Toon posts:

Temp. hoog van 1 v.d. 4 cores

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Vandaag viel mijn pc uit. oh jee. De CPU werd te warm en mijn BIOS deed zijn werk goed! _/-\o_ Toen heb ik met compressie lucht het stof van de boxed cooler afgeblazen en dat scheelde zo 10 graden. Mijn cpu temp in de bios ging van 62 idle naar 52 idle.

Oke, dit was nog te hoog, maar gelukkig daalde de temperatuur geleidelijk. Toen heb ik speedfan gedownload en daar kwam ik iets raars tegen!

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/4q67b5.jpg

Zoals je ziet, is mijn Core2 (de derde core) warmer dan de rest. Dit is een slechte representatie, maar het blijft schommelen tussen de 44 en 46 graden, terwijl de rest schommelt tussen de 38-40 - wat naar mijn ervaring een vrij normale temperatuur is.

Stressed gaat het helemaal niet goed eigenlijk, met de hele CPU niet. Alle cores (of ze nou wat doen of niet) schieten omhoog tussen de 60 en 70 (mijn bios kill-limit) graden.

Mijn vraag:
- Is mijn koeling nu slecht of is mijn cpu aan het dood gaan?

Ik heb nog vrij weinig ervaring met multi-core CPU's - vroegah was het vrij simpel.. core te heet? Koeling erop! Core nog te heet? Core gaar... Dit vind ik vrij raar dat 1 van de 4 cores uitsteekt boven de rest. Mijn koelelement is ook niet heet, naar mijn weten betekent dit gewoon dat ie z'n hitte kwijt kan.

Alvast bedankt!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zie ik vaak genoeg bij systemen... geen reden om je zorgen te maken.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:49:
Zie ik vaak genoeg bij systemen... geen reden om je zorgen te maken.
M'n CPU wordt 3 seconden na het starten van een spel al 60+ graden en een van de cores steekt boven de 70 graden uit waardoor mijn bios me eruit floept. En ik moet me geen zorgen maken? :X

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Je BIOS temp limiet staat wat laag voor de koeling die je gebruikt. Is de koeling wel goed bevestigd met de juiste hoeveelheid pasta? Draait de fan wel op volle toeren als de temp tegen de 70 graden komt?
Trouwens, dat de cores behoorlijk in reported temp kunnen verschillen, is wel vaker op dit forum langs gekomen. 70 graden is ook niet direct gevaarlijk. Denk dat dat bedoeld wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door alx op 22-02-2009 20:58 ]

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:36
Ik heb een dualcore en de ene core is altijd 5 graden warmer dan de andere. Dat is aardig normaal. Misschien moet je een iets betere koeler kopen, kan heel wat schelen t.o.v. de boxed koeler.

Verwijderd

Topicstarter
70 gr is toch aardig hoog? bijna gevaarlijk hoog?

nagoed, update:
de pc viel net weer uit en start nu helemaal niet meer op :D dus ik ga ff troubleshooten...

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het kan ook zijn dat het een brakke sensor is. Ik heb ook bij een van m'n CPU's dat de sensor slecht reageert.

Download RealTemp is en voer dan de 'Sensor Movement'-test is uit. Als daaruit komt dat je derde core een lage movement heeft of een te hoge, dan is hij inderdaad niet reprensatief.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:52:
[...]

M'n CPU wordt 3 seconden na het starten van een spel al 60+ graden en een van de cores steekt boven de 70 graden uit waardoor mijn bios me eruit floept. En ik moet me geen zorgen maken? :X
Sorry, dat 60/70 graden stuk heb ik helemaal overheen gelezen...

Ik doelde enkel op het verschil van enkele graden tussen cores.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met hierboven, volkomen normaal. Wel vrij hoog temperatuurtje trouwens. Hoe zit het met de airflow in je kast? Dingen die goed in de weg zitten of verstopte ventilatoren? Je meldt overigens niet of je hebt overgeklokt of niet, al ga ik er dankzij je bezorgdheid vanuit dat het niet zo is.

En hoeveel koelpasta zit er tussen de CPU-koeler en de processor? Moet ongeveer een rijstkorreltje zijn.

Verwijderd

Topicstarter
De airflow is prima.

Ik heb een Antec kast:
Afbeeldingslocatie: https://mxmachines.com/shop/images/antec900.jpg

Gisteravond heb ik de bovenste grote fan en de achterste fan op voluit gezet, maar dat hielp geen meter.

Maar goed... koeling maakt geen zak uit meer op 't moment, gister viel mijn PC uit (alweer) en nu start 'ie niet meer op. Ik denk dat mijn CPU geroosterd is :D

Overigens, mijn koelpasta was helemaal droog en was net zand toen ik 't nakeek... dus ja.. de koeling kan inderdaad gefaald hebben ja ;)

Ik heb nog garantie (bij Alternate) dus ik ga vandaag maar even de zaakjes regelen. 'k Heb alleen geen pc speaker om de beepjes te horen, dus ik hang er een multimeter op om het patroon te zien ;)

...dat of mijn geheugen is dood, maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 09:53 ]

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Wat je altijd kan proberen is de Vcore eens wat laten zakken. Mijn Q6600 draait op 1,14V Vcore, zonder enig probleem, en de temperatuur is toch een stukje lager dan met de 'default' 1,25 die nogal eens gebruikt wordt.
Ik weet natuurlijk niet of je dit al gedaan hebt, maar het is toch zeker het proberen waard.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Verwijderd

Topicstarter
Maakt niet meer uit :) CPU is dood, ik RMA 'm nu.

