Toon posts:

harde schijf van 200GB naar 10

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een harde schijf uit ne laptop die niet meer wilde opstarten, er stond windows op maar op de 1 of andere reden wou hij het besturingsysteem niet meer laden.

ik heb dan de harde schijf uit de laptop genomen en in een externe behuizing gestoken. In windows word hij niet herkend. Het is te zeggen, hij word wel herkend maar kan niet 'gemount' worden.

Dan heb ik ze op linux aangesloten (Ubuntu 8.04) en daar heb ik het wel via force mount aangesloten gekregen. Maar volgens linux is ze nu nog maar 10Gb groot terwijl het oorspronkelijk 200 was.
Daarnaast staan er nog maar enkele mapjes op, bv IDF, Boot, SOURCES enz en een aantal bestandjes BootMgr, etfsboot.com, snyhdrcv.ini, enz

Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen of is de harde schijf hopeloos verloren?

HD: Fujitsu SATA

Verwijderd

kan je de S.M.A.R.T data van de schijf mischien even posten, daarmee kan je bekijken of er iets met de hardware aan de hand is?

http://www.linuxjournal.com/article/6983

Verder zou je met 'recover my files' of 'get data back' wel kunnen proberen om een aantal bestanden terug te krijgen, maar dit is meestal erg gering.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 13:01 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:16
Probeer de harde schijf eens te formateren en eventuele partities verwijderen.
Heb je geprobeerd om in Windows Schijfbeheer (Disk Management) het station een letter toe te wijzen?
Schijfcontrole al eens uitgevoerd?
OM FAQ al eens doorgelezen?

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 25-02-2009 13:03 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Device: FUJITSU MHY2200BH Version:
Device type: disk
Local Time is: Wed Feb 25 13:05:32 2009 CET
Device does not support SMART

Error Counter logging not supported
Device does not support Self Test logging

dit is alles wat ik eruit krijg.

ik heb al geprobeerd om te formateren in windows, bestanden teug krijgen is nu niet zo een prioriteit. Ik zou gewoon willen weten of ze nog levensvatbaar is.
Als ik disk managment open in windows crashed deze gewoon als die hd in steekt, van de moment dat ik ze uit trek werk het terug. Drive letter enzo toekennen gaat dus niet.
Ik heb al via dos een disk scan proberen te doen ook met andere software maar die lopen allemaal vast

Verwijderd

Topicstarter
ik het iets gevonde, blijkbaar had de hd 2 partities, 1 van 10GB die ik gemount had en 1 van 190Gb.
nu heb ik die laatste eens proberen te mounten en daar komt hetvolgende uit

Error reading bootsector: Input/output error
Failed to mount '/dev/sdb2': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or you have hardware faults, or you have a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows TWICE. The usage of the /f parameter is very
important! If you have SoftRAID/FakeRAID then first you must activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for the details.

dus ik vrees dat het om hardware faults gaat

Verwijderd

"ik heb dan de harde schijf uit de laptop genomen en in een externe behuizing gestoken"

bij mij wou SMART ook niet werken op die manier (via USB)

ik zou zeggen, fdisk /dev/jouwhdtje

d 1

d 2

w

q

(oftewel, alle partities weghalen...)

Vervolgens terug in de laptop, en proberen Win/Linux erop te installeren, als dat mislukt > prullenbak
..of je moet zin hebben om dat ding te gaan lowlevel formatten etc... (je zou ook eventueel een bart-pe disc in je laptop kunnen stoppen, met die schijf er in, en dan SMART bekijken -> zelfde kan ook met linux-livecd, nog beter mischien : )

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 13:29 ]

Pagina: 1