Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stage salaris niet ontvangen bedrijf gaat failliet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.958 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo,

Ik heb 4 jaar geleden ergens stage gelopen en toen mijn laatste salaris niet ontvangen (glitch in the matrix zullen we maar zeggen). Het bedrijf is toen een maandje later failliet gegaan, ging al een tijdje niet lekker. Ik kwam er na een paar maanden achter dat ik die laatste salaris ronde gemist had dus ik mail naar mn ex stage plek baas of ie het nog over zou willen maken. Hij geeft aan dat ie natuurlijk helemaal in de schulden zit maar dat ie het overmaakt zodra het mogelijk is "Het is geen kwestie van niet willen maar van niet kunnen". We zijn nu 4 jaar verder en ik heb geduldig gewacht, af en toe geinformeerd hoe het ermee stond maar elke keer ging het nog niet, ik vond het geen punt, zie het als een mooi extratje (gaat om ongeveer 300 euro, nu misschien iets meer na 4 jaar).

Vanmorgen stuur ik weer eens een mail hoe het is en stuurt ie ineens terug dat het bedrijf er niet meer is (wat mij ook al duidelijk was) en dat ie het niet meer gaat betalen. Hij zit de rest van zn leven vast aan een lening schijnbaar en thats it end of story. :(

Kan ik hier nog iets mee of had ik eerder aan de bel moeten trekken ivm schuldsanering?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Denk dat je nu wel een beetje te laat bent ja. Je had erbij moeten zijn toen het faillisement van het bedrijf uitgevoerd werd.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Je bent idd een beetje heel veel te laat.
Als je je meteen bij de curator zou hebben gemeld met je vordering zou je een kans hebben gemaakt. Er blijven trouwens altijd genoeg schuldeisers (geheel of deels) met lege handen staan omdat er natuurlijk minder baten dan lasten zijn. (bedrijf is niet voor niets failliet gegaan)

(geen idee trouwens welke schuldeisers voorrang krijgen)

[ Voor 31% gewijzigd door Hyp Hyper op 23-07-2007 12:50 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Volgens mij zijn stageplaatsen niet verplicht je te betalen.
Bij de ene kreeg ik wel gewoon loon, bij de ander werd er gewoon zonder papierwerk geld gestort, ik hoorde van iemand dat hij slechts 1,- kreeg (met briefje)... kortom: hoe was jouw situatie?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wanneer een bedrijf over kop gaat en de uitbaters/aandeelhouders doen "bail out" (door het raam springen en weglopen). Dan regelt de staat een curator, deze zal alle klanten afstruinen om zoveel mogelijk geld te verzamelen. Dat geld is broodnodig om eerst de schulden aan de fiscus en de banken af te betalen, daarna beginnen ze met de kleinere schuldeisers. De prioriteit van lonen tov de rest weet ik niet. Aangezien de kale kip 4 jaar geleden geplukt is, dan blijft er nu zelfs geen karkas van een kip over.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat geld kun je vergeten. Is mij ook een keer overkomen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:25

Koppensneller

winterrrrrr

Resistor schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:50:
Volgens mij zijn stageplaatsen niet verplicht je te betalen.
Bij de ene kreeg ik wel gewoon loon, bij de ander werd er gewoon zonder papierwerk geld gestort, ik hoorde van iemand dat hij slechts 1,- kreeg (met briefje)... kortom: hoe was jouw situatie?
Als hij een contract had is er voor het bedrijf geen reden hem niet te betalen hoor...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 17:48

FastBunny

Give it the Works !

Ik heb hetzelfde gehad maar dan met een een gewone baan. Zou nog een 500€ aan onkostenvergoedingen krijgen toen ik stopte bij het bedrijf. Maar na een paar maanden nog niets, ja het wordt wel geregeld als we alles hebben uitgezocht bla bla. Weer een paar maandjes verder same story. En daarna lees ik in de krant dat het bedrijf faliet is gegaan. Ik naar de rechtswinkelgegaan en die konden mij ook niet helpen.

