid vaak gewoon onder de 35 hz waar de meeste zuilen toch echt niet meer op lekker volume mee kunnen gaan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Chevy454
  • Niet online
Shunt schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:15:
persoonlijk heb ik ervaren dat de geluiden over de achter kanalen vaak geen diepe bas hebben of nodig hebben.
Ik ben het er niet helemaal mee eens :) Het is ongelofelijk als je een helicopter van achteren hoort komen, dan komt er ook wat laag van achteren en dat is aangenaam. Het klinkt net wat voller en warmer. Normaal hoor je dan enkel de hoge tonen (en eventueel middentonen als je geen satelliet speakers hebt) Ik heb dit ook pas ervaren nadat ik zuilen heb aangeschaft (ipv kut satelliet speakers zonder laag en midden) en de frequenties goed heb ingesteld.
ten tweede ookal heb je een flinke vloerstaander ga je nog de echte kick van de subwoofer missen niet met muziek ofzo maar bij films gaat het geluid vaak gewoon onder de 35 hz waar de meeste zuilen toch echt niet meer op lekker volume mee kunnen gaan.
Niet alleen dat, je kan je speakers kapot spelen als je heel veel bass vraagt zoals bij een film. Bij mij staat staat de frequentie van de zuilen op 60Hz ingesteld om de zuilen te ontlasten zonder dat ik het ruimte gevoel mis.
JimmyNL schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:26:
Nu is mijn budget beperkt tot een kleine 1000 euro en zie ik dat je daar al snel overheen gaat.
Mwah :) Het is net wat je wilt natuurlijk, met 1000 euro kan je al mooi spul kopen :)
Boekplankjes kunnen niet zo diep gaan als een zuil variant. Voordeel is de WAF en het feit dat ze iets minder prominent aanwezig "kunnen" zijn. Ik wist wel wat ik ging doen in jouw geval :)

4 kwaliteit boekplankjes (4x 150 euro ofzo) en dan een subwoofer. De reden daarvoor is het antwoord op de volgende vraag.
http://www.hifi.nl/artike..._(voor_Home_Theater).html

Dat artikel beschrijft de functie en instelling van de subwoofer en dat werkt erg netjes heb ik gemerkt. Ik heb zelf liggen spelen met de frequenties van mijn zuilen maar ik heb de ondergrens gelimiteerd op 60Hz en alles lager doet mijn subwoofer.

Het voordeel van de zuilen zijn dan enkel het cosmetisch aspect en dat je iets lager kunt gaan met de frequentie maar voor gezien het budget zou ik echt voor boekplankjes gaan want die subwoofer heb je nodig voor het film gevoel.

Ik heb de KEF iQ30's van mijn oma aangesloten gehad op mijn 606 (de speakers waren een cadeau en ik wou ze inspelen) en dat klonk verdomme lekker. Ik vond de sound van de KEF's voor muziek beter als mijn Monitor Audio BR6 speakers. Het hoog was sprankelender van de KEF: een fluit klonk zuiverder, hoger. Het laag viel wel mee voor zo'n maat van speaker maar een subwoofer heb je toch nodig voor films dus dat is geen heikelpunt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 05-03-2009 09:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 13:54
Om boekplankluidsprekers met zuilen te gaan vergelijken, en zeggen dat het alleen cosmetisch verschil is......................
Niet mee eens.

Wel ben ik het ermee eens dat boekenplankies prima voldoen als surrounds, heb je echt geen zuilen nodig.
Waarom, eigen ervaring als onderbouwing.

Ik heb zelf ook de 606 en er de Focal 700 serie op aangesloten, zeker de moeite waard om eens naar te kijken in je prijsklasse.

Een sub kan je altijd later doen als je hem mist.
Ik mis hem dus echt niet.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 16:52
Ik zou in ieder geval wel een sub erbij nemen als ik jou was
Een sub is een apart kanaal, en normale speakers kunnen echt niet de klappen van een sub evenaren.
Een beetje sub zit wel al gelijk op minimaal 500 euro, maar misschien kan je naar een goede 2e handse kijken.
Daarnaast zijn zuilen achter echt niet heel belangrijk, zolang ze maar enigszins aan kunnen sluiten bij het frequentiebereik de sub.
Zuilen aan de voorkant zijn daarentegen wel een echte must, zeker als je stereo luistert. Muziek kan beter beluisterd worden zonder subwoofer, omdat het natuurlijker klinkt en een sub nogal traag kan klinken icm met sommige muziek.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24

Jag

Mijn ervaring is vooral dat de plaatsing bij surround speakers super belangrijk is: ik heb het beste surround ooit gehad met juist vrij goedkope speakers, maar die wel precies goed hingen.

Vloerstaande luidsprekers kan je niet goed plaatsen vind ik voor surround, in mijn ervaring is de beste positie hangend hoog, rechtuit kijkend en net iets achter de luisterpositie.

Ik zou idd ook een sub nemen en die alleen voor LFE en het laag van surrounds en center gebruiken. En daarbij vloerstaande fronts die je op large instelt (en dus full range draaien).
Kleine speakers icm met sub kan wel, maar het is wel moeilijk om de prestatie van een goede full range speaker te evenaren. De instellingen voor crossover en level komen best nauw, dat zijn zaken die je bij voorkeur moet meten.

Verwijderd

MIJN ADVIES/MENING;
Neem vier volwaardige luidsprekers ipv vier surround luidsprekers met een sub. Ik snap zelf niet zo goed waarom je überhaupt een sub wil hebben met kleine surround luidsprekers. Nergens lees ik de wens dat het zo klein mogelijk moet zijn dus ik zou twee zuilen nemen voor en twee surround luidsprekers achter (meestal met plaatsen iets praktischer) Bedenk trouwens ook dat boekenplank luidsprekers een stand/boekenplank nodig hebben. Besparen op een luidspreker door een boekenplank-luidspreker te gebruiken en er vervolgens een stand van 100 euro onder te schroeven, gaat er bij mij niet in..

Ik heb afgelopen maanden met dergelijk probleem gezeten;
Beperkt budget, maar toch een stap hoger dan een gemiddeld computer setje. Ik ben zelf uitgekomen op een paar Focal Chorus 816V's, maar als je een surround ervaring wilt heb je meer luidsprekers nodig ==> minder geld per stuk te besteden. Ik ben sinds "een aantal" luister sessies fan van Focal Chorus, maar de Kef iQ50 gaf voor het formaat en het geld een (naar mijn idee natuurlijk) erg fijn geluid. Zelf ben ik niet fan van de JBL Northbridge-serie. Op verschillende websites wordt bijvoorbeeld de e80 de hemel in geprezen, maar toen ik hem hoorde tussen luidsprekers die iets duurder waren werd voor mij duidelijk dat de serie niet "mijn ding is". Probeer een winkel te vinden waar ze de volgende sets hebben staan. Daar kom je denk ik niet teleurgesteld van terug.
Focal Chorus 714V 2 keer
Afbeeldingslocatie: http://www.audio-net.com.ar/Focal%20Chorus%20714v.jpg
Focal chorus 706V 2 keer
Afbeeldingslocatie: http://www.lyaudio.com.tw/uppic/20082180734280.jpg
De set kost dan zo'n 1 250,- euro. (setprijs van 1 000,- van proberen te maken ;) )
Of iets kleiner;
Kef iQ50 2 keer
Afbeeldingslocatie: http://www.digitalstreet.nl/images/IQ-50-blk.jpg
Kef iQ1 2 keer
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41M3CHQPVML._SL500_AA280_.jpg
De set kost dan zo'n 1 010,- euro.

Ik zou zeggen, stap eens een wat betere AV/HiFi zaak binnen en laat hen je wat horen. Daar hebben ze meestal "net wat meer tijd voor je" dan in een gemiddelde Correct/BCC/Mediamarkt/Saturn.

