Poging tot fixen van defecte PackardBell laptop?

Pagina: 1
Acties:

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Via-via aan een oude Packard Bell Easynote MZ35 gekomen die defect is, de bekende fora staan vol met klachten over dit model, maar ik wil eens wat dieper duiken in het apparaat om hem (hopelijk) te fixen.... :)

Het probleem is dat de laptop totaal niet opstart, bij het indrukken van de powerbutton springen de fans wel aan en de DVD-drive verroert zich ook; helaas geeft hij geen beeld of enig ander teken dat hij opstart.
Wel laadt hij correct op en geeft hij bijvoorbeeld ook spanning op zijn USB-poorten.

Nu wil ik het toch niet zo snel opgeven en wil eens verder gaan dan de gemiddelde user, met hopelijk als resultaat de laptop met een leuke hack weer tot leven te wekken :)

Wat ik al geprobeerd heb is de laptop volledig te demonteren en zonder extra hardware (behalve het display) aan te zetten, helaas zonder resultaat, maar het moederbord vertoont geen fysieke schade (bolstaande elco's, doorgebrande IC's e.d.).
Ook het loskoppelen van het CMOS-batterijtje (in de hoop dat de BIOS misschien corrupt is geweest) heeft niet geholpen.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaring die wat tips hebben of is dit vaak echt einde verhaal?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-07 09:25
Bij een PC kan je nog de graka vervangen om te kijken of daar het probleem ligt maar normaal is het bij PC's RIP moederbord ;). Jammer dat dit dan ook een laptop is. 8)7
Uiteraard is de kans wel heel groot dat ik nu wat te kort door de bocht denk. Heb niet één keer een laptop helemaal opengeschroefd.

[ Voor 7% gewijzigd door Sigma2k8 op 27-02-2009 23:03 ]

• DarthPlastic
Ja ik vrees dat er idd iets op het moederbord defect is gezien de vele problemen overal met dit model ;)
Daarom wil ik eens wat verder gaan kijken om te kijken of het iets is wat mogelijk te fixen is... Wie weet :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt proberen de RAM module(s) te wisselen, de mini-PCI(e) Wifi kaart te verwijderen, de DVD drive los te koppelen en de HDD, om zien of het ding dan wel beeld geeft. Probeert het ding wel te booten (dus dat je alleen geen beeld krijgt) of gebeurt er echt niets?

Verwijderd

Zou ook een breuk in het moederbord kunnen zijn. Men sleept nogal wat af met notebooks waardoor er kleine scheuren door slechte behuizing ontstaan. Zelf ook zo'n ramp geval gehad, 2000 euro destijds voor betaald, binnen 3 maanden stuk en naar garantie kon ik fluiten omdat ik de HDD had vervangen.

• DarthPlastic
Ik vrees idd dat het moederbord gescheurd is oid (ook al is dit met het blote oog niet te zien)
Alles namelijk al losgekoppeld, tijdens demontage viel me op hoe eenvoudig alles in elkaar zit (moederbord zit simpelweg aan de ondercase bevestigd, daarop zit de bovencase met toetsenbord e.d. en that's it) en hoe kwetsbaar het moederbord dan wel niet is.

Enig idee of dit (zelf) te testen/repareren is, of op welke plek de grootste kans op scheuren ontstaat?

Verwijderd

Je kan de worst case scenario opzoeken door de notebook op bepaalde punten vast te pakken en kijken hoe het buigen gaat. Wellicht kan je op die manier uitzoeken waar de zwakke schakel zit op het plankje, maar deze methode is zo goed als 'lost' omdat je toch niet met het blote oog scheuren in de PCB ermee vinden kan.

Ebay vind je vaak moederbordjes voor een cheap prijsje :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:55
Heb je het al met een externe monitor geprobeerd?

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 08:43
Hardware reset ook al geprobeerd?
dus 20sec de powerknop ingedrukt houden zonder de accu en stroom kabel.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
Ik heb al vaker laptops uit elkaar gegooid, en het valt best mee, het is niet zo ingewikkeld.
Probeer eens met een externe monitor, andere RAM of slechts één reepje, andere CPU (valt meestal net zoals in een desktop te vervangen) en als laatste moederbord.