Toch hartstikke bedankt voor de tips, ik zal dit zeker gebruiken voor de toekomst. Ik wist niet dat de temp verschillen bij multicores normaal was. :D

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
Onderstaande temps haal ik (@ idle) met mijn ondertussen al wat verstofte scythe shuriken, in combinatie met een Q6600 @ 3.0 Ghz
Is een mooi laag koelertje en zal het een stuk beter doen dan de stock koeler van intel.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1zsuh4.jpg

ik heb er ook een review van gemaakt... mocht je interesse hebben :)

productreview: Scythe Shuriken CPU Cooler review door DJT88

2JZ TT6 :D

Verwijderd

Topicstarter
...wat de fok... en uit 't niets... doet 'ie het weer... |:(
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/sgqova.jpg

Dit is overigens nadat ik met een laatste wanhopige poging nieuwe pasta erop heb gesmeerd. En nu net nadat ik een bestelling heb gedaan voor een nieuwe koeler en AS5 :'(

Nou goed... morgen maar toch de nieuwe koeler erop plakken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 21:12 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb nog vrij weinig ervaring met multi-core CPU's - vroegah was het vrij simpel.. core te heet? Koeling erop! Core nog te heet? Core gaar... Dit vind ik vrij raar dat 1 van de 4 cores uitsteekt boven de rest. Mijn koelelement is ook niet heet, naar mijn weten betekent dit gewoon dat ie z'n hitte kwijt kan.
Juist als je de koeler beet kan pakken en niet warm aanvoelt, is deze niet goed geïnstalleerd. Het koelelement doet het juist goed als deze warm is. Dan voert deze goed de warmte af en wordt via de airflow naar buiten gevoerd. Ik was al bang dat je koeler niet goed gemonteerd was, maar daar ben je zelf al achter gekomen.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:11
mijn Q9550 geeft een beetje erg wisselende temperaturen onder de cores weer.
De CPU en koeler zijn allebei zo krom als een hoepel tot zover ik t heb kunnen zien. Kan t zooitje neit lappen, tis een nieuwe DELL PC en de garantie vergallen is neit wenselijk :) Heb gister de hele boel opnieuw vastgezet en opnieuw gesmeerd (AS5, koeler en CPU schoongemaakt met Articlean setje)
C1: 40
C2: 28
C3:32
C4:37

Onder load komt t allemaal wel netjes op zn pootjes terecht overigens. Dan trekt alles tot maximaal 50 graden en hoger komen ze niet.
Zijn zulke temperatuurverschillen (zeker tussen core 1 en 2) wel acceptabel?

[ Voor 8% gewijzigd door Lampuhkap op 03-03-2009 20:31 ]

Verwijderd

Speedlink schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:30:
mijn Q9550 geeft een beetje erg wisselende temperaturen onder de cores weer.
De CPU en koeler zijn allebei zo krom als een hoepel tot zover ik t heb kunnen zien. Kan t zooitje neit lappen, tis een nieuwe DELL PC en de garantie vergallen is neit wenselijk :) Heb gister de hele boel opnieuw vastgezet en opnieuw gesmeerd (AS5, koeler en CPU schoongemaakt met Articlean setje)
C1: 40
C2: 28
C3:32
C4:37

Onder load komt t allemaal wel netjes op zn pootjes terecht overigens. Dan trekt alles tot maximaal 50 graden en hoger komen ze niet.
Zijn zulke temperatuurverschillen (zeker tussen core 1 en 2) wel acceptabel?
Hmm, dat zijn er wel erg grote verschillen. Meestal zijn de verschillen max graden tussen de 4 cores maar in jou geval 12. Maar de oorzaak geef je waarschijnlijk zelf al aan, kromme IHS en koeler.

Het rare is alleen dat onder stress de verschillen gladgestreken worden...bij mij is het altijd 3 a 4 graden verschil, idle en stress.

• Lampuhkap
ja het is echt een drama zo krom als dat de boel is. haalde de koeler eraf gisteren. koelpasta zat verdeeld in een H vorm zeg maar. Het midden was redelijk dik, aan de randen was t netjes verpreid. De temperaturen zullen in de aankomende tijd nog wel iets zakken, maar veel meer dan dit verwacht ik niet echt.
Duidelijk was wel te zien, dat de koeler linksboven strakker zit dan onder. en gezien de bevestiging (BTX, Dell) kan ik draar jammer genoeg niet veel aan veranderen

Zijn er eventueel simpele dingen die helpen t zooitje recht te trekken?

[ Voor 28% gewijzigd door Lampuhkap op 03-03-2009 21:18 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Lappen, kan je doen met zowel de CPU als de koeler. Met de CPU verlies je dan je garantie totaal en meteen, voor je koeler maakt het geen ruk uit omdat een dergelijk ding normaliter niet stuk gaat. Zie voor meer info:

Lappen: het hoe en wat topic

• Lampuhkap
Lappen word juist t probleem. Zoals k al zei, het is BTX. Koelers zijn dus NIET zoals de normale, die je even met een pennymod weer strakker kan vastzetten. Van lappen word de ruimte alleen maar nog groter :(
Pagina: 1