NOGMAALS, DIT IS MIJN MENING (GEEN ABSOLUTE WAARHEID)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 15:53 . Reden: meer tekst=beter? ]

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 21:02
Ten eerst wil ik iedereen bedanken voor alle reacties tot zover. Ze zijn erg hulpzaam en ik overweeg alweer heel wat andere standpunten ;-).

Morgen komt de eerste luisterdag en daarna zal ik mijn bevindingen posten!
Het gaat een lastig geheel worden ben ik bang haha. Even snel iets kopen is er zeker niet bij en dat blijkt nu dan wel, maar goed ook!

I'll keep u informed!

Jim

• Sevenhunt
JimmyNL schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:30:
Ten eerst wil ik iedereen bedanken voor alle reacties tot zover. Ze zijn erg hulpzaam en ik overweeg alweer heel wat andere standpunten ;-).

Morgen komt de eerste luisterdag en daarna zal ik mijn bevindingen posten!
Het gaat een lastig geheel worden ben ik bang haha. Even snel iets kopen is er zeker niet bij en dat blijkt nu dan wel, maar goed ook!

I'll keep u informed!

Jim
1 ding heb je helemaal gelijk in.
Even snel iets kopen en audio gaan echt niet samen.
Voordat je een serie luidsprekers goed beluisterd hebt met al je eigen muzieksoorten ben je al weer even verder.

De focal serie hierboven genoemd heb ik zelf dus toevallig thuis staan. Nog niet veel mensen erover gehoord, maar net als de ersoon hierboven ben ik er een grote fan van geworden na te luisteren.

Ik mis voor jou alleen nog de center in de genoemde opstelling, toch bij films een erg belangrijke luidspreker.
De bijbehorende venter zou de focal chorus cc 700 v zijn, a 329 euries.

In dezelfde serie zit ook een sub, ik heb hem alleen nog nooit gehoord.

En dan nog de andere series in de prijsklasse he, kef iq, mordaunt short, monitor audio, enz enz.

Dus veel luisterplezier.

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 12:37
Ik vind de kef iq10 net te weinig hebben, voor het prijsverschil met de iq30 is er een gigantisch klankverschil.
heb ze beide in de winkel staan, dus kan vergelijken hoeveel en met wat ik wil :P

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 21:55
Ik ben een enorme fan van de Focals, maar pak als vloerstaander dan wél de 716V, en niet de 714V! (Het plaatje wat er geplaatst is, is ook van de 716)

Heerlijke speakers en nog mooi ook. Speelden voor mij iig alles <1000 per stuk eruit, incl. de 6 en 7 serie van B&W, Dali, Kef, Canton, etc.

:)

Beginning to realize the power...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met de wetenschap dat bij Correct in Rotterdam de Q11, Q7 en de Q5 voor ongeveer 50% van de oorspronkelijke prijs staan te lonken zou ik het wel weten.

Heb zelf al een poos de Q11 Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dadbfa73bc2771a19326637190bac2c3/thumb.jpg en dan heb je zeker geen sub nodig. De enkele keer dat ik een film bekijk mis ik hem helemaal niet.

Achter gebruik ik óf de Q3 óf de Q1. De laatste maanden staat de Q3 op een andere versterker bij de PC en dat geeft net wat meer bas door dan de Q1 die het overigens ook heel aardig doen.

Voor € 1.000 zou ik gaan voor 4 x de Q5 of voor net iets meer 2 x d Q7 en 2 x de Q5 als rearspeaker. Vooralsnog kun je een oude box als center gebruiken. :)

ARME AOW’er

• Sevenhunt
NeOpHyTe-NL schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 22:22:
Ik ben een enorme fan van de Focals, maar pak als vloerstaander dan wél de 716V, en niet de 714V! (Het plaatje wat er geplaatst is, is ook van de 716)

Heerlijke speakers en nog mooi ook. Speelden voor mij iig alles <1000 per stuk eruit, incl. de 6 en 7 serie van B&W, Dali, Kef, Canton, etc.

:)
vind je het verschil werkelijk zo groot?
Had zelf bij de luistersessies niet het gevoel echt verschil te horen.
Heb nu dus de 714`s staan, bevallen goed. Maar aangezien het prijsverschil niet groot is zijn de 716`s zeker de moeite waard om naar te gaan luisteren.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27
Jag schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:06:
Mijn ervaring is vooral dat de plaatsing bij surround speakers super belangrijk is: ik heb het beste surround ooit gehad met juist vrij goedkope speakers, maar die wel precies goed hingen.

Vloerstaande luidsprekers kan je niet goed plaatsen vind ik voor surround, in mijn ervaring is de beste positie hangend hoog, rechtuit kijkend en net iets achter de luisterpositie.
Ik heb die setup beluisterd via je toenmalige huisgenoot en ik moet je helemaal gelijk geven. Probleem is wel dat ik daarna thuis niet dezelfde ervaring kon krijgen met mijn rear zuilen :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Chevy454
  • Niet online
Sevenhunt schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 17:34:
Om boekplankluidsprekers met zuilen te gaan vergelijken, en zeggen dat het alleen cosmetisch verschil is...................... Niet mee eens.
Nu wordt het interessant :) Waarom zou er wel verschil zijn (ja jij zegt uit eigen ervaring maar alles heeft een reden)? Als jij een DSP modus van jouw 606 gebruikt dan wordt ook de filtering van de kanalen toegepast. Alles onder de ingestelde limiet wordt dan naar de subwoofer gestuurd (tenzij die ingesteld staat als full range offcourse)

Als je zuil van voor effectief als full range werkt is dat natuurlijk beter als eender welk boekplankje. De voorwaarde die gesteld dient te worden is: kan je zuil wel zolang zo'n breed spectrum produceren zonder dat die de geest geeft?
Jag schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:06:
Hoger als het oor? :)
En daarbij vloerstaande fronts die je op large instelt (en dus full range draaien)
Ben jij niet bang voor de levensduur van de speaker?
Mijn BR6 zijn iig niet full range, ook al gaan die tot 33Hz hoog :)

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2009 12:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

JT

VETAK y0

Zegt SevenHunt juist niet dat er meer is dan een cosmetisch verschil? ;)

Oh ja, mijn mening over het formaat speakers:
Neem lekker een setje boekenplankspeakertjes als rears. Bij een goede serie speakers is in ieder geval het klankkarakter grotendeels of zo goed als hetzelfde dus dat mis je niet. Als je alles goed instelt en plaatst, dan hoor je sowieso niet waar de bas vandaan komt dus dat kan je net zo goed laten overnemen door andere speakers, een sub bijvoorbeeld. Ook raad ik aan een sub erbij te kopen voor home theater. Al gaan bepaalde zuilen misschien nog zo diep, ik moet de eerste zuilen nog tegen komen die tijdens een film explosie lekker m'n maag masseren. Met een sub lukt het qua spl gewoon veel beter. En als je boekenplankspeakertjes achter neemt, dan houd je wat geld over, leg een beetje bij en je kan een subwoofer kopen.

[ Voor 84% gewijzigd door JT op 07-03-2009 12:28 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Chevy454
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:25:
Zegt SevenHunt juist niet dat er meer is dan een cosmetisch verschil? ;)
Ik was nog aan het editten :( :P

Jij kan anders ook wel wat van dat editten :P
JT schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:25:
Ook raad ik aan een sub erbij te kopen voor home theater. Al gaan bepaalde zuilen misschien nog zo diep, ik moet de eerste zuilen nog tegen komen die tijdens een film explosie lekker m'n maag masseren. Met een sub lukt het qua spl gewoon veel beter. En als je boekenplankspeakertjes achter neemt, dan houd je wat geld over, leg een beetje bij en je kan een subwoofer kopen.
Ben ik het mee eens maar ik denk dat de meeste mensen dat wel zijn :) Maar het legt wel een druk als jij reeds een leuke zuil hebt. Dan wil je niet enkel meer laag (qua vermogen) maar ook dieper laag (frequentie) hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2009 12:31 ]

• JT

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:27:
[...]