Reset ook eens CMOS settings, en koppel alle onderdelen los die het ding niet absoluut nodig heeft, dus ook batterij etc.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:09:
Zou ook een breuk in het moederbord kunnen zijn. Men sleept nogal wat af met notebooks waardoor er kleine scheuren door slechte behuizing ontstaan. Zelf ook zo'n ramp geval gehad, 2000 euro destijds voor betaald, binnen 3 maanden stuk en naar garantie kon ik fluiten omdat ik de HDD had vervangen.
/offtopic

Dan ben je behoorlijk genaaid.

Die hardeschijf vervangen en dan geen garantie meer? Wat een belachelijke winkel is dat dan.

Zo'n laptop hardeschijf zit vrijwel altijd in een hardeschijf slede die met 1 of 2 schroefjes vast zit en dan in het geheel uit de zijkant van de laptop te schuiven valt.

En het defect had er ook nog eens geen reet mee te maken... 8)7

Echt diep triest.

EDIT

Jism.... niet die Jism. Moest lachen :+

[ Voor 7% gewijzigd door J0J0 op 01-03-2009 16:25 ]

specs

Verwijderd

J0J0 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 16:22:
[...]

/offtopic

Dan ben je behoorlijk genaaid.

Die hardeschijf vervangen en dan geen garantie meer? Wat een belachelijke winkel is dat dan.
Zie ook Absurde Prijsopgave?? [Laptop] (2004).
Jism.... niet die Jism. Moest lachen :+
offtopic:
:> om verwarring te voorkomen

• DarthPlastic
Bedankt voor jullie reactie, ik heb idd al geprobeerd om hem met een externe monitor, ander geheugen en zonder de CMOS batterij op te starten, zowel vanaf accu als op netstroom.
Helaas nog steeds hetzelfde resultaat, opvallend is dat de heatsink van de cpu en chipset wél lichtjes warm wordt, hij lijkt dus wel te werken.
Helaas kan ik geen POSTkaartje op het ding aansluiten, dit is vaak een handig hulpmiddel op desktop-moederborden, maar is niet in mini-pci verkrijgbaar...

edit: Er is wel een hele zachte hoogfrequent fluittoon te horen als hij 'aan' staat, hij is dus toch niet helemaal dood... Zijn er nog andere zaken die het testen waard zijn of is het echt einde verhaal?

[ Voor 17% gewijzigd door DarthPlastic op 01-03-2009 18:06 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
DarthPlastic schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:03:
Bedankt voor jullie reactie, ik heb idd al geprobeerd om hem met een externe monitor, ander geheugen en zonder de CMOS batterij op te starten, zowel vanaf accu als op netstroom.
Helaas nog steeds hetzelfde resultaat, opvallend is dat de heatsink van de cpu en chipset wél lichtjes warm wordt, hij lijkt dus wel te werken.
Helaas kan ik geen POSTkaartje op het ding aansluiten, dit is vaak een handig hulpmiddel op desktop-moederborden, maar is niet in mini-pci verkrijgbaar...

edit: Er is wel een hele zachte hoogfrequent fluittoon te horen als hij 'aan' staat, hij is dus toch niet helemaal dood... Zijn er nog andere zaken die het testen waard zijn of is het echt einde verhaal?
Heb exact hetzelfde meegemaakt met een Sony Vaio.
Lichtjes gingen aan, geen beeld, ook niet op externe monitor, maar na een minuut begonnen de fans toch te spinnen om oververhitting te voorkomen.

Echter geen enkele activiteit van de HDD ofzo, ook geen beeld, en het werkte ook niet met andere RAM, externe monitor en andere CPU.

Heb er alle bruikbare onderdelen uitgehaald, en dan weggedaan, want hij was zo dood als een pier...

Zie: Sony Vaio PCG-K215M geen beeld

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Weet niet of je dit wel eens geprobeerd hebt maar oke...

Haal eens de accu eruit en zorg dat de laptop van de netstroom af is.
Duw dan voor een paar seconden de powerknop in om overgebleven stroom te laten wegvloeien.

Is mij een aantal keer overkomen dat een laptop geen beeld gaf maar wel nog in orde leek.
Dit heeft voor mij bij enkele laptops geholpen.(pc's ook trouwens)

specs

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:55
DarthPlastic schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:03:

Zeker wel:
http://tinyurl.com/akh298

En dat fluiten hoeft niet iets te betekenen dat hij defect is. Kan ook gewoon een spoeltje zijn wat staat te fluiten (google: coil whine)
Pagina: 1