Het bedrijf heeft zichzelf laten ploffen, en voordat ze dan hebben gedaan hebben ze via een of andere constructie alles van de ene BV naar een andere gesluist. Gevolg geen geld. En dus ook geen geld. De curator kan niets doen omdat er geen geld is, en een vergoeding vanuit een instantie die dit soort zaken regeld, kreeg ik niets omdat ik er niet genoeg achteraan gezeten had .. :?

Dus helaas je kan echt fluiten naar je geld.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Punchline: ik ben bang dat er niets meer te halen zal zijn.

Verklaring: bij een dreigend failissement zullen meestal de banken hun (hypothecaire) zekerheden nemen. Den aan het kantoorpand, wagenpark, machines etc. Daarna gaat het bedrijf dus echt een faillissenent in en komt er een curator aan het roer. Hij moet de bezittingen liquideren en met de opbrengsten de schulden (zoveel mogelijk) afbetalen. Doorgaans is zijn eerste aktie om collectief ontslag aan te zeggen voor het gehele personeel.

Qua schuldeisers komt eerst de belastingdienst aan bod (preferente schuldeiser). Daarna komt de bedrijfsvereniging (die ook de verplichtingen t.a.v. de achterstallige loonbetalingen overneemt) en daarna de rest (leveranciers, obligatiehouders etc).

Als werknemer zit je dus zo'n beetje in het midden: na de banken en belastingdienst, maar net voor de rest van de schuldeisers. Probleem is dat er dan meestal niet zoveel meer is te verdelen.
Bijkomend probleem zit in het feit dat het een stagevergoeding betreft: het is maar de vraag, of die ook als loonvordering mag tellen. Zo niet, dan kom je zo'n beetje achteraan de rij met schuldeisers.

In ieder geval: als de curator klaar is met liquideren en verdelen, zal hij het faillisement beeindigen. Het bedrijf wordt dan opgeheven en er is geen mogelijkheid meer voor schuldeisers om zich aan te melden.

Dus ik zie drie problemen:
(1) was er wel genoeg te verdelen nadat de bank en belastingdienst aan de beurt zijn geweest?
(2) mag een stagevergoeding wel als achterstallige loonvordering worden geteld?
(3) heb jij je vordering wel gemeld bij de curator (toen hij het faillissement publiceerde in de krant)?

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Heb me niet aangemeld bij de curator destijds, geen idee hoe dat werkte toen. :) Ik was ook weg daar voordat het bedrijf failliet ging, daarbij hebben mijn collegas toen wel nog hun salaris gehad, bij mij is er toen dus iets mis gegaan.

Maargoed ik begrijp dat het een verloren zaak is. Helaas pindakaas gelukkig gaat het niet over een godsvermogen :) Thx voor de reacties allemaal!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:06:
Punchline: ik ben bang dat er niets meer te halen zal zijn.

Verklaring:
Samengevat in één regel: bij de meeste faillissementen is er niet eens geld om het salaris van de curator integraal te voldoen :P

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Beetje laat nu.
Als je eerder was geweest had je je kunnen melden bij UWV en had die de salarisbetaling overgenomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bijkomend probleem zit in het feit dat het een stagevergoeding betreft: het is maar de vraag, of die ook als loonvordering mag tellen.
Als die vergoeding is vastgelegd in je contract neem ik aan dat er geen enkel verschil is met normaal loon :)

Verwijderd

FastBunny schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:04:
Ik heb hetzelfde gehad maar dan met een een gewone baan. Zou nog een 500€ aan onkostenvergoedingen krijgen toen ik stopte bij het bedrijf.
Wees blij, ik had nog 16400€ tegoed. Lange aansleep. Enkele maanden loon, ontslagpremie, eindejaarspremie, vakantiegeld, onkostenvergoedingen,....

Omdat het ook nog eens einde van het jaar was, was het budget voor fonds van sluitingen van ondernemingen ook ver uitgeput (Belgisch systeem) en heb ik uiteindelijk een miezerige 3500€ gezien, waar ik ook nog eens meer dan 2000€ belastingen op mocht betalen. Altijd een leuke ervaring, maarja, je kan er toch niets aan doen....
Pagina: 1