Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand hier ervaring met het bouwen van PC's die als functie hebben als NAS te werken? Hierbij is het dus belangrijk: stil, klein en zo laag mogelijke power consumptie.

Heb al naar opties als drobo gekeken maar die is erg duur, heeft lage performance, een proprietary file system en moet je ook nog een dure addon voor kopen als je een network connectie wilt.

Als iemand een configuratie aan zou kunnen raden zou ik dat zeer op prijs stellen, aangezien ik een beetje "out of it ben", in verband met de hardware tegenwoordig.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 18:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hardware kan ik je niet echt over adviseren, maar volgens mij is er wat dat betreft (stil + snel) meer dan genoeg verkrijgbaar.
Voor software kan je voor Linux kiezen en samba voor file sharing gebruiken.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Kijk ook eens hier:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 2

Ik heb zelf een Sempron LE hier. Lees ook mijn review: productreview: Asus M3N78-CM review door Verwijderd

Ik zou nu kijken naar een gigabyte 740G met een sempron of een X2 e.

Of als je nog een P3 hebt staan, die zijn ook wel zuinig en kan je zelf ook stil maken. FreeNAS op een USB stickje er in, klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 20:32 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:34
Wat moet het naast opslag kunnen? Als het alleen voor opslag is zou ik er geen pc voor inzetten maar een out of the box NASje. Ben zelf iig heel te vreden over mijn conceptronic CH3NAS

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:21

bloody

0.000 KB!!

Check de laatste c't (computer techniek, een magazine). Daar wordt ook voor rond de 400-500 euro een systeem in elkaar geschroefd (incl meerdere harddisks) die goed als NAS server dienst kan doen. :)

nope

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

koop een kleine kast, klein mobo (zo ff geen idee wat voor)
en zet er FreeNAS op, een snel te installeren OS, dat via het netwerk te benaderen is.
Let wel op de hardware die je koopt, lang niet alles is compatible met FreeNAS,
http://www.freebsd.org/releases/6.4R/hardware.html kun je zien welke hardware compatible is ;)

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik heb hier nog een moederbordje met via C7 CPU en voldoende ram, das sowieso zuinig, ik had toendertijd FreeNAS op een CF kaartje (USB stikje kan ook) en beviel prima.
Zet voor jezelf goed op een rij wat je aan backup wil, snelheid e.d.(hoeveelheid PC's die er aan hangen), voor mij is nu en USB schijf met netwerkaansluiting voldoende.
Pagina: 1