Toon posts:

POST uitschakelen bij AMI bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMI bios versie 207000 en ik heb gehoord dat die aan een Power On SelfTest doet. Ik houdt erg van boot snelheid, maar de optie om de disablen lijkt niet in mijn F2 menu te staan. Is er een manier om mijn POST uit te schakelen?

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een POST kun je niet uitschakelen. Het systeem moet er altijd doorheen tijdens het starten. Je kunt vaak wel dingen als quickboot aanzetten, maar dan nog moet het systeem posten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je (forum :p)post!

OK, maar het valt mij op dat mijn bios zo'n 20 secondes duurt en het echte booten veel minder, is er iets anders dat ik kan doen om mijn bios boot procedure te versnellen? Een groot aantal functies zeggen mij niets. Ik schijn een slechte biosversie te hebben. Ik ben persoonlijk bang voor een flash, wat raden jullie mij aan?

is het aan te raden om IDE dectect te disablen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 17:42 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt wel een 'quiet' boot inschakelen, dan zie je het fabrikant logo of een afbeelding (mits je moederbord dat ondersteund) ipv de scrollende POST-tekst.

Als je bang bent voor een flash zou je eventueel iemand anders het kunnen laten doen. Eigenlijk gaat het bijna nooit fout, het is alleen dat je de computer niet uit moet drukken halverwege het proces etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je kan alle controllers die je niet gebruikt uitschakelen in het BIOS. En daarnaast kan je, zoals Terw_Dan zegt, ook quickboot aanzetten als je die optie hebt. Heel veel meer kan je eigenlijk niet doen vrees ik. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie bericht!
de optie quixkboot staat helaas nergens... wat voor controllers kunnen dat zijn? Ben nog niet zo handig met bios. Bij welk menu moet ik dan zijn?

Het is toch vreemd dat mijn bios langer duurt dan mijn boot?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 17:46 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:46:
Als je alleen SATA-devices hebt kun je die uitschakelen, verder zou je ook andere onboard features uit kunnen schakelen. Als je een aparte geluidskaart of grafische kaart hebt kun je de onboard-functies uitschakelen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wiethoofd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:42:
Je kunt wel een 'quiet' boot inschakelen, dan zie je het fabrikant logo of een afbeelding (mits je moederbord dat ondersteund) ipv de scrollende POST-tekst.
Maar dan nog, daardoor gaat de post niet sneller, je ziet het alleen niet gebeuren.
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:46:
Het is toch vreemd dat mijn bios langer duurt dan mijn boot?
Zo vreemd is dat toch niet. Mijn biossen duren ook 2 minuten voordat hij er uiteindelijk eens doorheen is, Vista opstarten duurt echter een stukje korter.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit topic past beter in het juiste subforum, dus ik verplaats hem even

CSA > PMG

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

@Terw_Dan
OK, dus das normaal... Toch houdt ik van een snelle boot, zijn er geen dingen die ik kan doen om mijn bootup (vooral bios) te VERSNELLEN... Laat ik zeggen, dat ik wil flashen en tweaken aan mijn bios, mist ik van te voren precies weet wat ik moet doen. Mijn hele laptop is nogal snel dus in verhouding is de bios vervelend. En het vertragen van mijn laptop is natuurlijk ook geen optie :p

Als jullie zeggen dat ik niets kan, dan houd ik erover op, maar ik ben benieuwd naar eventueele suggesties...

Bovendien had ik ergens een PC gezien die een bios had die na 10 sec klaar was, ookal was de PC nogal sloom als de volledige boot klaar was. Dat is de grootste rede dat ik denk dat het beter kan...
Wiethoofd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:09:
[...]

Als je alleen SATA-devices hebt kun je die uitschakelen, verder zou je ook andere onboard features uit kunnen schakelen. Als je een aparte geluidskaart of grafische kaart hebt kun je de onboard-functies uitschakelen.
Niet dus, want ik heb een SATA-HDD...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 12:42 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Enige waar ik ervaring mee heb is dat autodetects van IDE devices vaak best lang duren, dus uitschakelen wanneer je geen IDE devices hebt of handmatig de goede waarde neerzetten is wel handig. Verder zet ik zelf altijd alles uit wat ik niet gebruik, maar daar moet je verstand van hebben enof googlen enof iemand laten doen.

☻/
/▌
/ \

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt zoals eerder voorgesteld dingen die je niet gebruikt uitschakelen, verder een nieuwe bios er in flashen zou je problemen kunnen verhelpen, en om gewoon niet meer te hoeven POST'en, je laptop in slaapstand / stand-by zetten ;)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Wiethoofd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:43:
...je laptop in slaapstand / stand-by zetten ;)
Dat zijn Windows (en sommige Linux distro's) features en heeft niks met de post te maken

Staat er trouwens in beeld wat hij in die 20 seconden allemaal het doen is of dat hij vooral op één plek sloom is?

[ Voor 18% gewijzigd door Kixtart op 26-02-2009 12:55 ]

☻/
/▌
/ \

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat je kan proberen is het loskoppelen van alle onderdelen die voor het booten niet interessant zijn. Bijvoorbeeld de DVD/CD speler, de 2de harde schijf, de (actieve) USB aansluitingen. Dus alleen booten met je Windows schijf. Kijk hoe lang het dan duurt. Eventueel ook booten zonder een harde schijf (misschien ligt het wel aan de Windows schijf...).
Stel je merkt een aannemelijk verschil na het testen van bovenstaande. Dan kan het bijvoorbeeld aan dat desbetreffende onderdeel liggen, of het kan aan de kabels liggen en in een zeldzaam geval kan het aan de aansluitingen/controller op het moederbord liggen.

