Schijven in RAID plaatsen zonder Floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Medetweakers!

Ik zit met een probleempje, ik heb 2 nieuwe Western Digital Raptors van 36GB aangeschaft, deze wil ik lekker snel in RAID0 laten draaien. Maar ik zit met een probleempje,

Ik stopte de cd die bij mijn Asus Striker 2 Extreme moederbord zat erin en wou een Nvidia Vista_64BIT raid disk maken, alleen deze blijven vragen om een floppydisk en die heb ik niet in zo'n systeem zitten 8)7 dus ik klikte op mijn 1gb usb device (i), deze pakt hij ook niet.

Heeft iemand enig idee hoe ik raid0 op een Asus Striker 2 Extreme kan zetten met Vista64 bit zonder floppy en dus ook zonder usb stick?

Hulp word altijd gewaardeerd :) !

Bij voorbaad dank,

Mvg,

Dave

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Je kunt meestal de drivers gewoon op een USB stick zetten. Tijdens de Vista installatie kun je dan gewoon browsen naar de USB stick en de drivers laden. (Laat de stick gewoon in de USB poort zitten als je de pc aanzet, dus niet pas de stick aansluiten als je de drivers wilt laden)

Drivers kun je meestal wel extracten van de setup files.

(een raid array kun je aanmaken tijdens het booten. Vaak krijg je na de bios post de mogelijkheid om de raid setup in te gaan.)

[ Voor 56% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-02-2009 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat een array inhoud, maar ik weet wel bijna zeker dat ik het nog niet heb, dit kan ik in de bios doen ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat je dan wel de goede RAIDdrivers op je stick hebt staan?

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
De dat de enige oplossing is om de drivers te integreren in je installatie-disk.
Voor xp hen je nlite, vlite is de vista variant.
Hiermee maak dus een nieuwe installatie-disk met daarin de juiste drivers.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:00:
.... dus ik klikte op mijn 1gb usb device (i), deze pakt hij ook niet.

....met Vista64 bit zonder floppy en dus ook zonder usb stick?
Die 2 zinnen zijn tegenstrijdig. Bij je eerste zin dacht ik namelijk dat je XP wilde gaan installen, want die pakt inderdaad USB sticks niet. Maar Vista wel, 100% zeker.
Dus je doet iets niet goed, zet je RAID drivers eens gewoon in de root van je stick, dus niet in een directory plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is, dat mijn drivers van mijn cd niet worden uitgepakt op mijn floppy drive, omdat ik deze simpel wel niet heb. Dus ik klik op J, en J staat voor mijn usb stick, deze doet het ook niet. Ik de cd geopend en naar de map van de driver gegaan, dan nogmaals vraagt hij om een floppy

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:18:
Het probleem is, dat mijn drivers van mijn cd niet worden uitgepakt op mijn floppy drive, omdat ik deze simpel wel niet heb. Dus ik klik op J, en J staat voor mijn usb stick, deze doet het ook niet. Ik de cd geopend en naar de map van de driver gegaan, dan nogmaals vraagt hij om een floppy
Kopieer de drivers gewoon naar je pc en zet ze vervolgens op je usb stick. Download anders gewoon de drivers van de asus site. Dat tooltje wat je gebruik kan idd alleen de drivers extracten naar een floppy drive.

• iClock
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10-2023
Kijk eens in je bios of je miss een floppy als boot hebt geinstalleerd. Verwijder dat gewoon ff en dan zou het moeten werken. Hij kan dan niet meer om een floppy vragen omdat je er simpelweg geen in je bios hebt staan. Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Naar pc kopieeren gaat dus niet omdat hij alleen naar floppy/usb kan, maar dat werkt dus niet. Zou je me mischien een linkje van de asus website kunnen geven voor 64BIT vista drivers. Want ik kan ze niet vinden hoe hard ik ook zoek. En kan iemand mij uitleggen wat een array is ?
Dankje!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:24:
Naar pc kopieeren gaat dus niet omdat hij alleen naar floppy/usb kan, maar dat werkt dus niet. Zou je me mischien een linkje van de asus website kunnen geven voor 64BIT vista drivers. Want ik kan ze niet vinden hoe hard ik ook zoek. En kan iemand mij uitleggen wat een array is ?
Dankje!
Wat een array is kun je zelf even googlen. Verder kun je als het goed is in verkenner gewoon de drivers van de cd afhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Neee, Want deze staat onuitgepakt op de schijf, ik MOET ze uitpakken anders werken ze niet en ik kan alleen uitpakken op floppy, de bestanden staan op cd, maar nogmaals ik kan ze er niet vandaan halen want dit zijn geen goede hele bestanden, ze moeten nog worden uitgepakt. Uiteraard staat mijn floppy in de bios al op disabled

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op de website van Asus en daar staan RAID drivers, alleen deze zijn van JMicron, is dit een verschil of ik deze pak of de Nvidia Raid drivers?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je moet even het verschil zien tussen schijven in een RAID array plaatsen en het installeren van Windows op een RAID array.
Hoe je je schijven in een RAID array zet (dus de RAID controller zo instellen dat ie de ene helft van de data op de ene schijf zet en de andere helft op de andere schijf) staat heel duidelijk beschreven in de handleiding van je moederbord.
Daarna heb je een grote kans dat je Windows Vista zonder problemen kan installeren.
Lees ook even de RAID FAQ door die hier op GoT staat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Klopt in mijn handleiding staat, zet het op floppy drive ...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 17:47:
Ik zit nu op de website van Asus en daar staan RAID drivers, alleen deze zijn van JMicron, is dit een verschil of ik deze pak of de Nvidia Raid drivers?
Moet je eens bij 'Chipset' kijken, dan vind je deze: NVIDIA Raid Driver Package V9.46 WHQL for Windows 64bit Vista.

En, welke driver je nodig hebt ligt er aan in welke SATA ports je je drives hebt gestopt.

Ik gok dat SATA 1 tot en met 4 aan de Nvidia controller zitten en port 5 en 6 aan de JMicron. Maar dat zou je snel genoeg moeten zien in het bios van je board.

Als je trouwens niet weet wat een array is, dan zou de Raid-FAQ je mischien opheldering kunnen verschaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door _Arthur op 26-02-2009 18:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

We verwachten dat je zelf de moeite doet om je probleem op te lossen, helaas zie ik daar weinig van terug.
Wat een array is kun je prima zelf opzoeken (en behoort toch wel bij de basiskennis van RAID als je daarmee aan de slag gaat). Voor wat betreft de drivers krijg ik niet de indruk dat je een poging hebt gedaan om wat anders te doen dan de makedisk waar je het nu continu over hebt.

Dit topic gaat op slot. Mocht je na alle tips uit dit topic doorgenomen te hebben, incl relevante FAQs zoals RAID FAQ en OM FAQ nog tegen problemen aanlopen kun je een nieuw topic openen, maar geef hierin wel exact aan wat je hebt gedaan en waar je precies tegenaanloopt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.