Ik heb zelf zo'n houten case gebouwd (zie de link naar v&a), dus ik kan hier wel een beetje over meepraten. Voor een paar goede artikelen, zie
http://www.silentpcreview.com/
Wat hier ook al genoemd is, is dat je eerst moet zoeken naar de oorzaak van de herrie voordat je tijd en geld verspild met knutselen.
Er zijn simpel gesteld 2 soorten herrie die je pc maakt, trillingen en blaasgeluid.
Trillingen zijn meestal het irritantst, en worden veroorzaakt door fans en hdd's die direct aan het metaal geschroefd zijn. Deze trillingen worden doorgegeven aan de case, en die versterkt het ook nog eens tot een (voor mij dan) zeer irritante dreun. Deze problemen zijn op te lossen door de hdd's en fans gedempt te monteren. Hiermee pak je het probleem aan bij de bron en dat zorgt ervoor dat je de rest van je kast niet meer zo extreem hoeft aan te passen, omdat de trillingen niet meer doorgegeven worden aan de case. Verder slijten (volgens mijn ervaring) videokaartkoelers nogal naarmate ze ouder worden, en die gaan op een gegeven moment ook erg trillen. En meestal zit je videokaart direct aan je kast geschroefd, dus dan gaat je kast alsnog meetrillen. Dit is eigenlijk alleen op te lossen door de fan eraf te halen, en ergens anders in je case een fan gedempt te monteren en die op je videokaart te richten.
Mocht na al die maatregelen je case nog steeds meetrillen (vanwege een slechte dvd/cdrom drive) dan kan je de grote panelen in je kast dempen met zelfklevende bitumenplaten. Deze zijn te krijgen bij sommige automateriaalwinkels, en misschien ook wel bij garagebedrijven.
Blaasgeluid is een stuk makkelijker te dempen met noppenschuim (en in veel mindere mate piepschuim) en door stille fans te gebruiken (ik heb zeer goede ervaringen met Pabst fans, goede airflow en toch stil, zelfs op 12 volt).
Je zult echter altijd een 2 punten hebben waar dat geluid uit 'ontsnapt', en dat is de 'luchtinlaat' en 'luchtuitlaat' van je pc. Wat je daaraan kan doen (en wat ik zelf ook gedaan heb) is deze punten zover mogelijk van je oren te verplaatsen.
Sowieso is het een goed idee om je kast zover mogelijk van je af te plaatsen. Ik dacht dat iedere meter afstand het geluid halveert (maar dat weet ik niet meer zeker). Ook scheelt het als 'ie onder je buro staat, dan blokkeert je buroblad het directe geluid wat van je kast af komt.
Wat ook helpt, maar wat bijna nooit mogelijk is in de praktijk, is om je kast in het midden van de kamer neer te zetten, ipv tegen een muur of in een hoekje. Hiermee zorg je ervoor dat het geluid meer afstand moet overbruggen voordat het van de muur reflecteerd, en dan lijkt je pc ook stiller.
Dan nu de ervaringen die ik met mijn eigen gebouwde houten kast heb:
Waar je rekening mee moet houden is dat zo'n houten kast alleen de hoge tonen goed kan dempen. De lage tonen komen er toch gewoon doorheen (misschien iets zachter, maar niet veel). Wat in mijn geval eerst ook veel herrie maakte was mijn videokaartkoeler die niet helemaal in balans is, want die videokaart zit 'ongedempt' in het slot vastgeschroefd en die geeft z'n trillingen zo goed door aan de kast. Dit heb ik in mijn oude kast opgelost door een case fan in het zijpaneel te monteren, direct boven de videokaart (gat zat al in het zijpaneel, had ik voor die tijd alleen nog niet gebruikt).
De kast die ik gebouwd had was toen vooral om het cdrom geluid te dempen (ik had toen 3 opticals die ik semi-tegelijk gebruikte). En er zaten toen ook 6 fans in m'n systeem, die werden ook redelijk goed gedempt met die kast.
Mijn houten kast was open aan de achterkant, dus daar ontsnapt het geluid, maar dat is niet zo erg want de achterkant zit verder van je oren dan de voorkant (de voorkant was wel goed gedempt). En ik had de luchtinlaat 'verplaatst' naar de zijkant). Zie ook de foto's bij mijn ad op v&a, dat verduidelijkt het misschien een beetje.
Ik had mijn chieftec bigtower al voorzien van zelfklevende bitumenmatten (uit de automaterialenwinkel) om de trillingen van de zijpanelen te dempen. Maar dat werkt ook maar ten dele, want een ongedempt gemonteerde hdd dreunt toch overal doorheen.
Uiteindelijk (vorige maand) heb ik het probleem definitief opgelost door een kast te kopen die van zichzelf al redelijk stil is, de antec sonata 3. Hierin zitten hdd sledes met siliconen dempers, dus mijn hdd's dreunen niet meer. De kast trilt daardoor ook niet meer mee.
Checklistje:
- demp je hdd door 'm in rubber te monteren (zijn standaard setjes voor te krijgen)
- demp je fans door ze in rubber te monteren (zijn standaard pielkes voor te krijgen), en/of koop stille fans.
- plak zware zelfklevende bitumenmatten aan de grote panelen in je kast (op de zijpanelen is meestal genoeg)
- zet je case zover mogelijk van je af, liefst onder je buro ofzo
- koop een relatief stille dvd brander. Kost weinig, scheelt veel. Ik heb zelf de asus 1814nogwat
Hopelijk heb je hier iets aan en succes met het stiller maken van je kast.