Toon posts:

Externe harde schijf na converteren niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Western Digital My Book Essential Edition 1 TB. Ik stuitte op het probleem dat grote files (meer dan zo'n 4 GB) niet verplaatst konden worden naar dit medium. Na wat fora raad te plegen zag ik dat de externe schijf nog op FAT32 werkte, en ik heb deze dan ook geconverteerd naar NTFS. Nadat dit succesvol gebeurd was, kon ik nu wel grote files verplaatsen naar deze schijf. Echter, ik heb de externe schijf van m'n pc gekoppeld en even later weer aangesloten, en nu wordt deze schijf niet meer herkend. Ik heb ook een WD TV HD Media Player, en deze zegt dat er wel iets aangesloten is, maar een onbekend medium. Resultaat: ook niet leesbaar.

Weet een van jullie hier een oplossing voor? Alvast bedankt!

*edit: Mijn normale interne harde schijf werkt al sinds aanschaf op NTFS en wordt gewoon herkend. Ook mijn WD TV HD Media Player zou NTFS gewoon moeten ondersteunen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 12:44 ]

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:43:
Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Western Digital My Book Essential Edition 1 TB. Ik stuitte op het probleem dat grote files (meer dan zo'n 4 GB) niet verplaatst konden worden naar dit medium. Na wat fora raad te plegen zag ik dat de externe schijf nog op FAT32 werkte, en ik heb deze dan ook geconverteerd naar NTFS. Nadat dit succesvol gebeurd was, kon ik nu wel grote files verplaatsen naar deze schijf. Echter, ik heb de externe schijf van m'n pc gekoppeld en even later weer aangesloten, en nu wordt deze schijf niet meer herkend. Ik heb ook een WD TV HD Media Player, en deze zegt dat er wel iets aangesloten is, maar een onbekend medium. Resultaat: ook niet leesbaar.

Weet een van jullie hier een oplossing voor? Alvast bedankt!

*edit: Mijn normale interne harde schijf werkt al sinds aanschaf op NTFS en wordt gewoon herkend. Ook mijn WD TV HD Media Player zou NTFS gewoon moeten ondersteunen.
Het is waarschijnlijk dat je safely remove hardware niet hebt gebruikt, en dat het filesystem/mbr/partities nu corrupt is vanwege het feit dat er nog cached writes niet waren voldaan. Je zult recovery software moeten gebruiken om eea te proberen terug te halen, maar dat zal niet makkelijk gaan vrees ik. Als je de data kan missen, gewoon opnieuw partitioneren en formatteren.

Windows Veteran turned Apple Addict

Verwijderd

Topicstarter
Er staat vooral belangrijke data op, dus er is me veel aan gelegen om deze data te behouden. Heb je nog tips voor het recoveren van deze data, ik heb er namelijk geen ervaring mee. Wat is bijvoorbeeld een goed programma om hiervoor te gebruiken? Ik heb ergens nog iets van Symantec liggen volgens mij, is dat goed genoeg?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 13:07 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Je kunt even kijken in OM FAQ daar staan een aantal (freeware) tooltjes. Verder kun je nog even kijken als je boot met een (linux) live cd/dvd of je de partitie kunt benaderen :)

Specs

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Voordat je recovery tools gaat gebruiken zou ik eerst kijken of het op een andere pc wel zichtbaar is, en of de harddisk wel een schijfletter heeft gekregen via computer management.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Voor je mbr kan je met oude DOS fdisk /mbr doen
Eventueel fixmbr maar ben commando vergeten waarmee je die functie kan uitvoeren.
Ff googlen op mbr windows

Data in DOS modus overpompen, is free software genoeg voor alleen moet je genoeg ruimte hebben, harde schijf leegmaken en data terug overzetten.

Al eens geprobeerd op andere usb aansluiting?

[ Voor 7% gewijzigd door Graviton12 op 27-02-2009 13:11 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Mensen, laten we eerst de TS laten constateren dat de data echt niet meer te benaderen is, en of er misschien niet iets simpelers aan de hand is. Verkeerd gebruik van al die tools kan voor meer schade zorgen dan dat er al is...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Bij computer management staat de schijf ook niet meer vermeld, en ik kan de schijf niet op een andere pc aansluiten nu ik daartoe niet de mogelijkheid heb. Is het nu verstandig om te gaan recoveren? En ik kan er overigens al bij zeggen dat ik hier echt een groentje in ben, dus graag in beginnelingen taal ;)

Verwijderd

Topicstarter
Na nog even simpeltjes wat kabels opnieuw aangesloten te hebben, is de schijf weer zichtbaar op mijn pc. Nu geeft alleen mijn externe media player nog altijd aan dat het een onbekend USB device is, iemand ervaring hier met externe media players? De WD TV HD Media Player zou NTFS schijven moeten ondersteunen, maar herkent nu een NTFS (voorheen dus FAT32) schijf niet meer.

In ieder geval bedankt voor alle snelle reacties van bovenstaande tweakers, heel erg bedankt voor jullie hulp!

• Graviton12
Die ook even afsluiten van je pc, pc opnieuw opstarten en terug aansluiten via andere poort indien mogelijk.
Windows heeft van zo een kuren ...

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Voordat je hem op een andere computer aangesloten hebt gehad, vooral nog even niet met de recovery tools beginnen en een extra risico lopen. Als je schijf niet zichtbaar is in computer management, zal ook recovery niets uithalen natuurlijk.

• Graviton12
c70070540 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 17:22:
Voordat je hem op een andere computer aangesloten hebt gehad, vooral nog even niet met de recovery tools beginnen en een extra risico lopen. Als je schijf niet zichtbaar is in computer management, zal ook recovery niets uithalen natuurlijk.
Hangt er vanaf, indien je in windows een schijf niet ziet wilt nog niet zeggen dat ze buiten Windows ook niet te zien zou zijn.
Boot cd's kunnen hier ooit een oplossing voor bieden, liefst eentje waarmee je ook gelijk data kan overzetten.
Eventueel een Linux Live CD zoals bv Mandriva/Ubuntu, zelfs een bootable usb stick zou je prob kunnen aanpakken.

Zoveel mogelijkheden maar inderdaad altijd bij het begin beginnen.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Graviton12 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 21:34:
[...]

Hangt er vanaf, indien je in windows een schijf niet ziet wilt nog niet zeggen dat ze buiten Windows ook niet te zien zou zijn.
Boot cd's kunnen hier ooit een oplossing voor bieden, liefst eentje waarmee je ook gelijk data kan overzetten.
Eventueel een Linux Live CD zoals bv Mandriva/Ubuntu, zelfs een bootable usb stick zou je prob kunnen aanpakken.

Zoveel mogelijkheden maar inderdaad altijd bij het begin beginnen.
Prima, maar niet meteen met recovery tools beginnen is mijn boodschap. Een bootable CDROM met Linux/WinPE of whatever is ook een optie om je data te kopieren.

Pagina: 1