Toon posts:

Thuisserver met virtualisatiemogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn eerste post hier, hopelijk zit ik op de goede plaats met mijn vraag.

Probleemstelling:
Ik wil een thuisserver gaan samenstellen die Linux gaat draaien (Debian), met hardware ondersteuning voor virtualisatie (Linux host en Linux guests). Gebruik is met name hobby, zelfstudie t.a.v. website-development en centrale server voor het thuisnetwerk. Vooralsnog gaat geen van de (virtuele) servers het internet op. Mijn budget is tussen de 550 en 700 euro.

Systeem:
Ik zit nu te denken aan:
CPU Intel Q6600 2.40GHZ CORE 2 QUAD 1066MHZ 8MB BOX (1x €180)
MBoard Asus P5QL-E EPU (1x €96)
DDR2 4GB 1066 Kit2 Platinum (2x, total €164)
PCI-E 256MB GF7300GS HDTV+DVI RIB (1x €22)
HDD 500GB SATA SEAGATE 16MB 7200RPM (2x, total €112)
V33 MIDITOWER NO POWER SUPPLY (1x € 21)
XILENCE 500W POWER SUPPLY DUAL 12V WITH 12CM FAN (1x €26)
SAMSUNG 22X SATA DVDRW BLACK S223 (1x €16)

Onderbouwing:
Volgens mij is de Q6600 geschikt voor hardware virtualisatie en een stuk prettiger geprijsd dan de Q9500. Ik weet niet of er ook geschikte moederborden zijn met on-board VGA, dan is de GF7300 niet nodig. Ik kies nu voor 8Gb geheugen, maar geef de voorkeur aan een mbord dat 16Gb ondersteund.

Vragen:
Wat ik niet weet is of de bovenstaande configuratie goed gebalanceerd is voor het draaien van 3 a 4 virtuele servers. Moet ik dan meer onboard schijfruimte nemen (ik heb ook al 850Gb verdeeld over 2 LaCie NAS schijven), of juist meer geheugen. De virtuele servers gaan in principe Apache draaien, Subversion, MySQL en PHP. Het doel is een ontwikkel/teststraat voor Mediawiki en PHP websites.

Ik ben geen ervaren hardware gebruiker, mijn vorige server(tje) was een Pentium 2 met 128Mb en 20Gb schijf, maar die wil na een weekje rust nu niet meer starten :(

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jean-Marc.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 01:31

Praetextatus

the dutch_paki

je hebt gelijk dat de q6600 VT ondersteunt. Alleen zou ik toch wat meer ram erbij prikken. Zeker 8 GB als je zo 3 a 4 machines wilt draaien.
Voor de rest zou t gewoon goed moeten werken volgens mij :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen.

Je kan advies vragen in Nieuwe Zuinige Server (discussie). Alhoewel stil niet meer van toepassing is, is het wel de plaats om deze vragen te dumpen.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Dit topic is gesloten.