Prima, dan zal ik er nu even op in gaan ;) Een mogelijk verschil is de grotere behuizing op zich die het geluid beinvloed (langere golflengte staande golven bijvoorbeeld), evenals de behuizing die inherent aan het groter zijn ervan, zwakker kan zijn en dus minder stevig gebouwd. Ook dat kan van invloed zijn op het geluid. Als laatste, boekenplankluidsprekers van hetzelfde geld is minder materiaal voor nodig dus voor hetzelfde geld kan je meer geld steken in de onderdelen van een boekenplankluidspreker.
Jij kan anders ook wel wat van dat editten :P
Edithoer ;)
[...]

Ben ik het mee eens maar ik denk dat de meeste mensen dat wel zijn :) Maar het legt wel een druk als jij reeds een leuke zuil hebt. Dan wil je niet enkel meer laag (qua vermogen) maar ook dieper laag (frequentie) hebben.
Ja, ik zeg toch ook niet dat meeste subjes niet dieper gaan? ;) Nou ja, misschien was ik wat onduidelijk: subwoofers kunnen veel meer luchtdruk creëren en gaan daarnaast meestal ook veel dieper dan zuiltjes.

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 07-03-2009 12:34 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Sevenhunt
Chevy454 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:27:
[...]

Bij deze gezien :)

En 1 ding wat volgens mij duidelijk is, en naar mijn idee de meeste mensen het ook mee eens zijn.

Bij audio, size does matter!!

De componenten kunnen gelijk zijn tussen zuilen en boekkast, maar het formaat van de kast is uiteraard anders.
Dat verschil geeft ook een verschil in klank weer.
De mogelijke positionering, op een staander, op een plank, op de muur, ook weer anders dan op een vloer, op spikes? ( kan bij beide uiteraard ).

Merk ook dat veel mensen het over fronts en surrounds hebben.
En de center, zo belangrijk bij films..........

Mijn stem gaat naar 2 zuilen voor 2 boeken achter en een mooie center, sub is mogelijk als je dat wil.

al weer lekker wat reacties tijdens mijn reacties :), we blijven editten zo :P

[ Voor 19% gewijzigd door Sevenhunt op 07-03-2009 12:38 ]

• Chevy454
  • Niet online
Sevenhunt schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:34:
De componenten kunnen gelijk zijn tussen zuilen en boekkast, maar het formaat van de kast is uiteraard anders. Dat verschil geeft ook een verschil in klank weer.
Ah, je hebt het over de kleur van de klank. Dat zal ik nimmer betwisten :) Ik had het meer over het frequentiebereik :)
En de center, zo belangrijk bij films
Center is zowat belangrijker als de subwoofer ja :)

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2009 13:02 ]

• Sevenhunt
Chevy454 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:39:
[...]

Ah, je hebt het over de kleur van de klank. Dat zal ik nimmer betwisten :) Ik had het meer over het frequentiebereik :)
En dan heb jij weer gelijk ;)

• JT

JT

VETAK y0

En de center, zo belangrijk bij films..........

Mijn stem gaat naar 2 zuilen voor 2 boeken achter en een mooie center, sub is mogelijk als je dat wil.
Nou ja, het ging over de vorm van de luidspreker en aangezien de center meestal al een eigen vorm heeft ;) Maar je hebt gelijk, een center is zeker belangrijk. Je kan beter de center over de front luidsprekers laten lopen dan een slechte center gebruiken. Dit is dan gelijk ook het alternatief voor als je wel een sub wilt, maar je hebt het geld voor _of_ een sub _of_ een center. Je kan zeggen, ik koop een goede center en een sub later, of ik koop een sub en een goede center later en laat het center kanaal over de front kanalen lopen. Ikzelf vind bas best belangrijk bij films helemaal nu ik een leuk 15" subje heb dus zou ik tijdelijk even de center over de front laten gaan :P

Edit: echt mensen....

:+

[ Voor 21% gewijzigd door JT op 07-03-2009 12:42 ]

Ecodan warmtepomp

• Chevy454
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:41:
Ikzelf vind bas best belangrijk bij films helemaal nu ik een leuk 15" subje heb dus zou ik tijdelijk even de center over de front laten gaan :P
Een goed geluidsbeeld is zeer belangrijk bij een film en door het geluid van de center over de fronts te laten gaan neem je het ruimtelijk aspect weg.

Ik zou dan de aanschaf van de subwoofer achter wegen laten en voor wat minder bass gaan. Domweg omdat jij je dan toch voor de harses gaat slaan en kort erna toch een subwoofer gaat kopen: heb je toch alles meteen goed :+

offtopic:
Wat voor 15" woofer heb jij? :) Ik heb een 12" woofer welke ansich niet slecht is maar het kan volgens mij beter

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2009 13:46 ]

• JT

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:42:
[...]

Een goed geluidsbeeld is zeer belangrijk bij een film en door het geluid van de center over de fronts te laten gaan neem je het ruimtelijk aspect weg.
Als jij netjes tussen je fronts in gaat zitten dan valt dat echt wel mee; je hebt een speaker links en een speaker rechts en daarmee kan je geluid over de hele breedte plaatsen. Een center wordt ook meer voor stemmen gebrukt dan voor surround effecten en stemmen kunnen ook prima over de front speakers, klinkt echt niet minder. Imho valt het wel mee zonder center. Liever met, maar ik kan ook wel leven zonder ;) Het ruimtelijk aspect komt imho meer via de surround speakers; die voegen een extra dimensie toe namelijk diepte, waar de fronts breedte creëren (en een center dat wel kan aanvullen maar geen extra dimensie creëert).
Ik zou dan de aanschaf van de subwoofer achter wegen laten en voor wat minder bass gaan. Domweg omdat jij je dan toch voor de harses gaat slaan en kort erna toch een subwoofer gaat kopen: heb je toch alles meteen goed :+
Ja dat sowieso, alleen ik zou dan even de center uitstellen. Mijn persoonlijke visie is dat de subwoofer een 3e dimensie toevoegd en die zou ik dan eerder halen. Maar dat is gewoon persoonlijk.
offtopic:
Wat voor 15" woofer heb jij? :) Ik heb een 12" woofer welke ansich niet slecht is maar het kan volgens mij beter
offtopic:
Ik heb een Tannoy sSub 15. 15" gepoort, 200w ofzo. 125l, 50x50x50cm. Niet geweldig voor bij muziek maar dan staat hij ook gewoon uit. Voor films is het een beest, ook de hele lage frequenties komen met flinke geluidsdruk naar buiten. Echt heerlijk :9 8) Waarom kan het volgens jou beter, je bedoelt met betrekking tot geluidsdruk?

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 07-03-2009 13:58 ]

Ecodan warmtepomp

• Chevy454
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:55:
Een center wordt ook meer voor stemmen gebrukt dan voor surround effecten en stemmen kunnen ook prima over de front speakers, klinkt echt niet minder. Imho valt het wel mee zonder center. Liever met, maar ik kan ook wel leven zonder ;) Het ruimtelijk aspect komt imho meer via de surround speakers; die voegen een extra dimensie toe namelijk diepte, waar de fronts breedte creëren (en een center dat wel kan aanvullen maar geen extra dimensie creëert).
Als jij een gesprek hoort dan komen de stemmen van de center. Als dan voetstappen van linksvoor komen dan klinkt het ruimtelijker op deze manier dan wanneer de stemmen van de fronts komen. Hetzelfde effect als de surroundspeakers in mijn ogen.