Maar zoals TerwDan al zei: een wat langere bios post is niet raar hoor. Hoeveel seconden doet jouw post er ongeveer over dan? 20 seconden dus. En zoals Kixtart ook al opmerkte: blijft hij ergens hangen? (bv vlak voor de geheugen test, of vlak voor het detecteren van de hardeschijven/dvd)

Betreffende het uitzetten van bios opties:
Het eerste wat ik in een bios uitschakel zijn de Serial en Parellel port en de Firewire port. Als je deze niet gebruikt, kan je deze gewoon op disablen zetten.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

@ silmaril8 het betreft een laptop, dan gaat het lastig om alles los te koppelen ;)
Wat altijd wel een timesaver is: SMART uitschakelen. Maar als je dus een kapotte/stervende harde schijf hebt zal je dat dus na het POST'en pas merken.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wiethoofd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:20:
@ silmaril8 het betreft een laptop, dan gaat het lastig om alles los te koppelen ;)
Wat altijd wel een timesaver is: SMART uitschakelen. Maar als je dus een kapotte/stervende harde schijf hebt zal je dat dus na het POST'en pas merken.
Ah ja, ik zie nu dat het om een laptop gaat :P Dan gaat mijn stukje tekst uiteraard niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:20:
ik zal kijken, maar ik geloof niet dat ik die optie in mijn bios heb zien staan...

Ik zoek nog even verder, bedankt voor alle reacties! Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag.

Ik heb niet erg veel verstand van biosfuncties...

het liefst zou ik screens bijvoegen, maar je kun nu eenmaak geen screens van je bios maken...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt wel foto's maken van je BIOS ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

Bedenk dat Quickboot ook Quick POST of Quick Power-on Self Test etc kan heten. Iedere BIOS heeft dat zowat :P Als je je BIOS gaat flashen, doe je dit buiten Windows (Windows kan interfereren met het flashen)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
ja, misschien maak ik van het weekeind foto' s

bij boot staan erg wijnig opties en bij advanced

een paar dingen die ik niet vat: INTEL virtualization technology, INTEL VT-d

Ik zie echt niet iets dat op SMART of QUICKPOST lijkt, ik weet dat de kans klein is dat het er niet in zit. Misschien kan je het bij mijn bios niet uitschakelen? Wel weet ik dat er een hoop bios shortcuts zijn die ik nooit gebruik.

En nogmaals, ik heb geen verstand van flashen, ik wil het wel doen maar dan wil ik er graag gedetailleerde uitleg bij...

Als ik nou wist hoe ik SMART uit moest schakelen, maar ik zie niets wat iets dergelijks zegt... Was in eerste instantie al opzoek naar een soort quickpost instelling, daar had ik al wat van gelezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 21:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou zeggen, neem PMG FAQ en PMG FAQ eens door. Dat is al een behoorlijk uitgebreid begin.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Uitleg hoe een bios te flashen staat in de PMG FAQ en valt wel op internet en hier op GoT te vinden, moeilijke termen vallen via google op te zoeken met duidelijke uitleg.

Zo kan je ook makkelijk achter de betekenis van INTEL virtualization technology komen etc.

Verwijderd

Topicstarter
ik lees dat bijden intel dingen ervoor kunnen zorgen dat je 2 OS' en tegelijk kunt laten lopen, dat snap ik niet. Ik heb er 2 maar ik kan ze toch echt alleen los booten, of zie ik dit verkeerd...? Verder staat er niets waarvan ik denk: das de SMART functie... sorry voor het gedoe mensen, ik waardeer jullie hulp echt waar :P

Virtualization solutions allow multiple operating systems and applications to run in independent partitions all on a single computer. Using virtualization capabilities, one physical computer system can function as multiple "virtual" systems. Intel® Virtualization Technology (Intel VT) improves the performance and robustness of today's virtual machine solutions by adding hardware support for efficient virtual machines.

Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) extends Intel's Virtualization Technology (VT) roadmap by providing hardware assists for virtualization solution. VT-d continues from the existing support for IA-32 (VT-x) and Itanium® processor (VT-i) virtualization adding new support for I/O-device virtualization.

Intel VT-d can help end users improve security and reliability of the systems and also improve performance of I/O devices in virtualized environment. These inherently helps IT managers reduce the overall total cost of ownership by reducing potential down time and increasing productive throughput by better utilization of the data center resources.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 21:36 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Over het verhaal met de virtualisatie technieken om 2 OS'en tegelijk te laten lopen: Wikipedia: Virtual machine of anders Wikipedia: Virtuele machine

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:33:
ik lees dat bijden intel dingen ervoor kunnen zorgen dat je 2 OS' en tegelijk kunt laten lopen, dat snap ik niet. Ik heb er 2 maar ik kan ze toch echt alleen los booten, of zie ik dit verkeerd...? Verder staat er niets waarvan ik denk: das de SMART functie... sorry voor het gedoe mensen, ik waardeer jullie hulp echt waar :P
Lees je eens een beetje in op wat virtualisatie zoal inhoudt in de praktijk.
Dat je iets niet weet is niet erg, maar veel van dit soort dingen zijn prima uit te vogelen door je er op in te lezen ipv het direct te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp moet ik dan eerst vertual box installeren, daar heb ik geen zin in. Dan kunnen die functies wel uit denk ik...

Of zie ik dit verkeerd?

Ik denk dat je de SMART niet uit kunt/mag zetten, heeft iemand ervaring met een AMI bios?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 16:18 ]

Pagina: 1