Toon posts:

Welke kaart aanschaffen voor stille alles kunner

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe videokaart.
Ik heb het **LET OP** topic gelezen en ik hoop dat ik zo volledig mogelijk ben in de informatie.
Omdat ik al een tijdje uit de "markt" ben heb ik eigenlijk geen idee meer van wat er op de markt is.
Mijn laatste nieuw gekochte videokaart is een Geforce 4 Ti4400 en momenteel heb ik een radeon 9800 Pro 256.
Afgelopen week heb ik me weer een beetje ingelezen en veel specs vergeleken maar ik heb er eigenlijk nog weinig gevoel bij.

Ik ben een beetje tot de conclusie gekomen dat de volgende specs vooral verantwoordelijk voor de prestaties van een goede kaart
MHZ geheugen Bandbreedte Mem bus

Wat ik wil gaan doen is het volgende:
De kaart moet in een HTPC/media center komen te zitten.
OS zal of XP pro of media center zijn.
Ik wil 2 beeldscheremen een Samsung 240HD monitor en een HD TV.
Deze hoeven niet tegelijk aan te staan maar het switchen tussen beide wil ik graag makkelijk hebben
Ik verwacht dat de monitor primair gebruikt zal worden en soms de tv
De kast zal bij de tv staan in de woonkamer en de monitor in een andere kamer afstand 15-25 meter.
Beide wil ik het liefst aansluiten via HDMI, ik heb begrepen dan je HDMI1.3 moet hebben om 1080P over aardige afstanden.
Ik heb begrepen dat HDMI beter te versterken is en beter draagt over lange afstanden dan DVi.
Films afspelen op 1080P en blue ray
Gamen moet wel mogelijk zijn maar ik ga niet meer op de fps letten. Echt veel Gamen doe ik vooral op de 360
Spellen die ik speel zijn spellen zoals Far Cry 2, Call of duty5 op pc ook wel stratagy zoals Lord of the Rings of alle C&C serie.

EISEN:
Budget ronde de €100 maximaal €200

Prestaties --> zie boven
Zoals je kan lezen ben ik nogal veel eisend aangelegt

Beeldkwaliteit --> TV 1080P en beeldscherm 1920X1200 of 1080P
Eventueel gamen ook wel op lagere resoluties

Geluid --> Het liefst passieve koeling omdat de HTPC in de huiskamer zal komen te staan

Hitte/Ruimte --> Kaart zal in een Antec funsion remote Max kast komen
Volgens mij is dit een aardig ruime kast met een goede airflow.

Verbuik --> liefst laag uiteraard pc zal vaak aanstaan en remote bediend worden

Overclocken --> nee

Compatibility --> Moederbord is een MSI P45D3 Platinum
CPU waarschijnlijk een Quadcore 2,8 Ghz

SLI/Crossfire --> nee

De kaarten die ik heb geselecteerd zijn de volgende

Sapphire Ultimate HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E
Gigabyte GV-NX96T1GHP
Gigabyte GV-R485MC-1GH
Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E

Vragen:
Wat is jullie advies/ wat raden jullie aan?
Hoe belangrijk is de bandbreedte van een kaart 128/265 bus?
Is wat ik wil kwa HDMI mogelijk?
Zijn er betere kaarten andere kaarten?
Hoe zit het met stroom verbruik als de monitor uitstaat en de pc idle is en je hebt wel een zware kaart?

Als ik iets verkeerd begrepen heb of dingen heb geschreven die niet kloppen hoor ik dat graag.

B.v.d. Ben

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 10:28
Ik zou toch even naar deze kijken:

pricewatch: Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E

Alle vragen hebben een antwoord

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de meeste prestaties kan je inderdaad best een HD4850 kiezen uit jouw selectie. Zelf zou ik echter liever naar de HD4670 neigen. Deze valt eenvoudig (al dan niet zelf) passief te koelen en verbruikt idle zeer weinig. Zelfs onder load valt het gebruik nogal mee.

Je geeft overigens wel aan het verbruik belangrijk te vinden maar je hebt wel een quadcore ;)

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 09:24:
Voor de meeste prestaties kan je inderdaad best een HD4850 kiezen uit jouw selectie. Zelf zou ik echter liever naar de HD4670 neigen. Deze valt eenvoudig (al dan niet zelf) passief te koelen en verbruikt idle zeer weinig. Zelfs onder load valt het gebruik nogal mee.

Je geeft overigens wel aan het verbruik belangrijk te vinden maar je hebt wel een quadcore ;)
Wat maakt de 4850 dan beter dan de 3870 ? voor zover ik kan zien is dat de krachtigste die erbij staat
Het verschil tussen de 4850 en de 4670 snap ik niet helemaal voor zover ik kan zien is dat alleen de geheugen bandbreedte. Hoe belangrijk is dat kan ik b.v. wel far cry 2 spelen op die 4670?

Ik ga waarschijnlijk een quadcore aanschaffen prestaties gaan wel boven stroomverbruik
Maar ik verwacht dat het verbruik van een GPU hoger ligt dan van de cpu of klopt dat niet?
Die had ik al gezien stond op mijn longlist :P
Maar dan kan ik beter voor de Gigabyte gaan volgens mij die is passief gekoeld en heeft 1024 MB geheugen.
Verder kan ik geen verschil ontdekken :?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 18:51:
Wat maakt de 4850 dan beter dan de 3870 ? voor zover ik kan zien is dat de krachtigste die erbij staat
Het verschil tussen de 4850 en de 4670 snap ik niet helemaal voor zover ik kan zien is dat alleen de geheugen bandbreedte. Hoe belangrijk is dat kan ik b.v. wel far cry 2 spelen op die 4670?
Staar je vooral niet blind op specificaties! De getalletjes zeggen vaak nogal weinig, zo kunnen een kaart met 256MB geheugen en een kaart met 1GB geheugen op lage resoluties gelijk presteren en zijn specs van kaarten met verschillende architecturen helemaal niet meer te vergelijken.

Hoe kom je er dan achter welke kaart beter is? Simpel, bekijk reviews en benchmarks van de kaarten en vergelijk de prestaties. Dat is de enige manier waarop je zeker kunt weten hoe kaarten zich ten opzichte van elkaar verhouden.

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Depep schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:11:
[...]

Hoe kom je er dan achter welke kaart beter is? Simpel, bekijk reviews en benchmarks van de kaarten en vergelijk de prestaties. Dat is de enige manier waarop je zeker kunt weten hoe kaarten zich ten opzichte van elkaar verhouden.
Amen.

En dat staat toch duidelijk in **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Natuurlijk is het interessant om naar specs te kijken, maar bottom line is gewoon kijken hoe de kaarten het in apps doen die jij belangrijk vindt. En dat heb je voorzover gelezen hebt niet gedaan. Dat is dan ook de enige reden dat je er niet uit komt. Begin daar eens mee voor je je toevlucht zoekt in een topic :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.