Maar ik kan het niet beoordelen: ik heb een center :P
offtopic:
Ik heb een Tannoy sSub 15. 15" gepoort, 200w ofzo. 125l, 50x50x50cm. Niet geweldig voor bij muziek maar dan staat hij ook gewoon uit. Voor films is het een beest, ook de hele lage frequenties komen met flinke geluidsdruk naar buiten. Echt heerlijk :9 8) Waarom kan het volgens jou beter, je bedoelt met betrekking tot geluidsdruk?
offtopic:
Geluidsdruk is al goed, het moet gewoon lager :P Ik heb een Heco Slam 12A die ik van een collega heb overgenomen voor een prikkie. Het klinkt niet slecht maar het kan beter. Ik wou een SVS kopen maar diezelfde collega gaat me helpen om DIY te bouwen

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Voetstappen van linksvoor horen niet ruimtelijker te klinken dan stemmen uit de center. In de ideale situatie heb je dan ook een groter scherm, met 3 gelijke frontspeakers. Alle 3 op dezelfde hoogte, de center achter het scherm (dus een akoestisch transparant doek), links en rechts ongeveer aan de rand. Een geluid dat van links naar rechts gaat moet niet van klank of ruimte veranderen, enkel de richting waar het vandaan komt.

Zelf draai ik nu ook zonder center omdat ik met mijn huidige opstelling (lees: doek) op geen enkele manier de center lekker werkend krijg. Zolang ik in het midden zit is het met enkel 2 fronts altijd beter dan welke center dan ook.

Uiteraard, als je een kleiner scherm hebt, zoals een lcd/plasma, en de speakers staan toch al ver uit elkaar of te hoog / te laag, dan heb je veel meer plaatsing mogelijkheden. Maar bedenk dan wel dat de verhouding beed/geluid niet helemaal klopt.

Owja, en haal gewoon boekenplank surrounds :), als er al laag uit de surrounds komt is het niet zo heel erg relevant.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24

Jag

Ja :).
Ben jij niet bang voor de levensduur van de speaker?
Nee :).

• JvS
  • Laatst online: 12:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

JT schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:55:
[...]

Als jij netjes tussen je fronts in gaat zitten dan valt dat echt wel mee; je hebt een speaker links en een speaker rechts en daarmee kan je geluid over de hele breedte plaatsen.
Je hebt gelijk, maar als je met een wat grotere groep film kijkt of niet een ideale opstelling kan maken, is een centerspeaker wel super prettig. Het is en blijft smaak, maar ik zweer bij een (goede) centerspeaker.

Over surround: Daar zou ik eerlijk gezegd niet veel geld aan uitgeven. Zoals gezegd: Plaatsing is zoveel belangrijker dan het soort speaker. Er moet natuurlijk fatsoenlijk geluid uit komen, maar het heeft niets te maken met wat een frontspeaker nodig heeft.

Ik heb zelf de beste ervaring met surroundspeakers iets achter, naast de luister positief hangen op 2m hoogte (feitelijk zoals in een bioscoop) en niet perse achter je. De setup waar Jag en Abbadon aan refereren stond hier in huis en mijn plastic Jamo Art speakertjes hingen aan de zijmuren en dat was echt geweldig. We hadden een 7.1 setup met 'echte' hifi speakers als back-surround en op een gegeven moment kwamen we erachter dat die uit stonden :o...

Ik heb daarvoor veel sets gehoord en ben behoorlijk kritisch, maar met alleen die speakers was echt mooi :). Gewoon goed geplaatst, goede akoestiek, erg goede set verder ook (kwaliteit front was echt heel goed, Actief gefilterte dipool set van Jag).

Anyway. Ik zou dus geen zuilen achter neerzetten. Ik ben zelf wel van de "WAF" en kies daarom voor plattere luidsprekers :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Sevenhunt
JvS schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:17:
[...]

Je hebt gelijk, maar als je met een wat grotere groep film kijkt of niet een ideale opstelling kan maken, is een centerspeaker wel super prettig. Het is en blijft smaak, maar ik zweer bij een (goede) centerspeaker.

Over surround: Daar zou ik eerlijk gezegd niet veel geld aan uitgeven. Zoals gezegd: Plaatsing is zoveel belangrijker dan het soort speaker. Er moet natuurlijk fatsoenlijk geluid uit komen, maar het heeft niets te maken met wat een frontspeaker nodig heeft.

Ik heb zelf de beste ervaring met surroundspeakers iets achter, naast de luister positief hangen op 2m hoogte (feitelijk zoals in een bioscoop) en niet perse achter je. De setup waar Jag en Abbadon aan refereren stond hier in huis en mijn plastic Jamo Art speakertjes hingen aan de zijmuren en dat was echt geweldig. We hadden een 7.1 setup met 'echte' hifi speakers als back-surround en op een gegeven moment kwamen we erachter dat die uit stonden :o...

Ik heb daarvoor veel sets gehoord en ben behoorlijk kritisch, maar met alleen die speakers was echt mooi :). Gewoon goed geplaatst, goede akoestiek, erg goede set verder ook (kwaliteit front was echt heel goed, Actief gefilterte dipool set van Jag).

Anyway. Ik zou dus geen zuilen achter neerzetten. Ik ben zelf wel van de "WAF" en kies daarom voor plattere luidsprekers :).
Als ik het goed lees, had je dus eigenlijk geen 7.1 geluid, maar 5.1.
Dan kan je meteen de discussie openen naar het voordeel van 7.1 tov 5.1, maar dat is natuurlijk wel vaker gedaan :P .

Wat betreft wel of geen center.
Heb zelf een center, altijd perfect geluid.
Nadat ik eens de kamer verzet had en ik film luisterde ( en keek :)), vond ik het geluid echt veel minder.
Bleek dat ik de center niet aangesloten had.
Wat ik wil zeggen is dat een center absoluut een meer waarde heeft voor de beleving.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 10:00
Voor de vraag wel of geen center is het natuurlijk makkelijk, beter is wel een center. De vraag is meer liever een slechte klinkende/slecht geplaatste center of geen center.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Gemiddeld bestaat de soundtrack van een film uit 60% "center-geluid". De logica zegt me dan ook: hierop niet besparen, of hem zeker niet verwaarlozen ;-). Misschien koop je hem er liever achteraf bij?

Overigens...De 4 andere kanalen worden gemixt zonder in het achterhoofd te hebben dat de voorste meer bass zouden aan kunnen dan de achterste. Deze 4 kanalen zijn dus evenwaardig. Logischerwijs zou je dus kunnen zeggen: ik koop 4* dezelfde speakers, dus 4 bookshelfs. Toch komt er meer geluid uit de voorste lefts en rights.
Vloerstaanders zijn echter wel top voor de dubbele functie van een home-cinema: naast films wil je ook wel eens muziek luisteren. En daar maken ze al jaar en dag vloerstaanders voor...

Koop er sowieso 4 (of 5 met de center inclus) uit dezelfde reeks, zo krijg je een coherent geluid (maar ik denk dat je dit al wist :) )

Qua plaatsing: de achterste kanalen in een 5.1 setup dienen (althans, voor Dolby Digital) naast je te staan, mogen zelfs iets hoger en gekanteld naar beneden. (zie http://www.teac.com.au/images/dolby-digital2.gif).

Literatuur: http://www.klipsch.com/ho...urround-sound-system.aspx ;)
www.dolby.com

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2009 19:49 ]

• Chevy454
  • Niet online
Oké, over de plaatsing zijn velen mensen het eens. Ik ga dan eens kijken of ik nog wat ruimte heb om te experimenteren met boekplankspeakers, mooi excuus om nieuwe speakers aan te schaffen :+

Als blijkt dat mijn zuilen achter slechter presteren dan.... dan........ dan gaan ze naar de slaapkamer :+

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 08-03-2009 11:38 ]

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 08:12
Dit is een oud topic, maar sluit wel aan bij mijn vraag. Vandaar ook dat ik het tegen kwam ;)

Ik heb een redelijk breed dressoir waarop de tv staat en waarop ik 2 bookshelf front speakers wil plaatsen (en een center). Het is namelijk niet mogelijk om er nog vloerstaanders naast te plaatsen.

