Right ik kick em maar eens even, want de situatie is veranderd en inmiddels ben ik heel wat wijzer
Hoe zit het:
Damfransje heeft -bijna helemaal- gelijk.
Bij faillissement gaat het zo dat de curator de bedrijfsvoerder wordt.
Je bent eigenlijk 'ontslagen' bij je oude bedrijf maar direct weer in dienst van het failliete bedrijf, maar de curator is nu de baas. Feitelijk ben je al ontslagen en meteen weer aangenomen voor korte tijd (max 13 weken). De curator kan iedereen direct ontslaan, hij hoeft niet langs de rechter hiervoor.
Je arbeidscontract blijft gewoon geldig. Je blijft gewoon zoveel, en zo goed als mogelijk, werken. Dit doe je natuurlijk om nog zoveel mogelijk geld te verdienen voor het bedrijf. Er zal zelfs geprobeerd worden om bijv. de leaseauto 's zo lang mogelijk te laten rijden.
Je bent vanaf dat moment vrij om een andere baan te zoeken (moet je zelfs gaan doen) en als je direct kan beginnen mag dat meteen.
De opzegtermijn 'van de baas' is altijd 1 maand als faillissement is aangevraagd (tenzij er korter in je contract staat).
De maximale uitkering die het UWV doet is 13 weken
achterstallige uitkeringen (salaris).
Bijv.
Faillissement in juni, geen salaris gehad in mei (vakantie geld

) betekent dus uitkering (salaris) van het UWV over mei, juni en juli.
-> mei (achterstallig), juni (lopende maand) en juli (opzegtermijn)
note: ik heb voor het gemak even hele maanden genomen, uitspraken op de 30e/31e
Vakantiegeld krijg je ook gewoon, tot een jaar terug!
En zoveel als mogelijk de door jouw gemaakte kosten t.b.v. werk (bijv. benzine, reiskosten e.d.)
Ook je openstaande vakantie/overuren worden meestal uitbetaald.
Maar: duurt het allemaal langer, dus pas uitspraak in september of oktober 'vallen de eerste maanden eraf', dan moet je als het ware 'terug tellen' tot 13 weken, dus;
oktober, september, augustus, juli (+ je vakantiegeld)
De maanden mei en juni heb je dus voor niets gewerkt, die krijg je NIET meer betaald.
Na de 100% uitkering van het UWV (max 13 weken) krijg je 2 maanden 75% van het laatst vediende loon en daarna gewoon een WW uitkering, dus 70%.
Welke stappen moet je zelf nemen:
Zodra er sprake is van faillisement of surseance, en je geen salaris hebt gehad, moet je een brief aan de directie sturen (aangetekend, afgeven, etc) waarin je ze opdracht geeft alsnog te betalen.
Dan moet de directie jou een reactie teruggeven dat ze dat niet kunnen.
Daarna en daarmee (alles goed bewaren!) ga je naar het UWV en dan wordt de uitkering door het UWV in gang gezet en gaat alles lopen, overleg met curator, onderzoek naar achterstallig loon, overuren etc.
Met 1 voorwaarde!
Er is faillisement aangevraagd
of
Er is surseance aangevraagd
Is dit niet het geval kan het UWV nog helemaal niets in gang zetten en wordt je voorlopig nog niet betaald.
Nou, ze 'kennen' hem daar inderaad
Ok, hij verteld -min of meer- bovenstaand verhaal, maar 'vergeet' te vertellen dat het om uitkering van
achterstallig loon gaat. Hij deed het voorkomen alsof het UWV de salaris plicht zou overnemen van het bedrijf zolang het bedrijf insolvabel was (zolang het bedrijf niet kon betalen).
Dus wat we in feite moesten doen:
Het bedrijf vraagt surseance aan, (al noemden ze het niet zo, gek genoeg hadden ze het nooit over surseance, waarom? Ik weet t niet

), en dan moeten wij ons bedrijf sommeren te betalen.
Goed, dan krijgen we terug: " sorry, dat kunnen we niet'"
Daarna gaan we naar het UWV; "bedrijf kannie betalen nie, kunnen jullie even betalen?" en dan krijgen we geld van het UWV!
Ja ja, en dat maximaal 3 maand + maand opzegtermijn! Dus wel 4 maanden gewoon 100% betaald!!
Kijk, dat is nog eens een mooi verhaal! En het klopt ook nog! Nouja... bijna
Als de uitspraak 3 maanden op zich laat wachten, klopt het. Dan krijg je inderdaad 3 maanden loon (+ 1 maand opzeg)
terug. Gewoon het geld waar je recht op had dus.
Maar ondertussen heb je natuurlijk wel 3 maanden GEEN loon gehad...
En
dat werd dus niet gezegd, vals voorgelicht noem ik het.
Deze figuur was heel stellig; " jongens, zorg dat je overal kopieen van hebt, zorg dat je zo snel mogelijk de dingen opstuurt, noteer altijd namen etc. Stuur mij zo snel mogelijk de "brief aan de directie" (sommeren te betalen).
"Het UWV zal zeggen dat jullie faillisement aan moeten vragen, trap daar niet in hoor! Dat moet je niet doen, je krijgt je geld echt op deze manier, mazen in de wet e.d."
Lijkt net alsof hij heel begaan was met ons lot
Duidelijk is dat men -nu- niet wil dat faillisement aangevraagd wordt. Daarom worden wij nu ' vals' voorgelicht.
Ik weet ook wel waarom, maar dat kan ik helaas niet zeggen, misschien later wel. Ik ben aan het uitzoeken welke stappen ik kan/moet nemen.
Ondertussen is er nog steeds niets aangevraagd van surseance, dus er gebeurt nog niets. Het lijkt alsof er heel goed voor ons gezorgd wordt, maar feitelijk worden we gewoon genaaid.
Wij zitten allemaal te wachten op ons salaris. In april kwam het al heel laat (helemaal aan het einde van de maand met een lulkoek verhaal erbij; "het gaat niet goed en wij worden zelf ook pas heel laat betaald") en nu dus al een maand helemaal niet meer.
Het antwoord op je brief met vraag om geld krijg je van deze vent, feitelijk heb je daar niets aan natuurlijk, hij is geen curator, geen directie, niets.
Als iemand nog ideen/opmerkingen/vragen heeft, reageer