HDD Recovery verhaal

Pagina: 1
Acties:

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 22:31
De laptop van een vriendin van mij begon ineens verdachte geluiden te maken (prrr, tik, tik, tik, prr, tik tik tik, enz). Windows startte nauwelijks/niet meer op. Laatste backup bijna een jaar terug, veel foto's kwijt enz. Dus ik werd gebeld, laptop werd gebracht voor nadere inspectie. Ik zal hier het verhaal doen van mijn recovery pogingen, misschien hebben anderen hier wat aan. Dit doe ik in Linux, en enige ervaring is toch wel vereist, dus weet wat je doet! Ik zeg niet dat dit dé manier is, maar het lijkt te werken, en is gratis :). Vergeet natuurlijk niet de OM FAQ te lezen. Als je data erg waardevol is, ga dan niet zelf proberen, maar laat het doen.

Stap 1: Analyse met Windows:
Plug in op werkende Windows PC. Redelijk kansloos. Windows ziet de harde schijf en probeert er wat mee te doen, maar blokkeert bijna volledig. Tevens kan dit schrijfacties opleveren, iets wat je ook niet wilt bij een stervende harde schijf. Stap 1 is eigenlijk af te raden, achteraf gezien.

Stap 2: Analyse met een linux live CD (Ubuntu)
Live CD in laptop, op F12 drukken tijdens booten om het boot menu te krijgen (of in de bios CDROM eerst zetten), Ubuntu opstarten. In Synaptic package manager smartctl installeren (nodig om de SMART gegevens van de harde schijf uit te lezen. Zie het SMART rapport
Zinnen zoals:

SMART overall-health self-assessment test result: FAILED! Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA. See vendor-specific Attribute list for failed Attributes.
7 Seek_Error_Rate 0x000b 027 027 067 Pre-fail Always FAILING_NOW 46597666

voorspellen weinig goeds, dus het is een kwestie van proberen zo snel mogelijk de data van de schijf te krijgen.

Stap 3: Data van harde schijf kopiëren (image maken op betrouwbare harde schijf)
Dit kan op een externe USB harde schijf, een goede interne harde schijf of over het netwerk.
Ik heb met smbfs een windows share gemount in linux (installeer smbfs met Synaptic, dan "sudo mkdir /mnt/backup" en "sudo mount -t smbfs //computernaam/backup /mnt/backup -o user=blah,password=blah")
Om een image te maken, gebruik ik ddrescue (nuttige info). Het probeert blok voor blok te kopiëren, en als een blok niet wil slaat ie hem over. Hij kan later weer gewoon verder gaan als je hem een keer onderbreekt.
Voorbeeld: "sudo ddrescue -v /dev/sda /mnt/backup/Recovered.iso /mnt/backup/ddrescue.log"
Dit proces kan heel lang duren, afhankelijk van de grootte, snelheid, bad sectors, enz. De eerste 15 gig gingen heel snel, maar de rest van de nacht heeft hij lopen tikken en slikken om bij 16 gig te komen.

Stap 4: Relevante data uit het gekopieerde image trekken
Als je mazzel hebt, kan je nog gewoon het file system mounten, en data er uit kopiëren. Als je pech hebt, moet je tools gebruiken die alle data bekijkt en bestanden die op word/jpeg/etc lijken er uit trekt.
Zodra we zover zijn zal ik hier over berichten.

Update: Helaas duurde stap 3 zo lang, dat ik hem afgebroken heb. Harde schijf zit vol slechte sectoren, en die duren erg lang. Als ik een computer heb die ik kan missen zet ik die in de kast aan de slag (dagen lang). Voorlopig gebeurt er dus even niets.

Nuttige informatie: Ubuntu DataRecovery en OM FAQ

[ Voor 3% gewijzigd door PieterPan op 04-12-2009 11:44 ]