Naast de bank is echter wel ruimte voor eventuele vloerstaanders. Bij het afspelen van muziek leek dit me een goede oplossing, zodat bij het afspelen hiervan geen subwoofer noodzakelijk is. Dit is echter geen gebruikelijke opstelling.

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het rear geluid niet meer in verhouding is met het front geluid. Daarnaast weet ik niet over het uberhaupt mogelijk is om het stereo geluid (alleen) naar de rears te sturen.

Iemand ervaring hiermee?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Liever kleine frontspeakers voor je dan zuiltjes naast je. Dat klinkt echt voor geen meter. Met boekenplankspeakers heb je ook niet per defenitie een subwoofer nodig. Je kunt ook met boekenplank speaker prima muziek luisteren en films kijken.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:21:
[...]
Niet alleen dat, je kan je speakers kapot spelen als je heel veel bass vraagt zoals bij een film. Bij mij staat staat de frequentie van de zuilen op 60Hz ingesteld om de zuilen te ontlasten zonder dat ik het ruimte gevoel mis.
Kun je daar uitleg over plaatsen of evt een artikel over linken?

Ik heb 2 boekenplank speakers die ik voor alles gebruik.. dus ook voor films, maar ik kan mij er weinig bij voorstellen dat ze stuk zouden gaan van specifiek films. Ik bedoel, ik heb ook genoeg muziek met allerlei atmosferische geluiden en lage bas. Zou wel heel hard zijn als dat al slecht voor ze zou zijn..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lethalis schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:12:
[...]

Kun je daar uitleg over plaatsen of evt een artikel over linken?
.
Dat klopt ook niet helemaal. Kleinere speakers geven gewoon minder bas weer dan grote speakers. Het signaal kunnen ze prima hebben. Alleen als je de bas opschroeft en de set harder gaat zetten om tot een harde, diepe bas als uit een subwoofer te komen, dan kan je de speakers inderdaad wel slopen.

Maar frequenties onder de 60Hz afkappen is niet nodig. Ook niet met boekenplankspeakers (dan zou dus niemand met een normale stereoset een film kunnen kijken).

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Je kan ook nog verder gaan door voor 1000 euro eerst 2 zuilen te kopen, daar later een center bij, en dan de rears. (en eventueel nog een sub).

Dit heb ik ook gedaan. Voor 1000 euro een set Focal Chorus 826V (demo/gebruikt) en nu voor 300 (ipv 440) de bijbehorende center aangeschaft. Hier komen straks nog rears bij.

Doe je zelf ook zoiets, dan heb je een groter budget voor je fronts, wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt ;)

• Goochelaar
JvS schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 22:57:
Liever kleine frontspeakers voor je dan zuiltjes naast je. Dat klinkt echt voor geen meter. Met boekenplankspeakers heb je ook niet per defenitie een subwoofer nodig. Je kunt ook met boekenplank speaker prima muziek luisteren en films kijken.
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter 4 (liefst identieke) boekenplankspeakers kopen dan 2 boekenplankspeakers voor en zuiltjes als rear? (zuiltjes voor gaat qua ruimte gewoon echt niet lukken)

Verdeling muziek / film zal 50:50 zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Goochelaar op 10-08-2010 00:47 ]

• Lethalis
  • Niet online
@TS:
Het is denk ik sowieso het beste om eerst een deel van de setup te kopen. Dus 2 zuilen kopen en daarna doorsparen voor de rest.

Dat voelt denk ik veel beter dan nu een complete set kopen voor 1000 euro en dat je over 2 maanden ofzo alweer wil upgraden. Althans, dat probleem heb ik steeds.. ik koop veel te vaak iets dat ik "wel goed" vind, en dan heb ik een tijdje daarna wat meer geld en dan denk ik vaak van "goh, als ik nog even had gewacht had ik iets beters kunnen kopen".

Dus mijn advies is om niet alles in 1 keer te willen kopen :)
Goochelaar schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:45:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter 4 (liefst identieke) boekenplankspeakers kopen dan 2 boekenplankspeakers voor en zuiltjes als rear? (zuiltjes voor gaat qua ruimte gewoon echt niet lukken)
Eerst apparatuur kopen, daarna pas meubelstukken :p
JvS schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:30:
[...]
Maar frequenties onder de 60Hz afkappen is niet nodig. Ook niet met boekenplankspeakers (dan zou dus niemand met een normale stereoset een film kunnen kijken).
Ja ik vond het al zo vreemd. Ik heb overigens bij mij de bas wel een beetje opgeschroefd, maar niet enorm.

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 10-08-2010 09:49 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goochelaar schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:45:
[...]

Verdeling muziek / film zal 50:50 zijn.
Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat als je muziek luistert, dit veel beter klinkt door twee kleine speakers die voor je staan en jouw richting uit spelen, dan door twee zuilspeakers die naast je staan.

Ik dacht dat je die achterspeakers dan voor muziek wilde gaan gebruiken. Dat is een afrader. Zuilspeakers als surrounds neerzetten kan natuurlijk wel, maar is een beetje gek (doe je normaal andersom :)), en ik zou liever speakers aan de muur hangen (zie de adviezen in dit topic).

Ik snnap ook niet zo goed waarom Lethalis adviseert eerst zuiltjes te kopen. Dan zou je dus eerst je surroundspeakers kopen en daarna pas de fronts. Dat zou ik nooit zo doen.

• Lethalis
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:27:
[...]
Ik snnap ook niet zo goed waarom Lethalis adviseert eerst zuiltjes te kopen. Dan zou je dus eerst je surroundspeakers kopen en daarna pas de fronts. Dat zou ik nooit zo doen.
Haha mijn post was ook meer gericht op de topicstarter! *past meteen bericht aan*

En dat de zuilen dan uiteraard gebruikt worden aan de voorkant. Mijn reactie op Goochelaar was juist dat hij eerst de apparatuur zou moeten kopen en daarna pas zijn meubels. Ruimte voor speakers moet je maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 10-08-2010 09:53 ]

• Goochelaar
De meubels heb ik gekocht toen ik het huis kocht. Toen heb ik mijn 'slaapkamer' apparatuur meegenomen. Nu wil ik wat beters en dien ik dus rekening te houden met de beperkte ruimte.

Het doel was inderdaad om muziek via de zuilen te gaan spelen, al dan niet in combinatie met de kleine fronts. Aangezien zuilen voor gebruikelijk is stelde ik deze vraag ook :P

Nu ik er over nadenk lijkt het me inderdaad niet mooi klinken als de muziek van 'achteren' komt. Dan ga ik denk ik toch maar voor 4 boekenplank luidsprekers. De achterste op standaarden, of aan de muur (al houd ik niet zo van boorgaten in de muur).

Ik heb een jaar geleden al eens een luistersessie gedaan waarbij een Denon receiver en KEF iQ30 goed naar voren kwam. Uiteindelijk heb ik toen niets gekocht en heb nu dat plan weer opgepakt. Ik zal maar eens een nieuwe sessie houden want inmiddels zijn er natuurlijk weer veer modellen uitgekomen en daarover is hier in andere topics ook genoeg te vinden. Wel valt me op dat de Monitor Audio RX2 hier weinig genoemd wordt. Ik heb ergens gelezen dat die vanwege de 8" bass driver aardig in de buurt komt van een zuiltje.

Misschien dat ik dan voorlopig de sub achterwege kan laten gezien het budget en deze later aanschaffen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kijk ook even naar de kleine speakers van XTC. Die worden in Eindhoven verkocht en schijnen fenomenabel te zijn.

