mening Dolby Pro Logic IIz

Pagina: 1
Acties:

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:57
Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/9076/dpliizopstelling.jpg
Dolby Pro Logic IIz - Wikipedia: Dolby Pro Logic

filmpje dolby CES 2009 (vanaf 1min30 is DPLIIz)

De onkyo 607 heeft/krijgt het:
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/9296/onkyotxsr607dolbypliiz.jpg
http://www.techradar.com/...dolby-prologic-iiz-499794 - http://www.about-electron...nsion-with-pro-logic-iiz/

Ik wil heel graag een 7.1 opstelling. Waar ik nu woon kan het, maar wonen er tijdelijk en zijn binnen 2 jaar verhuisd.
NU weet ik niet of ik straks een 7.1 kwijt kan. Dus misschien eerst een 5.1 opstelling kopen. en dan evt. in
de toekomst 2 speakers er bij > 7.1. Is er geen ruimte dan een 5.1 (of 7.1 DPLIIz)

Maar Dolby Pro Logic IIz lijkt mij wel wat, extra hoogte. Alleen heeft dit ook meerwaarde voor Blu-ray?

Is het de moeite waard om hier op te wachten? Moeilijke vraag, aangezien niemand dit nog met eigen oren heeft gehoord.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 02-03-2009 18:14 . Reden: TS opgeleukt ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-01 10:35
baronruud schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:14:
Dolby Pro Logic IIz ; iemand een mening?
De onkyo 607 zal het hebben
9.1 geluid (uit een 7.1 signaal gefabriceert bij DPl IIz) Ik denk dat de hoogte informatie (de extra speakers hangen tegen het plafond) echt wat toe kunnen voegen. Aan de andere kant zijn het WEER 2 extra speakers.. Waar laat je die dingen? Ik zie het niet zitten mn hele huiskamer vol met speakers neer te zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik denk dat de stap 7.1 -> 9.1 makkelijker is.
Bij 5.1 -> 7.1 moet je namelijk je huiskamer aanpassen en extra speakers in het midden zette. Bij 7.1 -> 9.1 hoef je alelen 2 speakers boven je bestaande L/R voor te zetten. Minder moeite

(Btw kan je dan ook 5.1+ 2 hoogte speakers nemen? Want 7.1 is geen optie hier, 7.1 met 5.1 + 2 hoogte WEL)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Ik blijf bij de stelling liever een goed geplaatste 5.1 set dan een slecht geplaatste 7.1/9.1 set. Hoogte kanalen zaten er aan te komen. Echter in dit geval is het processing (op een 5.1 bron), er zit geen feitelijke hoogte informatie in de bron. Bij 5.1 (2 surrounds) naar 7.1 (4 surrounds) processing valt het effect wel mee, de richting waar het geluid vandaan komt blijft ongeveer hetzelfde. Bij hoogte kanalen is dat niet zo. En dat terwijl de setup bij mensen thuis regelmatig belabberd geplaatst is.
Naja, laat maar komen. Al had yamaha deze optie 10 jaar geleden ook al :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:57
ff omhoog ivm (oud) slotje....

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:39

Royz

Kleurenblind!!

FatalError schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:41:
[...]
Aan de andere kant zijn het WEER 2 extra speakers.. Waar laat je die dingen? Ik zie het niet zitten mn hele huiskamer vol met speakers neer te zetten.
De trent is ook niet om je huiskamer ermee vol te hangen, maar om er een dedicated room voor te maken ;). Anyway ik zou ook in geen geval 9 speakers in mijn huiskamer willen. Sterker nog sinds ik mijn set naar de dedicated kamer heb gestuurd wil ik in de woonkamer niet meer dan 2 speakers :) Films kijken doe ik toch niet in de huiskamer. Wel een mooie ontwikkeling weer, maar het was te verwachten inderdaad

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 14:35
Hoeveel geluid (frequentiebereik) moet ik nu verwachten uit die 2 toegevoegde speakers? En zijn dan ook functies als 9 channel stereo mogelijk? Ik zie het namelijk al voor me: €300 budget receivers met een 300 watt voeding en 9 speakeruitgangen... En nog meer besparingen in huidige receiverlijnen om alle nieuwe features maar te ondersteunen tegen dezelfde prijs. Het is namelijk niet alleen een licentie of stukje software, je hebt weer 2 versterkerblokken extra nodig en hoogstwaarschijnlijk ook een 10 kanaals DAC...

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is er ook een discrete tegenhanger van Pro Logic IIz? Is zie wel dat Dolby Digital Plus tot 13.1 kanalen aankan, maar hoe is vastgelegd op welke hoogte ieder kanaal zit?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Bioscopen (en daarmee de hele workflow) kunnen hooguit 6.1 aan, vooralsnog zal IIz een berekening zijn. Het zal nog wel even duren voordat er discrete hoogte kanalen worden gebruikt, vanuit een inhoudelijke filmmix, dus geen geneuzel achteraf met een remix en filters, dan heb je hetzelfde als nu. Als het er al van komt. Bedenk dat de huidige luidspreker setup het al 50 jaar heeft volgehouden (zij het niet direct overal doorgedrongen). Dat geldt ook voor het beeld trouwens, men denkt wel eens het wordt steeds breder en breder, in feite is het al lange tijd zo geweest.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Zie er helemaal niks in.
Zelfs 7.1 is al overkill en wordt eigenlijk amper (goed) toegepast. Laat staan een 9.1 setup met wederom geextrapoleerd geluid wat er eigenlijk niet is dus.

Verwijderd

Denk dat 5.1 voldoet voor 95 % van de mensen, 9.1 is natuurlijk wel leuk maar of er nou veel films uitkomen die dit hebben. 6.1 is eigenlijk ook nooit echt van de grond gekomen. Je moet echt een freak wezen om hierin echt meerwaarde te zien imo/

Lijkt mij misschien nog wel eens logisch om een plafond speaker te monteren waar bijvoorbeeld geluiden uitkomen die boven je hoofd afspelen (helikopter die over je heen vliegt), dit eenvoudig voeden met 230v lijn uit het plafond en een draadloze ontvanger er tussen ofzo.

• thesoundofblues
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Betekent dit dan letterlijk: Als ik bijvoorbeeld de Denon AVR-X2000 koop dan kan ik hiervan een 9.A systeem maken via de direct outs? Of zie ik dit verkeerd? Normaal zou ik werken met 2 Fronts, 2 surounds , en 2 back surround . door dit systeme kan je er als het ware 2 front heights bij hangen via je direct out?
Of moet je dan de rears weglaten?

alvast bedankt
Pagina: 1