Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista x64] Freeze bij games

Pagina: 1
Acties:

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-11 20:46
Een paar dagen geleden heb ik een systeem zelf in elkaar gezet, alles draait goed, alleen zodra ik games opstart heeft hij vaak de neiging om te bevriezen. Niet altijd, en ook niet altijd even snel (soms na 10 seconden, soms pas naar 4 uur, maar meestal na ongeveer 5-10 minuten). Ik heb verschillende games geprobeerd (WoW, Crysis, NFS Undercover) en alle drie hebben dit probleem.
Mijn eerste gedachte was dan ook dat het aan de grafische kaart lag (Sapphire Radeon HD4850), ik heb deze toen gestresst met de video card stability test van freestone-group. Nadat deze mijn grafische kaart 30 minuten maximaal had laten draaien (temperatuur kwam niet boven de 60 graden) was er nog steeds niets bevroren en heb ik de test gestopt. Later heb ik nog de processor (Q6600) gestresst met hyperpi (ook weer voor zo'n 30 min) en ook deze gaf geen bevriezingen.
Nu heb ik dus nog over mijn werkgeheugen, moederbord of hdd, of het zou een softwarematigprobleem kunnen zijn. Mijn werkgeheugen heb ik al onder windows getest, en ik zal er vanmiddag even een floppy indoen om het volledig te testen, maar aangezien ik de onderdelen nu nog zou kunnen omwisselen was ik benieuwd of jullie een idee hadden wat het zou kunnen zijn, dan kan ik misschien wat intensiever of gerichter testen, of gewoon iets opnieuw installeren (wat ik eigenlijk hoop), en dan als dat nodig is omruilen. Hieronder mijn volledige specs:
Moederbord: Asus P5Q SE/R
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 8 MB , Boxed
Werkgeheugen: OCZ Memory Gold 4 GB, PC8500, 1066 MHz, 5, Kit Of 2
HDD: Samsung SpinPoint F1 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
Grafische kaart: Sapphire Radeon HD 4850 512 MB, PCI-e 16x
Kast/PSU: Arctic Silentium T4 ECO 80 Zilver/Zwart, 550 Watt
Zoals je ziet zat de voeding al bij de kast in, ik had zo mijn twijfels over de kwaliteit hiervan, maar op internet had ik goede verhalen gehoord, dus toch maar aangeschaft. Ook heb ik het verbruik gemeten, en dat is nog niet eens in de buurt gekomen van de 550 Watt. Ow, en het geheel is nog niet overgeklockt (ik wou eerst een stabiel systeem :P). En bios/windows/grafische kaart hebben allemaal de nieuwste updates. Alvast bedankt voor de hulp/suggesties.
@ Mods: Ik weet niet hoe goed deze topic hier staat, omdat ik dus niet weet waar het probleem precies ligt, excuses als dit verkeerd staat :+

[ Voor 4% gewijzigd door Cyleo op 26-02-2009 11:09 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:57
Aantal dingen wat je kunt doen:
1) memtest (staat al op de planning) aangezien asus moederborden vrij kieskeurig zijn qua geheugen
2) verschillende driver versies (chipset/graka) proberen
3) BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM doornemen

Met freezen, bedoel je dat je systeem niet meer reageert en je handmatig een reset moet doen, of dat het tijdelijk niet reageerd of dat je een BSOD/reboot krijgt?

[ Voor 23% gewijzigd door asfaloth_arwen op 26-02-2009 11:09 ]

Specs

• Cyleo
Gewoon echt bevriezen, ik kan niets, geen ctrl+alt+del, geen BSOD. Ik moet mijn pc uitdrukken/handmatige reset. Heb hem ook wel eens 10 minuten gewoon laten staan, dan kijk je gewoon 10 minuten naar hetzelfde scherm, muis werkt ook niet meer, geluid ook niet.
EDIT: Misschien handig om te weten, maar weet niet hoe betrouwbaar het is: Ik heb net zitten kijken bij computer managment, en daar staat onder reliability monitor geen enkele hardwarefout (ik weet niet hoe goed deze worden herkend eigenlijk, eerste keer dat ik het gebruik) Heb in ieder geval besloten even 100 gig vrij te maken voor een xp (32 bit) install, even kijken of het daar beter gaat, zo ja dan eens zien of het aan het 32/64 bit ligt, zo nee, meer testjes :9

[ Voor 47% gewijzigd door Cyleo op 26-02-2009 11:47 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

shadownetwork schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:16:
Gewoon echt bevriezen, ik kan niets, geen ctrl+alt+del, geen BSOD. Ik moet mijn pc uitdrukken/handmatige reset.
Een loop of een deadlock waarschijnlijk.

[google=ctrl+scrolllock debugging] moet je al wat verder op weg helpen in dat geval, want er is wel degelijk ergens een driver issue meestal.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cyleo
Inmiddels ook een memory test gedaan, maar ook dat was goed (Windows Memory Diagnostics tool die bij vista zit, 2 runs). Heb geprobeerd xp te installeren, maar die installatie is verkeerd gegaan. Nu kan ik helemaal niet meer in een OS komen, krijg de foutmelding: Error loading operating system. Begin nu te denken dat het aan mijn HDD ligt, zou dit kunnen? Geprobeerd te herstellen met de vista dvd, maar dat is ook niet gelukt, dus ik vrees dat er nu een herinstallatie van vista zit aan te komen, kan ik wel kijken of de problemen dan zijn opgelost. Ow, en toen ik probeerde met ubuntu wat bestanden te redden, kreeg ik de foutmelding: Buffer I/O error on device fd0, logical block 0. Wat volgens mij ook op de hdd neerkomt, toch?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

/dev/fd0 is je floppydrive - althans, als je die zou hebben.

Waarschijnlijk wordt er gecontroleerd op de aanwezigheid van voornoemde FDD, maar als ie er niet is heb je je error :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cyleo
Whaha, ok, grote misser dan van mijn kant. Ik dacht de hdd omdatie er zolang over bleef zeuren (honderd van die errors onder elkaar, en die installatie wou niet doorgaan, vandaar) |:( Zal wel ergens in de bios zitten dan, daneens kijken of ik't alsnog kan installeren.

• Cyleo
Heb nu een nieuwe install van windows, en nog steeds heb ik bevriezingen (nog steeds enkel tijdens gamen gemerkt), dus ik denk ook niet dat het aan de drivers ligt (heb nu verschillende combinaties geprobeerd). Ik zal inmiddels echt niet meer weten waar het kan liggen, iemand suggesties?
Pagina: 1