• Goochelaar
JvS schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:23:
Kijk ook even naar de kleine speakers van XTC. Die worden in Eindhoven verkocht en schijnen fenomenabel te zijn.
Van XTC kan ik alleen een center van B&W vinden. Ik vermoed dat je XTZ bedoelt. 8) Daar zal ik ook eens naar kijken.

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 21:25
Ook ik zit met een soortgelijk probleem. Zuilen of bookshelfs? Ik neig naar zuilen, maar die kan ik in de woonkamer op dit moment onmogelijk kwijt. Daarbij komt dat ik ook een dressoir van 185m heb waardoor de zuilen misschien (te?) ver uit elkaar staan.
Omdat ik toch naar zuilen neig en ik niet iets voor niets wil kopen is mijn vraag het volgende:
zolang ik in dit huis blijf wonen kan ik niets anders kwijt dan bookshelfs. Zou ik dan bijvoobeeld eerst de rears (van bijvoorbeeld de Focals die voorbij zijn gekomen) als fronts kunnen gebruiken voor de time-being of zijn die rears helemaal ontwikkeld en gemaakt om als zodanig gebruikt te gaan worden? Als ik nu de rears aanschaf en als fronts gebruik en ik over 3 jaar verhuis en dan wel ruimte voor zuilen zou hebben, dan zou dit namelijk een goede tussen oplossing kunnen zijn?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, het is XTZ inderdaad. De 99.26 om precies te zijn. Ik ben zelf een zelbouwer en daardoor wat meer geinteresseerd geraakt in componentkwaliteit en wat een speaker nu 'goed' maakt. Deze speaker kost 375 euro, maar er zit volgens mij rustig al voor 350 euro aan materiaalkosten in. Die woofer kost los iets van 160 euro en de tweeter ook al 100...

Ter vergelijk, in een B&W van 400 euro zitten vaak units die zo'n beetje in de klasse 20-50 euro zitten. Dit is echt wel vrij bijzonder. (Het moet natuurlijk ook nog een goed ontwerp zijn).

Neurd: "Rears" worden over het algemeen niet als "Rears" verkocht. Maar kleine speakers hebben geen probleem met een volledig signaal.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 10-08-2010 13:49 ]

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 02-02 12:56
@Neurd: of er speakers bestaan die enkel als achter speakers geschikt zijn weet ik niet, misschien bij die goedkoper complete sets. Maar als je gewoon een full range (zoals JvS ook opmerkt) bookschelf speaker neemt dan klinkt dat echt wel goed. Natuurlijk heeft een zuil misschien een iets andere klankkleur door de kast, maar als je een zuil en een bookschelf neemt waarin dezelfde speaker verwerkt zit, dan zal daar bijna hetzelfde geluid uit komen.

Zelf heb ik twee zuilen voor en twee bookschelfs aan de zijkant (DD 5.1 opstelling, van het merk Tannoy) en daar later een sub bij gekocht.
De kleine doen niet onder voor de grotere.

• Goochelaar
Mijn dressoir is zelfs 2,30m. Er is dus naast de tv nog ruimte genoeg voor bookshelfs op het dressoir, maar zuilen ernaast gaat niet lukken.

Momenteel qua bookshelfs de volgende shortlist:
  • KEF iQ30
  • Focal Chorus ??
  • Monitor Audio RX2
  • Mordaunt Short Mezzo 2
  • XTZ 99.26
De laatste zojuist toegevoegd :P Ik heb deze speakers nog niet kunnen vergelijken, maar heb dus alleen (lang geleden) de iQ30 gehoord. In alle gevallen geldt dat ik er een bijpassende center bij wil aanschaffen en (eventueel op een later tijdstip) een sub.

[ Voor 3% gewijzigd door Goochelaar op 10-08-2010 15:19 ]

• mindcre8r
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

JvS schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:48:
Ja, het is XTZ inderdaad. De 99.26 om precies te zijn. Ik ben zelf een zelbouwer en daardoor wat meer geinteresseerd geraakt in componentkwaliteit en wat een speaker nu 'goed' maakt. Deze speaker kost 375 euro, maar er zit volgens mij rustig al voor 350 euro aan materiaalkosten in. Die woofer kost los iets van 160 euro en de tweeter ook al 100...

Ter vergelijk, in een B&W van 400 euro zitten vaak units die zo'n beetje in de klasse 20-50 euro zitten. Dit is echt wel vrij bijzonder. (Het moet natuurlijk ook nog een goed ontwerp zijn).

Neurd: "Rears" worden over het algemeen niet als "Rears" verkocht. Maar kleine speakers hebben geen probleem met een volledig signaal.
heb jij die speakers ook wel eens gehoord? de kast heeft ook veel effect op het geluid. ik vind de XTZ 99.36 White wel kekke speakers.

Bears and Bulls

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:50

Gotez

42

Ik zou zeker ook de B&W 685 meenemen, heerlijk geluid, zeer muzikaal (voor dat geld)

je kunt trouwens het beste op marktplaats kijken, daar staan vaak leuke aanbiedingen, en qua functionaliteit (aansluitingen ect) maakt leeftijd niet uit.

• Goochelaar
Aangezien de KEF's mij een jaar geleden prima bevielen verwacht ik dat B&W's me te bonkerig worden, maar dat is inderdaad geen reden ze niet te proberen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

mindcre8r schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:22:
[...]

heb jij die speakers ook wel eens gehoord? de kast heeft ook veel effect op het geluid. ik vind de XTZ 99.36 White wel kekke speakers.
Ik heb hier de 99.26 piano staan en dat klinkt echt geweldig, zeker voor zo'n relatief compacte luidspreker.
Iedereen die bij mij deze luidsprekers voor het eerst hoort vraagt of de subwoofer aanstaat, wat dan dus uiteraard niet het geval is. :)
Ze klinken ook erg open en helder, als je wat tests leest zie je dat hij luidsprekers van 2-3 keer z'n prijs evenaart of verslaat. 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mindcre8r schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:22:
[...]

Die schijnen alleen lang zo goed niet te zijn. Die kleintjes hoor je alleen maar goede verhalen over. ZIjn wel wat duurder dan een IQ30 trouwens.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb die KEF's aan mijn brakke PC-versterker gekoppeld en nog klinken ze goed. :)

Ik zou ze alle vijf naast elkaar proberen en het liefst nog thuis ook. In de winkel klinkt het toch heel anders.

Organiseer een "tweaker-luistersessie" bij je thuis, speakers meenemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 10-08-2010 18:44 ]

ARME AOW’er

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

JvS schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:33:
[...]

Die schijnen alleen lang zo goed niet te zijn. Die kleintjes hoor je alleen maar goede verhalen over. ZIjn wel wat duurder dan een IQ30 trouwens.
:( dat is jammer, ik wil zuilen voor en kleintjes achter, wil wel graag bij 1 merk blijven namelijk.

Bears and Bulls

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

De 99.38 klinken wel een stuk beter dan de 99.36, maar de 99.36 klinkt alsnog wel erg lekker. Als je het vergelijkt met de 99.26 is de 99.36 niet echt een stap omhoog ofzo.
Ga anders gewoon zelf eens luisteren in Eindhoven, kun je het zelf horen hoe het klinkt.

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

SpongeRob schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 08:05:
De 99.38 klinken wel een stuk beter dan de 99.36, maar de 99.36 klinkt alsnog wel erg lekker. Als je het vergelijkt met de 99.26 is de 99.36 niet echt een stap omhoog ofzo.
Ga anders gewoon zelf eens luisteren in Eindhoven, kun je het zelf horen hoe het klinkt.
ik woon in de kop van NoordHolland :P even naar eindhoven is ook zoiets :)

ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik voor een volle 5.1 setup moet gaan.
ik heb namelijk het "probleem" dat in mijn nieuwe huiskamer de bank tegen de muur staat... dan zijn achterspeakers best wel lastig, anders komen ze een beetje naast je te staan en dan gaat het effect wel verloren.

