Back Surround - mogen die ook schuin voor staan?

Pagina: 1
Acties:

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Ik heb een vraag over speakersetup (fysiek) in een woonkamer. Ik heb als 2 frontspeakers 2x een B&W 560.
Dan heb ik achter in de kamer (dat is echter maar zo'n 30cm achter me) 2x een B&W 210.

Omdat ik nu een Denon 1909 heb, heb ik nog 2 extra speakers gemonteerd (kleine JBL's) en die bevinden zich schuin voor me.

Het verhaal zorgt er nu voor dat, na het correct aansluiten op een 7.1 systeem, de "surround" speakers die JBL's zijn en de "surround back" de B&W 210's zijn (zie tekening)

Volgens de handleidingen voor een optimale speakersetup zouden de B&W's in een ideale situatie een stuk achter moeten staan, maar dat is dus niet mogelijk.
Nu merk ik dat bij surround geluid een hoop geluid (omdat het 5.1 is vermoed ik) over die JBL's gaan...en dat zou ik liever niet willen...daarvoor zijn ze gewoon niet goed genoeg.

Ik had de hoop dat bij 5.1 mijn B&W's gebruikt zouden worden (de 560 vooraan en de 210 achteraan) en bij 7.1 die JBL's erbij zouden komen...als opvul geluid.

Is hier iets aan te veranderen? Heeft het zin om de B&W 210's in te zetten als surround en die JBL's als back surround? Ze staan dan echter niet 'back' maar juist schuin voor me.

In het plaatje hieronder zijn de "back surrounds" dus de B&W 210's (goede speakers) en de "surrounds" de JBL's (mindere kwaliteit). Eigenlijk zou ik het dus omgedraaid willen hebben, zonder de boxen fysiek te wisselen (zou erg lastig worden nl)

Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/2007/myroom.jpg

Resumerend: Ik zou dus het liefst willen dat met 5.1 geluid alle 4 de B&W's worden gebruikt en dat alleen in geval van 7.1 audio, ook de JBL's erbij komen als 'opvulling'.
Is zoiets mogelijk door gewoon de "back surround" met de "surround" om te wisselen op de versterker? Of verknal ik dan een setup qua audiokanalen?

specs | 3360wP met SE3000

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Al aan de kabels verwisselen gedacht? Of denk ik nu wl heeeeel simpel :S

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
heb je niet zo'n inleer microfoon bij je receiver gehad?
Deze berekend voor jouw de afstand tussen mic en primaire luister positie. Daarmee worden de vertragingen per speaker netjes voor je ingesteld.
Als je je receiver gewoon op een preset zet welke geen extra boxen aanstuur wanneer daar ook geen audio-spoor voor is moet je automatisch tussen 2.1 / 5.1 en 7.1 switchen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Ja, kabels wisselen heb ik over gedacht (vermeld ik ook in mijn vraag), maar...ik weet niet of ik het geluidsbeeld vet om zeep ga helpen als ik de JBL's met de B&W's omdraai. Ik neem tenminste aan dat bij een 7.1 geluid het achterste geluid (back surround) ook echt van achteren behoort te komen en niet van schuin voor.

De inleermicrofoon gaat van links voor, naar center, naar rechtsvoor, naar surround rechts, naar back surround rechts, naar back surround links en naar surround links. Een mooie cirkel dus.
Als ik echter de stekkers ga omwisselen gaat het geluid van rechts voor eerst dan naar surround rechts (die dan de B&W' 210 is die naast me staat( en dan naar Surround back rechts, dat de JBL is die voor me schuin voor me hangt).
Volgens mij is dat niet helemaal jofel voor een 7.1 stream of maakt dat niet uit?

Ter info: het gaat me dus niet om het inregelen van de boxen of vertragingen...het gaat me erom dat ik dus de positie van surround en surround back zou willen omwisselen en of dat zomaar kan qua geluidsbeeld.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Dat kan enkel bij 5.1, omdat dan de JBL's niet worden gebruikt, maar bij 7.1 gaat het mis en verknal je dus inderdaad je setup.

De andere optie is even door de keuzes van de versterker bladeren, meestal is er een optie om naast het 5.1 decoderen nog een prologic II movie voor de surrounds te gebruiken. Dan worden alle 4 de surrounds gebruikt. In de display staat dan iets van [DD]+prologic II

Nog andere opties zijn 2 B&W speakers erbij kopen. Of gewoon een 5.1 setup gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door ShittyOldMan op 01-03-2009 13:58 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:57:

Nog andere opties zijn 2 B&W speakers erbij kopen. Of gewoon een 5.1 setup gebruiken.
Tsja...of een goed alternatief voor de JBL's zoeken idd. De B&W 210 wordt volgens mij al jaaaaren niet meer geproduceerd. Een goede tegenhanger van die box is echter niet al te makkelijk te vinden in een kleine maat vermoed ik.

Ik zal toch eens gaan zoeken ernaar...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Probeer ondertussen de prologic II movie stand bovenop de 5.1 stand, check de handleiding daarvoor. Bedenk ook dat 95% van de films 5.1 is (stereo niet meegeteld)

[ Voor 8% gewijzigd door ShittyOldMan op 01-03-2009 14:23 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1