Bears and Bulls

• rvrbtcpt
mindcre8r schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:50:
[...]

ik heb namelijk het "probleem" dat in mijn nieuwe huiskamer de bank tegen de muur staat... dan zijn achterspeakers best wel lastig, anders komen ze een beetje naast je te staan en dan gaat het effect wel verloren.
Met een volle 5.1 setup staan de speakers ook niet achter je, dan heb je het over een 7.1
Bekijk deze maar eens: Dolby PDF
Bij 5.1 staan de speakers links en rechts van je bank, eventueel in een bepaalde hoek

[ Voor 8% gewijzigd door rvrbtcpt op 11-08-2010 10:00 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mindcre8r schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:50:
[...]

Valt wel mee hoor. Achterluidsprekers die op de muur hangen en naar binnen gericht zijn, klinken bijzonder goed. Ook al hangen de speakers dan feitelijk naast je! De best klinkende surroundset die ik ooit heb gehoord, had ook side-surround speakers!

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 11-08-2010 10:09 ]

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

wow thanks voor die PDF, nooit gedacht om de speakers op die manier op te stellen.

ik dacht al aan bipolaire speakers / duopod of whatever voor naam ze ervoor bedenken :)

ik heb een budget in gedachte van 1500 euro voor de surround speakers, de versterker weet ik al dat moet de VSX920 worden.

ik heb geen zin om een nieuw topic te openen maar, wat raden jullie aan, nu weet ik dat luisteren jezelf de uitslag geeft maar ik ben geen audiofiel, ik heb cabasse in de auto en had hiervoor een HK met JBL sateliet systeem. het gaat mij voornamelijk om de kwaliteit, ik heb eerder gelezen dat niet elke speaker van 1 van de grote namen dezelfde kwaliteit heeft als die van een minder bekend merk.

en, nu ik toch vragen aan het stellen ben: ik ga volgende week alvast de bekabeling leggen voor de speakers (mijn houten vloer wordt dan gelegd) wat is nou goed draad voor niet teveel geld? ik zit niet te wachten op snoer van 20 euro de meter (elfen en maanlicht verhaal), ik vraag hier naar ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door mindcre8r op 11-08-2010 11:16 ]

Bears and Bulls

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Frijns.Net schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:58:
[...]Met een volle 5.1 setup staan de speakers ook niet achter je, dan heb je het over een 7.1
Bekijk deze maar eens: Dolby PDF
Waarom hebben de speakers in die PDF nu weer de vorm van de B&W 800-serie. Althans "de vorm", de front speakers zijn gewoon de B&W 802D en de rear speakers de 805D. Toch wel jammer dat er weer reclame gemaakt moet worden...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

FeaR1986 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:36:
[...]

Waarom hebben de speakers in die PDF nu weer de vorm van de B&W 800-serie. Althans "de vorm", de front speakers zijn gewoon de B&W 802D en de rear speakers de 805D. Toch wel jammer dat er weer reclame gemaakt moet worden...
Als het focals waren hadden we je niet gehoord :P

Bears and Bulls

• rvrbtcpt
FeaR1986 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:36:
[...]

Nou, die serie zou ik best willen hebben :-)
Misschien had de ontwerper van die PDF die speakers thuis staan.

Hier staat ook nog wat handige informatie, en wat bevestiging van het DD verhaal: DTS
Bron: www.dts.com

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mindcre8r schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:29:
ik heb geen zin om een nieuw topic te openen maar, wat raden jullie aan,
Als je weet dat je zelf moet luisteren en je ziet dat iedereen die die vraag stelt die tip krijgt, waarom vraag je het dan alsnog? Het is niet alsof we nu ineens denken 'oh wacht, laten we deze jongen wel de tip geven'. Die tip is er namelijk niet. Kijk in het HT topic voor inspiratie.

Kabels is ook een uitgekouwd onderwerp. Ik snap niet zo goed waarom je dat dan weer opnieuw vraagt. Je weet dat er veel mensen zijn die zeggen dat je geen verschil hoort tussen kabels van 50ct de meter en die van 30 euro de meter. Je weet ook vast al dat de meeste gewoon een simpele koperkabel van 2,5mm aanraden en dat dat prima is.

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

JvS schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:57:
[...]
Als je weet dat je zelf moet luisteren en je ziet dat iedereen die die vraag stelt die tip krijgt, waarom vraag je het dan alsnog? Het is niet alsof we nu ineens denken 'oh wacht, laten we deze jongen wel de tip geven'. Die tip is er namelijk niet. Kijk in het HT topic voor inspiratie.

Kabels is ook een uitgekouwd onderwerp. Ik snap niet zo goed waarom je dat dan weer opnieuw vraagt. Je weet dat er veel mensen zijn die zeggen dat je geen verschil hoort tussen kabels van 50ct de meter en die van 30 euro de meter. Je weet ook vast al dat de meeste gewoon een simpele koperkabel van 2,5mm aanraden en dat dat prima is.
Je hebt qua stelling helemaal gelijk, ik had gehoopt dat jij als iemand die zelf speakers bouwt mij een tip kan geven wat een goede setup is qua kwaliteit, of het geluidsbeeld klopt met wat ik mooi vind kan ik dan altijd nog horen. hetzelfde gaat op voor de bekabeling.

maar toch bedankt voor de moeite, ik heb de vraagstelling aangepast.

Bears and Bulls

• rvrbtcpt
mindcre8r schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:29:
wow thanks voor die PDF, nooit gedacht om de speakers op die manier op te stellen.

ik dacht al aan bipolaire speakers / duopod of whatever voor naam ze ervoor bedenken :)

ik heb een budget in gedachte van 1500 euro voor de surround speakers, de versterker weet ik al dat moet de VSX920 worden.

en, nu ik toch vragen aan het stellen ben: ik ga volgende week alvast de bekabeling leggen voor de speakers (mijn houten vloer wordt dan gelegd) wat is nou goed draad voor niet teveel geld? ik zit niet te wachten op snoer van 20 euro de meter (elfen en maanlicht verhaal)
Wat je kunt doen is eerst wat vooronderzoek op internet.
Welke speaker passen bij je interieur, welke merken kun je in de buurt krijgen zodat je ze ook kunt horen, wil je meteen 5.1 aanschaffen voor die 1500 of misschien eerst 2.1 of 5.0 ?
B&W wat hier ook al eens langs gekomen is, is een goed merk, en verder heeft iedereen zijn eigen smaak en kun je zomaar tegen een onbekend merk aanlopen dat gewoon lekker klinkt voor je gevoel.

Zolang je een niet te dunne speaker kabel neemt, dus niet die zwart rode uit de Gamma zou dat wel goed moeten komen. Zelf heb ik speakerkabel van 1,- en 2,50 de meter liggen, en enig verschil hoor ik niet.
De + en de - kabel zitten wel een stukje van elkaar, waarschijnlijk om onderlingen signaal storing te voorkomen. Misschien dat dat iets is waar je nog op kunt letten:
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.satboerse24.de/images/1067.g.jpg
Alleen zitten ze bij mij nog wat verder uit elkaar.

Speaker kabel merken zoals Oehlbach en Monster verkopen van allerlei soorten in verschillende prijsklassen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mindcre8r schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:14:
[...]

Je hebt qua stelling helemaal gelijk, ik had gehoopt dat jij als iemand die zelf speakers bouwt mij een tip kan geven wat een goede setup is qua kwaliteit, of het geluidsbeeld klopt met wat ik mooi vind kan ik dan altijd nog horen. hetzelfde gaat op voor de bekabeling.

maar toch bedankt voor de moeite, ik heb de vraagstelling aangepast.
No hard feelings hoor :). Maar alle speakermerken zijn gewoon prima. En de meeste mensen noemen toch hun eigen speakers. Dan kan je net zo goed in het "show je Home Cinema" topic kijken :).

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Frijns.Net schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:21:
[...]

Wat je kunt doen is eerst wat vooronderzoek op internet.
Welke speaker passen bij je interieur, welke merken kun je in de buurt krijgen zodat je ze ook kunt horen, wil je meteen 5.1 aanschaffen voor die 1500 of misschien eerst 2.1 of 5.0 ?
B&W wat hier ook al eens langs gekomen is, is een goed merk, en verder heeft iedereen zijn eigen smaak en kun je zomaar tegen een onbekend merk aanlopen dat gewoon lekker klinkt voor je gevoel.

Zolang je een niet te dunne speaker kabel neemt, dus niet die zwart rode uit de Gamma zou dat wel goed moeten komen. Zelf heb ik speakerkabel van 1,- en 2,50 de meter liggen, en enig verschil hoor ik niet.
De + en de - kabel zitten wel een stukje van elkaar, waarschijnlijk om onderlingen signaal storing te voorkomen. Misschien dat dat iets is waar je nog op kunt letten:
Voorbeeldje:
[afbeelding]
Alleen zitten ze bij mij nog wat verder uit elkaar.

Speaker kabel merken zoals Oehlbach en Monster verkopen van allerlei soorten in verschillende prijsklassen.
Dank! ik was inderdaad niet van plan om van die dunne bekabeling te halen, ik zag echter bij de karwei ook van die dikkere kabel (schopt tegen zere been van de audifielen)

zoals http://www.eshop.nl/winke...bel_2.5mm2_per_meter.html

je hebt hier verschillende diktes in.

ik vind qua vormgeving de KEF iq90 erg mooi, en dan vooral de witte (WAF is erg belangrijk in deze).

Maar dan is mijn vraag, is het geluidsbeeld (heb ze gehoord bij een vriend van me evenals B&W) de prijs waard of is er in die klasse wat beters, en dit dan op kwaliteit.
JvS schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:27:
[...]

No hard feelings hoor :). Maar alle speakermerken zijn gewoon prima. En de meeste mensen noemen toch hun eigen speakers. Dan kan je net zo goed in het "show je Home Cinema" topic kijken :).
Daar kijk ik ook vaak, maar omdat je al eerder aangaf is bijvoorbeeld XTZ met zijn materialen beter uitgerust dan de B&W van dezelfde serie, hoe zit dat dan met andere merken. misschien dat je daar een voorbeeld van had.

[ Voor 13% gewijzigd door mindcre8r op 11-08-2010 11:31 ]

Bears and Bulls

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10-2025
Ik hoor zeer goede verhalen over speakers met een waveguide. Ik zou dus ook eens daar kijken. Speakers zoals de Amphion Helium bijvoorbeeld. http://www.stereophile.com/standloudspeakers/105amphion/

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hehe, grappig dat je dat nu zegt. Waveguides zijn in de DHZ branche redelijk populair aan het worden (er is nu een kant en klare tweeter van Seas die dat heeft). Maar het moet wel goed toegepast worden. Je kan dus niet zomaar zeggen dat een speaker met waveguide tweeter goed is. Sommige fabrikanten doen maar wat en de vorm en aansluiting met de tweeter komt nogal nauw.

mindcre8r: Die XTZ zijn een beetje gekke gevallen. In zelfbouw zie je dat je voor hetzelfde geld (in de 300-800 euro klasse) altijd met veel betere materialen werkt. Units van 100-200 euro worden wel gebruikt, maar wel in speakers die in de winkel minimaal 2000 euro per stuk kosten.

Zie hier het topic waarin dit merk met verbazing wordt besproken door zelfbouwers:
http://forum.zelfbouwaudi...c.php?f=3&t=8179&start=0&

• gwxkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

gwxkil

|::::...

De Q Acoustics 2050 zuilen staan in mijn belangstelling. Qua formaat heel groot, maar ik vind ze persoonlijk erg goed klinken vergeleken met andere speakers uit de sub 300 euro prijsklasse (van KEF en Jamo). Heeft iemand deze thuis staan, en wil zijn ervaring delen? Of kan iemand iets zeggen over de kwaliteit van de gebruikte componenten in deze speakers?

Specs

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:17

DjVe

Hatsaflats!

gwxkil schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:22:
De Q Acoustics 2050 zuilen staan in mijn belangstelling. Qua formaat heel groot, maar ik vind ze persoonlijk erg goed klinken vergeleken met andere speakers uit de sub 300 euro prijsklasse (van KEF en Jamo). Heeft iemand deze thuis staan, en wil zijn ervaring delen? Of kan iemand iets zeggen over de kwaliteit van de gebruikte componenten in deze speakers?
Als ze beter klinken is het toch goed? Ik vind het onbelangrijk om te kijken welke units erin zitten als het geheel maar lekker klinkt :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yeo 100% mee eens. Als je ze goed vindt klinken en er goed uit vindt zien, moet je ze gewoon kopen. :)

• Lethalis
  • Niet online
gwxkil schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:22:
Ik heb de 2020 bookshelves; die zien er degelijk uit en klinken ook goed.. maar de tip die ik je wil geven: www.concept-av.co.uk

Veelal goedkoper dan in Nederland voor Q Acoustics. 445 euro voor 2 speakers incl levering.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 11-08-2010 14:47 ]

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Lethalis schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:43:
[...]

Ik heb de 2020 bookshelves; die zien er degelijk uit en klinken ook goed.. maar de tip die ik je wil geven: www.concept-av.co.uk

Veelal goedkoper dan in Nederland voor Q Acoustics. 445 euro voor 2 speakers incl levering.
zo dat scheelt aanzienlijk, hoe snel was de levering? geen douane gezeur?

Bears and Bulls

• Lethalis
  • Niet online
mindcre8r schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:57:
[...]
zo dat scheelt aanzienlijk, hoe snel was de levering? geen douane gezeur?
Duurde een paar dagen.. geen gezeur gehad met wat dan ook. Mijn pakketje was dan wel kleiner, aangezien boekenplank speakers heb gekocht.

• wingsofgold
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:43:
[...]

Waarom in de UK kopen als ze in nederland voor minder te krijgen zijn bij Eshop. inclusief verzendkosten en speakerkabels kom ik nog minder uit voor een paar 2020's.
1 dag later kwam de postbode langs. Erg mooie speakers, al koop je ze alleen maar om de design.
mooi strak en niet opvallend. Gelukkig klinken ze ook nog geweldig.
Voorlopig nog zonder sub of center speakers gekocht kijken of ik die echt nodig ga hebben.

• Lethalis
  • Niet online
wingsofgold schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:31:
[...]
Waarom in de UK kopen als ze in nederland voor minder te krijgen zijn bij Eshop. inclusief verzendkosten en speakerkabels kom ik nog minder uit voor een paar 2020's.
1 dag later kwam de postbode langs. Erg mooie speakers, al koop je ze alleen maar om de design.
mooi strak en niet opvallend. Gelukkig klinken ze ook nog geweldig.
Voorlopig nog zonder sub of center speakers gekocht kijken of ik die echt nodig ga hebben.
De prijs van 445 euro was voor een paar 2050's.

Ik heb 170 euro betaald voor een paar 2020's.

[edit]
Qua invoerrechten etc zou het geen probleem moeten zijn. In principe kan je die 17.5% VAT terugvragen en zul je 19% BTW hier moeten betalen. Dat zou betekenen dat een paar 2050's 451 euro zou moeten kosten, en een paar 2020's 181 euro (niet dat iemand dat zo snel zou doen).

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 12-08-2010 14:59 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Over belasting hoef je je geen zorgen te maken bij invoer vanuit de UK, het is een EU land en dus hoef je geen invoerrechten te betalen.

Pagina: 1